PDA

View Full Version : G12H30 loopt aan + identificatie



HaroldA
11 maart 2008, 23:49
Dames, Heren,

Ik heb via het welbekende M.P. 2 Rola Celestion G12H30's gekocht omdat ik iets anders wil dan de G12T75's die in mijn Marshall 1936 cabinet zitten/zaten...

De 2 G12H30's zijn beiden door Rola Celestion gemaakt:
http://img.sait.nl/gitaarnet/g12h30_1.jpghttp://img.sait.nl/gitaarnet/g12h30_2.jpg

De een heeft als stempel 'ME4' en de ander 'BG6' en volgens de secret codes (http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/secret_cdcodes.html) zouden de speakers uit 2002/05/04 en 1992/07/06 komen. Klopt dit met 'Rola Celestion'?
(zie volgende post)

De speaker met de groene kap (2002) loopt aan en heeft ook een veel kortere 'uitslag' dan die met de grijze kap.

Heeft een van jullie ervaring met reparatie van zo'n speaker? Is de speaker dat waard of kan ik beter een andere speaker uitzoeken die de 'goede' G12H30 eventueel aan vult?

HaroldA
12 maart 2008, 00:31
De een heeft als stempel 'ME4' en de ander 'BG6' en volgens de secret codes (http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/secret_cdcodes.html) zouden de speakers uit 2002/05/04 en 1992/07/06 komen. Klopt dit met 'Rola Celestion'?
Wacht... Ehm... Zou het kunnen dat de 'ME4' uit december 1972 en de 'BG6' uit februari 1974 komt???

Dat zou betekenen dat ik geen tabellen kan lezen. 'Rola Celestion' klopt dan ook iets beter...

Betekent dat ook dat repareren interessanter is? Of zijn deze speakers dat niet meer waard?

imlikeajungle
12 maart 2008, 00:50
In goeie staat zijn '70s Greenbacks een goeie 100 euro waard. Ik heb er al een stuk of tien verkocht aan die prijs. Meer kan misschien wel, maar ik denk dat 100 euro voor beide partijen eerlijk is. Voor een nieuwe (niet de dure serie) zou ik nog geen 50 euro over hebben...
Ik heb ook al gemerkt dat er behoorlijk verschil op zit van speaker tot speaker, je weet natuurlijk nooit hoe ze de voorbije 35 jaar zijn gebruikt... In de huiskamer of door een stack Plexi's op 10...

Kim Wilson
12 maart 2008, 08:21
Dit zijn G12H30's, dus niet de "echte" Greenbacks. Met Greenback wordt de G12M bedoeld.

Qua prijs maakt het niet veel uit. Een goeie set G12H (2 stuks) levert al gauw 200 tot 250 euro op, en volgens mij geldt dat ook voor de G12M.

HaroldA
12 maart 2008, 09:31
Ik heb 80,- incl. verzendkosten voor het setje betaald. Een reparatie kan er dan dus nog wel van af!

Gibsonman
12 maart 2008, 10:57
Adresje:
http://www.total-speaker-repair.nl/index.html

HaroldA
12 maart 2008, 11:03
Adresje:
http://www.total-speaker-repair.nl/index.html
Dit is een bevestiging voor de e-mail die u verzonden hebt naar <totalsr@planet.nl> om 12-3-2008 10:07 Deze bevestiging geeft aan dat het bericht is weergegeven op het scherm van de ontvanger om 12-3-2008 11:00

Oftewel: had ik reeds gedaan ;)

imlikeajungle
12 maart 2008, 11:40
Dit zijn G12H30's, dus niet de "echte" Greenbacks. Met Greenback wordt de G12M bedoeld.

Qua prijs maakt het niet veel uit. Een goeie set G12H (2 stuks) levert al gauw 200 tot 250 euro op, en volgens mij geldt dat ook voor de G12M.

Voor de marktwaarde maakt dat in mijn ervaring NIKS uit.

Kim Wilson
12 maart 2008, 11:40
Dat zeg ik. :)

HaroldA
13 maart 2008, 23:56
Grappig: om de klank van de speakers te kunnen horen ze toch even in m'n Marshall 1936 cab gehangen en op een heel lief volume aangezet...

Dat is een verschil! Deze speakers leven echt ipv de kille T75's. Ik weet nog niet of ik de klank echt mooi vind, maar misschien is dat alleen wennen of ze een keer op hun flikker geven!

Drie kwartiertjes gespeeld en toen de aanlopende speaker er uit gehaald om in te pakken en naar TSR te sturen. Voor de zekerheid nog even gecontroleerd of ik de juiste aan het inpakken was ;)

Wat blijkt: het schuren is een stuk minder geworden! Dus ik ga er van uit dat de speaker gewoon te lang stil heeft gelegen en er dus wat oxide in is gekomen.

Voor de zekerheid gaat hij toch naar TSR. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het vernielen van dit stukje antiek...

Renin
7 mei 2008, 10:07
Heb je al je speaker terug? Ben wel benieuwd naar ervaringen met andere speakers in een 1936. Denk er zelf ook hard aan om de originele te vervangen (jcm800-oud model cabje), maar ben een beetje bang dat de V30's te geprojecteerd gaan klinken, dus vandaar mijn interesse :)

Thijssie
7 mei 2008, 10:37
Voor de zekerheid gaat hij toch naar TSR. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het vernielen van dit stukje antiek...

Niet doen!

Een "recone" geeft zelden het gewenste resultaat, je zult daarna weer een jaar of 30 over die speaker moeten gaan spelen om hem hetzelfde te laten klinken. Gewoon gaan spelen of hem aan je audioversterker hangen voor een paar dagen en het geluidsniveau voorzichtig opvoeren.

Een recone kan altijd nog als hij echt kapot is....

HaroldA
7 mei 2008, 10:54
Heb je al je speaker terug? Ben wel benieuwd naar ervaringen met andere speakers in een 1936.
De speaker is terug en zit gezellig naar z'n collega in het 1936 kastje. Op laag volume krijsen de speakers wat meer en blijft het laag wat achter maar op echt volume is zeker een grote vooruitgang op de originele T75's! Dat was echt waardeloos.

Ik weet nog niet of de speakers altijd in dit kastje blijven zitten. Ik ben ook heel benieuwd wat een setje G12-65's doen... ;) (evt ook overstap op 4x12")

HaroldA
7 mei 2008, 10:58
Niet doen!
Wel gedaan! ;)

En ook nog blij mee ook! De speaker is volgens mij ook niet gereconed maar uit elkaar gehaald en het chrome slijpsel/oxide verwijderd...

Lexvandoef
7 mei 2008, 11:10
Ik ben ook heel benieuwd wat een setje G12-65's doen... ;) (evt ook overstap op 4x12")

Vind ik zelf heel erg fijne speakers :) Ik heb de ouwe en de nieuwe, maar moet ze nog een keertje echt naast elkaar zetten.

LP_CL
7 mei 2008, 11:17
Ik heb de overstap gemaakt van G12-75T naar G12M greenbacks. Man man, wat zijn dat lekkere speakers. Samen met mijn 6505 waren die 75T's een echte fuzzbom. Echt op het lelijke af. Maar wat klinkt hij subliem met die Greenbacks. Een wereld van verschil.

HaroldA
7 mei 2008, 11:46
Ik heb de overstap gemaakt van G12-75T naar G12M greenbacks.
Die wil ik ook nog wel een keer proberen, maar ben bang dat ik dan te weinig 'laag' heb... De G12H-30's vind ik misschien nog iets te veel schreeuwen, maar dat kan ook aan mijn oude buizen in m'n 2204 liggen...

Renin
8 mei 2008, 18:34
Vind ik zelf heel erg fijne speakers :) Ik heb de ouwe en de nieuwe, maar moet ze nog een keertje echt naast elkaar zetten.

Heb je ze in de Hook 2x12? Is die vergelijkbaar met de 1936 wat maten betreft? Ik zit zelf nog ontzettend te twijfelen tussen de V30 en '65. Ik meen dat de combi V30/classiclead ook lekker klinkt

Het probleem is dat er binnen een weekje of 3 een dsl50 gaat komen :rockon: en ik dus nog moet gaan testen op verschillende cabs. Ik heb thuis dus de 1936 staan. Ik ga ws. naar Nl-muziek om teglijk met de aanschaf van de dsl ook verschillende speakers te testen. Tips zijn dus welkom!

greenbacks lijken me meer tot hun recht komen in een 4x12 (don't ask me why, maar ik ben wat huiverig om ze te proberen in een 2x12)

Lexvandoef
8 mei 2008, 19:13
Heb je ze in de Hook 2x12? Is die vergelijkbaar met de 1936 wat maten betreft? Ik zit zelf nog ontzettend te twijfelen tussen de V30 en '65. Ik meen dat de combi V30/classiclead ook lekker klinkt

Het probleem is dat er binnen een weekje of 3 een dsl50 gaat komen :rockon: en ik dus nog moet gaan testen op verschillende cabs. Ik heb thuis dus de 1936 staan. Ik ga ws. naar Nl-muziek om teglijk met de aanschaf van de dsl ook verschillende speakers te testen. Tips zijn dus welkom!

greenbacks lijken me meer tot hun recht komen in een 4x12 (don't ask me why, maar ik ben wat huiverig om ze te proberen in een 2x12)

Ik heb ouwe '65's in een Marshall 2x12 zitten, 1936 qua afmetingen. En ook nog nieuwe heritage '65's in mijn Hook 2x12.
Mijn marshall klinkt wat compacter en heeft iets minder hoog dan de Hook, een combi van beide klinkt echt heerlijk, lekker 3D. Beide apart klinken ze ook erg fijn. Veel minder snijdend en harsh dan een V30, wat mellower met meer midden en bas.

Met een dsl50 klinken ze ook goed, mijn medegitarist (Nielsje) heeft een dsl100 met een bogner 2x12 met '65's. Goeie combi ook.