PDA

View Full Version : Tappen op hogere snaar



artnaz
11 maart 2008, 13:31
Als voorbeeld een stukje van Van Halen's solo in Beat It:

http://img254.imageshack.us/img254/8820/picture1ze0.png

Het probleem zit hem bij mij bij de overgang naar de E-snaar. Ik moet de B-snaar afdempen, maar ik vroeg me af op welke manier dat het beste kan.

Als ik bijv. van de E- naar de B-snaar ga is dat geen probleem, de linkerhand rust dan zachtjes op de E-snaar. Die is dan dus afgedempd en produceert geen bijgeluiden.

Maar hoe doe ik dat van de B- naar de E-snaar? Ik moet immers met mijn linkerwijsvinger een hammer-on doen op de nieuwe snaar, dus dan kan ik de B-snaar niet afdempen. En als ik mijn rechterhand op snaar laat krijg ik weer bijgeluiden als mijn rechterhand van de B-snaar afkomt...

Wat wel lukt is als ik die E op de E snaar aansla met de rechterhand, dus geen hammer-on doe met links. Maar dat lijkt me niet de ideale manier...

Il_Falco
11 maart 2008, 14:01
kan je dan die b-snaar niet dempen met je rechterhand? een beweging met je rechterhand?

artnaz
11 maart 2008, 18:53
Hoe dan, met de palm? Wat ik nu doe is de noot gewoon aanslaan met mijn rechterhand. Dus de vinger die de derde noot in het voorbeeld tabt, schiet door naar de E-snaar en slaat die aan. Dat gaat wel redelijk, maar ik vraag me af of dit de bedoeling is...

Il_Falco
11 maart 2008, 19:32
volgens mij mute ik die snaar inderdaad met mijn rechterpalm

-=JEROEN=-
11 maart 2008, 20:32
Haal je linkerhand van de B-snaar af op het moment dat je de 19 met je rechterhand tabt. Til je rechterhand op van de B-snaar en demp automatisch de B-snaar.

artnaz
11 maart 2008, 21:09
Dat automatisch tempen van de B-snaar gaat dus niet. Want als ik die 19 eraf haal heb ik gaat de B-snaar ongewenste geluiden maken omdat mijn linkerhand er af is om een hammer-on op de E-snaar te doen.

Ik zal morgen eens wat met het afdempen met de palm klooien.

artnaz
14 maart 2008, 23:39
Dat afdempen lukt me niet echt... :confused: Wat ik nu doe is de E-snaar opnieuw aanslaan met de rechter "tap-vinger". Dat gaat niet superstrak, maar dat komt wel met de oefening. Of denken jullie dat ik toch echt moeten leren afdempen?

Overigens demp ik een soortgelijk stukje op de G- en B-snaar wel onbewust af... :chicken:

R.J
14 maart 2008, 23:42
Je kan Eddie's stijl eens proberen, dus dat je de nek andersom beetpakt, met je knokkels naar boven ipv naar beneden.

Zo heb ik ook dat vervelende B-snaar tap stukje leren spelen van eruption.

artnaz
14 maart 2008, 23:49
Goed plan, zal ik proberen! :) Ik heb nog een filmpje gezocht van de Beat It solo met Van Halen om te kijken hoe hij het doet, maar kon het niet vinden. Verder ken ik zijn spel niet zo heel goed eigenlijk.
Misschien moet ik Eruption er ook eens bij doen als oefening (vind het als nummer niks aan)...

R.J
15 maart 2008, 00:09
Goed plan, zal ik proberen! :) Ik heb nog een filmpje gezocht van de Beat It solo met Van Halen om te kijken hoe hij het doet, maar kon het niet vinden. Verder ken ik zijn spel niet zo heel goed eigenlijk.
Misschien moet ik Eruption er ook eens bij doen als oefening (vind het als nummer niks aan)...
Haha, het is wel de ultieme tap oefening :jam:

M@rtijn
15 maart 2008, 19:44
Spanish Fly van Van Halen is ook wel een goede tap oefening, vooral het einde. Als je het nummer niet kent: http://nl.youtube.com/watch?v=yVg2ZNF5_tc

R.J
16 maart 2008, 00:51
Spanish Fly van Van Halen is ook wel een goede tap oefening, vooral het einde. Als je het nummer niet kent: http://nl.youtube.com/watch?v=yVg2ZNF5_tc
ELKE solo van EvH is een goede tap oefening. :soul:
Die gast heb t tappen "uitgevonden", op basis van een oude solo van J Page.

artnaz
16 maart 2008, 13:25
Spanish Fly is inderdaad cool op akoestisch! :)

Maareh, van welke solo van Page heeft Van Halen het "gejat"?

R.J
16 maart 2008, 14:43
Spanish Fly is inderdaad cool op akoestisch! :)

Maareh, van welke solo van Page heeft Van Halen het "gejat"?
Nummer weet ik niet, maar page had op ggv. moment een pull-off naar een open snaar, en daar heeft VH zijn wijsvinger als "nut" laten fungeren, wat dus een pulloff naar een fret werd, en toen is ie met zijn rechterhand hoger op de nek gaan tikken.
Zo heb ik het begrepen tenminste.