PDA

View Full Version : Akkoorden



Sits
12 februari 2003, 22:33
Hallo allen,

Ik had een vraagje, Ik speel nog niet heel lang gitaar, maar vind het wel onwijs leuk. Akkoorden en bare-akkoorden gaat allemaal goed en snel onderhand. Het enige wat ik nog steeds vervelend vind ik dat ik heel vaak akkoorden op moet zoeken als ze afwijken van de standaard majeur/mineur akkoorden(A/B, A/Gb, Dadd9 enz.)
Weet iemand misschien een site waarin uitgelegd staat wat als die toevoegingen betekenen, en hoe je ze dus zelf uit de naam kan herleiden ?

thenx

gr. Niels

ColtraneMatrix
16 februari 2003, 14:28
probeer http://www.wholenote.com eens

dirkw83
17 februari 2003, 03:07
Mmmzzzz. Het allemaal gaan uitleggen in één reply'tje is nogal omslachtig maar als je een beetje wat van toonladders en noten afweet, dan moet het wel gaan denk ik.

Een A over B wil zeggen dat de B de basnoot is van het A akkoord (meestal).
bijvoorbeeld:
A: x02220
A/B: x22220
Je voegt dan op de A snaar een B toe.

Sus2 wil zeggen dat je een sekunde speelt in plaats van de terts. Heb je de ladder van A:
A B C# D E F# G# A

Dan speel je voor het Amaj akkoord dus geen C# maar een B. Krijg je dus niet x02220 maar X02200.

Add9 wil zeggen dat je de terts intact laat maar ook een sekunde toevoegt. Je mag de terts dus niet weghalen.
X02220 wordt dan X02420. Je ziet dat je hiermee een A uit het akkoord haalt maar omdat de A nog in de bas zit, mag dat.

Etc... Kan iemand dit aanvullen? Kunnen we hier een sticky van maken en dan kunnen beginners hier hun kennis uit halen :grin: