PDA

View Full Version : String spacing 2-1/16 vs. 2-7/32



steed
11 maart 2008, 01:08
Dit zijn de twee gangbare string spacings voor stratocaster bruggen. Ruwweg zit er zo'n goeie 2 mm verschil tussen beide; in het ene geval heb je de snaren precies over de pooltjes van de pups maar vrij dicht op de rand van de hals, in 't andere geval liggen e en E iets comfortabeler maar ook niet meer direct over de pup-pooltjes.

Vraag: heeft er iemand al een duidelijk verschil in tone gemerkt tussen beide systemen?

barno
11 maart 2008, 10:44
dit klopt gedeeltelijk. de brede stringspacing is bedoeld voor klassieke fenderpups. De smallere voor bv Gibson pups waarvan de pooltjes iets dichter bij mekaar staan.
Ik heb een strat met P90's met de "verkeerde" brug: maar als alles goed gecentreerd is, is het okee.
Op mijn zelfbouw heb ik ook P90 maat pup maar daar is de brug 1mm off center en dat maakt een serieus verschil (met name de e-pool ligt niet mooi recht onder de e-snaar, waardoor je licht volumeverschil hoort tov andere snaren.
Daarom dat ik in het vervolg steeds de brug zal zoeken waarvan stringspacing overeenkomt met de posities van de pooltjes.

steed
12 maart 2008, 00:27
't Is idd bij de stratocaster met klassieke pup-configuratie dat het zich voordoet. Ik vraag me af of er zoveel verlies opzit als de snaar enkel boven de rand van het pooltje hangt...

lennaertn
12 maart 2008, 08:21
Het contact oppervlak is dan niet 100%.. Dus je zal er vast wel wat van horen gok ik.

G.G.
12 maart 2008, 12:00
Het contact oppervlak is dan niet 100%.. Dus je zal er vast wel wat van horen gok ik.

Is vrij minimaal hoor. Zijn jouw staggered elementen voorzien van exact dezelfde raduis als je brug en hals? Zakt jouw volume inelkaar bij een bend?

steed
12 maart 2008, 23:43
Is vrij minimaal hoor. Zijn jouw staggered elementen voorzien van exact dezelfde raduis als je brug en hals? Zakt jouw volume inelkaar bij een bend?

Goeie opmerking!
Ik blijf het alleen raar vinden dat Fender z'n pick-ups dezelfde pole piece spacing blijft meegeven, waar de bridge string spacing bij de meest gangbare merken (incl. Fender tremolo's) naar 54mm is teruggebracht. Of heb ik dat verkeerd?