PDA

View Full Version : Problemen met London City versterker



Albert9
10 maart 2008, 22:32
Geachte forumleden, ik heb een paar vragen over mijn London City gitaarversterker waar ik geen antwoord op kan vinden. Het is een London City uit 1973 met 130 Watt. De versterker heeft jaren in een schuur gestaan en daarvoor gebruikt als basversterker (!). Er zitten nieuwe lampen in. Ik heb de kast opnieuw bekleed en ben nu toe aan het elektronicadeel. Nu ben ik daar niet zo'n kei in maar ik red me wel om potmeters te vervangen e.d. Voordat ik deze versterker naar een reperatuer breng en een bak met geld kwijt ben wil ik eerst zelf proberen een drietal problemen op te lossen. Hopelijk dat een van jullie mij verder kan helpen met mijn vragen.

De eerste vraag is: aan de voorzijde zitten vier aansluitmogelijkheden INPUTS 1 1 onder elkaar 2 2 ook onder elkaar. Als ik een gitaar in de inputs 1 & 1 plug dan geen hoor ik geen geluid. Alleen als ik inplug op de inputs 2 & 2 hoor ik geluid. Zijn de inputs 1 1 standaard niet werkend of behoren ze te werken. Ik ga ervan uit dat het moet werken maar wellicht is het een aansluiting voor een effect of volumepedaal.
Tweede vraag is dat als ik een gitaar inplug ik direct geluid hoor ondanks dat de volumeknop op 0 staat. mijn versterker Als ik het volume opschroef hoor ik totaan de helft geen verschil, daarna wordt het geluid pas harder. Ook normaal of is die potmeter niet meer goed?
Als laatste vraag: het controlelampje voor de power is vernieuwd omdat de oude het niet meer deed. Als ik de versterker aanzet brand die even om al snel weer uit te gaan. Het lampje is nogmaals vervangen maar zelfde probleem. Het is correct aangesloten, de verbindingspunten zijn opnieuw gesoldeerd en de draden naar het lampje toe vervangen. Wellicht een bekend probleem?

Dat waren ze! Ik hoop dat jullie me een stuk verder kunnen. Alvast mijn hartelijke dank!

Eko
10 maart 2008, 22:50
Albert,
Probeer eens een PM te sturen naar Winsemius. Dat is een versterkergoeroe hier. De London City is geen onbekende. Wellicht kun je advies krijgen waar je hem kunt laten doormeten en bekijken.

Franc
11 maart 2008, 07:22
Normaal gesproken zijn de twee inputs 1 voor je bright en de inputs 2 voor je normal channel.
Als de nummers 1 niets doen is er iets mis of misschien in de versterker gemodificeerd en zijn de inputs voor iets anders gebruikt?

Wat betreft het lampje: check eens voor welk voltage het lampje is en op welke spanning je hem aansluit.
Het lampje zit direkt op een wikkeling van de trafo. Dit is meestal ofwel de 6.3V wikkeling van de trafo, ofwel direkt op de 220V van de on/off switch.
Als jij een 6.3V lampje aansluit op 220V dan doet ie het inderdaad heel even heel erg goed :D en daarna niet meer.
Dus check dat even.

Het kan heel goed zijn dat die volumepot niet goed meer is of gewoon vuil.
Dat je nog steeds iets hoort op standje 0 is normaal bij Marshall-achtigen.

pimmetje
11 maart 2008, 08:33
Albert,
Probeer eens een PM te sturen naar Winsemius. Dat is een versterkergoeroe hier. De London City is geen onbekende. Wellicht kun je advies krijgen waar je hem kunt laten doormeten en bekijken.Nou, Chris (en iedere andere techneut) mag ook gewoon hier antwoorden hoor. Da's wel zo leuk aan een forum... pm maakt 't zo besloten :D.

Albert9
12 maart 2008, 00:07
Franc, goed opmerking over die aansluiting op de trafo. Ik heb daar nog een goed naar gekeken. Vanaf de trafo liep er en kabel naar de controlelamp en vanaf het lampje naar de on/off switch. Ik heb de die op de trafo zat losgehaald en rechtstreeks op de aarde van de trafo aangesloten. Versterker aangezet, lampje brande. Na 2 uur..... :) nog steeds een brandend lampje. Probleem dus opgelost. Thanx voor je tip.

Frits van Mourik
12 maart 2008, 00:50
Dus nu loopt er (een kleine, da's waar...) stroom van je 230 V naar aarde???

chocorookie
12 maart 2008, 06:33
Kleinigheid hou je altijd Frits.....................










Zonder dollen, ik zou je chassis maar eens niet aanraken, stekker er uit en iemand met een multimeter je Trafo draden laten bepalen op spanning.
D'r zijn verschillende (aftak)wikkelingen aan de secundaire kant. Pak je de verkeerde.........+700V en die jeukt!!!

Franc
12 maart 2008, 07:04
Bedoelt ie nu echt de aarde of wellicht de 0?

Frits van Mourik
12 maart 2008, 10:19
@ albert9:


De aansluitingen van de meest voorkomende London City trafo zijn als volgt:

-Voedingstrafo type 3119 A:

* 0 __________________ * 325 V

{ ____________________ | hoogspanning

* 110V _______________ *0

{

* 220 V ______________ ( * shield)


* -------- 6,3 V 10 A-----------*


*------- 50 V bias--------------*



*= een soldeeraansluiting
shield zit niet op iedere trafo van dit type.


Misschien heb je hier wat aan...