PDA

View Full Version : Wah



jaapjan1986
12 maart 2008, 14:39
Ik heb een Dunlop Crybaby en daar ben ik best tevreden mee, behalve wat 1 ding betreft: volume. Als ik de wah in een slagpartijtje gebruik en dan vervolgens een riffje zonder wah speel dan zakt het nogal in en dat vind ik kut. Dus eigenlijk zou ik een wah willen die een beetje klinkt als de Crybaby, maar dan met een in te stellen volume. Kennen jullie wahpedalen waarbij dat mogelijk is?

rocker_71
12 maart 2008, 16:01
Deze (http://www.zzounds.com/item--DNP95Q)heeft een volume knop.


Maar volgens mij alleen een boost functie, dus daar heb je dan weer nix aan.

-Heineken-
13 maart 2008, 16:54
Die Dunlop 535q is eigenlijk de crybaby on steroids. Veel meer afregelmogelijkheden en een volume boost. Klinkt stukken beter, is ook stukken duurder. You get what you pay for.

Nielsje
13 maart 2008, 17:00
het probleem wat je aankaart heeft te maken met het feit dat je dunlop niet True Bypass is. Een andere schakelaar doet wonderen. Vervolgens zou je ook een paar weerstanden kunnen vervangen binnenin, waarmee je je volume mee kan bepalen, moet je maar even zoeken in het werkbank topic. Iets meer werk, maar stukken goedkoper dan een nieuwe wah.

jaapjan1986
13 maart 2008, 18:04
Mja klussen kan ik in elk geval totaal niet, en daar heb ik eigenlijk ook geen tijd voor ivm werk en studie... Dus dat gaat em niet worden. De 535Q heeft als ik het goed begrijp alleen een volumeboost terwijl mijn probleem juist is dat ik het met wah te hard vind gaan... Dus dat zal ook niet echt de oplossing zijn... Als het voor 100e of minder kan (nieuw of 2ehands) vind ik het niet bezwaarlijk om een nieuwe wah aan te moeten schaffen.

En heeft true bypass inderdaad betrekking tot dit probleem? Ik dacht juist dat dat betrekking had op wanneer het effect uitgeschakeld is... Of klopt dat niet?

Nitefly7
14 maart 2008, 08:37
Mja klussen kan ik in elk geval totaal niet, en daar heb ik eigenlijk ook geen tijd voor ivm werk en studie... Dus dat gaat em niet worden. De 535Q heeft als ik het goed begrijp alleen een volumeboost terwijl mijn probleem juist is dat ik het met wah te hard vind gaan... Dus dat zal ook niet echt de oplossing zijn... Als het voor 100e of minder kan (nieuw of 2ehands) vind ik het niet bezwaarlijk om een nieuwe wah aan te moeten schaffen.

En heeft true bypass inderdaad betrekking tot dit probleem? Ik dacht juist dat dat betrekking had op wanneer het effect uitgeschakeld is... Of klopt dat niet?

je wilt toch ook juist dat hij in de 'uit'-stand hetzelfde volume geeft?
ik durf niet te zeggen of TB hier iets aan gaat verhelpen, bij mijn TB-gemaakte 535q kan ik in ieder geval wel het volume aanpassen zodat hij 'aan' even 'hard' klinkt als 'uit'... of even 'zacht', het is maar wat je wil..

the sure thing
14 maart 2008, 08:44
Je probleem wat je beschrijft is voor 2 manieren uitlegbaar, maar ik neem aan dat je bedoelt dat als de WAH uit staat, het even hard moet klinken als de WAH aan staat. Oftewel: je wilt het volume van de WAH kunnen regelen. De vox WAH kan dit (kost hier in Arnhem nieuw EUR 130).

Als je probleem is zoals hierboven is omschreven, heeft dat niets met true bypass te maken.

jaapjan1986
14 maart 2008, 20:10
Mja ff ter verduidelijking: stukje met wah is te hard in verhouding met stukje zonder wah wat erna komt. Heeft ongetwijfeld ook deels te maken met het feit dat de hoge frequenties van de wah harder door het bandgeluid prikken. Maar ik wil dezelfde "waahw" in het funky slagje behouden, zodat ik ook eerder aan een volumeknopje zit te denken dan aan een knopje om de "wah" minder intensief te maken...

Dus het mooiste zou zijn als er een wah bestond waar ook het volume in te stellen is... Maar iig al bedankt voor de reacties tot nu toe!

the sure thing
14 maart 2008, 21:13
Dus het mooiste zou zijn als er een wah bestond waar ook het volume in te stellen is... Tsja... en die is er dus! De vox en ook de fulltone, maar die is weer een HEEL stuk duurder.

jaapjan1986
15 maart 2008, 14:30
Welke VOX dan? Ik ken de V846, de V847 en de McCoy reissue, maar die hebben geen van allen een volumeknop... De Fulltone is een prachtig ding! Maarrr 330 euro voor een wah is natuurlijk belachelijk. Dat moet toch goedkoper kunnen zou je zeggen...

Mitch
15 maart 2008, 14:54
BYOC drop-in kit, Area51 drop-in kit, RMC2, RMC3, nieuwe modellen RMC4..... het is er allemaal wel maar niet voor onder de 100E.

qwertyuiop
15 maart 2008, 15:00
had/heeft mijn wah ook; ik heb er een compressor achter gezet, dit lost het probleem ook op, en imo een veel lekkerder geluid; meer smooth....

jaapjan1986
15 maart 2008, 15:24
Tja het "boutique" gebeuren is niet zo aan mij besteed... De meerwaarde van zo'n wah van 200/300e boven een gewoon crybabietje zou voor mij dus alleen het kwijtraken van m'n volumedipje in die ene song zijn... :P Dan leer ik er liever mee leven en spaar ik door voor een weekje Rome ofzo ghehe.

Ow en een compressor vind niet echt fijn... Ik hou meer van rauw...

qwertyuiop
15 maart 2008, 15:38
Ow en een compressor vind niet echt fijn... Ik hou meer van rauw...

ik weet niet wat je precies met "rauw" bedoeld, maar met een compressor krijg ik ook een klein randje aan het geluid. ik bedoelde met "smooth" meer dat-ie dan gelijkmatig in volume wordt waardoor je wat meer "smooth" speelt...en dat geeft een lekkerder geluid.
misschien moet je het ff proberen anders, dan hoor je wat ik bedoel, succes in ieder geval!

the sure thing
16 maart 2008, 00:00
Eeh sorry, niet de VOX maar de Jim Dunlop heeft een volumeknop:

http://www.zzounds.com/item--DNP95Q

jaapjan1986
17 maart 2008, 19:25
Hmja rauw... Ik hou van horten en stoten, veel hard/zacht en sneaky accentjes en compressors drukken dat voor mij gevoel een beetje plat: ik heb dan iig het gevoel dat ik minder controle over m'n sound heb dmv aanslag. Dus compressors liggen me niet zo vanwege m'n speeltstijl.

Een maat van me zegt dat het probleem helemaal niet volume is maar vooral is dat de Crybaby gewoon nogal fel&schel van sound is en dat prikt dan gewoon meer door de band heen. Dus een minder heftige wah zou het probleem dan ook oplossen... Lastig want om echt een goed idee te krijgen van wat ik nou eigenlijk wil moet ik eigenlijk verschillende wahs uitproberen in een bandsituatie.