PDA

View Full Version : Spannend!



Ibanez666
11 maart 2008, 15:31
Er wordt vanavond een versterker bij me gebracht. Heeft jaaaren bij iemand op zolder gestaan. Ik weet het merk en model niet, het is dus nog een verrassing. Het schijnt een buizenamp te zijn, maar ik ga er vanuit dat het een waardeloos transistor bakje is. Hoe dan ook, de kans bestaat dat het wel een buizenbak is en misschien nog wel van een goed merk ook. In dat geval hopen datie het nog doet :-)

morroow
11 maart 2008, 15:53
Spannend! :D

Ibanez666
11 maart 2008, 16:04
Spannend! :D


ja, anders kon ik het ook niet omschrijven :-)

Ik zal de resultaten hier wel posten

morroow
11 maart 2008, 16:16
Haha dat snap ik! Was ook niet raar bedoeld hoor, ik werd alleen ook enthousiast :cooler:

Ben benieuwd wat je binnen krijgt..

Ibanez666
11 maart 2008, 16:24
Haha dat snap ik! Was ook niet raar bedoeld hoor, ik werd alleen ook enthousiast :cooler:

Ben benieuwd wat je binnen krijgt..

Ik ga er vanuit dat het een waardeloos 15 transistor bakje is, maar stiekum hoop je op meer natuurlijk. De kans dat het een vette amp is, is natuurlijk wel groter dan het winnen van de staatsloterij natuurlijk. En anders heb ik in ieder geval wat voorpret gehad :-)

the sure thing
11 maart 2008, 20:44
Zo kon ik ooit een buizentop komen ophalen voor EUR 25,-.... heeft jaren lang op een zolder van een school gestaan. Bleek een goed werkende ELK buizentopje te zijn... 50Watt... was best leuk! Stiekum wel op een JTM45 gehoopt :)

Il_Falco
11 maart 2008, 20:47
laat iets weten wat het geworden is!

ik ben toch ook nieuwsgierig....

kenx
11 maart 2008, 21:07
Hoy,

Nog altijd niets...
Ben ook wel nieuwsgierig hoor...
grtz,,

Kenny

Ibanez666
11 maart 2008, 23:51
Ok, het is een buizentop + 1x15 van het merk "Mac"(?)

De potmeters werken niet allemaal (goed) meer, maar de versterker werkt wel! Er zitten 4 philips Miniwatt el 84 buizen in die allemaal branden en 1 klein buisje een Philips ecc83 (=12ax7?). Iemand idee wat voor buisjes die el 84 zijn en waar die nog meer voor te gebruiken zijn?

de speaker is een Celestion (hoera): made in england G15C 50 watt, 15" en 16ohm enig idee of die nog wat waard zijn?

http://img87.imageshack.us/img87/870/macfrontqb1.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/9251/macgutsid0.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/663/celestiong15cil2.jpg
http://img87.imageshack.us/img87/9408/ecc83yr7.jpg

TimmU
12 maart 2008, 00:39
Lachen man. ziet er vintage uit , die zooi! Klinkt 't een beetje?

Ibanez666
12 maart 2008, 00:42
Lachen man. ziet er vintage uit , die zooi! Klinkt 't een beetje?


op het bas kanaal werkt de trebleniet dus klinkt vrij dof, op het organ kanaal input 2 gaat het wel. Maar deze amp is dus voor de bas of orgel gemaakt en heeft niet de kwaliteiten van bijvoorbeeld een bassman. Ik heb wel het idee dat de speaker wel ok is, er is niet zo veel over te vinden, maar het is er wel een nog in Engeland gemaakt en loodzwaar. Misschien ga ik hem als geheel van de hand doen, of misschien zijn er wel mensen geinteresseerd in de speaker aleen of de buisjes of andere onderdelen. Ik ga hem in ieder geval niet zelf gebruiken. Het zou leuk zijn als iemand wat info over het mer MAC had. googlen suckt met al die macdrives, macintosh en andere mac zooi...

Dirk_Hendrik
12 maart 2008, 08:32
Iemand idee wat voor buisjes die el 84 zijn en waar die nog meer voor te gebruiken zijn?

Ga jij je eens heel erg schamen!
Voorbeeldje van EL84's? Vox AC30 bijvoorbeeld???

Rinze
12 maart 2008, 08:46
Een Mac :eek: ? Kan niks wezen met die naam :D


Maar hij ziet er niet slecht uit, jaren 70 denk ik. Mooi setje trafo's ook. Leuk voor een projectje om er wat anders van te maken, voor de liefhebber. Er zit maar een 12ax7 in, waarschijnlijk de stuurbuis, dan zal de voorversterker dus transistor zijn.

Ibanez666
12 maart 2008, 09:45
Ga jij je eens heel erg schamen!
Voorbeeldje van EL84's? Vox AC30 bijvoorbeeld???

we kunnen niet allemaal zo slim als jij zijn he?

Ibanez666
12 maart 2008, 09:53
http://www.mac-italia.com/ENG/applications.php

dit zijn ze nu denk ik. Ik heb ze gemaild of ze wat info hadden over de deze amp met bijpassend cabinet

Ibanez666
12 maart 2008, 11:03
compleet met cabinet:

http://img508.imageshack.us/img508/7228/macstackwt6.jpg

Jimwoud
12 maart 2008, 11:37
Ik heb thuis nog 2 Mac P.A. speakers staan van mijn vader, met precies hetzelfde logo.

Ibanez666
12 maart 2008, 13:54
Ik heb thuis nog 2 Mac P.A. speakers staan van mijn vader, met precies hetzelfde logo.

Ook Celestions?

Sjel
12 maart 2008, 15:12
Maar deze amp is dus voor de bas of orgel gemaakt en heeft niet de kwaliteiten van bijvoorbeeld een bassman.

De bassman is oorspronkelijk ook voor bas gemaakt. Alleen werd hij op de duur meer door gitaristen gebruikt dan door bassisten.

Anyway, genoeg gezeurd ;-)
Ziet er een leuk ampje uit!!! Al eens met een bas getest?

Ibanez666
12 maart 2008, 15:38
De bassman is oorspronkelijk ook voor bas gemaakt. Alleen werd hij op de duur meer door gitaristen gebruikt dan door bassisten.

Anyway, genoeg gezeurd ;-)
Ziet er een leuk ampje uit!!! Al eens met een bas getest?

Alleen met de gitaar getest, maar aangezien ik al een goede amp heb, gaat deze dus op marktplaats. Weet alleen nog niet wat handiger is: losse onderdelen of int geheel verkopen. Wat zal zon trafo bijvoorbeels op moeten brengen? De speaker kan ik ongeveer wel inschatten, de buisjes ook wel.

BasHermus
12 maart 2008, 15:57
Heb je je gitaarversterker al aan die 1x15" kast gehangen?

Dat kan heeeeeeeeeeeel erg lekker klinken....

Sjel
12 maart 2008, 16:30
Alleen met de gitaar getest, maar aangezien ik al een goede amp heb, gaat deze dus op marktplaats. Weet alleen nog niet wat handiger is: losse onderdelen of int geheel verkopen. Wat zal zon trafo bijvoorbeels op moeten brengen? De speaker kan ik ongeveer wel inschatten, de buisjes ook wel.

Het makkelijkste is natuurlijk int geheel vekopen. Maar het zou weleens kunnen dat je er niet snel van afgeraakt. Is niet meteen een collector amp waar de meesten onder ons op zitten te wachten. En dan zal je op de duur je prijs moeten laten zakken om hem toch maar verkocht te krijgen.
Dus losse onderdelen kunnen inderdaad misschien meer opbrengen...

Ibanez666
12 maart 2008, 16:31
Heb je je gitaarversterker al aan die 1x15" kast gehangen?

Dat kan heeeeeeeeeeeel erg lekker klinken....

ik heb geen 16 ohm uitgang.. alleen 1x4ohm of 2x8ohm (amp serie geschakeld is 4 ohm)

Ibanez666
12 maart 2008, 16:32
Het makkelijkste is natuurlijk int geheel vekopen. Maar het zou weleens kunnen dat je er niet snel van afgeraakt. Is niet meteen een collector amp waar de meesten onder ons op zitten te wachten. En dan zal je op de duur je prijs moeten laten zakken om hem toch maar verkocht te krijgen.
Dus losse onderdelen kunnen inderdaad misschien meer opbrengen...

ja best kans dat iemand die speaker graag wil, maar aan de rest eigenlijk niets heeft en die gaat dan niet veel meer betalen dan dat hij voor de speaker wil betalen.

Negative K3 fan
12 maart 2008, 17:39
http://img404.imageshack.us/img404/9251/macgutsid0.jpg


what the fuck is dat, weerstandjes en condensatoren aan de buitenkant van het chassis :s :stop:

TimmU
12 maart 2008, 18:02
what the fuck is dat, weerstandjes en condensatoren aan de buitenkant van het chassis :s :stop:
dat was ook het eerste wat mij tebinnen schoot!

jacky
12 maart 2008, 19:31
voor de zelfbouwer wel een leuk ding je hebt de basis voor een ac 30

En dat het mac is is geen probleem die kunnen tegenwoordig in windows emulatie gebruikt worden .....sorry ik liet me even gaan

Tis wel een wat de gek er voor geeft ding zou de speaker proberen los te verkopen en de amp op MP bij audio / buizen versterkers zetten

Ibanez666
12 maart 2008, 20:03
voor de zelfbouwer wel een leuk ding je hebt de basis voor een ac 30

En dat het mac is is geen probleem die kunnen tegenwoordig in windows emulatie gebruikt worden .....sorry ik liet me even gaan

Tis wel een wat de gek er voor geeft ding zou de speaker proberen los te verkopen en de amp op MP bij audio / buizen versterkers zetten

wat is er dan allemaal basis voor een ac 30? staat vast leuk in mijn advertentie ;-)

jacky
12 maart 2008, 20:15
wat is er dan allemaal basis voor een ac 30? staat vast leuk in mijn advertentie ;-)


Transformatoren en buizen

Trafos zijn de duurste parts van een amp

een beetje handige harry kan hier best wat leuks van maken

Ibanez666
12 maart 2008, 20:26
een beetje handige harry kan hier best wat leuks van maken


da's ook de reden waarom ik hem verkoop... heb twee linker handen en normaal gesproken is dat geen probleem, maar ik ben dus rechts.

Frits van Mourik
12 maart 2008, 21:51
what the fuck is dat, weerstandjes en condensatoren aan de buitenkant van het chassis :s :stop:

Is niet chassis, is stoffig printplaatje!

Ibanez666
12 maart 2008, 21:56
Is niet chassis, is stoffig printplaatje!

Stoffig istie wel ja..

johantipker
12 maart 2008, 22:30
ik heb zo'n ding gehad, zelfde eindtrap, kast enzo, frontpanel was bij mij een 4 kanaals zanggeval... pre map was bij mij dus solidstate...

het ziet er naar uit dat "Mac " een complete serie produceerde met telkens een top ( 19") met steeds dezelfde eindtrap met verschillende solidstate pre amps... wel geinig, heb er nog nooit nog eentje gezien...

bij de mijne had ik de pre amp (frot panel) eraf gesloopt, en had de ingang van de eindtrap opgezocht. Ik heb er wel eens een gitaar pre amp op aangesloten en t klonk zo dood als een pier, heb 'm toen maar weg gedaan, weet niet meer waarheen... ik had er 2 meazzi zangzuiltjes bij...

Ibanez666
12 maart 2008, 22:37
ik heb zo'n ding gehad, zelfde eindtrap, kast enzo, frontpanel was bij mij een 4 kanaals zanggeval... pre map was bij mij dus solidstate...

het ziet er naar uit dat "Mac " een complete serie produceerde met telkens een top ( 19") met steeds dezelfde eindtrap met verschillende solidstate pre amps... wel geinig, heb er nog nooit nog eentje gezien...

bij de mijne had ik de pre amp (frot panel) eraf gesloopt, en had de ingang van de eindtrap opgezocht. Ik heb er wel eens een gitaar pre amp op aangesloten en t klonk zo dood als een pier, heb 'm toen maar weg gedaan, weet niet meer waarheen... ik had er 2 meazzi zangzuiltjes bij...

Ik denk zelf wel dat het cabinet het interessantste is en misschien de buisjes.

Rinze
14 maart 2008, 07:15
Dr staat nu een andere Mac op gitaarmarkt.

Ibanez666
14 maart 2008, 11:00
Dr staat nu een andere Mac op gitaarmarkt.

ik zie niks

Rinze
14 maart 2008, 11:26
Oeps, sorry, was een Max, geen Mac.

Ibanez666
14 maart 2008, 12:39
Oeps, sorry, was een Max, geen Mac.

dacht al dat ik ze niet op een rijtje had.

Rinze
14 maart 2008, 13:02
dacht al dat ik ze niet op een rijtje had.

Ook dat kan ik niet uitsluiten, maar kan het zo niet echt beoordelen 8-)

Ibanez666
14 maart 2008, 15:14
Ook dat kan ik niet uitsluiten, maar kan het zo niet echt beoordelen 8-)



Ik wist dat je hem zou inkoppen ;-)

Rinze
14 maart 2008, 17:14
Het is sterker dan ik :nervous:

Ibanez666
14 maart 2008, 22:24
Het is sterker dan ik :nervous:

Ik neem je ook niks kwalijk hoor