PDA

View Full Version : Optreden AMP, welke en hoeveel ???



skabouter
12 februari 2003, 21:20
hallo allemaal,

dit is de 1e x dat ik bij het forum "versterkers" kijk, en ook de 1e x dat ik een post plaats daar. ik heb een vraag.

ik heb nu een 20 watt oefenampje. flutding. kan geen fatsoenlijk geluid uit komen, en laat mijn mooie gitaren absoluut niet tot hun recht komen.

ik zoek nu een goede, krachtige versterker voor thuis ! maar hij moet ook geschikt zijn voor optredens, omdat dat ook goed uit komt. voor optredens voor rond de 400 mensen zeg maar. ik weet hier allemaal niet van, en weet ook niet hoeveel watt ik dan nodig heb.

thuis mag ie niet hard, maar voor optredens moet ie dus echt goed krachtig zijn enzo !!!
moet ongeveer 500 euro tweedehands kosten. heb je daar iets goeds voor voor kleine optredens, en thuis ??

wat raden jullie aan ? fender ? marshall ? trace Elliot ? Doorsparen ??

help mij alsjeblieft, en wordt niet boos als dit een stomme topic is, ik kijk hier nooit, dus weet ook nie of het jullie irriteerd, zulke vragen.

bedankt alvast !! :smile:

Ic3gl0vE
12 februari 2003, 21:25
zo heel veel watt zul je niet nodig hebben denk ik...
ik heb gisteren in een café opgetreden (met zo'n 200 man publiek) met mijn 110 watt H&K Attax 100 en de master volume knop kwam niet boven de 3! en dat is dan een hybrideversterker met 1x12" speaker...

skabouter
12 februari 2003, 21:28
ok, hier schiet is dus al tekort !!
ik snap nix van wat je zegt...hehe, ik weet wel het 1 en ander van gitaren, maar de AMP wereld is nieuw voor me.ik heb gewoon nooit verder gekeken dan dat kutdingetje van me.....

maar als ik optreed zijn de gitaar amps altijd wel zaal versterkt ! met mics dus. dus dan heb je ook al minder waat nodig, toch ?

maar wat zou je me aanraden, voor 500 euro (2e hands), met liefst zoveel mogelijk vermogen en volume. en goed merk !!!

noem een merk een eeen type. link met plaatje en beschrijving is meer dan welkom

Bins
12 februari 2003, 21:43
Ik gok dat je ska speelt? Dus clean tones en een pietsie dirty soms? --->
Peavey classic 30. Moet 2e hands onder de 500 eur kunnen.
Anders kan je nog naar de H&K attax serie kijken, of een Marshall buizen-combotje ofzo.
Ik heb zelf een fender ultra chorus, das een 2x12 130 watt transistor bak. De clean die hier uit komt is echt geweldig en je hebt meer dan genoeg vermogen om die vreselijke "solid state-vervorming" nooit tegen te komen. Zeker de moeite waard om eens naar te kijken, als je er een kan vinden. Hij was voor mij 2e hands 350 eur.

skabouter
12 februari 2003, 21:52
ok, bins bedankt voor de tip !zal eens kijken. 350 is zeeer zeker te doen.
en 130 watt klinkt heeel veel. of is dat een getal dat opzich niets zegt ?

ik ben vergeten te zeggen dat ik een Boss Gt-6 heb. wat belangrijk is aan de AMP is dat ie inderdaad gewoon een goede clean (Maar dan ook ECHT clean, geen milliliter gain) heeft. ik speel altijd over mijn GT-6, dus daar zit genoeg keus aan drives ed in.

ik speel inderdaad SKA, maar ook zware punk waar veel gain voor nodig is. maar toch hoeft die AMP geen goede Gain te hebben, want daar heb ik mijn GT-6 voor.

CLEAN IS BELANGRIJKER !!!

Negative K3 fan
12 februari 2003, 21:57
Kijk dan ook naar 2e hands laney buizen combootjes. Zie je redelijkv aak 2e hands, schijnen redelijk goed te zijn.

jorrit
12 februari 2003, 23:01
een roland jazz chorus...(k dacht dat die dingen zo heette)...hebben wel een heel mooi clean geluid...of zoek naar een fender...

Ic3gl0vE
13 februari 2003, 17:41
Roland Jazz Chorus, wilde ik net zeggen ja. Als je die te groot (2 12 inch speakers en 120 watt vermogen) of te duur vindt kun je ook nog naar een peavey bandit kijken.. nooit gedacht dat ik die zou aanraden omdat hij op zichzelf onwijs KUT klinkt maar als je je gt6 erin plugt moet je er zeker wat leuks van kunnen maken, als de speaker tenminste een beetje goed is, want dat weet ik niet.

Bins
13 februari 2003, 17:56
Dudes,
Die Fender klinkt zegmaar 10% minder goed dan de orginele Jazz Chorus (het is ook een soort "kopie" ervan), maar hij is de helft van de prijs. Ik zie overal JC's staan voor 600 eur of meer.
(En nee, dat zeg ik niet alleen maar omdat ik er zelf 1 heb :wink: )

Neals
13 februari 2003, 20:04
Als je een goeie clean wilt zou ik je een H&K attaxx oid aanbevelen

Shay
13 februari 2003, 22:37
Je moet je ook de vraag stellen of je alleen je versterker gebruikt voor een gig of dat die via een mixer naar een eindtrap gaat!! Dus m.a.w. "Komt er geen P.A.????"

skabouter
13 februari 2003, 22:48
shay, meestal is er een PA, dan wordt alles versterkt. dus zo nodig is veel vermogen dan ook weer niet. maar ik wil JUIST wel veeel vermogen voor die 1% gigs waarbij geen gitaaar-amp versterking is, dat ie zeg maar volledig op de amp draait. dus moet wel een goede zijn.

bovendien ben ik totaal niet in amps ed geinteresseerd. ik hou van gitaren (kopen).
ben een gitaar geďnteresseerde, en verzamelaar, maar niet van amps. ALS ik nu dus een nieuwe amp koop, wil ik meteen een heeele goede, zodat ik daaar voorlopig vanaf ben, en mijn kostbare tijd en geld in gitaren kan steken. niet in amps. snappie :smile:

maar die H&K attaxx lijkt me zeeer zeker wel wat. super vet ding. ik zag ze op het net, voor 350, dat klijkt weinig. zijn ze echt zoo cool als ze eruit zien ?

Ibanez RuleZ
13 februari 2003, 23:58
he skabouter, misschien moet je ook maar eens kijken naar een marshall jcm800. volgens mij doet dat het ook wel redelijk voor jouw doel. volledig buizen, en dat hoor je absoluut. Ik zou niet voor die H&K gaan. je gaat je na verloop van tijd aan die hybrid amps ergeren: jij hebt veel te mooie gitaren om jouw geluid te laten verprutsen door een slechte amp!

een andere optie is een Solid state eindtrap te kopen, en je GT6 als preamp gebruiken, hang er een kabinet onder en je bent klaar. zeg voor ongeveer 5 a 600 euro totaal moet je klaar zijn. die ss eindtrappen kosten niet zo veel (ga maar eens kijken of je een marshall vind, zijn er volgens mij zat van te krijgen). Het is geen buizen wat je dan hebt, maar volgens mij gaat zo'n setup ook best wel werken en heb je ook wel voor een optreden een behoorlijk goed geluid.

Harrald

Janneman
14 februari 2003, 22:13
Het is niet zo dat buizen beter zijn. Veel gitaristen die een clean geluid willen kiezen voor een transistor versterker juist omdat deze het gitaar geluid minder kleuren.
Misschien is een Music Man wel iets voor je.
Ik ken een 'ska' gitarist die daar op speelt, komt ook wel een lekker scheur geluidje uit. Alleen 2e hands te krijgen, misschien iets te duur (400/500 euro), wel erg apart en okee.

Experience
14 februari 2003, 22:47
Hej Iceglove heb je in Genux gespeeld gister? Ik was dr 's middags en heb dr wel een H&K versterker zien staan.. vond het wel een mooi ding:)

skabouter
15 februari 2003, 02:15
jongens jongens jongens, heel erg bedankt allemaal. allemaal mooie tips !! (hoewel sommige een beetje tegengesteld zijn aan elkaar :grin:)

maar IBANEZ RULES, ff een vraagje. Of eigenlijk aan iedereen.

wat is een hybrid amp ?

en kan ik eigenlijk ook ALLEEN een speaker kabinet kopen (bijv marshall 4x12)

http://www.musik-service.de/ProduX/Gitarren/Verstaerker/Marshall_1960_AVVintage_Box_4x12_Vfm.jpg

en daar mijn GT-6 op aansluiten ? dat ik zeg maar mijn GT-6 als TOP gebruik ??

Negative K3 fan
15 februari 2003, 14:11
hybrid amp is een versterker met een buizen en transistors.

BLOK182
15 februari 2003, 14:41
Nee dat gaat niet, aangezien een GT6 een voorversterker is. Daar komt als het ware een heeeel zacht signaaltje uit, wat op zijn beurt weer moet worden versterkt, omdat de 4x12" puur een doos met speakers is. Maar zo'n marshall valvestate eindtrap is niet erg duur en die zijn tweedehands best te vinden geloof ik.

FragDaddy
15 februari 2003, 14:49
Ska. 2 tips voor je

1) let minder op het vermogen van de versterker, maar meer op het aantal speakers..
meer speakers gaat veel harder dan meer vermogen..

2) je GT-6 is een bruut speeltje, maar de vervorming van een goede buizenversterker zal toch voor de meeste mensen beter klinken. Als ik jou was zou ik eens op zoek gaan naar een buizenversterker. bijvoorbeeld een marshall JCM800 of JCM900 ofzo.

Ic3gl0vE
15 februari 2003, 22:34
Op 2003-02-14 22:47, schreef Experience:
Hej Iceglove heb je in Genux gespeeld gister? Ik was dr 's middags en heb dr wel een H&K versterker zien staan.. vond het wel een mooi ding:)


nope.. ik stond 30 meter verder op in de Kleine Kunst

Ic3gl0vE
15 februari 2003, 22:36
Op 2003-02-13 23:58, schreef Ibanez RuleZ:

een andere optie is een Solid state eindtrap te kopen, en je GT6 als preamp gebruiken, hang er een kabinet onder en je bent klaar. zeg voor ongeveer 5 a 600 euro totaal moet je klaar zijn. die ss eindtrappen kosten niet zo veel (ga maar eens kijken of je een marshall vind, zijn er volgens mij zat van te krijgen).
Harrald


Een H&K kost ook niet zoveel en als je je Gt6 in de FX return plugt omzeil je de pre-amp van dat ding.

dan heb je voor minder geld meer veelzijdigheid.. go fish

skabouter
16 februari 2003, 23:29
ik vind een H&K ook een goed idee. mijn oog valt nu op een attax.

nog een vraag. wat is beter ? een combo ? of top-speakerkast (dat heeft stack, toch ?)

want een marshall top met speakerkast lijkt me ook wel wat.

wat zou beter zijn voor op een thuiskamer ? een top met kast lijkt me wat overdreven eigenlijk. dan is die attax beter, of niet ?

Ic3gl0vE
17 februari 2003, 22:37
er is ook een attax top :smile:
en je kunt op die attax combo ook nog gewoon een speakerkast aansluiten...

Ik vind de Attax 100 combo ideaal, hij weegt 18 kilo en is dus best te tillen en de celestion speaker die erin zit is erg goed.

Ik heb trouwens wel de zilver-met-grijze Attax.. daar zit een celestion in. In de oude blauw met zwarte zit een andere speaker en er was nog iets anders aan.. maar ik weet niet meer wat

Ibanez RuleZ
17 februari 2003, 22:39
Een H&K kost ook niet zoveel en als je je Gt6 in de FX return plugt omzeil je de pre-amp van dat ding.

dan heb je voor minder geld meer veelzijdigheid.. go fish


ja, maar het probleem is, dat op de een of andere manier dat gewoon kut klinkt. Ik heb dat ook wel eens gedaan, maar dan klinkt je preamp echt wel kut hoor!

Harrald

Ic3gl0vE
18 februari 2003, 16:28
je moet je patches dan natuurlijk wel wat bijwerken...

Plectrum
18 februari 2003, 16:33
Op 2003-02-13 22:48, schreef skabouter:
shay, meestal is er een PA, dan wordt alles versterkt. dus zo nodig is veel vermogen dan ook weer niet. maar ik wil JUIST wel veeel vermogen voor die 1% gigs waarbij geen gitaaar-amp versterking is, dat ie zeg maar volledig op de amp draait. dus moet wel een goede zijn.

bovendien ben ik totaal niet in amps ed geinteresseerd. ik hou van gitaren (kopen).
ben een gitaar geďnteresseerde, en verzamelaar, maar niet van amps. ALS ik nu dus een nieuwe amp koop, wil ik meteen een heeele goede, zodat ik daaar voorlopig vanaf ben, en mijn kostbare tijd en geld in gitaren kan steken. niet in amps. snappie :smile:

maar die H&K attaxx lijkt me zeeer zeker wel wat. super vet ding. ik zag ze op het net, voor 350, dat klijkt weinig. zijn ze echt zoo cool als ze eruit zien ?
Als je echt een heeeele goeie wil, koop dan een Mesa....maar ja die zijn wat duurder

Ic3gl0vE
18 februari 2003, 23:15
mijn H&K Attax 100 was trouwens 340 euro (750 gulden) inclusief footswitch en midi uitbreiding. Niet dat dat midi ding uitmaakt omdat je 'm waarschijnlijk toch nooit gebruikt maar die uitbreiding kost wel zo'n 130 dollar... Versterker was trouwens in nieuwstaat

€300 lijkt me een mooie prijs voor een zonder midi