PDA

View Full Version : Ploppende voetschakelaar



Jedeel
12 maart 2008, 01:01
De gitarist van onze band gebruikt e.o.a. overdrive pedaal die uitgevoerd is met zo'n voetschakelaar.
Het pedaal heeft dus niet zo'n kleppie van pakkumbeet 6 cm bij 4 cm, maar slechts het uiteinde van de
standaard voetschakelaar (3PDT?).

Het probleem is dat wanneer hij zijn effect in- of uitschakeld, hij altijd een plop
(een "bijna knal") hoort over zijn versterker.
Nu heb ik de klok horen luiden en vraag mij af of jullie weten waar de klepel hangt? :confused:

Is deze 'plop' weg te werken door over 2 v.d. 9 (?) kontaktpunten een condensator op te nemen?

Of zit ik nu helemaal op de verkeerde weg?

M Kactus
12 maart 2008, 08:21
De gitarist van onze band gebruikt e.o.a. overdrive pedaal die uitgevoerd is met zo'n voetschakelaar.
Het pedaal heeft dus niet zo'n kleppie van pakkumbeet 6 cm bij 4 cm, maar slechts het uiteinde van de
standaard voetschakelaar (3PDT?).

Het probleem is dat wanneer hij zijn effect in- of uitschakeld, hij altijd een plop
(een "bijna knal") hoort over zijn versterker.
Nu heb ik de klok horen luiden en vraag mij af of jullie weten waar de klepel hangt? :confused:

Is deze 'plop' weg te werken door over 2 v.d. 9 (?) kontaktpunten een condensator op te nemen?

Of zit ik nu helemaal op de verkeerde weg?

Een pulldown resistor aan de I/O. Een 1M weerstand aan de input en aan de output helpt vaak tegen die plop.

Jedeel
12 maart 2008, 08:46
Een pulldown resistor aan de I/O. Een 1M weerstand aan de input en aan de output helpt vaak tegen die plop.
Als ik je goed begrijp M.Kactus,
zowel een 1MOhm tussen de input-tip en de hete ader opnemen,
als een 1Mohm tussen de output-tip en de hete ader opnemen?

(Of ben je aan het 'joken' en heb ik dan helemaal geen signaal meer; maar de
plop is dan wel weg? :) )

M Kactus
12 maart 2008, 09:04
Als ik je goed begrijp M.Kactus,
zowel een 1MOhm tussen de input-tip en de hete ader opnemen,
als een 1Mohm tussen de output-tip en de hete ader opnemen?

(Of ben je aan het 'joken' en heb ik dan helemaal geen signaal meer; maar de
plop is dan wel weg? :) )

Haha, nee, geen grapje :D. Het heet een pulldown-weerstand. Eentje tussen je input en je eerste cap en eentje tussen je output cap en je output... Die laatste heb je misschien niet nodig omdat er al een volumepot staat, maar het kan geen kwaad. De plop zou dan weg moeten zijn.

Jedeel
12 maart 2008, 18:07
Haha, nee, geen grapje :D. Het heet een pulldown-weerstand. Eentje tussen je input en je eerste cap en eentje tussen je output cap en je output... Die laatste heb je misschien niet nodig omdat er al een volumepot staat, maar het kan geen kwaad. De plop zou dan weg moeten zijn.
Oké..... het heeft geen (merkbare) nadelige invloed op het verdere geluid?
Bedankt voor de tip, M Kactus!

Zodra ik het effect onderhanden heb genomen, laat ik het resultaat in dit draadje weten.

aad
12 maart 2008, 18:18
Kan ook zijn dat de schakelaar gewoon slecht is. Als die erg "prelt" krijg je ook dit soort ongewenste effecten.
Zeker als dit effect later is opgetreden zou ik die schakelaar ook maar eens kritisch aankijken.
Oh ja "prellen is zeg maar "klapperen" van de contacten. Ze sluiten niet meer ineens maar stuiteren als het ware even op elkaar. Dat komt wellicht door de veerdruk die afneemt bij een slechte kwaliteit schakelaar (of een extreem oude).
Ook kan het zijn dat de contacten geoxideerd zijn of ingebrandt (alhoewel dat laatste in dit geval niet erg waarschijnlijk is bij onze schakelstroompjes). Feit is wel dat door een sterke veer die contacten regelmatig zichzelf "schoonvegen", dat neemt af naarmate een schakelaar veroudert.

/edit Oh ja die tip van M Kaktus is natuurlijk prima.

Jedeel
13 maart 2008, 00:29
Zeker als dit effect later is opgetreden zou ik die schakelaar ook maar eens kritisch aankijken.

/edit Oh ja die tip van M Kaktus is natuurlijk prima.
Aad, ik ga onze gitarist dat ff vragen. Als het later is gaan optreden probeer ik wat contactspray, desnoods de schakelaar vervangen.
Als het vanaf het begin al zo is (vreemd eigenlijk) dan voer ik de tip van M kactus door.

aad
13 maart 2008, 15:04
Aad, ik ga onze gitarist dat ff vragen. Als het later is gaan optreden probeer ik wat contactspray, desnoods de schakelaar vervangen.
Als het vanaf het begin al zo is (vreemd eigenlijk) dan voer ik de tip van M kactus door.

Als je gitarist wat geld ter beschikking heeft zou ik geen contactspray gebruiken. Zoals ik al zei: de contacten horen zichzelf eigenlijk schoon te houden. Contactspray is maar een tijdelijke oplossing. Als je problemen krijgt met een onderdeel kun je dat het beste vervangen (en evengoed die tip van Kactus gebruiken.
Het is niet zo vreemd dat zo'n schakelaar niet best is. Zelfs in de wat betere componenten komen missers voor. DOA's eigenlijk (Dead On Arrival). Van af het begin kapot dus eigenlijk. Made in China etc. heeft daar wel eens last van.
Noemen ze ook wel: "productspreiding". Kun je op twee manieren opvatten:
Sommige zijn beter dan andere. Of: Sommige zijn nog slechter dan andere.

Als je de schakelaar vervangt door een goede ben je het probleem kwijt. Als je contactspray gebruikt kun je het probleem terug verwachten.
Zomaar mijn idee hoor!

Jedeel
13 maart 2008, 17:06
Als je de schakelaar vervangt door een goede ben je het probleem kwijt. Als je contactspray gebruikt kun je het probleem terug verwachten.
Zomaar mijn idee hoor!
Oké, géén contactspray :-)
Dan wordt het of een nieuwe schakelaar of die pulldown-weerstanden.
(Of misschien wel beide acties.)

M Kactus
13 maart 2008, 18:00
Oké, géén contactspray :-)
Dan wordt het of een nieuwe schakelaar of die pulldown-weerstanden.
(Of misschien wel beide acties.)

En zo'n reuze-investering is het ook weer niet:
7,5euro voor een 3PDT-schakelaar en 0,10 voor de beide weerstandjes. Dan kan je het pedaal ineens TB maken als je gitarist dat zou willen en dat nog niet het geval is. (Om welk pedaal gaat het hier eigenlijk ?)

hugo123
13 maart 2008, 18:07
Mijn CM Red Repeat doet dit ook maar alleen als hij in de loop van mijn versterker staat, hoe komt dit?
Misschien handig om te weten, maar het lijkt soms als hij er in staat alsof mijn delay clipt, klinkt wel cool!

ponq
14 maart 2008, 22:09
Haha, nee, geen grapje :D. Het heet een pulldown-weerstand. Eentje tussen je input en je eerste cap en eentje tussen je output cap en je output... Die laatste heb je misschien niet nodig omdat er al een volumepot staat, maar het kan geen kwaad. De plop zou dan weg moeten zijn.Een pulldown resistor trekt de inputcap en (eventueel) de output cap leeg. Zonder een pulldown weerstand wordt er in de condensator een spanning opgebouwd die wordt losgelaten als het effect wordt ingeschakeld. Dit veroorzaakt de plop.

Dit los je niet op door een weerstand in serie te zetten! Wat M Kactus (denk ik) bedoelt is dat je tussen de input (na de footswitch) en de 1e condensator in het signaalpad een 1M weerstand naar de aarde zet. Eventueel hetzelfde bij de output en outputcondensator. Dat is niet nodig indien je, zoals vaak voorkomt, een volume pot direct voor de output hebt met een verbinding met de aarde.

Zoals gezegd, mocht de plop pas na een tijdje zijn opgekomen: check/vervang de switch.

M Kactus
15 maart 2008, 09:42
Een pulldown resistor trekt de inputcap en (eventueel) de output cap leeg. Zonder een pulldown weerstand wordt er in de condensator een spanning opgebouwd die wordt losgelaten als het effect wordt ingeschakeld. Dit veroorzaakt de plop.

Dit los je niet op door een weerstand in serie te zetten! Wat M Kactus (denk ik) bedoelt is dat je tussen de input (na de footswitch) en de 1e condensator in het signaalpad een 1M weerstand naar de aarde zet. Eventueel hetzelfde bij de output en outputcondensator. Dat is niet nodig indien je, zoals vaak voorkomt, een volume pot direct voor de output hebt met een verbinding met de aarde.

Zoals gezegd, mocht de plop pas na een tijdje zijn opgekomen: check/vervang de switch.
Zoals gewoonlijk legt Ponq het weer eens veel bevattelijker uit dan ik. Precies wat ik bedoelde ;).

Jedeel
16 maart 2008, 02:29
(Om welk pedaal gaat het hier eigenlijk ?)
Ik heb even geďnformeerd, het is een distortionpedaal van het merk
Proco(the rat).
En dit pedaal doet het (ploppen/knallen) al vanaf het begin.

aad
16 maart 2008, 14:41
Ik heb even geďnformeerd, het is een distortionpedaal van het merk
Proco(the rat).
En dit pedaal doet het (ploppen/knallen) al vanaf het begin.

Dus beginnen met de weerstand(en).

:D

ponq
16 maart 2008, 19:47
en kijk dan eerst ff of er niet al een pulldown weerstand zit. Op het schema dat ik vond stond deze nl al wel.
(en op een ander schema weer niet...)

Jedeel
16 maart 2008, 21:05
en kijk dan eerst ff of er niet al een pulldown weerstand zit. Op het schema dat ik vond stond deze nl al wel.
(en op een ander schema weer niet...)
Als ik kijk bij;
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=1184
dan zie ik bij de input inderdaad al een 1M weerstand opgenomen aan de massa.
(Van andere sites met schema's weet ik niets.)

Aanpak: zoeken op de print of er in werkelijkheid een 1M weerstand is opgenomen.
Indien niet, dan de weerstand opnemen.
Indien wel, dan schakelaar vervangen?

Heb ik deze conclusie goed getrokken? :-)

In ieder geval bedank ik jullie allen alvast voor het meedenken!!!

ponq
17 maart 2008, 14:54
je kan het (vaak) ook zo testen, zonder het pedaal open te maken:
-als het probleem wordt veroorzaakt door de input/output cap, dan zal de plop minder worden of zelfs verdwijnen als je het pedaal een aantal keer achter elkaar in- en uit schakelt.
-is de plop altijd aanwezig en wordt deze niet zachter, dan is het waarschijnlijk de switch.

pietjeekes
17 maart 2008, 15:27
hopenlijk wordt mijn zelfbouw rat plopvrij
maar daar kan ik maar op een manier achterkome nen dat is hem te bouwen

Jedeel
5 april 2008, 01:36
Aanpak: zoeken op de print of er in werkelijkheid een 1M weerstand is opgenomen.
Indien niet, dan de weerstand opnemen.
Indien wel, dan schakelaar vervangen?

Ik heb jullie beloofd dat ik het resultaat zou melden....

Ook op de print zélf heb ik 2x een 1M weerstand aangetroffen. (Zoals het schema al deed vermoeden.)
Ik zou dus de schakelaar gaan vervangen.
Voor dat ik daar mee startte, heb ik eerst bij mijzelf de 'rat' uitgeprobeerd; helemaal stil. (Gitaar => 'rat' => Laney.)
Vervolgens zie ik exact dezelfde schakelaar in de rat zitten als ik heb aangeschaft; die blauwe 9-polige.
Enfin.... verwisseld en uitproberen; ook stil.

Vanavond in de oefenruimte bleek de rat bij de gitarist exact hetzelfde 'plop-geluid' te maken als voorheen :(

Onze gitarist heeft deze rat opgenomen in een reeksje in de 'loop' van zijn versterker, mogelijk dat dat er iets mee te maken heeft?
(Iemand anders - Hugo123 - had het daar ook al over.)

Diggerz
6 april 2008, 16:41
hey,

misschien staat hier de oplossing...

http://www.muzique.com/lab/led.htm

ik ben op dit moment een dubbele true bypass loop aan het bouwen, en ook hier zit (nog) een lichte plop in..

Ik ga hoogstwaarschijnlijk morgen het schema aanpassen aan bovenstaande url.

bevindingen op: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=106933