PDA

View Full Version : Audio-PC-Hardware



minoin
12 maart 2008, 12:59
Recorders,

Ik wilde dus twee weken geleden de eerste pianopartijen van mijn epische prognummer gaan opnemen! Ik wil de computer aanzetten; niets....
Ongelooflijk, het ding wilde dus gewoon niet opstarten.
Blij dat ik ben met enige ICT-ervaring, meteen alle onderdelen gecontroleerd.
De voeding was dus het probleem; een goedkope 340 Watt voeding.
Zodra je geluidskaarten en extra PCI-slots (zoals een videokaart met eigen voeding) ingebruik zijn, zuipt het meer dan je voeding aankan.
Heb nu een Coolermaster Real Power 520 erin zitten en het loopt als een zonnetje.

Moraal van deze anekdote; let goed op de voeding! Een slechte voeding kan je hardware laten smelten en te weinig vermogen kan ook problemen vormen.

Verder;
Wat zijn jullie computer specificaties?

Ik ben uiteindelijk voor een tweedehands pc'tje gegaan van een vriend en die ge-upgrade:

Asus moederbord (type zo niet bij de hand)
Athlon 3000+
1024 MB Ram
250 GB PATA Maxtor
Ati Radeon 9800+ 256 MB
CoolerMaster Real Power 520
MOTU 2408 MKII audiointerface
Sweex Wireless (pauperding)

Redelijk standaard maar meer dan genoeg voor de nodige geluidsbewerking!

guhlenn
12 maart 2008, 13:58
be quiet (?) voeding van naar ik meen 600 watt. Quad-core, 4 gig, twee keer 500 gig SATA schijven. Heb mijn max nog niet gehaald, 80 tracks plus rits aan fx geeft een gemiddelde CPU belasting van zo'n 20-25%. :D

Zoals de animaniacs zeggen; eat your heart out, burt reynolds. Maar goed, wie kent de animaniacs nog?

Roman
12 maart 2008, 14:20
let vooral op overcapaciteit. Wist je dat een basis pctje nog geen 200W trekt?
een voeding werkt optimaal zo'n 75% van zijn capaciteit.

500W is nogal wat, dan moet je veel rommel in je PC hebben wil je dat gaan gebruiken. Maar goed, die 25% overcapaciteit is nooit weg. Een soort headroom, om in audio termen te blijven :)

Ik heb onlangs een bakkie inmekaar geschroeft met een zalman pasieve cooling. lekker stil :)

looneycooney
12 maart 2008, 15:11
bwaa pasop , vergeet ook niet dat zwaardere psu's meestal het systeem in het algemeen stabieler maken net omdat ze niet zo gestressed geraken.
Feit is natuurlijk wel dat je ook niet moet overdrijven.
Maar eerlijk gezegd , vind ik wel dat die 340w voeding sowieso beetje licht was ...ik had al een 650w voeding op mijn 2600+ amd , dan wel met volledig uitgemodde case , maar dan nog.
huidig systeem
antec p182 case
asus p5k-e wifi
intel 6600Quad
corsair 2024mb twinx cl4
maxtor 250gb hd
xfx 8800 gts nvidia
dvd rewriter duallayer
en dit dus op een 520w corsair modular voeding ..
De voeding is een heel cruciaal element in de stabiliteit van je systeem...om nog te zwijgen idd van brandgevaar etcetc..heb er zelf al genoeg weten ontploffen indertijd! Nuja dat is wel al tijdje geleden.
De quadcores zullen wel nog stijgen in hun prestaties eens ze tegoei ondersteund worden...
Ik heb wel geen passieve koeling meer op dit systeem , maar ik moet zeggen , die antec p182 case maakt qua geluidsdemping veel goed en hem is nagenoeg fluisterstil ..enkel wat luchtverplaatsing.
Nu nog een beestige soundcard heh ...

Mvg

Roman
12 maart 2008, 16:22
Hoe bevalt die Antec? Ik heb een p180 aangeschaft, bevalt mij meer dan heel erg prima (behalve de standard 12cm ventilatoren, die vervangen voor wat stillers. hoewel ze al redelijk stil waren)

looneycooney
12 maart 2008, 17:48
idd, in deze is dat geupdate , zitten grote fans in .
Ik vind hem geweldig meevallen , stille case, goede cooling en je kan overal aan . Ook vond ik het leuk dat alles voorzien is om je kabels langs de achterkant te leggen , maar dat is misschien bij jou ook?
Ook leuk vond ik de plaats om een condensator te hangen voor waterkoeling , het is allemaal voorzien. Goedkoop was die wel niet en heb nog even getwijfeld voor een p180 , maar ik moest dan de originele antec-voeding erbij nemen en dat wou ik niet.
voor de rest heb ik de plastiek er zelfs nog omheen gelaten , zolang het kan , maar ik vind die antec cases echt super .
Is dat voorste deurtje bij jou ook dubbelgevouwen? ik heb schrik dat ik die er ooit beschadig, dat heb ik indertijd met mijn thermaltake aan de hand gehad.
Nuja ooit verslijt het toch heh :)-
ps: ik heb ook 2 regelaartjes voor de casefans, achteraan de case zitten , op de mid-stand hoor je ze al amper meer. Wel vond ik de middelste fan totaal overbodig, misschien als je 2vidkaarten of zo hebt... De zijpanelen denk ik wel dat je voorzichtig mee moet zijn, die haakjes zijn van plastiek , toch heel anders dan mijn alu-case van thermaltake

Mvg

Roman
12 maart 2008, 18:01
ja, mooie kasten. veelzijdig en goede bevestigingen. Ook HD in rubber ophangingen etc. Geen aluminium idd, buigslappe materialen is goed voor geluidiso :)
Die p180 heeft ook dat dubbel deurtje en fan regelaars aan de achterkant idd. , ach ja. leuk.
Er zat GEEN voeding bij, dat wilde ik ook niet want ik had net een mooie Zalman gekocht.

ding koste 150 euro maar worth every penny!

savale
13 maart 2008, 08:34
Ik heb een goede dual core computer, maar deze is me toch wat te lawaaierig. De grooteste oorzaak is het gezoem van de harde schijven. Dit systeem gaat er dan ook weer uit helaas.
Ik gebruik nu een laptop met deze specs:

12 inch, intel santa rosa.

t7700 2,40 ghz core2
4gb ram
200gb 7200rpm hdisk

Voordeel hiervan is de relatief lage geluidsproductie. Nadeel is enigzins de trage harddisk (vergeleken met mijn desktop pc)
Ik merk ook dat de latency net iets hoger is dan mijn desktop. Dit komt volgens mij door de intergrated graphics in die laptop (die loopt ook te lezen/schrijven op de bus)
Verder gebruik ik de laptop thuis met een extern scherm/toetsenbord/muis.
Maar al met al prima tevreden nu.

fivelastwords
13 maart 2008, 08:52
MacbookPro 15"
2GHz Intel Duo Core
1 G ram 557 MHz DDR2 SDRAM
Iiyama 22" widescreen Monitor

Doet het erg fijn, al kan ie af en toe wel wat meer RAM gebruiken voor mijn gevoel. Binnenkort maar ff upgraden.