PDA

View Full Version : Elementen aanraden Ibanez RG1570



Thom TK
12 maart 2008, 17:26
[edit] sorry voor de spelfout in de poll :nervous:

De Ibanez RG1570: basswood body, bolt on neck, directmounted pickups en floyd. Bekend verhaal.
Maarrr, ik wil er een ander brugelement in, ipv de V7.
Ik heb drie opties: de,

Dimarzio Super 3
Dimarzio Super Distortion
Dimarzio X2N

Ik wil GEEN trebly, dunne, schelle sound, WEL veel output, strakheid, warmte! en defenitie.
De X2N schijnt wat schel te zijn, evenals de Superdistortion maar daar hoor ik tegenstrijdige verhalen over. De Super 3 spreekt me het meest aan door zijn donkere, middy sound maar ik heb die nooit gehoord, en op de Dimarzio site zeggen ze dat hij vooral voor midscooped metal is, wat ik dus niet speel. Welke van de drie raden jullie me aan?
Stemmen hoeft niet per se, reageren met argumentatie is ook prima!

nevyn292
12 maart 2008, 19:46
X2N is juist zwaar, verre van schel....

weet niet wie je dat heeft aan lopen praten, maar luister dan eens naar die soundclips.

gooi een Air norton in je neck en een X2N of een PAF pro of een Super Distortion in je bridge.


let wel dat je er niet 1 kan vervangen, je moet 2 'matchende' pick-ups hebben anders heb je een volume verschil omdat beide pick-ups niet'even 'krachtig' zijn. dan kan je of je brug element heel laag zetten wat zonde van de klank is. of je hals heel erg omhoog wat ook nig erg goed is, aangezien te hoog ten koste gaat van je sustain.

Thom TK
12 maart 2008, 19:51
X2N is juist zwaar, verre van schel....

weet niet wie je dat heeft aan lopen praten, maar luister dan eens naar die soundclips.

gooi een Air norton in je neck en een X2N of een PAF pro of een Super Distortion in je bridge.


Ik bedoel relatief schel...ik let daar heel erg op omdat de gitaar van Basswood is.
Verder bedankt voor de tip, meer is welkom!

Ibanez666
12 maart 2008, 21:22
middy sound? probeer eens vintage "super 70ies" van Ibanez. niet altijd makkelijk te vinden maar voor zon 60-90 euro heb je ze.

nevyn292
12 maart 2008, 21:33
Ik bedoel relatief schel...ik let daar heel erg op omdat de gitaar van Basswood is.
Verder bedankt voor de tip, meer is welkom!

basswood heeft juist 'geen eigen karakter'

wat voor muziek wil je er eigenlijk mee gaan spelen? dat is een betere vraag :satisfie:

Thom TK
12 maart 2008, 22:07
basswood heeft juist 'geen eigen karakter'

wat voor muziek wil je er eigenlijk mee gaan spelen? dat is een betere vraag :satisfie:

Basswood heeft wel karakter, misschien minder dan veel andere houtsoorten maar niet "geen karakter". Basswood is imo ook erg underrated.
Maar ontopic: ik speel veel leads, progressive...niet erg makkelijk in te delen maar ik speel wel erg veel.

jerome
12 maart 2008, 22:31
Ik heb zelf de Dimarzio Dual Sound (precies hetzelfde als de DiMarzio Super Distortion, maar dan enkelspoelig schakelbaar) op 2 Strats in de brugpositie en ik vind ze absoluut niet schel en kil.
DiMarzio schrijft zelf over de karakteristiek: bastonen 8, mid 7,5 en treble 5,5.
lekker krachtige en dynamische sound en als je de volumepot van je gitaar ietsje dichtdraaid wordt de sound ietsje cleaner en transparanter
En redelijk warm voor een heavy element
Ik gebruik wel 250 K potmeters: ietsje pietsje minder hoog maar ook ietsje warmer.
Enkelspoelig klinken ze ook wel lekker.

Overigens zijn mijn Strats van alder, klinkt over het algemeen ietsje warmer dan basswood maar dat zal geen enorm verschil geven.

Hé Thom, je hebt btw PM over die preampbuisjes...

Thom TK
13 maart 2008, 11:55
Mja mijn gitaar heeft 500k potmeters, maar ik denk dat het wel goed gaat komen eigenlijk. Ik heb een Rg470 met een Evolution in de brug en die heeft 250K potmeters, maar ik vind die dus teveel hoog hebben (en iets te schel).

jerome
13 maart 2008, 19:39
volgens mij trek je een verkeerde conclusie.
Met 250 K krijg iets minder hoog en niet meer hoog.
Dus dat heeft niets met je potmeter te maken.
Eerder met het element of je amp

Ik had je BTW een PM gestuurd over preampbuisjes...
Niet gelezen of geen interesse?

nevyn292
13 maart 2008, 22:34
Basswood heeft wel karakter, misschien minder dan veel andere houtsoorten maar niet "geen karakter". Basswood is imo ook erg underrated.
Maar ontopic: ik speel veel leads, progressive...niet erg makkelijk in te delen maar ik speel wel erg veel.

waarom denk je dat het tussen ' ' staat :hippie: ?


basswood kan je gewoon in principe elke richting mee uit, en mijn strat is van basswood en daar zit reteveel tonee in.

ik vind zelf de nieuwe ibanezjes vrij 'karakterloos'. heb erop gespeeld, en het leek wel alsof die krengen dood waren.

maar intussen nog steeds geen antwoord welke muziek ermee moet worden gespeeld, hetgeen eigenlijk de meest cruciale vraag is op het antwoord van de allereerst gestelde vraag :satisfie:

Thom TK
14 maart 2008, 00:45
maar intussen nog steeds geen antwoord welke muziek ermee moet worden gespeeld, hetgeen eigenlijk de meest cruciale vraag is op het antwoord van de allereerst gestelde vraag :satisfie:

Metal. Progressive metal vooral (zoals ik al zei :p). De sound van Michael romeo vind ik prachtig, en het zou leuk zijn als ik dat zou kunnen benaderen op een Basswood gitaar (jajaja ik weet het).


volgens mij trek je een verkeerde conclusie.
Met 250 K krijg iets minder hoog en niet meer hoog.
Dus dat heeft niets met je potmeter te maken.
Eerder met het element of je amp

Ik had je BTW een PM gestuurd over preampbuisjes...
Niet gelezen of geen interesse?

Nah was een vage beredenering van me, maakt niet uit :).
Over die buisjes: ik heb je gemaild op het emailadres in je PM.