PDA

View Full Version : Welke Pedalen zijn dit?(arnold van Dongen)



DaTa
12 maart 2008, 15:53
Hee gasten
Welke pedalen herkennen jullie op deze foto(ken ze bijna allemaal behalve de grijze boss.) http://i215.photobucket.com/albums/cc137/DaTa1981/imgp2611.jpg

http://i215.photobucket.com/albums/cc137/DaTa1981/imgp2607.jpg

Herman
12 maart 2008, 15:59
Een grijze Boss is dacht ik een Fuzz, alleen of dat nou de 3, de 5 of de weet ik wat voor een is? Dat is denk ik lastig te zien van zo'n afstand.

*EDIT: Ik kan er ook nog wel eens naast zitten, de fuzz heeft 3 grotere knoppen, dit zijn zoals ik het zie 4 kleintjes..

MarkS
12 maart 2008, 16:00
Kan een RV-2 Reverb zijn of een DSD-3 Sampler Delay?
De Hyper Fuzz heeft nl. zwarte knoppen.

dml
12 maart 2008, 16:18
Zie ook het rekje:
-Yamaha DG1000
-Roland GP16
-Mesa 20/20

DaTa
12 maart 2008, 16:24
Zie ook het rekje:
-Yamaha DG1000
-Roland GP16
-Mesa 20/20

Idd een Mesa 20/20, had ik nog niet gezien :rockon:

Tapirdier
12 maart 2008, 16:24
Ik meen een boss blues driver te zien.

dunnoaname
12 maart 2008, 16:30
Wie is deze knakker?
Wat speelt ie?

DaTa
12 maart 2008, 16:42
Ik meen een boss blues driver te zien.

nope, is volgens mij een CS-3

DaTa
12 maart 2008, 16:45
Wie is deze knakker?
Wat speelt ie?

Ken je gitaarhelden dude :stop:

:D :D



Die 'knakker' is Arnold van Dongen, speelt op veel nederlandse platen wel een riedeltje mee; Total Touch, Mathilde Santing. Lois Lane etc. etc. Op dit moment speelt hij bij Ilse de Lange. Echt top-gitarist!,

~Dimitri~
12 maart 2008, 16:47
Maxon 808 OD
Fulltone fulldrive
Red Snapper
Lehle bakje ( iets om te switchen geloofk)
boss CS3
Boss fuzz / dynamic wah (?)
boss tu-12h

Ik weet echt niet als ik een beetje juist ben , maar dit zijn de pedaaltjes die ik denk te herkennen op zijn boardje...

tubeonly
12 maart 2008, 17:29
line6 MM4

:-)

Voetpedaal dacht ik even aan een mutron wah, maar is toch iets anders..

~Dimitri~
12 maart 2008, 17:32
bijna zeker dat het een tu12h is hoor ...

tubeonly
12 maart 2008, 17:34
Had het al weggehaald ;-)

en voetpedaal is BOSS: FV-300L - STEREO VOLUME PEDAL oid...

Nitefly7
12 maart 2008, 21:52
Maxon 808 OD
Fulltone fulldrive
Red Snapper
Lehle bakje ( iets om te switchen geloofk)
boss CS3
Boss fuzz / dynamic wah (?)
boss tu-12h

Ik weet echt niet als ik een beetje juist ben , maar dit zijn de pedaaltjes die ik denk te herkennen op zijn boardje...

ik zie geen Fulldrive hoor.. (ben je misschien in de war met die Lehle op 2 foto's?)

Boss CS-3, Maxon 808, Boss DSD-delay (?), Menatone Red Snapper, Lehle Switcher, Tu-12h, Line6 MM-4 en 'n oudere Boss (FV-100 of FV-200 denk ik.. de-300 is zwart..)

toffe gitarist, die ik eigenlijk vooral bewonder(de?) vanwege de solo in Loïs Lane's ' My Best Friend'

ateng
12 maart 2008, 22:46
Zekers een toffe gitarist en voor mij één van de beste hier in nederland.

David1223
13 maart 2008, 08:31
Ik denk dat die grijze een DD-3 of DD-6 is ofzo.

MarkS
13 maart 2008, 08:36
Die zijn wit.

Marshallover
13 maart 2008, 10:56
Maxon 808 OD
Fulltone fulldrive
Red Snapper
Lehle bakje ( iets om te switchen geloofk)
boss CS3
Boss fuzz / dynamic wah (?)
boss tu-12h

Ik weet echt niet als ik een beetje juist ben , maar dit zijn de pedaaltjes die ik denk te herkennen op zijn boardje...

Denk dat je aardig in de buurt komt...

dml
13 maart 2008, 11:40
De luchtgitaar van die techneut is ook een puik stukje vakmanschap!! Iemand enig idee wie daarvan de bouwer is?

VanBiLL.com
13 maart 2008, 19:30
Ik denk dat die grijze een DD-3 of DD-6 is ofzo.Nou, die hebben blauwe knoppen het licht kleurige (zilveren???) pedaal in de openings post (zie die foto) heeft duidelijk witte knoppen.

DD-3/6
http://www.bossarea.com/images/DD3.jpg

Maar de CH-1 heef een hele lichte blauwe kleur met witte knoppen, dus misschien is die het: (kijk maar eens goed, moeilijk licht, maar volgens mij wel)
http://www.bossarea.com/images/CH1.jpg

Anders is de DSD-3 Digital sampler/Delay ook een goede mogelijkheid:
http://www.bossarea.com/images/DSD3.jpg

Fuzz kan het niet zijn: de FZ-2 heeft zwarte knoppen en de FZ-3/5 slechts drie
http://www.bossarea.com/images/FZ2.jpg


Gezien de foto op de openings post lijkt me het of een CH-1 of DSD-3 maar gezien de positie van het pedaal (voor in de lus???) lijkt me het niet een erg logische positie voor een Delay dus dan de chorus?

DaTa
14 maart 2008, 08:39
Anders is de DSD-3 Digital sampler/Delay ook een goede mogelijkheid:
http://www.bossarea.com/images/DSD3.jpg


Gezien de foto op de openings post lijkt me het of een CH-1 of DSD-3 maar gezien de positie van het pedaal (voor in de lus???) lijkt me het niet een erg logische positie voor een Delay dus dan de chorus?


Ik denk idd ook dat het de DSD 2, of 3 is. De positie op de foto kan wat misleidend zijn, maar hoeft niet perse de volgorde aan te geven.
Trouwens nog nooit eerder gezien / gehoord zo'n DSD...is het wat?

MarkS
14 maart 2008, 09:30
Basically gelijk aan een DD-2/DD-3 maar dan met sample/trigger functie.
Het verschil tussen de "2" en "3" is net zoals bij de DD's miniem.

zoon van Piet
14 maart 2008, 10:59
Ik had er vroeger een, in de tijd dat samplen nog nieuw en deze dingen net gemaakt werden. rond 1985, als ik me goed herinner.
Naar hedendaagse maatstaven is het een erg onbeholpen samplertje. plug eruit? sample weg! Ik speelde een riedeltje in aan het einde van de soundcheck en gebruikte de sample in het eerste nummer. Leuk, maar niet meer dan dat...

helaas zijn Bosspedalen nogal allergisch voor mijn voeten. het ding ging kapot, de keuzeschakelaar brak af. Ik kocht een DD3 als vervanging, die volgens mij gewoon precies hetzelfde klonk..

VanBiLL.com
14 maart 2008, 13:08
Ja, ik heb ook zo'n DD-3, vind het een van de best klinkende digiteuze delay's! Verschil met de DD-2 is een goedkopere chip, rond '85 werden die dingen plots goedkoper en vanuit marking technische reden werd de DD-2 met die goedkope chip de DD-3 genoemd. T's gewoon een DD-3 hoor. Ik heb de mijne in iets van 87 toe nieuw gekocht, gebruik dat ding tot en met de dag van vandaag. En die gaat nog niet snel van mijn pedalboard af...

Wel gaat er snel die nieuwe MRX Carbon Copy analoge delay bijkomen maar dat is nu te ver off-topic... :stop:

~Dimitri~
14 maart 2008, 13:32
ik zie geen Fulldrive hoor.. (ben je misschien in de war met die Lehle op 2 foto's?)

Boss CS-3, Maxon 808, Boss DSD-delay (?), Menatone Red Snapper, Lehle Switcher, Tu-12h, Line6 MM-4 en 'n oudere Boss (FV-100 of FV-200 denk ik.. de-300 is zwart..)

toffe gitarist, die ik eigenlijk vooral bewonder(de?) vanwege de solo in Loïs Lane's ' My Best Friend'

Ja je hebt gelijk :)
Het is de Lehle , er is idd geen Fulldrive te bespeuren.
En ik denk ook dat het eerder een DSD-3 is nudat ik de foto's van VBill gezien heb.

Hell's Engl
2 september 2008, 20:24
Iemand enig idee waar hij nog meer op speelt?

http://www.haarguitars.nl/test/Merken/News/arnold.jpg

Weet dat hij op 'n VHT45 speelt en wel 'ns op 'n Bassman (?)...


Joost

Bernardduur
3 september 2008, 00:36
Ik denk idd ook dat het de DSD 2, of 3 is. De positie op de foto kan wat misleidend zijn, maar hoeft niet perse de volgorde aan te geven.
Trouwens nog nooit eerder gezien / gehoord zo'n DSD...is het wat?

heerlijk pedaal! Mn favoriet uit de DD lijn. Ik weet niet waarom maar heb dr naast bijna alle DD's gehad (helaas nog niet de DD7) en steeds kwam ze als lekkerste uit de bus. Sampler is waardeloos maar soms toch wel leuk! Ik heb de mijne gemod met een bas-cut filter waardoor hij heel erg "tape-delay" achtig wordt.

Tristan
3 september 2008, 00:46
Dat is een oudere foto denk ik hoor...

Arnold speelt tegenwoordig op een Hook amp, en die Strat met Bardens gebruikt hij ook bijna niet, volgens mij zijn die Bardens er ook alweer uit...
VHT Pitbull 45 heeft 'ie ook weg gedaan, stugge klinische bak met een heel plat clean was dat...
Daarnaast heeft hij ook een oude Fender Dual Showman...

Zijn board, wat ik er nog van weet:
Red Snapper / Fulltone Fulldrive / T-rex Mudhoney (wisselend)
Boss Reverb/Delay (grijze ding) (inmiddels een Boss DD7 geloof ik)
Electro Harmonix Deluxe Memory Man
Roger Mayer Voodoo Vibe
Boss Volume pedaal
Boss TU12H Tuner
Boss Compressor/Sustainer CS3

Michael AE
3 september 2008, 14:54
Had hij niet ook een CE-1 op zijn board?

Tristan
3 september 2008, 22:35
Niet dat ik weet, Leendert heeft er een, maar ik geloof Arnold niet hoor...

Hell's Engl
4 september 2008, 07:33
Wist niet dat hij ook op HOOK speelt..
Er is overgens weinig van hem op 't net te vinden..

Heeft Leendert 'n CE-1?
Zag laatst 'n foto van hem en zag dat hij z'n rack heeft vernieuwd.
Zag 'n Switchblade en 'n Line6 Delay Pro (geloof ik..) ipv de Patchmate en G-force. Ook meen ik 'n SD-9 te hebben gezien...

Maaruh.... zijn er meer Arnold van Dongen gear pics?


Joost

Hell's Engl
4 september 2008, 07:38
Arnold van Dongen...

http://nl.youtube.com/watch?v=x6h2xWPDwlk

Joost

qwertyuiop
4 september 2008, 10:35
Arnold van Dongen...

http://nl.youtube.com/watch?v=x6h2xWPDwlk

Joost

kijk.... dat zijn nou nog eens solo's waar ik een harde piemel van krijg!

future2future
9 september 2008, 23:28
Wist niet dat hij ook op HOOK speelt..
Er is overgens weinig van hem op 't net te vinden..

Heeft Leendert 'n CE-1?
Zag laatst 'n foto van hem en zag dat hij z'n rack heeft vernieuwd.
Zag 'n Switchblade en 'n Line6 Delay Pro (geloof ik..) ipv de Patchmate en G-force. Ook meen ik 'n SD-9 te hebben gezien...

Maaruh.... zijn er meer Arnold van Dongen gear pics?


Joost

Kan je die link naar die foto van leendert posten?

hier nog een solo van arnold

http://nl.youtube.com/watch?v=x_M3bv-sBH8&feature=related

Predator
19 september 2008, 10:45
Hey dudes,

Heb het even gevraagd aan Arnold, het is gewoon een Boss Delay pedaal. Ergens op zijn board staat trouwens ook een MI Audio Blues Pro, waarschijnlijk op de foto (1e post) achter zijn knie.

Peace!

JeroenSchaaf
20 september 2008, 15:28
Gave gitarist! hopelijk wil die eens een masterclass doen bij me op school.

Djiszi
19 oktober 2008, 21:26
Hier een link naar een lekkere solo van Arnold van Dongen. Hij speelt hier op een Fender Dual Showman. Het gaat mij voornamelijk om de solo op het eind van het nummer. http://www.youtube.com/watch?v=NCKqO4i9KvU

JeroenSchaaf
19 oktober 2008, 22:41
En de Ebow solo in het begin is ook zeer gaaf!

Tristan
20 oktober 2008, 03:26
Kijk, dat vind ik nou echt een goede solo van Arnold...
Die andere solo's vond ik iets te veel 'opgezet', maar deze is lekker vrij en los, erg vet...
Het valt me trouwens wel op dat hij te veel gain gebruikt in zijn sound, ik bedoel, bij zo'n band en die sound is qua gain bijna wel Metal en die delay vind ik ook niet zo mooi, te veel los staan van de sound, voor de rest wel een lekkere sound...

JeroenSchaaf
20 oktober 2008, 07:37
Prachtige solo inderdaad! Gain vind ik wel mee vallen, ik vind hem juist mooi wegvallen in het totaal.

Ben benieuwd welk drive pedaaltje hij daar gebruikt!

Mr.Bluesbreaker
20 oktober 2008, 09:02
Ik had er vroeger een, in de tijd dat samplen nog nieuw en deze dingen net gemaakt werden. rond 1985, als ik me goed herinner.
Naar hedendaagse maatstaven is het een erg onbeholpen samplertje. plug eruit? sample weg! Ik speelde een riedeltje in aan het einde van de soundcheck en gebruikte de sample in het eerste nummer. Leuk, maar niet meer dan dat...


Ik heb een DSD-3. Gebruik hem als een soort reverb achtig ingestelde delay voor solo's.
Kun je je nog herinneren hoe je de sample functie gebruikte? Ik krijg het nl. niet voor elkaar.

pippydude
20 oktober 2008, 13:25
En dat is het fijne van op het conservatorium van Amsterdam zitten. Ik krijg gewoon les van dat soort mensen, ook van hem zelf. Hele goeie leraar ook trouwens..

JeroenSchaaf
20 oktober 2008, 13:29
Owke gaaf!

Ik zit nu op de Academie voor Popcultuur, en we mogen zelf masterclasses uitnodigen! Wil zeker weten Arnold nog wel eens uitnodigen!

zoon van Piet
20 oktober 2008, 15:23
Ik heb een DSD-3. Gebruik hem als een soort reverb achtig ingestelde delay voor solo's.
Kun je je nog herinneren hoe je de sample functie gebruikte? Ik krijg het nl. niet voor elkaar.

hmm.. het is ruim 20 jaar geleden en ik gebruikte toen héél veel drugs...en drank. Dus ik weet er weinig meer van! Misschien deed ie het bij mij ook geeneens?

serieus: Ik had een DSD-2 en die zette ik volgens mij op 'rec/play', speelde de lick, klinkte naar 'play'en dan ging ie af als ik het pedaal voetmatig een optater gaf. Moest je wel het level ver openzetten, meen ik..

ik kijk net bij Joe (http://www.bossarea.com/loadpage.asp?file=boxes/dsd3.xml) en hij zegt ongeveer hetzelfde..

Bernardduur
20 oktober 2008, 15:45
Als je hem naar play draait speelt hij tot in den treure het laatst gesampelde dingetje af

Heerlijk pedaal!

eggen_h
21 oktober 2008, 16:40
wat een enorm vette strat heeft ie ook trouwens, gitaarbikkel ook hoor die man..

ieme
21 oktober 2008, 16:41
Dat is een oudere foto denk ik hoor...

Arnold speelt tegenwoordig op een Hook amp, en die Strat met Bardens gebruikt hij ook bijna niet, volgens mij zijn die Bardens er ook alweer uit...
VHT Pitbull 45 heeft 'ie ook weg gedaan, stugge klinische bak met een heel plat clean was dat...
Daarnaast heeft hij ook een oude Fender Dual Showman...

Zijn board, wat ik er nog van weet:
Red Snapper / Fulltone Fulldrive / T-rex Mudhoney (wisselend)
Boss Reverb/Delay (grijze ding) (inmiddels een Boss DD7 geloof ik)
Electro Harmonix Deluxe Memory Man
Roger Mayer Voodoo Vibe
Boss Volume pedaal
Boss TU12H Tuner
Boss Compressor/Sustainer CS3

de laatste 3 keer dat ik hem zag gebruikte hij de hook al niet meer (sinds beatstad 2007) hij speelt weer over zn oude fender top de VHT 45 staat wel op de eerste foto op zn rackje maar gebruikt ie live ook niet meer

Tristan
21 oktober 2008, 21:37
Ik denk dat het er vanaf hangt met welke band hij speelt, ik kan me voorstellen dat hij bij Ilse De Lange meestal de Fender Dual Showman gebruikt maar bij andere bands misschien nog wel de Hook Captain, geen idee...
Die VHT Pitbull 45 heeft hij in ieder geval al lang niet meer inderdaad (klote amp)...
Zijn zwarte Strat is een gewone '57 Reissue maar dan met een P90 achtig Stratelement gewikkeld door Ted Oberg in de brug (wat ik er nog van weet hoor), vette Strat, klinkt mooi open (doet me een beetje denken aan mijn eigen Stratje)... :)

groovieguitarguus
26 oktober 2008, 17:08
Kwam via Google op de 'Post' terecht van Arnold.
Ik vind Arnold echt TE GEK!!!!
Persoonlijk MEEST smaakvolle gitarist van Nederland. Ook akoustisch een bikkel.

En... sorry Tristan... Ik vind zijn sound te gek... Ook de Delay... (Geil).

Op de één of andere manier hoor ik veel Lukather invloeden (sound en feel), maar met heel veel gevoel gespeeld.
Als Lukather liefhebber vind ik dat Arnold bepaalde zaken smaakvoller speelt.
Minder noten meer gevoel.

Vorig jaar Bij Ilse in de Heineken Music Hall, speelde hij nog met een Hook en enkele Haar strats (Lijkt wel mode!!!, zonder Hook en Haar tel je niet meer mee???).

Hoe krijgt Arnold zo'n gave sound uit die Fender Top??? Is toch een éénkanaals... dus Lead uit een Fulltone???

Squier4ever
26 oktober 2008, 17:24
in dit clippie zit er een little '59 oid in de brug, iig geen p90 achtige

Djiszi
26 oktober 2008, 21:02
Ik ben het zeker met Groovieguitarguus eens, Arnold is zeker de meest smaakvolle gitarist van Nederland qua sound en spel. Ik ben ook erg gecharmeerd van Bert Meulendijk. Nou je hoeft echt geen Hook en Haar te spelen om erbij te horen. Als je ziet en hoort dat sommige gitaristen inclusief Arnold een lekkere sound krijgen uit een oude Fender Showman, dan vraag ik mezelf wel eens af wat vele amateurmuzikanten met die dure verterkers moeten om tot een dergelijk resultaat te kunnen komen. Dan moet het toch voor een grote gedeelte uit je vingers komen.

future2future
26 oktober 2008, 22:58
Ik ben het zeker met Groovieguitarguus eens, Arnold is zeker de meest smaakvolle gitarist van Nederland qua sound en spel. Ik ben ook erg gecharmeerd van Bert Meulendijk. Nou je hoeft echt geen Hook en Haar te spelen om erbij te horen. Als je ziet en hoort dat sommige gitaristen inclusief Arnold een lekkere sound krijgen uit een oude Fender Showman, dan vraag ik mezelf wel eens af wat vele amateurmuzikanten met die dure verterkers moeten om tot een dergelijk resultaat te kunnen komen. Dan moet het toch voor een grote gedeelte uit je vingers komen.

Dat sound voornamelijk uit je vingers komt ben ik met je eens! Maar over Bert Meulendijk: opzich te gek, maar qua sound vind ik hem niet relaxed, vaak veel te veel gain.

Tristan
27 oktober 2008, 16:33
Kwam via Google op de 'Post' terecht van Arnold.
Ik vind Arnold echt TE GEK!!!!
Persoonlijk MEEST smaakvolle gitarist van Nederland. Ook akoustisch een bikkel.

En... sorry Tristan... Ik vind zijn sound te gek... Ook de Delay... (Geil).

Op de één of andere manier hoor ik veel Lukather invloeden (sound en feel), maar met heel veel gevoel gespeeld.
Als Lukather liefhebber vind ik dat Arnold bepaalde zaken smaakvoller speelt.
Minder noten meer gevoel.

Vorig jaar Bij Ilse in de Heineken Music Hall, speelde hij nog met een Hook en enkele Haar strats (Lijkt wel mode!!!, zonder Hook en Haar tel je niet meer mee???).

Hoe krijgt Arnold zo'n gave sound uit die Fender Top??? Is toch een éénkanaals... dus Lead uit een Fulltone???

Ik vind Arnold ook een goede sound hebben hoor, helemaal in zijn vingers zoals sommigen al stellen, alleen vond ik in dat clippie bij Ilse DeLange er gewoon net iets te veel gain inzitten, net niet helemaal de gepaste sound bij de muziek zal ik maar zeggen...
Die digitale delay vind ik wel echt verschrikkelijk, inderdaad een beetje Lukather achtig, maar zijn sound trek ik dan ook helemaal niet, zo onnatuurlijk en vaak ook nog ongedefinieerd (klinkt vaak als een grote notenbrij naar mijn idee)...
Ik denk dat Arnold vroeger wel door Lukather beinvloed was, met name de tijd dat 'ie nog op zijn Blade speelde enzo (dat eerste clippie in dit Topic), hij heeft nu een meer persoonlijke en smaakvollere stijl naar mijn mening...
Uit een simpel delaypedaal haal je vaak mooiere en natuurlijkere delays dan uit het meeste 19" spul (op de TC2290 na dan) vind ik, maar dat is ook een kwestie van smaak natuurlijk...
Ik geloof dat hij meestal de T-rex Mudhoney gebruikt op zijn Fender amp...
Onwijs toffe gitarist en een superaardige kerel...

Zowiezo zijn er hier ontzettend veel goede professionele gitaristen voor zo'n klein pokkelandje, ik bedoel, kijk maar:
Eef Albers
Arnold van Dongen
Rene van Barneveld
Robin Berlijn
David Hollestelle
Marcel Singor
Jack Pisters
Leendert Haaksma
Martijn van Agt
Lex Bolderdijk
Paul Hock
Ed Verhoeff
Martijn van Iterson
Jesse van Ruller

En dat is dan een lijstje dat zo maar even in mijn hoofd opkomt, er zijn er nog wel meer...

Djiszi
27 oktober 2008, 20:15
Wat is te veel gain ? Volgens mij heeft dat te maken met smaak. De een wil wat meer zout en de ander minder peper. Je vingers bepalen volgens mij voor 80% de sound en de rest wordt op smaak gebracht door wat gain en delay of een ander effect. Of dat nu digitaal of analoog klinkt, maakt mij niet zo veel uit. Wat ik zo geweldig aan het spel van Arnold vind, is dat het grooved. Dat typeert ook het spel van Luktaher.
Wat vinden jullie trouwens van deze gitarist, is een goede maat van mij.
http://nl.youtube.com/watch?v=-Lc5rq8n9_E
En Nederland telt inderdaad een hoop goede gitaristen en muzikanten.

qwertyuiop
27 oktober 2008, 21:07
Wat vinden jullie trouwens van deze gitarist, is een goede maat van mij.
http://nl.youtube.com/watch?v=-Lc5rq8n9_E


ik houd niet zo van zo'n geluid, maar ik vind dat-ie wel lekker speelt; geen notenneuker (snelle rifs) maar mooie melodien, lekker hoor!

Hell's Engl
27 oktober 2008, 21:31
Nou je hoeft echt geen Hook en Haar te spelen om erbij te horen.

Je doelt toch niet op mij hé?! (hahaha)


Joost

Djiszi
27 oktober 2008, 23:34
Ha die Joost. Nee, was een reactie op wat Groovieguitarguus had geschreven. Eigenlijk mag jij niet deelnemen aan deze discussie.
Jij behoort ook tot de gitaristen die uit elke versterker een lekkere sound kan krijgen. Ik moet zeggen dat combinatie van de LP + Hook veel mooier klonk afgelopen zaterdag dan de combinate met de Haar. Heeft denk ik ook te maken met de stijl muziek.

Tristan
28 oktober 2008, 00:25
Wat is te veel gain ? Volgens mij heeft dat te maken met smaak. De een wil wat meer zout en de ander minder peper. Je vingers bepalen volgens mij voor 80% de sound en de rest wordt op smaak gebracht door wat gain en delay of een ander effect. Of dat nu digitaal of analoog klinkt, maakt mij niet zo veel uit. Wat ik zo geweldig aan het spel van Arnold vind, is dat het grooved. Dat typeert ook het spel van Luktaher.
Wat vinden jullie trouwens van deze gitarist, is een goede maat van mij.
http://nl.youtube.com/watch?v=-Lc5rq8n9_E
En Nederland telt inderdaad een hoop goede gitaristen en muzikanten.

Ik bedoelde ook niet in het algemeen dus, maar specifiek in dat nummer, het was eigenlijk ook gewoon maar een klein puntje hoor...
Dat je vingers voor 80% de sound bepalen ben ik niet helemaal met je eens, de sound wordt wel degelijk vrij sterk door de versterker i.c.m. de gitaar gemaakt heb ik het idee, maar als je een individuele speelstijl hebt dan zijn je vingers natuurlijk wel weer bepalend voor hoe het uiteindelijk klinkt...
Over een Joost gesproken, was ik Joost Vergoossen bijna vergeten...
En Niels van der Steenhoven, en Richard Hallebeek...
Eindeloze lijst... :D

Hell's Engl
28 oktober 2008, 12:40
Ha die Joost. Nee, was een reactie op wat Groovieguitarguus had geschreven. Eigenlijk mag jij niet deelnemen aan deze discussie.
Jij behoort ook tot de gitaristen die uit elke versterker een lekkere sound kan krijgen. Ik moet zeggen dat combinatie van de LP + Hook veel mooier klonk afgelopen zaterdag dan de combinate met de Haar. Heeft denk ik ook te maken met de stijl muziek.

Thanx for the kind words..
Maar had mijn HOOK 'n beetje meer voor m'n Les Paul ingesteld die avond omdat ik die meer zou gebruiken die avond. En m'n HAAR strat moet die avond in D gestemd zijn, vandaar dat ie niet optimaal klonk...
Maar moet de HOOK nog even goed tweaken voor beide gitaren. Had 'm ook pas vrijdag avond om 23.00 uur terug...

Maaruh... weer even on-topic; Arnold van Dongen behoort zeker tot Nederlands top-gitaristen!


Joost

Djiszi
28 oktober 2008, 12:46
Het is naast smaak natuurlijk een verschil van opvatting. Maar daar draait het natuurlijk niet om. Met Joost bedoel ik een zeer talentvolle gitarist uit Waalwijk.

groovieguitarguus
28 oktober 2008, 19:39
Nogmaals... Arnold is top!!! Check nogmaals her en der zijn acoustische werk op You-tube.
Kan de ophef over Leendert Haaksma (door o.a. Rob Winter - Borsato) niet helemaal begrijpen... (Don't shoot me...) Heeft iemand een goede link van echt iets heel gaafs dat Leendert heeft gedaan. Dit om mijn mening bij te stellen?

Als aanvulling op Tristan:
- Peter Tiehuis
- Rob Winter
- Mag Adje van de Berg er ook bij?
-... en niet te vergeten Eddie Christiani


Hoe heet trouwens die indische/halfbloed knaap die o.a. bij Jeroen v.d. Boom speelt? Ook top!
Ook bij Xander en ook Julian Thomas speelt wel eens een knaap mee... krulletjes, halflang haar, ik dacht een brilletje GEEN stoere vent... en geweldig spel!!!

future2future
28 oktober 2008, 19:54
Marcel Fisser misschien?

groovieguitarguus
28 oktober 2008, 20:15
Idd... Marcel Fisser... ook top...

Hell's Engl
28 oktober 2008, 20:19
Idd... Marcel Fisser... ook top...

Hij speelt toch ook bij Nick & Simon?

Tristan
28 oktober 2008, 21:19
Nogmaals... Arnold is top!!! Check nogmaals her en der zijn acoustische werk op You-tube.
Kan de ophef over Leendert Haaksma (door o.a. Rob Winter - Borsato) niet helemaal begrijpen... (Don't shoot me...) Heeft iemand een goede link van echt iets heel gaafs dat Leendert heeft gedaan. Dit om mijn mening bij te stellen?

Als aanvulling op Tristan:
- Peter Tiehuis
- Rob Winter
- Mag Adje van de Berg er ook bij?
-... en niet te vergeten Eddie Christiani


Hoe heet trouwens die indische/halfbloed knaap die o.a. bij Jeroen v.d. Boom speelt? Ook top!
Ook bij Xander en ook Julian Thomas speelt wel eens een knaap mee... krulletjes, halflang haar, ik dacht een brilletje GEEN stoere vent... en geweldig spel!!!

Leendert doet wel vette dingen met Blowbeat, surf dat maar eens (The Lip ofzo), en hij heeft gewoon een goede sound en tone in zijn vingers, ik vind 'm ook niet superspeciaal, maar hij is wel echt goed...
Rob Winter vind ik dan weer een stukkie minder, en die Indische kerel waar je het over hebt vind ik echt waardeloos, totaal geen sound en geen ballen i.m.h.o.

Maar, om de lijst nog verder aan te vullen:
Tielman Brothers (Rocken wel)
Jan Akkerman (kan je toch ook niet omheen)
Julien Sas
Ana Popovic

the sure thing
28 oktober 2008, 22:23
Leendert is GOD! Luister naar Trijntje Oosterhuis does Stevie Wonder (live) en je begrijpt de kunst van het weglaten. Het is een super veelzijdige gitarist zonder dat hij zichzelf verliest. Hij is super functioneel. Luister ook naar werk van Anouk (DVD live in Ahoy) en de CD van Alain Clark heeft hij ook veel werk van ingespeeld.

Hell's Engl
28 oktober 2008, 22:24
Leendert doet wel vette dingen met Blowbeat, surf dat maar eens (The Lip ofzo), en hij heeft gewoon een goede sound en tone in zijn vingers, ik vind 'm ook niet superspeciaal, maar hij is wel echt goed...

Samen met Arnold van Dongen mijn favoriet!!


http://nl.youtube.com/watch?v=XZfAU6Joy_I

Joost

JeroenSchaaf
29 oktober 2008, 08:51
Ben ik het mee eens :)

Arnold = een Baas!
Leendert = een Baas!

Djiszi
29 oktober 2008, 18:14
Wat vinden jullie van deze gitarist. Een prachtige solo van Peter Tiehuis. http://nl.youtube.com/watch?v=BVVKv-9Hl8A

future2future
30 oktober 2008, 00:47
Wat vinden jullie van deze gitarist. Een prachtige solo van Peter Tiehuis. http://nl.youtube.com/watch?v=BVVKv-9Hl8A

Te gek. Peter tiehuis kan er wat van!

Djiszi
30 oktober 2008, 21:36
Helaas niet van nederlandse bodem, maar wel super. http://nl.youtube.com/watch?v=edVbz_uXJd0

DaTa
31 oktober 2008, 08:01
Helaas niet van nederlandse bodem, maar wel super. http://nl.youtube.com/watch?v=edVbz_uXJd0


Op zich wel lekker, maar hij blijft een beetje in de zelfde patronen hangen.
(niet dat ik het beter kan of zo..)

Nee,, ik ben er niet zo weg van. Geef mij dan echt maar Arnold

DaTa
31 oktober 2008, 08:04
Te gek. Peter tiehuis kan er wat van!


Mee eens.. heel smaakvol

PT1989
1 november 2008, 18:17
Heeft die Peter tiehuis niet heel lang bij Ilse delange gespeeld??

arjanb01
1 november 2008, 18:25
Te gek. Peter tiehuis kan er wat van!

Peter Tiehuis dikke plus 1 ! Beter en veelzijdiger dan Leendert en Arnold.

Mijn top 3:

- Peter Tiehuis (echt de BESTE van de Benelux denk ik)
- Jan Akkerman (veelzijdig, geef hem een schoenendoos met snaren en hij haalt er nog fantastische dingen uit)
- Leendert Haaksma (echt de beste sessie gitarist voor mij, goeie sound, goeie vingers, alles prima in orde)

Tristan
1 november 2008, 19:56
Heeft die Peter tiehuis niet heel lang bij Ilse delange gespeeld??


Ja, klopt...
Joost Vergoossen ook trouwens, hem vond ik ook echt te gek bij Ilse DeLange...
Peter Tiehuis vind ik de laatste tijd niet meer zo (zoals in het filmpje bij het Metropole Orkest), vrij saai en voorspelbaar en die vreselijke Line6 sound...

arjanb01
1 november 2008, 23:11
Arnold van Dongen...

http://nl.youtube.com/watch?v=x6h2xWPDwlk

Joost

Lukather eat your heart out. We hebben onze eigen Steve L. :rockon:
Lekkere sound, neem aan dat ie dat met de hook heeft gecreeerd in combinatie met een superstrat met een emg 89 in de brug ? :dance:

In ieder geval topsolo !

Tristan
1 november 2008, 23:34
Euh, nee...
Geen idee welke amp hij daar gebruikt (en of hij daar een amp gebruikt), maar de gitaar is in ieder geval een oude serie Blade met Levinson pickups (dus geen EMG's), ik weet niet of hij een humbucker of een singlecoil in de brug heeft zitten...

future2future
2 november 2008, 13:22
- Peter Tiehuis (echt de BESTE van de Benelux denk ik)

Ik vind Peter Tiehuis wel te gek, maar ik denk dat Eef de beste is van allemaal. Heb les van hem gehad op Utrecht en dat was zo gruwelijk.

groovieguitarguus
2 november 2008, 16:52
Eef is idd ook te gek... helaas weinig van te vinden op Youtube.
Ooit ergens een opname gehad van Eef waar hij bij een optreden in Nick Vollebrechts Jazz café over een jazz-standard helemaal 'uit zijn reet' ging. Geweldig!!!!
Wat betreft Peter Thiehuis... kan echt heel veel. Ook akoestisch met o.a. Trijntje plays Burt Backarack.
Wel veel 'bedachter' en minder oorspronkelijke solo('s). Dan de voorbeelden van Arnold.... Nogmaals... te gek.
Sounds van Leendert vaak wat bedacht met Vreemde effecten.

the sure thing
2 november 2008, 18:23
Sounds van Leendert vaak wat bedacht met Vreemde effecten. ????????? :???: Verklaar u nader?

Tristan
2 november 2008, 18:41
Nee, hij is gewoon iets meer een Hendrix clone wat betreft speelstijl en soundgebruik denk ik, minder Jazzy dan Eef Albers of Peter Tiehuis ofzo...
Peter Tiehuis komt op mij ook heel bedachtzaam over, zowel qua speelstijl als qua sound, erg goed, maar ik hou daar totaal niet van...

arjanb01
2 november 2008, 19:05
Wat is er mis met bedachte solo's ? Solo's bedenk je toch of niet ?
Beetje gezwam in de ruimte vind ik dat...
Eef Albers was ik vergeten ja, die is ook gruwelijk goed. En dat ik Tiehuis de beste vind is ook een beetje oosters chauvinisme he :hippie::)

the sure thing
2 november 2008, 19:20
Nee, hij is gewoon iets meer een Hendrix clone wat betreft speelstijl en soundgebruik denk ik, minder Jazzy dan Eef Albers of Peter Tiehuis ofzo...
. En dat terwijl Leendert een Jazz opleiding aan het conservatorium heeft gedaan :)

Tristan
2 november 2008, 20:05
Wat is er mis met bedachte solo's ? Solo's bedenk je toch of niet ?
Beetje gezwam in de ruimte vind ik dat...
Eef Albers was ik vergeten ja, die is ook gruwelijk goed. En dat ik Tiehuis de beste vind is ook een beetje oosters chauvinisme he :hippie::)

Euh, nee, de betere solo's ontstaan meer tijdens het spelen vind ik, dat gevoel heb ik bij Peter Tiehuis wat minder, hij lijkt altijd voor 100% in controle te zijn en niet echt los te laten, zo klinkt het voor mij tenminste...
Wel een ontzettend goede gitarist hoor, ik heb er alleen minder mee...

Tristan
2 november 2008, 20:08
En dat terwijl Leendert een Jazz opleiding aan het conservatorium heeft gedaan :)

Haha, zoals velen, alleen is hij daarna gelukkig zijn eigen weg gegaan... :D

groovieguitarguus
2 november 2008, 21:56
Leendert...

Uiteraard zal ik noooooit bereiken wat hij allemaal heeft gedaan, maar nogmaals, Leendert heeft me nooit de 'rillingen' gegeven.
Dit vind ik ook zonde:http://nl.youtube.com/watch?v=XZfAU6Joy_I
Een sound waar ik echt niets mee kan.
Op de Live CD Trijntje speelt Stevie wordt Leendert aangekondigd en speelt een Solo... tja... ook zo'n vage sound.... Maarrrr ik sta er open voor... Laat de Linkjes weten zodat ik mijn mening bijstel.

Tristan
2 november 2008, 23:33
De 'rillingen', tsja, wat betreft Nederlandse gitaristen geeft alleen Eef me echt de rillingen als 'ie helemaal gaat, voor de rest is er veel kwaliteit maar, damn, tsja, waar krijg je nou echt de rillingen van?
Heb ik niet eens bij Scott Henderson of Allan Holdsworth ofzo, Scofield soms, maar het moet echt wel heel direct binnenkomen wil je de rillingen krijgen toch?

Lexvandoef
2 november 2008, 23:37
Leendert...

Uiteraard zal ik noooooit bereiken wat hij allemaal heeft gedaan, maar nogmaals, Leendert heeft me nooit de 'rillingen' gegeven.
Dit vind ik ook zonde:http://nl.youtube.com/watch?v=XZfAU6Joy_I
Een sound waar ik echt niets mee kan.
Op de Live CD Trijntje speelt Stevie wordt Leendert aangekondigd en speelt een Solo... tja... ook zo'n vage sound.... Maarrrr ik sta er open voor... Laat de Linkjes weten zodat ik mijn mening bijstel.

Ik vind zijn sound op bv de Anouk is Alive DVD echt te gek, daar valt het ook wel mee met de vage sounds, vind ik.

Nielsje
3 november 2008, 08:11
wat betreft Nederlandse gitaristen geeft alleen Eef me echt de rillingen

tnx for the sig... :D

Tristan
3 november 2008, 14:07
Moet je er eigenlijk wel Eef Albers van maken, want anders weten de meeste mensen misschien niet over wie ik het heb...
En dat als 'ie helemaal gaat moet er ook bij, want soms speelt hij ook wel zo heel geconcentreerd over van die moeilijke Jazzschema's, en hoewel dat ook heel knap is, vind ik dat toch minder...
Pas als hij een beetje de Blues kant laat spreken hoor je wat hij echt in huis heeft...

Nielsje
3 november 2008, 14:13
Moet je er eigenlijk wel Eef Albers van maken, want anders weten de meeste mensen misschien niet over wie ik het heb...

Dat is juist de grap Tristan ;)
Of ben je niet bekend met de hele Eef saga..?

Tristan
3 november 2008, 14:33
Oh, tsja...

paulusdeBKB
3 november 2008, 16:36
Ik ken de saga niet, dus licht eens een tipje van de sluier op?

Overigens kudos voor Arnold én Leendert én Peter Tiehuis én Eef Albers. Ik heb alleen van de laatste een solo-cd in huis. Waar blijft de rest?

the sure thing
3 november 2008, 17:24
Ik ken de saga niet, dus licht eens een tipje van de sluier op?

Overigens kudos voor Arnold én Leendert én Peter Tiehuis én Eef Albers. Ik heb alleen van de laatste een solo-cd in huis. Waar blijft de rest? Leendert heeft te weinig ego voor een solo-plaat... :)

peter_heijnen
3 november 2008, 17:47
Overigens kudos voor Arnold én Leendert én Peter Tiehuis én Eef Albers. Ik heb alleen van de laatste een solo-cd in huis.
Was dat mss heel toevallig oorspronkelijk een lp onder het toenmalige jazzlabel van de vara ergens uit begin 80's met oa bruno castelucci en theo de jong?

paulusdeBKB
4 november 2008, 22:17
Nope "Birds of the Night" heet die plaat. Weet niet precies hoe oud. Met Boudewijn Lucas, Christoph Erbstoesser en Roy Dackus. Verschenen op Goldfish records in 1996.

Tristan
4 november 2008, 22:21
Jaa! Vette plaat is dat, heb ik ook, maar niet zo veel mensen hebben die...
Het is trouwens de laatste plaat van Eef waarvan ik weet dat 'ie bestaat in ieder geval...
Vooral die solo in dat eerste nummer vind ik echt helemaal te gek... :D

groovieguitarguus
12 november 2008, 20:23
Boe!!!!

Gewoon even dit Topic 'wakker' schudden... Naast allemaal te gekke zaken over Eef A, Leendert H, Jan A, Peter T, Ali B,... Zijn er nog gave links, items, opnames waar Arnold van D. helemaal los gaat???

paulusdeBKB
12 november 2008, 22:08
En hoe zit dat nou met die 'Eef-saga'?

Nielsje
12 november 2008, 22:11
En hoe zit dat nou met die 'Eef-saga'?

Zoekfuntie: "Eef*" en je vindt genoeg :)

paulusdeBKB
12 november 2008, 22:16
Zoekfuntie: "Eef*" en je vindt genoeg :)

Doe ik dat, dan kom ik een hoop tegen over een medeforummer die kennelijk niet zo goed kan zingen maar toch op Youtube staat. Gaat het daarom?

Tristan
13 november 2008, 11:36
Ja hoor...
Zo slecht zingt ze niet trouwens...

Djiszi
14 november 2008, 19:27
Hier een leuke solo van Eef. http://nl.youtube.com/watch?v=E1lqyHXERUs

paulusdeBKB
14 november 2008, 20:31
Cool filmpje, bedankt voor het posten!

PT1989
1 februari 2010, 16:29
Z'n pedalboard (31-01-10 ilse delange)

http://i819.photobucket.com/albums/zz120/tres_mando/100_1059.jpg
http://i819.photobucket.com/albums/zz120/tres_mando/100_1061.jpg
http://i819.photobucket.com/albums/zz120/tres_mando/100_1065.jpg
http://i819.photobucket.com/albums/zz120/tres_mando/100_1062.jpg
http://i819.photobucket.com/albums/zz120/tres_mando/100_1064.jpg


Martijn v agt zijn board staat in het martijn v agt topic

JeroenSchaaf
1 februari 2010, 16:30
Te gek! thanks!

PT1989
2 februari 2010, 10:49
ja maar die showman + die 2x12 matchless klonk echt te gek. Ik vond dat hij een betere sound had (op de fanclub dag dan) dan martijn van agt.

groovieguitarguus
3 februari 2010, 18:47
Ik vind Arnold zijn sound en spel sowieso geweldig.
Welke pedalen zijn dit overigens... Naast een Boss (compressor Sustainer) en de Electro Hamonix (memory man delay?) zie ik nog een Maxon... Wie o Wie???


http://i819.photobucket.com/albums/zz120/tres_mando/100_1065.jpg

reinierscheffer
3 februari 2010, 19:07
eehm,, ik zie een tremolo van fulltone, das het zwarte pedaal onder de DMM

robert-gitarist
3 februari 2010, 19:20
Maxon OD808, Dunlop Crybaby (denk een GCB95) T-Rex mudhoney,Boss FV50 (dacht ik), blauwe pedaaltje kan een Blues Pro zijn van MI audio maar die hebben andere knoppen. Rest weet ik zo niet.

Tristan
3 februari 2010, 19:52
Fulltone Supatrem, Empress Superdelay, en in de Crybaby zit een mod kit van Roger Mayer...

fs1980
4 februari 2010, 11:25
Speelt die nou op een showman?? of bandmaster?? de een zegt dit de ander dat....

JeroenSchaaf
4 februari 2010, 11:27
Showmaster, :D

fs1980
4 februari 2010, 11:46
Showmaster, :D

en als ik me niet vergis had jij een keer een bandmaster + bogner 2x12 klopt het of niet???

JeroenSchaaf
4 februari 2010, 11:48
Dat klopt inderdaad!:soinnocent:

fs1980
4 februari 2010, 12:12
beviel de ''arnold v dongen replica set'' niet???

JeroenSchaaf
4 februari 2010, 12:17
Mwah opzich wel hoor! Alleen speel ik in twee coverbands, en twee begeleiding bands. En daarvoor moet ik iets breeds inzet baars voor hebben.

En een kameraad van me zocht al tijden een gafe oude Fender. Dus die heb ik blij kunnen maken. Van dat geld heb ik eerst een Mesa Boogie Nomad 45 top gekocht.

En ben nu weer aan het rondkijken voor een stapje verder!

PT1989
4 februari 2010, 12:40
http://www.youtube.com/watch?v=geGoYeVu2O8

Erwin van Ligten speelt hier gitaar en Arnold speelt.......VIOOL

Spoel door naar 1:12

reinierscheffer
13 februari 2010, 22:02
de kleine blauwe was een compressor van boss, maar is inmiddels vervangen door de Forest Green Compressor van Mad Professor

Hell's Engl
9 augustus 2010, 23:16
die Indische kerel waar je het over hebt vind ik echt waardeloos, totaal geen sound en geen ballen i.m.h.o.


Effe 'n ouwe topic boosten...

Jullie bedoelen Marcel Fisser.... wat dachten jullie van zijn solo
http://www.youtube.com/watch?v=Zcns42ZQo4Q

Joost

Tristan
10 augustus 2010, 01:05
Tja, nee, ik ben er niet weg van.

Pepe
10 augustus 2010, 01:17
Het gaat ineens een andere kant op wat me ineens de gelegenheid geeft deze FANTASTISCHE solo onder de aandacht te brengen van een ondergewaardeerde gitarist in een tegenwoordig besmuikt bandje. Solo vanaf 5.30 (http://www.youtube.com/watch?v=QrfE15mKjZY) maar de vintage ARP's zijn ook lekker.

Hell's Engl
10 augustus 2010, 22:14
Tja, nee, hier ben ik dan weer niet weg van...

Ach... gelukkig dat smaken verschillen toch..


Joost

ChazyChaz
10 augustus 2010, 23:17
Dan heb ik ook liever Marcel's solo, kende hem trouwens nog niet. (Van naam in ieder geval, misschien zijn werk wel?)
Ben het niet helemaal eens met z'n sound trouwens, beetje dun. (In dit filmpje in ieder geval. Wat ik zeg, ken hem verder niet!)
Maar ik vind zijn frasering en noten keuze erg mooi :)

Tristan
10 augustus 2010, 23:22
Het gaat ineens een andere kant op wat me ineens de gelegenheid geeft deze FANTASTISCHE solo onder de aandacht te brengen van een ondergewaardeerde gitarist in een tegenwoordig besmuikt bandje. Solo vanaf 5.30 (http://www.youtube.com/watch?v=QrfE15mKjZY) maar de vintage ARP's zijn ook lekker.

Die begrijp ik ook niet echt.
Ik weet het niet, het klinkt voor mij een beetje als een mislukte kruising tussen John Abercrombie en Al DiMeola ofzo.
Raar nummer ook, ontzettend pompeus, met weinig duidelijke melodielijnen, en als de gitaarsolo komt stort ineens het hele zaakje in.
Ik hoor het wel liever dan die Marcel Fisser, want daar zit voor mijn gevoel totaal geen muzikaal of artistiek voorstellingsvermogen in.
Als je zo die dingen naast elkaar zet dan lijkt het alsof we in Nederland voornamelijk goed zijn in het maken van pompeuze, domme en/of weinig interessante muziek.
Focus, ook al zoiets, met die Thijs van Leer, en zo is er veel meer.
Dan speelt Arnold wel heel smaakvol hoor als je het mij vraagt, vooral als hij dat doet wat 'ie het liefste doet.

Hell's Engl
11 augustus 2010, 08:45
Dan heb ik ook liever Marcel's solo, kende hem trouwens nog niet. (Van naam in ieder geval, misschien zijn werk wel?)
Ben het niet helemaal eens met z'n sound trouwens, beetje dun. (In dit filmpje in ieder geval. Wat ik zeg, ken hem verder niet!)
Maar ik vind zijn frasering en noten keuze erg mooi :)

Marcel Fisser zit in de vaste begeleidings band van Jan Smit, Nick & Simon en 't TV programma "De beste zanger van Nederland (iedere zondag 20.30 uur Ned 3) en speelt op cd's van Thomas Berge...

Zijn sound vind ik op zich niet verkeerd, maar inderdaad niets bijzonders... die opname is overigens 'n jamsessie.. weet ook niet op wat voor apparatuur hier speelt.
Weet wel dat hij normaal gesproken enkel op 'n Vox Tonelab Se of LE speelt...

Nootkeuzen en frasing vind ik ook erg mooi...


Joost

PT1989
11 augustus 2010, 11:04
Heb meer oog voor Lesley van der Aa dan voor die Marcel Fisser :D
Maar Arnold staat op eenzame hoogte in NL geweldige gitarist!!

Pepe
11 augustus 2010, 12:13
Die begrijp ik ook niet echt..

Ach ja, progrock, uit reeds lang vervlogen tijden dat Nederlandse gitarist verplicht op een zwarte LP custom speelden maar Koerts lijkt uit het nationale geheugen gewist terwijl... efin, zijn naam is in ieder geval 1 keer genoemd op gitaarnet.

Ik mis ook altijd Karmelk en Barneveld, het zijn "lekkere gitaristen" die meer op een feel dan noten drijven maar van Barneveld kwam langs, da's waar.

Albers en Akkerman behoren ongetwijfeld tot de meest technische afdeling maar het zegt me weinig op buikniveau. Bij iemand als Belijn heb ik veel meer de factor "er gebeurd wat", niet onbelangrijk in de rock'n roll hoewel je bij het Metropool daar niet mee wegkomt.

Johnnyverbruggen
12 augustus 2010, 12:44
in vergelijking met Leendert Haaksma legt Arnold veel meer gevoel in zijn spel vind ik. Damn wat een goede gitarist!

Johnnyverbruggen
12 augustus 2010, 12:56
http://www.youtube.com/watch?v=vSkEi0VzmwM voor de liefhebbers (zich op het pedalboard) foto's van het zelfde board staan al in dit topic

Hell's Engl
12 augustus 2010, 21:50
Zie hier waarom hij op eenzame hoogte staat..

http://www.youtube.com/watch?v=hypWUoRxrZ8

http://www.youtube.com/watch?v=ZC31UBVZgx8

Wat 'n feel...

Hell's Engl
12 augustus 2010, 22:08
Heb meer oog voor Lesley van der Aa dan voor die Marcel Fisser :D

Hoe denk je dat ik dit filmpje heb gevonden.... ;-)

groovieguitarguus
6 februari 2011, 00:51
Deze wil ik jullie zeker niet onthouden....

Retegaaf.... wat een sound / feel en techniek... Help!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=CqTEu80eENw

the sure thing
6 februari 2011, 09:14
Deze wil ik jullie zeker niet onthouden....

Retegaaf.... wat een sound / feel en techniek... Help!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=CqTEu80eENwWat een PRACHTIGE veelzijdige solo zeg! Ik vind alleen zijn gitaarsound wat teveel "hoog/fuzz" hebben. Opnames van een jaar geleden vond ik een mooiere rondere toon. Maar wat kan die man spelen zeg!

Pepe
6 februari 2011, 11:53
Niks ten nadele van maar maar dit (http://www.youtube.com/watch?v=UBGxYfQ7Gy0&feature=related) is toch een andere divisie hoor

showband
6 februari 2011, 13:04
nou pepe.

ik zie daar 10 minuten twee accoorden. met een serie leuke licks.
geen song, geen richting, geen opbouw, geen presentatie, geen melodie.

10 minuten prachtige licks die nergens toe dienen op een vrij ongeinteresserde presentatie.

dikke min dus.

en ik ben een enorme fan van wat hij kan....als hij in een kader gaat spelen.
focus, een gastsolo bij een act. onvoorstelbare dingen. Maar als hij zelf de baas is is het totaal overbodig gepiel. Ik heb zeker 14 optredens van die man gezien en heb toen besloten niet meer te gaan. Het is te saai.

dit filmpje kun je eens draaien voor een niet muzikant en timen hoe lang het duurt voor ze afhaken... dat is een harde realiteit van "muzikantenmuziek".
je weet wel muziek met opmerkingen erbij "OK, het is even een lange solo maar hoor je die toon en die controle bij de gitaar"

Pepe
6 februari 2011, 14:21
Natuurlijk, in het kader van breed amusement voor elck wat wils zal het laag scoren maar ik reageerde op het comment "eenzame hoogte",
Van Dongen wil ik niet afzetten tegen Akkerman, beiden goed in their own right. Maar als je een lange solo mag maken hoor ik graag iets eigens.

Akkerman speelt gitaar zoals een De Kooning schildert. Een kunstenaar met een eigen handschrift, uit duizenden herkenbaar en onnavolgbaar. Een andere divisie zoals ik zei. Of het MOOI is, dat is wat anders. Een De Kooning is ook niet voor de masses en daar is het ook niet voor bedoeld.

Ga maar eens 8 minuten over 2 akkoorden spelen en dan vind ik het al knap als je na 3 minuten nog iets zinnigs te zeggen hebt. Maar ik snap dat een hoop mensen na 1 minuut al afhaken, zeker bij iemand die in zijn handschrift heeft staan dat solo's overbodig zijn.

Einzeln
6 februari 2011, 14:24
Vind ze beiden niet geweldig.

Jochem92
6 februari 2011, 14:32
Arnold van Dongen gister nog gezien op de open dag van het conservatorium
Met een beetje geluk komende 4 jaar een van mijn gitaardocenten!

}{Metalmaster}{
6 februari 2011, 14:39
Arnold van Dongen gister nog gezien op de open dag van het conservatorium
Met een beetje geluk komende 4 jaar een van mijn gitaardocenten!

Haha! Ik ook:)

groovieguitarguus
6 februari 2011, 22:47
Natuurlijk, in het kader van breed amusement voor elck wat wils zal het laag scoren maar ik reageerde op het comment "eenzame hoogte",
Van Dongen wil ik niet afzetten tegen Akkerman, beiden goed in their own right. Maar als je een lange solo mag maken hoor ik graag iets eigens.

Akkerman speelt gitaar zoals een De Kooning schildert. Een kunstenaar met een eigen handschrift, uit duizenden herkenbaar en onnavolgbaar. Een andere divisie zoals ik zei. Of het MOOI is, dat is wat anders. Een De Kooning is ook niet voor de masses en daar is het ook niet voor bedoeld.

Ga maar eens 8 minuten over 2 akkoorden spelen en dan vind ik het al knap als je na 3 minuten nog iets zinnigs te zeggen hebt. Maar ik snap dat een hoop mensen na 1 minuut al afhaken, zeker bij iemand die in zijn handschrift heeft staan dat solo's overbodig zijn.

Hey Pepe,

Ik waardeer je altijd door de interessante input die je op dit forum geeft.
Nu toch kritiek...

Dit topic gaat over de pedalen (en sound) van Arnold van Dongen...
Leuk dat Jan Akkerman voorbij komt zeilen, maar voegt weinig toe aan de discussie over de Sound van Arnold...
Stel het gaat over Vlaamse Friet, moet ook niet iemand aankomen dat de boeuf bourguignon in Maastricht toch andere koek is!!!

IK vind Arnold te gek... Als ik ook zijn techniek zie... en de enorm gave Jazz/rock/Lukather achtige lick aan het eind... super.
I.m.o. een betere articulatie van zijn noten in vergelijking met de YouTube van Akkerman.

Ik ben gek van de rock achtige (beetje LA achtige) benadering van de solo's van Arnold. Hij is echt één van mijn favoriete gitaristen... Vind hem hier gaver spelen dan wat ik Lukather de laatste jaren heb zien doen.
Met een heerlijke Sound. (gewoon wat pedalen en een paar Fender Amps).

Overigens heb ik vorige week met plezier, en mijn Les Paul ingeplugd, zitten meepielen met dezelfde YouTube van Jan Akkerman. Dus Pepe...
Ik kan Jan Akkerman zijn muziek bij tijd en wijle zeker pruimen. ;-)

Pepe
6 februari 2011, 23:37
Achja, ik dacht, we zijn er wel uit met die pedalen, ik gooi wat houtblokken op het vuurtje.

tomdiedom
6 februari 2011, 23:41
Maar een fijn filmpje van Akkerman, dat weer wel.

driftkop
6 februari 2011, 23:47
Vind ze beiden niet geweldig.

Mij doet het ook niet veel. :makeup:

groovieguitarguus
7 februari 2011, 10:16
Achja, ik dacht, we zijn er wel uit met die pedalen, ik gooi wat houtblokken op het vuurtje.
En dat is gelukt... ha... ;-)

Tristan
8 februari 2011, 03:13
Deze wil ik jullie zeker niet onthouden....

Retegaaf.... wat een sound / feel en techniek... Help!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=CqTEu80eENw

Haha, weet je wat ik grappig vind aan deze video?
In het begin vond ik het maar saai, tot het moment op 1.19 dat Arnold een noot net niet helemaal lekker raakt (je ziet hem ook echt even zo zijn hoofd draaien, shit).
Daarna gaat er een knop om en komt 'ie pas echt goed los.
Erg herkenbaar moet ik zeggen. :D
Je hebt het wel goed omschreven denk ik, deze solo is een beetje LA Studio achtig, of durf ik misschien te zeggen, Nederlands.
Ondanks dat er een goede gitarist met passie aan het werk is vind ik het vrij onpersoonlijk klinken.
Wat dat betreft komt Arnold naar mijn idee beter uit de verf in subtielere dingen, daarin is hij denk ik toch meer eigen.

peter_heijnen
8 februari 2011, 10:41
Achja, ik dacht, we zijn er wel uit met die pedalen, ik gooi wat houtblokken op het vuurtje.
Nou Pepe, volgens mijn gooide je eerder wat water op dat vuur. ;)

HELEMAAL TE GEKKE solo van Arnold vind ik dus ook, en die van Jan vind ik juist totaal ongeinspireerd. Jan is een van mijn grote helden, maar toch ben ik al meerdere keren voor het eind bij hem weggelopen, terwijl als ie echt wil het dak er resoluut af gaat.

FruscianteFan
8 februari 2011, 11:23
Haha, weet je wat ik grappig vind aan deze video?
In het begin vond ik het maar saai, tot het moment op 1.19 dat Arnold een noot net niet helemaal lekker raakt (je ziet hem ook echt even zo zijn hoofd draaien, shit).
Daarna gaat er een knop om en komt 'ie pas echt goed los.
Erg herkenbaar moet ik zeggen. :D
Je hebt het wel goed omschreven denk ik, deze solo is een beetje LA Studio achtig, of durf ik misschien te zeggen, Nederlands.
Ondanks dat er een goede gitarist met passie aan het werk is vind ik het vrij onpersoonlijk klinken.
Wat dat betreft komt Arnold naar mijn idee beter uit de verf in subtielere dingen, daarin is hij denk ik toch meer eigen.
Ik heb bij die dikke solo's van Arnold ook het idee dat het vaak meer een som van trucjes is dan echt een 'heart felt' solo. Dan hoor ik hem liever inderdaad het wat subtielere gitaarwerk in het niet-geïmproviseerde werk van Ilse.

Hell's Engl
13 maart 2011, 22:05
Gisteren avond naar de theatershow van Trijntje Oosterhuis geweest in de Leest in Waalwijk en Arnold van Dongen weer 'ns bescheiden zien schitteren...
Heb 'n filmpje met mijn iPhone gemaakt van zijn solospot. Was weer errug onder de indruk!
Niet alleen zijn solo's, maar de subtiele dingetjes... geweldig!! En om maar te zwijgen over de mooie akkoorden op z'n acoustische gitaar...

http://www.youtube.com/watch?v=vhNhro-x7iA

Later op de avond speelde hij 'n mooiere solo, maar die heb ik helaas niet vast kunnen leggen...

Z'n pedalboard kon ik niet zien, maar geloof niet dat die gewijzigd was.

Verder speelde hij op 'n HAAR strat, The Heritage ES model en 'n Taylor (?) acoustische gitaar. Over 'n Fender Showman met 'n onbekende 2x12. Dit geweld werd gedoofd met 'n Ultimate attenuator.

Joost

PT1989
13 maart 2011, 23:00
wat een solo, wat een spel,wat een gevoel...

fs1980
29 september 2011, 21:50
gebruikt arnold nog steeds zijn showman? , hoe krijgt die gast z'n mooi geluid uit die amp man.... niet normaal!:supercool: