PDA

View Full Version : Nieuwe versterker



davidov
11 maart 2008, 18:18
Hallo allemaal!

Ik ben bijna een jaar geleden begonnen met gitaarspelen. Toen heb ik de Roland cube 15 gekocht, wat een oefenversterker is. Nu zijn mijn oren wat meer getraind en hoor ik dat het geluid van mijn versterker niet bevalt :P Het is een perfect geluid voor powerchords en ragwerk, maar voor het fijnere soleerwerk niet geschikt vind ik. Ook speel ik nu in een bandje en stel dat we een keer gaan optreden moet ik wel boven de drums uitkomen wat niet lukt met mijn huidige versterker. Rijk ben ik niet, maar ik ben bereid om maximaal €300,- uit te geven, maar als het goedkoper is vind ik het niet erg natuurlijk :D

Nu vraag ik jullie voor advies van welk merk en welk type ik het beste kan kopen.

Er moet nogsteeds mee te raggen zijn, maar dus ook voor het fijnere werk!

Alvast bedankt!

TimmU
11 maart 2008, 18:26
Vox AD50VT is wel te krijgen 2dehands rond de 300 denk ik? Daarmee moet je wel meekomen in een bandje, klinkt ook lekker dat ding!

wiegersma
11 maart 2008, 18:29
Een tweedehands 50+watt Peavey buizenbak. Met een goed pedaal ervoor kun je goede geluiden maken.

Rormo
11 maart 2008, 18:42
Vox AD50VT is wel te krijgen 2dehands rond de 300 denk ik? Daarmee moet je wel meekomen in een bandje, klinkt ook lekker dat ding!


Tsja dat is harder, maar zo veel beter dan een Cube is het niet....


Idd een 2e hands Peavey buizenamp moet net lukken. Anders toch ff doorsparen tot de 400-450, daar beginnen de echt leuke dingen. Daar heb je dan ook jaren plezier van. Ik denk dat als je nu iets koopt nieuw van 300 euro, dat je over een half jaar of jaar weer iets anders wilt. Dan kun je het beter in 1 keer goed doen.

davidov
11 maart 2008, 18:49
Ik bedacht me ook inderdaad; bij een buizen ampje heb ik meer kans dat die over een tijdje niet in prijs afneemt am I right? Die vox versterker lijkt me nog best een goeie, maar inderdaad het is een modelling amp die over een tijdje niet meer zoveel waard is toch?

davidov
11 maart 2008, 21:53
Welke dingen van 400-450 euro zijn leuk?

TimmU
11 maart 2008, 21:55
Met een beetje speurwerk:
Marshall JCM800 2x12 combo
Peavey VT classic series
Is er niet wat London City zooi te koop rond die prijs?

Rude Perception
11 maart 2008, 21:56
Met een beetje speurwerk:
Marshall JCM800 2x12 combo
Peavey VT classic series
Is er niet wat London City zooi te koop rond die prijs?

JCM800's koop je niet, die krijg je:)

Verder is een DSL401 een hele leuke buizencombo.

ben vanhoof
11 maart 2008, 22:06
LC hornet zit zo wel in die prijzenklasse. Ik heb de bulldog gehad (de topversie ervan) en dat vind ik 1 vd beste budget buizenbakken. De valveking is ook niet slecht, maar ik vind 'm echt minder klinken dan een LC. Die marshall dsl is idd ook niet verkeerd.

Of doe ons allen een plezier en bestel een bugera combo :p Iemand moet de eerste zijn.

MarkV
11 maart 2008, 22:10
Peavey VT classic series


Persoonlijk vind ik de 'normale' Classic serie beter (Classic 20 of 30). Ik heb eenmalig op een VT gespeeld en vond die erg 'clean', beetje nikszeggend, vlak.

Was die VT serie niet met enkel een buizen eindversterker en een transistor voor versterker?

Ik ben nog steeds erg blij met mijn Classic 30. Je hoeft hooguit een keer de buizen te vervangen, maar je kan een gematchde set voor + eind buizen krijgen voor 70 euro.

Wat speel je voor muziek?

JohnLord
11 maart 2008, 22:40
Je kan voor minder dan 300 euro al een Marshall VS 100 komen. Is er een uit de eerdere en dus goede Valvestate serie. 100 Watt, drie kanalen. Qua gewicht nog heel goed te doen. Het is een echte Marshall, dus opendraaien. Maar dan heb je ook wat.

Rude Perception
11 maart 2008, 23:53
Je kan voor minder dan 300 euro al een Marshall VS 100 komen. Is er een uit de eerdere en dus goede Valvestate serie. 100 Watt, drie kanalen. Qua gewicht nog heel goed te doen. Het is een echte Marshall, dus opendraaien. Maar dan heb je ook wat.

In mijn ogen is het geen ECHTE Marshall. Of dat het een echte Marshall is zegt niet zo veel. Een Valvestate is geen buizenversterker, dus niet te vergelijken met de hierboven genoemde versterkers. Bovendien hoeven deze bakken juist niet heel hard voordat ze lekker klinken.

Mr.Bluesbreaker
12 maart 2008, 00:02
Op dat gebied heb ik een compleet andere mening.
Heb in het verleden ontzettend veel op alle Valvestate types gespeeld, en de afgelopen jaren nog wel eens in de zoveel tijd bij een incidentele oefensessie buiten de gebruikelijke ruimtes.

De VS types zijn als ik me goed herinner allemaal uitgerust met de celestion 'goldback' speakers. Vergeleken met de eerste series met de standaard 40 of 75 watters, de G12T's, klinken de goldbacks behoorlijk knarsend bij overdrive.

De VS100 mag dan een 100 watter en '3 kanaals' zijn, voor mij blijft de meest bruikbare reeks toch in de lijn van de 8080/8240/8280. Liefst die laatste 2, hebben 2*12" aan boord. Wat dat opendraaien betreft, het wordt er niet schokkend beter of slechter op, het blijven transistorversterkers natuurlijk.

Nog iets oudere types zijn de transistorversies van de JCM800, volgens mij de 5150 en aanverwante types. (niet te verwarren met Peavey's brulboei.)
Deze exemplaren doen het ook te gek en kosten verhoudingsgewijs geen drol meer.
Je hoort mij niet vaak zeggen dat je niet naar buizenamps moet kijken, maar met dit budget zit je er naar mijn idee net wat tussen. Mijn twee centen: in dit geval beter een onderhoudsvrije, goeie solid state dan een afgeragde buizencombo waar je misschien na een korte tijd de helft van het aankoopbedrag aan vervangende onderdelen/checkup moet besteden.

Rormo
12 maart 2008, 00:35
Welke dingen van 400-450 euro zijn leuk?

Peavey Valveking als het nieuw moet zijn. 2e hands is er veel meer te vinden van alle grote merken.

Rude Perception
12 maart 2008, 02:05
Op dat gebied heb ik een compleet andere mening.
Heb in het verleden ontzettend veel op alle Valvestate types gespeeld, en de afgelopen jaren nog wel eens in de zoveel tijd bij een incidentele oefensessie buiten de gebruikelijke ruimtes.

De VS types zijn als ik me goed herinner allemaal uitgerust met de celestion 'goldback' speakers. Vergeleken met de eerste series met de standaard 40 of 75 watters, de G12T's, klinken de goldbacks behoorlijk knarsend bij overdrive.

De VS100 mag dan een 100 watter en '3 kanaals' zijn, voor mij blijft de meest bruikbare reeks toch in de lijn van de 8080/8240/8280. Liefst die laatste 2, hebben 2*12" aan boord. Wat dat opendraaien betreft, het wordt er niet schokkend beter of slechter op, het blijven transistorversterkers natuurlijk.

Nog iets oudere types zijn de transistorversies van de JCM800, volgens mij de 5150 en aanverwante types. (niet te verwarren met Peavey's brulboei.)
Deze exemplaren doen het ook te gek en kosten verhoudingsgewijs geen drol meer.
Je hoort mij niet vaak zeggen dat je niet naar buizenamps moet kijken, maar met dit budget zit je er naar mijn idee net wat tussen. Mijn twee centen: in dit geval beter een onderhoudsvrije, goeie solid state dan een afgeragde buizencombo waar je misschien na een korte tijd de helft van het aankoopbedrag aan vervangende onderdelen/checkup moet besteden.

De oude valvestates zijn geen slechte versterkers. Zeker niet, maar het zijn niet de buizenmonsters die eerder genoemd werden. Daarom vond ik de opmerking 'Heb je een echte Marshall' niet echt correct. Bovendien is er geen echte Marshall, want Marshall heeft zat troep gemaakt. Dat miste ik in die opmerking. Ik wilde de topicstarter behoeden voor het idee dat een versterker waar Marshall op staat per defenitie een hele goede versterker is.

Mr.Bluesbreaker
12 maart 2008, 08:03
Er staat op het moment ook en Traynor buizencombo op marktplaats met een Celestion CL80 en voorzien van nieuwe buizen. Moet 380 kosten, lijkt me geen slechte deal is en is een prima amp, behoorlijke stap hoger dan de valvestate reeks.

davidov
12 maart 2008, 18:37
Ik ben wel opzoek naar iets waar ik een tijdje mee vooruit kan gaan en hard genoeg gaat voor in een bandje. Ik speel verschillende soorten muziek. Van Rock en punk tot emo en hippiemuziek :hippie:. Het cleane geluid is wel een punt, maar geen grote. Goed genoeg moet het klinken, maar dat boeit me niet zoveel dus. Vooral dus het geluid als ik er een effect aan toevoeg vind ik belangrijk. Een voorbeeldje van hoe ik het graag hoor is: http://nl.youtube.com/watch?v=ZADWqa7EMf4

Ik heb niet zoveel verstand van dit alles, maar het belangrijkste is dat ik een versterker wil die geschikt is voor een bandje en een goed geluid heeft en niet zegmaar dat ik over een jaar alweer een nieuwe wil. :satisfie:

MarkV
12 maart 2008, 19:18
Een voorbeeldje van hoe ik het graag hoor is: http://nl.youtube.com/watch?v=ZADWqa7EMf4

Ik heb niet zoveel verstand van dit alles, maar het belangrijkste is dat ik een versterker wil die geschikt is voor een bandje en een goed geluid heeft en niet zegmaar dat ik over een jaar alweer een nieuwe wil. :satisfie:

Een high gain bak zo moeten voldoen, zoals een Marshall. Dat geluid van hem wordt wel mede bepaald door zijn gitaar en vooral ook door zijn vingers....

Ik kende hem niet, maar als je de linkjes volgt kom je hier op zijn site en gear uit: http://www.kamoneginji.com/studio/gear.html

JohnLord
12 maart 2008, 20:16
De oude valvestates zijn geen slechte versterkers. Zeker niet, maar het zijn niet de buizenmonsters die eerder genoemd werden. Daarom vond ik de opmerking 'Heb je een echte Marshall' niet echt correct. Bovendien is er geen echte Marshall, want Marshall heeft zat troep gemaakt. Dat miste ik in die opmerking. Ik wilde de topicstarter behoeden voor het idee dat een versterker waar Marshall op staat per defenitie een hele goede versterker is.
Dat wilde ik ook absoluut niet zeggen. Naar Mosfet's of MG's en ook AVT's bijvoorbeeld moet je imo niet eens willen kijken.