PDA

View Full Version : Impedantie maar weer eens



Bernstien
11 maart 2008, 13:33
Een impedantie vraagje maar dan een keer niet over amp-cab matching:

Inleiding:

Ik wil (om redenen waarmee ik jullie niet zal vervelen) een effect tussen de FX send van mijn marshall en de FX return van mijn Multi-Effectspedaal plaatsen.

Het bedoelde effect is passief en (daardoor?) nogal lichtgeraakt voor wat betreft de impedantie die je in zijn gaatjes propt.

Om precies te zijn: Volgens de maker van het effect mag de input max 2,2 kOhm zijn terwijl ik van de technische ondersteuning van Marshall NL te horen kreeg dat de FX send van de Marshall tussen de 1 en 500 kOhm (?kan dat) zou moeten liggen.

Nu zouden mij die kilo-oompjes de rozen interesseren, ware het niet dat de geschetste schakeling niet lukt (klinkt niet).
Nu was ik ziek op de dag dat het college elektrotechniek werd gegeven en daarom:

De vraag:
Is er een simpel apparaatje te klussen/kopen die ik voor het effect kan zetten en die de (al dan niet variabele) impedantie van de FX send op de marshall terugbrengt naar max 2,2 kOhm?

Zou ik erg mee geholpen zijn. Alvast Origato

Bernstien
11 maart 2008, 16:55
Niemand? :nervous:

Misschien als aanvullende info:

Het effect werkt prima en is essentieel voor mijn setup, alleen staat-ie op het moment op een suboptimale plek in de effectketting.

Dirk_Hendrik
11 maart 2008, 19:26
.... moeizaam....


Ik heb al moeite met het gebuiken van een passief ding. Juist om de reden dat het dus met elke opzet anders gaat klinken. Daarnaast snap ik de marshall "1 tot 500 Kohm niet. In en uitgangsimpedantie van apparaten zijn redelijk vast. een variatie van 500% is m.i. wat gortig. Daarnaast is 500k als uitgangsimpedantie bizar hoog. Voor ingangsimpedantie aan de lage maar normale kant.

Maar,
Als je doos met gestuurd moet worden met een impedantie van 2k2 is dat een kwestie van een buffer van een 2k2 uitgangsweerstand voorzien.

Over wat voor "effect" heb je het. Misschien kan ik het geheel dan wat vbeter plaatsen.

Bernstien
11 maart 2008, 20:43
Hoi, hoi, hoi!! Een reactie :dance: !

Bedankt!

Ok dan, punt voor punt:

- Die 1-500k leek mij ook al vissig. Ik heb die informatie van die gasten van Voerman (Marshall NL), daar wordt wel meer over gezeken op dit forum.. Denk je dat het zin heeft te proberen om daar alsnog een kundig iemand te pakken te krijgen?

- Buffer?Zoals gezegd ik ben een totale noob op het gebied van elektriek:chicken:;

-Het gaat om een Harmonic Converger. Zonder dat ding had ik mijn GT-8 allang tot penisring omgesmolten, maakt vooral de high-gain amp modellen veel natuurlijker, haalt de fameuze Fizz weg en voegt bovendien wat 'buizengevoel' toe aan de sound (reactie op aanslagdynamiek). Dat ding wordt gebouwd door een Amerikaan die ze op bestelling maakt. Hij heeft een site.

Ik heb een paar keer met hem contact gehad en hij beweert dat het apparaat het best functioneert onder de volgende condities:

max in dus 2,2k
min uit: 35k

Hoop dat dit helpt...