PDA

View Full Version : Nitro Daphne blue.



isa1984
12 maart 2008, 11:43
Ben al nu een tijdje bezig om al die nitro lak topics door te lezen, maar het duizelt me nu een beetje.
Ik heb een alder stratbody en die wil ik graag nitro finishen in daphne blue, dit wordt mijn eerste project en ik wil het graag zo goed mogelijk doen.
Wat is wijsheid?, Volgorde?
-heb ik een primer nodig?
-hoeveel lagen moet ik ongeveer aanbrengen voor een egale finish?- schuren tussendoor?
-Ik neem aan dat ik hierna de body nog moet aflakken met een blanke 'nitro lak'. Zijn hier ook nog verschillende soorten (donkere of lichtere) in? Het wordt uiteindelijk een relic strat, misschien maakt het dus ook uit welke kleur 'aflak' ik gebruik (omdat het geheel oud mag lijken).

Alvast bedankt voor alle hulp!!

Isa

G.G.
12 maart 2008, 11:56
Ik ben niet echt een deskundige, maar als de body strak is zou ik geen primer gebruiken. Fender deed dat soms wel op dekkende kleuren, maar dat was volgens mij vooral om kosten te besparen.


Na blanke lak verkleurd de boel ook anders en kan het een ander resultaat geven.

Ik denk dat deze link al je vragen beantwoord (is wel ff een uurtje leeswerk:

http://www.provide.net/~cfh/fenderc.html

isa1984
12 maart 2008, 12:51
Bedankt GG! Hier heb ik wat aan.

Nog meer suggesties? Ervaringen etc?, mensen die toevallig het
RAL kleurnummer weten van Daphne blue?

Minda
12 maart 2008, 12:57
Heeft geen RAL nummer, is door de Fender mannen zelf verzonnen. En wijkt ook per productieshift wat af, zeker bij de custom shop gieters, want daar werd / wordt met de hand gemengd.

isa1984
12 maart 2008, 15:19
Zo! Een middag druk aan het regelen geweest, ik heb nu nitro-blanke aflak kunnen bemachtigen, en mn nitro daphne blue kan aan de hand van de dupont kleurcode waarschijnlijk gemengd worden. Moeilijk te krijgen die nitro lak zeg! Gelukkig heb ik een zaak gevonden die er aan kon komen.
Laatste vraag: welke filler zal ik gebruiken op een alder body, is dit nodig? Ik zie dat in de fender jaren 60-65 bij de dekkende kleuren soms wel een witte grondverf (dit is ook een filler neem ik aan) wordt gebruikt en soms niet. Gewoon naar de modelbouwzaak hier in de buurt? Of stewmac?

Bedankt!

Isa

fred dons
12 maart 2008, 15:47
die witte grondverf is meer een sealer dan een filler en heb je niet echt nodig (maar staat wel leuk bij een relic :D )

isa1984
12 maart 2008, 16:05
Ja precies :cooler: Dat is het idee ook!
Welke witte sealer is het meest geschikt, en waar te koop?
Gewoon een laag aanbrengen en zachtjes opschuren?
Trouwens, hoe doen jullie het met het verkrijgen van nitrocellulose?
Is iedereen een voorraad aan het inslaan op dit moment?

fred dons
12 maart 2008, 17:10
cellulose is bij de winkels die het "normaal" verkopen nog gewoon te krijgen
je mag het alleen niet in de proffessionele schildersbranch gebruiken (Catshuis anyone?) ik koop het bij nicolaas in Leiden maar er zijn wel meer leveranciers, echter omdat de groep die het gebruikt vrij klein is zal het aantal leveranciers zeker niet groeien

als het puur voor het effect is zou ik gewoon witte cellulose als grondverf gebruiken dan wel witte acryl verf uit een tube (en wel met een schuursponsje in 2 lagen opgebracht)

niekb
12 maart 2008, 17:57
als het puur voor het effect is zou ik gewoon witte cellulose als grondverf gebruiken dan wel witte acryl verf uit een tube (en wel met een schuursponsje in 2 lagen opgebracht)

die kunstenaars gebruiken??

isa1984
12 maart 2008, 19:17
Het wordt puur voor het effect inderdaad. Ik zal kijken wat ze hebben, maar als ik toch nitro aan het finishen gebruik ik dit liever. In ieder geval bedankt voor het advies!

G.G.
13 maart 2008, 00:55
Het wordt puur voor het effect inderdaad. Ik zal kijken wat ze hebben, maar als ik toch nitro aan het finishen gebruik ik dit liever. In ieder geval bedankt voor het advies!

Motip trendy colorline heeft volgens mij een witte filler/primer op cellulosebasis.

fred dons
14 maart 2008, 08:47
die kunstenaars gebruiken??
yep die, als je hem verdunt kunt je hem voor airbrush gebruiken maar onverdund is het ook goed vor een basis laag te gebruiken (hij dekt meestal niet zo goed dus 2 lagen is geen overbodige luxe)

isa1984
14 maart 2008, 21:47
Gaan we dat gebruiken!
Ik zal mn stratje posten als hij klaar is, duurt nog wel een even denk ik.
Het wordt zoals ik al zei een gerelicte strat in daphne blue. Ik heb vanmiddag het perfecte recept uitgevonden om je plastic onderdelen 'aged' te maken.
Gewoon een dun laagje water in de pan, flink wat thee erin (uit het zakje) zodat het een mooi bruin papje wordt. Gas hoog, even wachten, roeren en je hebt de prachtigste aged plastic onderdelen. Nu wachten tot mn bestelling van warmoth binnenkomt, een alder body en een clapton maple neck met rosewood board. Komen trouwens lollar pickups in. Heb vanmiddag op een plankje uitgeprobeerd om mn nitro lak craquele te krijgen. Heb het gefishte plankje even bij de kachel gezet, zodat het warmer werd (niet te warm). Daarna er even overheen sprayen met spuitbus stikstof (te verkrijgen bij de intersport, daar koelen ze kneuzingen mee bij sporters, prijs; 7.50). Werkte prima.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Orgasmocaster
15 maart 2008, 03:19
Daphne Blue
Daphne Blue found its way into the Fender color scheme in 1960 and stayed until 1965. Originally an automotive color, it was offered only on the 1958 Cadillac. Like many of the colors from the Custom Color era it is again offered by Fender. Slightly darker than Sonic Blue, Daphne Blue can be warmed and aged with a clear coating of nitrocellulose lacquer. A white primer is recommended for more efficient covering.

5 Minuten bij mij vandaan is een bedrijfje die Daphne Blue verkoopt, Reranch. Helaas hebben ze geen showroom, dus alleen on-line.
http://reranch.com/colors.htm
hun forum is een van de beste forums op het onderwerp van guitar finishing.

G.G.
15 maart 2008, 09:59
Heb vanmiddag op een plankje uitgeprobeerd om mn nitro lak craquele te krijgen. Heb het gefishte plankje even bij de kachel gezet, zodat het warmer werd (niet te warm). Daarna er even overheen sprayen met spuitbus stikstof (te verkrijgen bij de intersport, daar koelen ze kneuzingen mee bij sporters, prijs; 7.50). Werkte prima.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Apart dat jou dat lukt met zulke verse lak. Plaats eens een fotootje, ben benieuwd naar het resultaat.

isa1984
15 maart 2008, 17:53
Nou, vers.... Had die blanke lak al een paar weken in huis, ik meen dat ik het er een maandje geleden op heb aangebracht dus het was al wat uitgehard.

isa1984
15 maart 2008, 17:55
5 Minuten bij mij vandaan is een bedrijfje die Daphne Blue verkoopt, Reranch. Helaas hebben ze geen showroom, dus alleen on-line.
http://reranch.com/colors.htm
hun forum is een van de beste forums op het onderwerp van guitar finishing.

Mij is verteld dat je die nitrolak nederland niet binnen krijgt...
Weet iemand hier meer van?

G.G.
18 maart 2008, 12:22
Mij is verteld dat je die nitrolak nederland niet binnen krijgt...
Weet iemand hier meer van?

Het wordt in ieder geval wat lastig momenteel.
Alle bouwmarkten hebben het spul uit de handel gehaald. Zelfs Kroonpart in Rotterdam ziet zijn laatste restjes erdoorheen gaan en het wordt niet aangevult.

Gelukkig heb ik in de omgeving nog zitten hamsteren en heb ik 2 blikken Clou, 1 blik Cetabever en een blik Histor dus ik kan nog een tijdje vooruit.

Uit buitenland bestellen kan lastig worden, maar misschien heeft Fred een antwoord.

fred dons
18 maart 2008, 13:12
Mij is verteld dat je die nitrolak nederland niet binnen krijgt...
Weet iemand hier meer van?
tis niet dat je het nederland niet in krijgt maar dat je het de vs niet uitkrijgt, het mag namelijk niet met luchtvracht verzonden worden

tis in nederland nog wel verkrijgbaar maar wel steeds moeilijker (ik ben ook aan het hamsteren :D ), ik ben in de tussentijd ook aan het experimenteren geslagen met andere laksoorten

Orpheo
18 maart 2008, 13:29
heel stomme vraag, maar waarom word het dan niet gedaan met zeevracht? duurt het wat langer, maar toch...dan heb je t' wel weer.

G.G.
18 maart 2008, 13:33
ik ben in de tussentijd ook aan het experimenteren geslagen met andere laksoorten

Toevallig tegen een goeie combinatie voor haarscheurtjes aangelopen? Ik zoek nog een goeie combinatie die fout reageert met haarscheurtjes tot gevolg. Exactomesje is een beetje een rotkarwei en vrij riskant. Heb ook geen goeie voorbeelden kunnen vinden met die methode.

isa1984
18 maart 2008, 20:15
Ja! Ik ben ook wel in voor leuke ideeen zonder 'tennis-stikstof' spuitbus!~
Mooi relic stratjes GG!
Vraagjes (als je de geheimen wilt verklappen):
Hoe heb je die slagplaat gedaan? Lukt mij niet met kokende zwarte thee, dit plastic reageert er niet mee (wel dus perfect met mn pu-covers)...
Die slijtageplek op de hals: gewoon fijn schuurpapier?

Tnx!

fred dons
18 maart 2008, 20:29
Toevallig tegen een goeie combinatie voor haarscheurtjes aangelopen? Ik zoek nog een goeie combinatie die fout reageert met haarscheurtjes tot gevolg. Exactomesje is een beetje een rotkarwei en vrij riskant. Heb ook geen goeie voorbeelden kunnen vinden met die methode.
nee sorry maar daar zat ik ook niet echt achteraan :D ik heb de laatste tijd nog wel eens pech gehad met cellulose waarbij ik 1 kant van de nek of body niet gelakt had en het hout iets meer werkte dan normaal (zie Metalmasters explorer headstock) maar over het algemeen gaat het prima

voor de exactomethode heb je niet echt een exactovoorbeeld nodig maar gewoon een scherpe foto van een vintage body met craquele en dat kopieer je gewoon met je mes in de verse lak

isa1984
19 maart 2008, 16:40
Een probleempje! Ik net naar een verfgroothandel hier in de buurt die door de telefoon aangaf daphne blue in cellulose wel te hebben (en anders kon hij het wel ergens krijgen, ze kopen daar restpartijen op). Er stonden in het magazijn wel grote bussen met blanke celluloselak, maar daphne blue niet te krijgen....
Dus; heb nog steeds niet mn daphne blue! Hij belde wel direct iemand voor me op en die vertelde dat Peer Dellen die kleuren voor je kan spuiten (of het ook los wil verkopen wist hij niet). Net proberen te bellen naar Den-Haag maar ze waren niet te bereiken. Morgen weer proberen dus. Iemand nog adresjes?

fred dons
19 maart 2008, 17:26
Peer zal het je niet losverkopen

Nicolaas in Leiden kan het wel mengen, moet je wel een voorbeeldje meenemen

isa1984
19 maart 2008, 20:03
Bedankt Fred! Dan ga ik naar Leiden toe...(hij heeft niks aan de kleurcode van dupont begrijp ik?)
Helemaal geen winkels in het noorden van het land te vinden dus?

isa1984
20 maart 2008, 17:14
iemand? Noorden des lands?

G.G.
20 maart 2008, 17:25
iemand? Noorden des lands?
Misschien weet hij een adresje?

http://www.heinsguitars.nl/