PDA

View Full Version : klopt mijn schema???



flappie
11 maart 2008, 19:48
dag allemaal,

omdat ik van mijn pa niet met snoertjes mocht spelen :satisfie: weet ik hier niet zo veel van. Daarom stel ik hem maar aan jullie.
klopt mijn homemade schemaatje? Ik heb seymour duncun pu's dus het gele draadje op het plaatje is in werkelijkheid wit.
Een aantal aarde punten zoals de brug heb ik er voor de overzichtelijkheid niet in gezet.

Mijn idee was om de hals pu "splitbaar" te maken en vervolgens met de brug pu te koppelen via een drieweg schakelaar. Vervolgens gaat het zaakje door naar de volume pot.
Er komt idd geen tone pot op want die gebruik ik toch nooit.

Alvast bedankt.
vr gr flappie
(ps ik mijn tekening gemaakt mbv div schema's van seymourduncan.com)

http://i159.photobucket.com/albums/t124/harigeveenman/bedrading3.jpg

G.G.
11 maart 2008, 20:01
Kijk hier eens naar:


http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_3w_pp

Minda
11 maart 2008, 21:53
Bij die van G.G. splitst'ie beide. Kan ook. Jij eigen schema doet precies van je zelf beschrijft. Je mag zelf kiezen! Ik heb zelf mijn buckertjes tegelijk splitbaar, d.m.v. een uittrekbare volumeknop. Ik gebruik het toch haast nooit.

Succes,

Orpheo
12 maart 2008, 00:01
ja die doet 't.

ik heb op mijn laatste 2 warmoth's ook push push pots zitten (niet push pull, maar push push, hoef je alleen maar erop te drukken en hij werkt al), ook met single/serie, en ik gebruik 't behoorlijk veel. voor effe iets meer twang, of juist die lichtere lick. werkt perfect. maar goed, de JB klinkt gesplit gewoon heel erg goed.

flappie
12 maart 2008, 10:17
iedereen weer bedankt!
nog ff n andere vragie.
in de schakelingen met een tonepot zit er ook nog een capacitor bij.
is dit ook nodig als er geen tonepot aanwezig is?
zo'n capacitor haalt toch wat hoog eraf?
alvast weer bedankt!!
flappie

Minda
12 maart 2008, 10:58
Een tonepot is een variabele weerstand, net zoals je volume pot. Die condensator is inderdaad je toonfilter. En hoe effectief die is regel je met je tonepot. Als je geen condensator monteert en geen tonepot, heb je het effect alsof je je tonepot dicht hebt gedraaid; je pure gitaargeluid. Als je de condensator wel monteert en de tonepot niet, heb je het effect alsof je tonepot vol open staat; je gitaargeluid met wat hoge tonen weggefilterd.

Succes,

KoenB
12 maart 2008, 11:08
Er komt idd geen tone pot op want die gebruik ik toch nooit.


Precies. Onnodig dure pots en knoppen ;)

flappie
12 maart 2008, 14:08
dus als ik het goed begrijp "bedient" de tone pot het effect van de weerstand?
(flappie hoopt dat ie t begrepen heeft :???: )
igg bedankt voor het antwoord!

Orpheo
12 maart 2008, 20:41
nee, de tonepot zelf bepaald hoeveel effect de condensator heeft op je geluid, dus hoeveel hoog je verliest in je sound. hoe dat precies werkt weet ik wel, maar ik heb geen zin om dat allemaal uit te leggen of uit te rekenen :chicken: ik hoop dat dat niet erg is? ;)

flappie
13 maart 2008, 18:49
ik vindt t best wel jammer dat je het niet uit wil leggen ;)

iedereen bedankt voor de antwoorden het misterie dat gitaarelektronica heet
is voor mij weer een beetje ontrafeld