PDA

View Full Version : audio interface.... hoe?



Hallie
12 maart 2008, 17:54
hallo allemaal.

ik krijg deze maand een nieuwe laptop die naar mijn idee behoorlijk is.
2.40 procesor.
3 of 4 gig werkgeheugen.
e t c.

nou wilde ik eerst een toneport aanschaffen.
maar ik twijfel ook naar aan een audio interface.
zou iemand mij kunnen uitleggen hoe een interface precies werkt?

bedankt

Roman
12 maart 2008, 18:02
ff kort: blader eens door dit forum of gebruik de zoekfunctie.
Er is over dat onderwerp ZOVEEL geschreven laatste tijd...

Hallie
12 maart 2008, 21:19
klopt. over welke keus iemand moet maken.
maar ik weet niet hoe het werkt.

is het Mic->mengtafel->audiointerface->pc
of zonder mengtafel.
etc etc

harrie-beton
12 maart 2008, 21:36
de toneport ux heeft een microfoon ingang en een gitaar ingang. Deze zijn prima geschikt om op te nemen. De toneport is een USB geluidskaart van goede kwaliteit, dat is de geluidskaart van een laptop zelden. Als je een Windows laptop kiest dan is dit een mooie beginners set.

Hallie
12 maart 2008, 21:49
bedankt voor je reactie!.

nou ik koop sowieso een goeie laptop want ik moet er heel wat zware bestanden op afspelen.
maar mischien is een toneport dat toch wel handiger.
heeft een audio interface niet meer mogelijkheden?

en wat is de geluids kwalitiets verhouding tussen die 2?

fivelastwords
12 maart 2008, 21:54
Afhankelijk van wat je precies wil doen qua opnames moet je kiezen wat je gaat aanschaffen. Als je het leuk vindt wat te pielen met je gitaar en af en toe een zangtrackje op te nemen is een toneport een goede keuze.

Als je meer wilt, kan je beter voor een uitgebreidere audio interface gaan, waar meer microfoon en line-ingangen inzitten. Tegenwoordig kost het toch allemaal geen hol meer :)

Specificeer even wat je precies wilt gaan doen, dan krijg je ook specifiekere antwoorden.

harrie-beton
13 maart 2008, 09:14
Een laptop is klein en van plastic. De audiokaart in een laptop bromt, stoort, pruttelt en heeft slechte AD conversie. Een muziek - audiointerface heeft dit allemaal beter voor elkaar. Een toneport ux2 is ook een audiointerface. Met als extra voordeel dat hij speciaal voor gitaar is gemaakt. De 2 in de ux is het duurste model, deze kan ook microfoons opnemen. Er zit niet zoveel kwaliteitsverschil in de duurdere audio interfaces die in muziek winkels worden verkocht. Dat ga je pas echt merken als je meer dan 400 voor een audiokaart gaat uitgeven.

vincent136
13 maart 2008, 10:03
de Toneport UX2 is echt een prima ding, zeker voor de prijs!
Ik heb hem een week of 4 geleden 2e hands gekocht voor 140 euro. Prima geluidskwaliteit, en je kunt veel leuke dingen opnemen wat betreft gitaar, bas en zang. key's willen ook prima door de stereo line in. Goede hoofdtelefoon versterker zit er ook in, best handig. Er is een heel groot toppic over de UX2, zoek die even op zal ik zeggen! daar kun je veel vinden.

Hallie
13 maart 2008, 15:30
bedankt allemaal!.

het is me al een stuk duidelijker.
en ik geloof dat er ook bepaalde software bij de line 6 zit.. klopt dat?
maar het punt is. ik wil niet echt digitaal gitaargeluid opnemen. ik wil gewoon puur het geluid van mijn amp hebben. en opzich wat effectjes van de software zijn natuurlijk altijd leuk om mee te xperimenteren.
als dat mogelijk is.
dan is mijn keus gemaakt :)

Thoom42
13 maart 2008, 16:17
Dan moet je voor een audio-interface gaan. Die zijn net wat geavanceerder vind ik zelf... :B

bert k
13 maart 2008, 16:38
Nogmaals, een Toneport is een audio-interface.

Thoom42
13 maart 2008, 16:41
Ja dat weet ik ook wel, maar ik probeer alleen maar aan te geven dat je met wat anders dan een toneport wat meer kunt. Het is maar net waar je prioriteiten liggen, wat je wilt.

harrie-beton
13 maart 2008, 22:55
Als je met een pc opneemt is het al digitaal - wat is het probleem. Dat maakt weinig uit. Ik durf zelfs te beweren dat je zelden in een kamertje je een beter gitaargeluid krijgt dan uit een modeler. Of je moet echt een topversterker hebben plus goede microfoons.

bert k
13 maart 2008, 23:34
Ja dat weet ik ook wel, maar ik probeer alleen maar aan te geven dat je met wat anders dan een toneport wat meer kunt. Het is maar net waar je prioriteiten liggen, wat je wilt.
O? Wat meer, wat dan? Dan moet je ook het verschil maar uitleggen.

Roman
14 maart 2008, 08:24
euh like, over WELKE toneport hebben we het dan...
de GX is idd niet meer dan een guitarport.. met ux serie heeft ook een mic aansluiting. Mooi INTERFACE inderdaad ;)

harrie-beton
14 maart 2008, 12:02
ik zou de toneport ux1 of ux2 voorstellen.
139 euro of 209 euro.

vincent136
14 maart 2008, 12:22
ik stel de ux2 voor. die heeft een phatoom voeding, zodat je ook condensator mics kunt gebruiken. Ik heb hier o.a. van Han gehoord dat de Studio Projects B1 een goede microfoon is om je gitaargeluid op te nemen. Die kost nieuw 120 euro.

Bij de Toneport zit Gearbox geleverd, een fijn programma met veel mogelijkheden. Wanneer je de line 6 site doorleest kun je dit wel zien.


The TonePort UX2 hardware interface is USB-powered and comes with Line 6 GearBox™ modeling software, which provides a must-have collection of 16 guitar and 5 bass amp/cab models, 29 stompbox and studio effects (up to 10 at once), and 6 models of high-end studio microphone preamps.

Ik neem zelf ook mijn gitaargeluid op deze manier met een microfoon op, wil echt prima.

Als je dan een rekeningetje opmaakt met de kosten (er van uitgaande dat je alles nieuw koopt)

Toneport UX2 = 200
Geode microfoon = +-150
(bijvoorbeeld de SP B1, de Shure SM 57 staat ook goed bekend, Sennheiser maakt ook wel toffe dingen)
Microfoon statief = +- 35 euro (ook handig, plaatsing van je microfoon is erg belangrijk)
Dan nog een goede mic. kabel met Neutrik stekkertjes eraan = +- 20 euro

Dan kom je echt al een heel eind!!

Thoom42
14 maart 2008, 15:01
O? Wat meer, wat dan? Dan moet je ook het verschil maar uitleggen.

Nee Bert, je hebt gelijk, verschil is er niet. Maar toneports zijn toch meer bedoeld voor alleen gitaar?

Hallie
15 maart 2008, 00:30
Als je met een pc opneemt is het al digitaal - wat is het probleem. Dat maakt weinig uit. Ik durf zelfs te beweren dat je zelden in een kamertje je een beter gitaargeluid krijgt dan uit een modeler. Of je moet echt een topversterker hebben plus goede microfoons.

hier heb je wel een punt inderdaad!.
daar heb ik opzich nog niet echt bij stil gestaan.

139 euro is erg aantrekkelijk.
209 euro is...toch wel 70 euro meer.. waarvoor je al een micstand+kabel hebt.

dat terzijde.
ga ik toch voor een toneport.
alleen moet ik nog even kijken welke.
want phantoom voeding is wel een plus punt.

Rutger
15 maart 2008, 00:57
Ik zit ook net te kijken naar audio interfaces. Wat ik nog niet helemaal vat van de toneport ux2: kun je de modeling software ook uitschakelen, en de ux2 gebruiken als audio interface voor bijv. het opnemen van zang?

M Kactus
15 maart 2008, 09:57
Ik zit ook net te kijken naar audio interfaces. Wat ik nog niet helemaal vat van de toneport ux2: kun je de modeling software ook uitschakelen, en de ux2 gebruiken als audio interface voor bijv. het opnemen van zang?
Yep. Ofwel start je Gearbox dan gewoon niet op en gebruik je de monitoring van je opnameprogramma om jezelf terug te horen, ofwel start je Gearbox gewoon op en zet je hem in standby.

bert k
15 maart 2008, 18:06
Nee Bert, je hebt gelijk, verschil is er niet. Maar toneports zijn toch meer bedoeld voor alleen gitaar?
Ja, min of meer wel. Ik ben niet zo thuis in al die types, maar als je de Toneport met micingang neemt kan je echt alle kanten op. Goeie mic-preamp en ook nog de gitaarmodelingsoftware, die je bij een gewone interface weer niet hebt.
Het is dat ik al voorzien ben, maar anders ging ik er meteen eentje halen.

Thoom42
15 maart 2008, 23:00
Ok bert. Dat was eigenlijk wat ik wilde zeggen. Als jij een hele band gaat opnemen kies je eerder voor een audio interface dan voor een toneport. Dat was een beetje het punt. Als je alleen wat zanglijntjes, wat gitaar en wat bas wil opnemen is een toneport prima. Als je drums etc. wil opnemen heb je meer aan een audio interface. Daarom zei ik ook dat het maar net is wat je zoekt.

bert k
16 maart 2008, 16:26
Ja, precies. Maar dan wel een audio-interface met voldoende inputs. Als je drums wil opnemen moet je toch zeker 8 inputs hebben. Heel veel audio-interfaces hebben maar 2 of 4 inputs.

Thoom42
17 maart 2008, 00:08
Klopt. Met twee inputs op je audio-interface kom je idd niet ver, al heb ik er goede ervaringen mee. Ik sluis mijn mengtafel altijd door op mijn audio-interface en als je zorgt dat je instellen perfect zijn, kan je hele behoorlijke drums opnemen. Al is het natuurlijk veel makkelijker als je ze allemaal apart kunt regelen, achteraf. Met Adobe 3.0 kan ik met mijn twee-input-interface nog heel veel uit het drumgeluid halen. Dan bedoel ik compressing etc.