PDA

View Full Version : Squier sidekick 10w/ 5" speaker; genoeg om te oefenen?



Nitefly7
11 maart 2008, 22:13
hallo heren basmensen,

korte vraag: is een (gitaar-)oefencombootje, zoals een Squier sidekick 10g (10w/5" speaker), genoeg om 'n 4snarige bas (normale stemming) te versterken?
of is 't schadelijk voor die kleine speaker, niet berekend op iets lagere basfrequenties.. ?

ben zelf gitarist en weet wel wat van techniek, maar ik ben nog niet zo vaak 5" dingen tegengekomen, laat staat voor bas..

deze vraag is er omdat er voor gitaristen veel meer 2ehands te krijgen is als voor basssisten, zo lijkt het..
en voor minder dan 30 euro heb ik nog geen basversterker gezien..

OJJVZ
13 maart 2008, 13:59
op hoog volume kan het slecht zijn voor de speaker, en omdat het een klein gitaar combo'tje is zal je hem snel vol open draaien. Het zal wel werken, maar het zal niet zo goed klinken en niet zo veilig zijn als gewoon een bascombo'tje opzoeken, is toch het beste.

volgende X ff zoeken, dit topic is al minstens 25 X langs gekomen

hansli
13 maart 2008, 16:04
ik speel thuis op een klein glx combootje, ooit gekocht voor plm. 170 euro.
Heel goed gebouwd bakkie, 30mm mdf en een 10" speaker.
Is zelfs in de rep.ruimte te gebruiken als je er een extra cab op aansluit en niet in een heavymetal band speelt......

met gitaardingetjes zou ik niet gaan prutsen, dat blaas je zo op.

groetjes, hans

Nitefly7
13 maart 2008, 16:37
op hoog volume kan het slecht zijn voor de speaker, en omdat het een klein gitaar combo'tje is zal je hem snel vol open draaien. Het zal wel werken, maar het zal niet zo goed klinken en niet zo veilig zijn als gewoon een bascombo'tje opzoeken, is toch het beste.

volgende X ff zoeken, dit topic is al minstens 25 X langs gekomen

heb gezocht, maar topics liepen vaak 'dood' en kon geen voldoeninggevend antwoord vinden..

oplossing die 'we' tot nu toe hebben is de versterker als veredelde koptelefoonversterker gebruiken..

i.i.g. bedankt!

vincent136
13 maart 2008, 17:45
Er zijn niet voor niets basgitaar versterkers en gitaar versterkers. Voor een basgitaar koop je een basgitaar versterker en voor een gitaar een gitaar versterker. Voor weinig koop je een 2e hands basversterker waarmee je goed thuis kunt oefenen. wil je in een band met dat je bas en speel je binnen je band met een normaal volume is 100 wat ongeveer het minimale.

Dus: Koop een basgitaar versterker voor een basgitaar, daar zijn ze voor bedoeld. Een gitaarversterker is dat niet :-)

Nitefly7
13 maart 2008, 19:50
Er zijn niet voor niets basgitaar versterkers en gitaar versterkers. Voor een basgitaar koop je een basgitaar versterker en voor een gitaar een gitaar versterker. Voor weinig koop je een 2e hands basversterker waarmee je goed thuis kunt oefenen. wil je in een band met dat je bas en speel je binnen je band met een normaal volume is 100 wat ongeveer het minimale.

Dus: Koop een basgitaar versterker voor een basgitaar, daar zijn ze voor bedoeld. Een gitaarversterker is dat niet :-)

zelf speel ik erg vaak gitaar door pc speakers of studio-monitoren..
ook basgitaar is via 'n DI over de PA te gebruiken..
basgitaren

mijn vraag ging vooral over het probleem basfrequentie/ diameter van de speaker..

het is ook niet zozeer dat de versterker het niet aan zou kunnen, hoewel 't wel niet 'ideaal' klinkt... het ging mij er vooral om of zo'n kleine speaker..

een 10" of 12" gitaarversterker is ook ok genoeg om te oefenen, maar 5" was wel erg klein..

natuurlijk is het niet ideaal, maar Ampegs zijn vroeger ook wel eens voor gitaren gebruikt, of een gitaar-POD voor basgitaren...
zolang het goed klinkt en niet kapot gaat, is 't te gebruiken..

vincent136
14 maart 2008, 12:36
ja, een 5 inch blaas je zo op, niet doen dus. 10 of 12 inch wil nog wel.

Voor gitaar kun je trouwens wel een bassamp gebruiken, andersom niet. Klinkt dan wel niet zo lekker, maar het wil prima.

OJJVZ
17 maart 2008, 14:53
ja, een 5 inch blaas je zo op, niet doen dus. 10 of 12 inch wil nog wel.

Voor gitaar kun je trouwens wel een bassamp gebruiken, andersom niet. Klinkt dan wel niet zo lekker, maar het wil prima.

vind k wel lekker eigenlijk, lekker warm en wollig
maar niet geschikt voor elke stijl... en als je t combineert met een LP neck pu. kan t btje érg wollig worden.

vincent136
18 maart 2008, 09:41
Jep dat is waar. Zo af en toe speel ik ook wel eens met mijn fender strat. via mijn bassamp, dan krijgt het geluid wel een vette sound met veel body door de 15 inch speaker. alleen echt helder is het niet

Kim Wilson
18 maart 2008, 10:48
ja, een 5 inch blaas je zo op, niet doen dus. ...
Dat ligt er maar net aan. Als je hem niet te zwaar instuurt (even op max. vermogen letten), hoef je hem niet zomaar op te blazen. En veel huiskamerluidsprekers hebben een 13 cm speaker, en die worden ook zwaar belast.

Robin5150
29 maart 2008, 20:54
hahahahaha 10 watt? :sssh:
op zijn minst 25 anders blaas je hem ongetwijfeld op

rock on :gitarist:

Geoff
30 maart 2008, 08:22
hey,

zolang je geen oversturing hoort ga je er volgens mij niet veel kapot aan doen, ik vrees wel allen dat door de kleine speaker en het lage vermogen het nioet lang zal duren voor je vervorming hoort.

volgens mij kan het best, maar zal je niet veel geluid krijgen, ik denk idd dat je beter de koptelefoon uitgang gebruikt om te oefenen.