PDA

View Full Version : Hoofdtelefoon voor studiowerk in noisy environment



jimihattricks
11 maart 2008, 14:19
Ik heb binnenkort toch wel een goede hoofdtelefoon nodig voor in ons studiootje. Momenteel leen ik de Beyer-Dynamic van de drummer, maar ik wil ook zelf iets mee kunnen nemen.

Mijn eisen zijn:
- moet volledig om de oren sluiten
- moet omgevingsgeluiden zo goed als mogelijk dempen
- eerlijke weergave (gitaar)geluid
- prijs: max 200 euro

Ik zit vaak vrij dicht (2m of minder) op mijn eigen versterker, en als ik dan overdubs doe, moet ik eigenlijk alleen maar de track (en mijn eigen overdub) horen op mijn hoofdtelefoon, niet de versterker... Ook zit ik soms in de buurt van de drummer als we 'live' takes doen, dat is ook niet goed voor m'n oortjes

Om doofheid te voorkomen moet de headphone daarom heel goed dempen, zodat het volume in de headphones niet steeds keihard moet worden gezet om de track nog te horen.

heb al wat rondgekeken, zie wat sennheisers staan en AKG's + beyer-dynamics, maar zou zo 1,2,3 niet de mogelijke voor- en nadelen van deze phones kunnen zien..

tips?

guhlenn
11 maart 2008, 14:33
ik heb de Sennheiser HD 280 pro, dempt aardig (30 dB), maar niet genoeg om geen loeiende gitaaramp op 2meter afstand meer te horen. Redelijk vlak, kleine bult in het laag. 100euro (zoiets). Blokt drummers efficiënt (en daarmee natuurlijk z;n geld meer dan waard :D )

pol
11 maart 2008, 14:49
extreme isolation headphones moet hier goed voor zijn, niet eens duur nu met de lage dollarprijzen.

die sennheissers en beyers dempen niet genoeg, moet je nog steeds te luid zetten.

De Beer
11 maart 2008, 14:53
Senheiser HD25-1 zit niet helemaal om je oren(er op zelfs) maar dempt als bouvakkers oorwarmers. En klinkt ook nog eens super duidelijk.

jimihattricks
11 maart 2008, 14:54
@ guhlenn: ik zit ook nog opgescheept met een drummer die het hele protools gebeuren in goede banen leidt.. en zichzelf zodanig altijd te hard zet in de eindmix :hippie:

dus psychologisch gezien wordt hij al geblokkeerd :hippie:

jimihattricks
11 maart 2008, 14:59
extreme isolation headphones moet hier goed voor zijn, niet eens duur nu met de lage dollarprijzen.

die sennheissers en beyers dempen niet genoeg, moet je nog steeds te luid zetten.

zoiets lijkt me idd perfect, zit een dealer in Engeland, 99 pond kosten ze.. valt wel mee

guhlenn
11 maart 2008, 15:18
Ach god, wat sneu voor je, de drummer aan de knoppen. Stoppen met die band en 'band-gezocht' advertentie plaatsen. :D

skanky
11 maart 2008, 15:22
Ik heb zelf de extreme isolation. Ik vind ze geweldig, ze dempen gigantisch maar klinken absoluut niet eerlijk. JE moet ze niet gebruiken om te mixen ofzo. Maar voor overdubs zijn ze prima bruikbaar, zelfs als je naast een loeiharde drummer zit.

jimihattricks
11 maart 2008, 15:36
Ach god, wat sneu voor je, de drummer aan de knoppen. Stoppen met die band en 'band-gezocht' advertentie plaatsen. :D

:seriousf:

jimihattricks
11 maart 2008, 15:37
Ik heb zelf de extreme isolation. Ik vind ze geweldig, ze dempen gigantisch maar klinken absoluut niet eerlijk. JE moet ze niet gebruiken om te mixen ofzo. Maar voor overdubs zijn ze prima bruikbaar, zelfs als je naast een loeiharde drummer zit.

ow, das wel minder eigenlijk.. dat maakt ze dus eigenlijk alleen bruikbaar voor overdubs, ik wil de koptelefoon toch eigenlijk wel wat breder inzetten

vanaf hoeveel dB demping wordt het eigenlijk interessant? 30..? 50..?

hansli
11 maart 2008, 15:41
Ik gebruik AKG270, is nu 271 en veel goedkoper geworden.
Eerlijke hoofdtelefoon, sluit goed en zit lekker, tenminste voor een gesloten ding.
Van de populariteit van Sennheiser, de goedkope modellen dan, begrijp ik niet zoveel, ik vind het meestal erg warm en wollig klinken, AKG heeft algemeen erg weinig kleuring, dus zeer geschikt voor monitoring

Groetjes, Hans

Han S
11 maart 2008, 15:46
De HD25 dempt zeer behoorlijk en de Beyer DT770 dempt ook meer dan redelijk, er zijn ook koptelefoons die omgevingslawaai helemaal uitsluiten door hetzelfde geluid 180 graden uit fase te zetten, worden in vliegtuigen gebruikt. Ik dacht dat Bose ze ook maakt.

@ guhlenn: waarom doe je je ALS40's eigenlijk weg?

jimihattricks
11 maart 2008, 16:11
dank dank! dit is een behoorlijk actief subforum zeg!

ik kan zo wel al een mooi lijstje samenstellen.. denk dat ik toch vooral ook dingen moet gaan uitproberen

Roman
11 maart 2008, 19:54
Beyer DT110 of 770 zijn fijne jongens, gesloten koptelefoons. Gebruik die dan ook niet voor mixen etc maar puur voor tracking. Als je koptelefoon pre-amp nog wat extra kan leveren (150mW is mooi) dan heeft je drummer een makkie :)

De Senh. HD280 is dat niet een open system? Voor tracking niet handig, zeker als je met condensator mics gaat werken (dus ook overheads)

guhlenn
12 maart 2008, 09:21
Nope 280 is gesloten. 30 db demping (dus niet genoeg om de sweet spot van je amp mee te zoeken, althans, niet meteen... je moet in je hoofd toch nog flink wat bass aftrekken van wat je hoort, dit klinkt ranziger dan het is trouwens... ;) )

@Han; Ik heb de CM2a gekocht. Maar ik twijfel nu. Ik heb een PMC set erbij, en daar doe ik nu het hoofd mix werk op, maar probeem is dat die krengen zo gedetailleerd zijn dat ik subtiele dingetjes op andere systemen niet meer hoor. De CM2a zijn weer heerlijk in de diepte en stereo veld, maar hebben echt een grondig gemis aan bass. Sub helpt, maar niet helemaal. de ALS is weer wat minder in detail, maar zet een beter totaal beeld neer. ik twijfel nu nog om de als beter te positioneren en/of te combineren met de CM2a.