PDA

View Full Version : Delay instellen met behoud van de tone



Braindead
11 maart 2008, 14:33
Een beetje delay op een solo is wel leuk maar waarom verandert mijn geluid meteen? Ik krijg vaag een soort glazig geluid waardoor ik mijn delay vaak maar niet gebruik. Herkend iemand dit? De delaypedaal die ik gebruik is de digidelay.

Of moet ik dan eerder richting reverb denken. De bedoeling is om het geluid wat extra diepte te geven zonder de scherpte van het signaal/geluid aan te tasten.

Nitefly7
11 maart 2008, 14:49
Een beetje delay op een solo is wel leuk maar waarom verandert mijn geluid meteen? Ik krijg vaag een soort glazig geluid waardoor ik mijn delay vaak maar niet gebruik. Herkend iemand dit? De delaypedaal die ik gebruik is de digidelay.

Of moet ik dan eerder richting reverb denken. De bedoeling is om het geluid wat extra diepte te geven zonder de scherpte van het signaal/geluid aan te tasten.

effect level wat zachter zetten en evt. pedaal in de fx-loop van je amp zetten..
delay is een 'echo' achtig geluid, dus je wilt niet dat je geluid vertraagt voordat het je versterker bereikt.. (tenzij je 'n subtiele delay gebruikt..)

Mitch
11 maart 2008, 15:49
De Digidelay is een leuk pedaal, maar niet de meest transparante. Probeer eens wat anders, naast de al door Nitefly voorgestelde veranderingen in settings.

EDIT: waarschijnlijk bedoel je de wat heldere repeats die in combinatie met een lead sound een wat ander hoog/tophoog geven. Probeer anders eens een delay waarvan je de helderheid van de repeats kan stellen (Carl Martin Red Repeat of Boss DD20) of een delay die sowieso veel donkerdere delays heeft (Ibanez AD9).

charlie45
11 maart 2008, 15:54
ik vind mijn geluid juist mooier worder als ik delay aanzet, het wordt lekker glazig..

(serieus hoor)

Braindead
11 maart 2008, 16:22
Ja, je kunt het ook als mooier omschrijven. Maar ik hou juist van een rauwe agressieve toon en die verdwijnt dan door de delay. Ik zal hem eens in de effectloop zetten, maar ben bang dat dat niet zoveel uithaalt. Ik heb namelijk dezelfde ervaring met de intellifex (blackface) delay en die had ik altijd in de effectsloop. ZAl de settings eens wat lager zetten.


ik vind mijn geluid juist mooier worder als ik delay aanzet, het wordt lekker glazig..

(serieus hoor)

-Heineken-
11 maart 2008, 18:10
Zowiezo delay altijd in de loop zetten, tenzij je je amp helemaal clean afsteld, en pedaaltjes gebruikt voor oversturing vóór je delay. Dat "glazige" waar je het over hebt is gewoon typisch voor digitale pedaaltjes. Of 't nou delay,chorus of flanger of whatever is. Analoog klinkt stukken beter.

Mitch
11 maart 2008, 20:32
Wauw, volgens jou doe ik echt alles fout :D

MarkS
11 maart 2008, 21:15
Ik zal hem eens in de effectloop zetten, maar ben bang dat dat niet zoveel uithaalt. Ik heb namelijk dezelfde ervaring met de intellifex (blackface) delay en die had ik altijd in de effectsloop.
Meen je dat? Zelfs met droog parallel signaal in de Intellifex erbij?

ExRxIxC
11 maart 2008, 23:11
pfff, ik heb al veel vage termen gehoord maar bij "glazig" kan ik me al helemaal niks voorstellen. Kan iemand mij mischien uitleggen hoe "glazig" klinkt?

Mitch
12 maart 2008, 00:04
De term 'glazig' wordt juist vrij veel gebruikt, vooral voor de lichte, open drive die je kunt halen uit een tussenstandje van een strat bijvoorbeeld. In combinatie met een delay had ik de term ook nog niet gehoord, maar topicstarter refereerde wel duidelijk aan zijn leadsound.

Braindead
12 maart 2008, 23:50
Ja sorry maar ik moet bekennen dat ik geen fluw idee heb of die intellifex ook een droog signaal erbij geeft. Ik gebruikte alleen de fabrieksinstellingen. Ik moet me nog steeds eens in die manual verdiepen, maar ben niet zo'n fan van dat zoeken naar sounds op zo'n klein displaytje.


Meen je dat? Zelfs met droog parallel signaal in de Intellifex erbij?

Braindead
12 maart 2008, 23:52
Met glazig bedoel ik een meer lief geluid wat een beetje lijkt alsof er 2signalen op gelijke geluidssterkten door komen. Zoiets... tja hoe omschrijf ik dat nu beter, het klinkt glazig. Misschien is die strat vergelijking wel een goede. Laat ik het anders zeggen, zonder delay is het geluid massief en krachtig. Met delay lijkt het geluid uiteen te vallen en zijn kracht en massa te verliezen. Does that ring a bell?

Trouwens ik snap nu ook de reden waarom ik de laatste tijd bijna alle pedaaltjes en effecten uit mijn setup heb gegooid. Waarschijnlijk omdat ze allemaal digitaal zijn en dus mijn geluid verzieken. Het enige wat ik nog kan hebben is een equalizer voor mijn amp... zucht



pfff, ik heb al veel vage termen gehoord maar bij "glazig" kan ik me al helemaal niks voorstellen. Kan iemand mij mischien uitleggen hoe "glazig" klinkt?

Rutger
13 maart 2008, 09:31
Ik snap wel wat je bedoelt ja. Klinkt inderdaad als dat je je instellingen wat te extreem hebt staan. Alles een flink stuk terugdraaien zou al een stuk schelen, ga meer richting een korte echo.

En anders toch naar iets analoogs op zoek gaan, dat klinkt over het algemeen ook wat rauwer.

Kim Wilson
13 maart 2008, 10:09
Zowiezo delay altijd in de loop zetten, tenzij je je amp helemaal clean afsteld, en pedaaltjes gebruikt voor oversturing vóór je delay. Dat "glazige" waar je het over hebt is gewoon typisch voor digitale pedaaltjes. Of 't nou delay,chorus of flanger of whatever is. Analoog klinkt stukken beter.
Oei, een hele hoop problemen bij mij dus. Ik heb geen fx-loop, stel mijn versterker niet clean af en ik heb een digitale delay. En toch klinkt het prima...

Rutger
13 maart 2008, 10:44
Je delay voor of na je overdrive plaatsen heeft ook niets met glazigheid te maken. Het verschil is dan alleen dat je delaysignaal ook wordt/kan worden overstuurd. Je kunt dat mooi vinden of niet.

Braindead
13 maart 2008, 12:32
Daar drinken we maar een glaasje op dan haha.

Tja, Kim WIlson, het is maar wat je voor smaak hebt. Misschien vind jij dat glazige juist wel lekker. Voor clean kan ik me er ook neit zo druk om maken maar voor een distortion sound wel. Anyway, ik ga eens wat experimenteren met waar ik dat ding neer zet, de instellingen terugdraaien maar als ik ook uit de intellifex het er niet uit krijg dan moet ik misschien eens een analoge proberen.


Je delay voor of na je overdrive plaatsen heeft ook niets met glazigheid te maken. Het verschil is dan alleen dat je delaysignaal ook wordt/kan worden overstuurd. Je kunt dat mooi vinden of niet.

Kim Wilson
13 maart 2008, 13:06
Ach, distortion sound is wel wat overdreven, hoor. Ik heb een ouwe Fender, die ik iets laat oversturen. Een lichte overdrive, zeg maar. En ik ben al gauw tevreden qua geluid. Goed is goed, is mijn mening. :)

jimihattricks
13 maart 2008, 13:49
ik neem aan dat je de TAPE-MOD delay gebruikt van de digitech..? die vind ik nl. heel behoorlijk klinken... de andere opties zijn allemaal idd net iets 'glaziger' gevoiced

-Heineken-
13 maart 2008, 16:49
Oei, een hele hoop problemen bij mij dus. Ik heb geen fx-loop, stel mijn versterker niet clean af en ik heb een digitale delay. En toch klinkt het prima...

Smaken verschillen nu eenmaal... Zullen vast meer mensen het op jouw manier doen. Persoonlijk vind ik het al gauw te "muddy" worden als je de delay voor gain-stage plaatst. Daarbij worden de echo's ook nog "ge-overdrived" (jah sorry hoor hier heb ik geen beter woord voor) en hoor je de eerste echo dus heel overstuurd en hoor je bij de 2e,3e etc de drive langzaam minder worden. Wat dus een heel onnatuurlijk en muddy effect geeft naar mijn mening. Voor mij is een versterker zonder loop dus compleet onacceptabel, omdat ik alle dirt uit mijn pre-amp haal. Heb er mijn JCM800 voor verkocht. Digitaal en analoog is een kwestie van smaak. Zelf geef ik ook de voorkeur aan digitale delays hoor, voor de veel betere afregelmogelijkheden en langere delaytijden. Maar dan wel een ouwe Boss DD-2 en een Korg SDD-1000. Vraag me niet waarom maar die klinken nu eenmaal veel warmer dan die hedendaagse Digitech, Taiwanese Boss of Ibanez pedaaltjes.