PDA

View Full Version : sitar en tabla



bartok
11 maart 2008, 18:20
hoi ,
Graag had ik wat meer inlichtingen over de sitar.
Waar kan je best zo'n instrument aanschaffen?
Wat is de prijs van een degelijk oefeninstrument en een instrument waar je kan mee optreden?
Waar kan je lessen volgen en de prijs ervan.
Hebben ze een notenschrift dat vergelijkbaar is met de traditionele muziek?
Ook over de tabla had ik dezelfde vragen.


Alvast bedankt,

vriendelijke groeten
mieke en rahul

Gretsch 5120
11 maart 2008, 20:51
Hi Ik speel nu al zo'n 7 jaar sitar ( de eerste 4 jaar) en surbahar (zo'n 4 jaar nu). Het beste wat ik je kan aanraden is les te nemen. In je eentje blijft het een beetje aanklooien. ik ben begonnen bij een vrouw in Amsterdam, die haar eigen muziekschool heeft, (http://www.school-of-indian-arts.tk/). Ik kan je haar van harte aanbevelen. Ze heeft mij de eerste stappen bijgebracht in de Indiase muziek.

Bij haar heb ik ook een goede sitar gekocht. Het probleem is dat de meeste instrumenten die je in het westen kunt kopen niet echt top zijn (en dan druk ik mij heel voorzichtig uit). Een leraar kan je aanbevelingen doen en er voor zorgen dat je geen kneus koopt. Je moet je ook afvragen welke stijl je prefereert, omdat dat ook de keuze van je sitar bepaald (grofweg: Ravi Shankar-stijl of Vilayat Khan-stijl). Ikzelf ben tijdens mijn 3 jaar overgestapt op de surbahar, een bassitar, omdat ik meer de dhrupad-kant op wilde en die stijl vereist een laaggestemd instrument. Ik studeer tegenwoordig alleen nog maar dhrupad.

Er wordt lesgegeven vrnl mondeling; er wordt gebruik gemaakt van de Sargam-methode (Sa, Re, Ga, etc), vergelijkbaar met de DoReMi-methode in het Westen. (en natuurlijk op de sitarzelf..mijn huidige leraar geeft 90% van de tijd zingend les..ik volg hem op mijn instrument)

groet,

Remco

hendrix2
11 maart 2008, 22:05
*interessant verhaal*
Hé, cool dat je dat speelt man!
Het staat op mijn verlanglijstje voor de toekomst, maar dan moet ik eerst wat meer tijd hebben om ook lessen te kunnen volgen.

Toevallig geen filmpje of mp3tje waar je wat speelt? Ik ben erg benieuwd!!

edit: ik zie net dat je een myspace hebt. Ben die nu aan het luisteren! Echt supercool man! Heel rustgevend! Ik ben zelden jaloers op muzikanten, maar op jou ben ik toch jaloers!

groet,
kenneth

Gretsch 5120
11 maart 2008, 23:12
Hahaha het weirde is dat ik op dit forum verzeild ben geraakt met vragen over een Gretsch (vandaar mijn Nick), maar ik speel 99% van de tijd surbahar, alleen af en toe een beetje gitaar om ff stoom afteblazen...

Thnx voor de vriendelijke woorden!!! Ik kan het overigens iedereen aanraden...de "learning curve" is wel ff wat anders dan gitaar...het duurt echt veel langer voor je wat zinnigs uit een sitar haalt (ik heb pas het afgelopen jaar het idee dat het ergens heen gaat). Gitaar heb ik eigenlijk pas een half jaar geleden opgepakt (na 12 jaar Chapman Stick, dus mijn kennis wtb akkoorden ed was er al)

Remco