PDA

View Full Version : sitar en tabla



bartok
11 maart 2008, 18:20
hoi ,
Graag had ik wat meer inlichtingen over de sitar.
Waar kan je best zo'n instrument aanschaffen?
Wat is de prijs van een degelijk oefeninstrument en een instrument waar je kan mee optreden?
Waar kan je lessen volgen en de prijs ervan.
Hebben ze een notenschrift dat vergelijkbaar is met de traditionele muziek?
Ook over de tabla had ik dezelfde vragen.


Alvast bedankt,

vriendelijke groeten
mieke en rahul

Gretsch 5120
11 maart 2008, 20:51
Hi Ik speel nu al zo'n 7 jaar sitar ( de eerste 4 jaar) en surbahar (zo'n 4 jaar nu). Het beste wat ik je kan aanraden is les te nemen. In je eentje blijft het een beetje aanklooien. ik ben begonnen bij een vrouw in Amsterdam, die haar eigen muziekschool heeft, (http://www.school-of-indian-arts.tk/). Ik kan je haar van harte aanbevelen. Ze heeft mij de eerste stappen bijgebracht in de Indiase muziek.

Bij haar heb ik ook een goede sitar gekocht. Het probleem is dat de meeste instrumenten die je in het westen kunt kopen niet echt top zijn (en dan druk ik mij heel voorzichtig uit). Een leraar kan je aanbevelingen doen en er voor zorgen dat je geen kneus koopt. Je moet je ook afvragen welke stijl je prefereert, omdat dat ook de keuze van je sitar bepaald (grofweg: Ravi Shankar-stijl of Vilayat Khan-stijl). Ikzelf ben tijdens mijn 3 jaar overgestapt op de surbahar, een bassitar, omdat ik meer de dhrupad-kant op wilde en die stijl vereist een laaggestemd instrument. Ik studeer tegenwoordig alleen nog maar dhrupad.

Er wordt lesgegeven vrnl mondeling; er wordt gebruik gemaakt van de Sargam-methode (Sa, Re, Ga, etc), vergelijkbaar met de DoReMi-methode in het Westen. (en natuurlijk op de sitarzelf..mijn huidige leraar geeft 90% van de tijd zingend les..ik volg hem op mijn instrument)

groet,

Remco

hendrix2
11 maart 2008, 22:05
*interessant verhaal*
Hé, cool dat je dat speelt man!