PDA

View Full Version : Setzer tone + Gretsch 5120?



Luke-wannabe
10 maart 2008, 21:07
Heyyy...

Ik ben dus de laatste tijd niet zo heel tevreden over mijn Gretsch 5120's geluid. Het klinkt me niet twangy genoeg, en het klink heel erg 'out of phase' achtig. Ja lastig uit te leggen, maar denken jullie dat ik de sound van met name Brian Setzer in het Brian Setzer Orchestra kan krijgen met een setje Gfs pu's? Dan bedoel ik zo'n geluid als in de volgende filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=d-ZB-SzK8lE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=JkifArYVe9c&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=qMpfRmWfjrs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MDP-tMLqc_M

Of denken jullie dat zijn geluid vooral in zijn gitaar-amp combinatie ligt?
Tv Jones is trouwens nu niet echt een optie. Het liefst Gfs. Wat denken jullie?

ACSlater
10 maart 2008, 21:12
Ik heb een 6120 SSU met TV Jones en ik kom naar mijn idee niet eens in de buurt hoewel anderen weer zeggen dat mijn sound precies hetzelfde is. Ik denk dat de combi gitaar, versterker en fx plus de weergaloze techniek van Setzer de doorslag geeft aan zijn geluid.

Luke-wannabe
10 maart 2008, 21:19
Ja tuurlijk dat begrijp ik.
maar is die sound te benaderen met een setje Gfs pickups en een AC15?

Eko
10 maart 2008, 22:11
Ik ben al een tijdje met Setzer bezig. Veel van z`n geluid komt inderdaad uit z`n fabuleuze techniek. Maar je kunt heel dicht in de buurt komen.
Gebruik een delay om je slapback te krijgen. Dat is de korte echo die je bij hem hoort. Slapback krijg je door het aantal repeats op 1 te zetten en te spelen met de tijdsinstelling. Geen reverb. Brian gebruikt een Roland tape-echo waar ook nog een chorus op zit. Dat laatste gebruikt hij niet altijd maar vaak net genoeg om z`n geluid op te dikken.
Ook schaamt hij zich niet om er gewoon een Tubescreamer tussen te zetten. Veel geluidsverschillen kun je ook krijgen door met snaren te expirimenteren. Bij mij ( 6120 SSU) gaat het goed met .011 waarbij de G omwonden is. Ik zet de versterker op de lage ingang en met het volume zo dat hij net niet meer clean is. Door zachter te spelen blijft hij clean , met iets meer pit wordt het net mooi. Je kunt proberen je elementen te compenseren door iets meer treble in je tubescreamer te laten of je versterker iets meer treble te geven.
GFS ken ik zelf niet, vergeet niet dat de TV-Jones niet echt Humbuckers zijn met een grote output. Ik denk dat het ook zou kunnen dat je meer hebt aan een stel DeArmonds 2K. Die zaten vroeger ook op Gretsches.
Succes!

Spitfire
10 maart 2008, 23:12
Ik denk eerder dat je het 'probleem' bij je versterker moet zoeken dan bij je elementen.

Mr.Fingers
10 maart 2008, 23:18
VOX AC15???

Setzer speelt volgens mij over dikke vette Fender Buizenbakken, Zoals hier (http://www.youtube.com/watch?v=CMJOPno3jWY)

Mja, ik denk met een setje TV-trons, tone op 10 (de gretsch van Setzer mankeert de tonetoggleswitch, Setzer heeft gewoon 3 Volumknoppen, meer niet), en een Fender Buizenbak dat je al een aardig eind wegkomt

EDIT: En zo kan j'm aanpassen, tot een ietswat meer Setzer-gitaar (http://hem.passagen.se/goba666/Gretsch%205120%20-%20total%20makeover.htm)

Luke-wannabe
10 maart 2008, 23:52
VOX AC15???

Setzer speelt volgens mij over dikke vette Fender Buizenbakken, Zoals hier (http://www.youtube.com/watch?v=CMJOPno3jWY)

Mja, ik denk met een setje TV-trons, tone op 10 (de gretsch van Setzer mankeert de tonetoggleswitch, Setzer heeft gewoon 3 Volumknoppen, meer niet), en een Fender Buizenbak dat je al een aardig eind wegkomt

EDIT: En zo kan j'm aanpassen, tot een ietswat meer Setzer-gitaar (http://hem.passagen.se/goba666/Gretsch%205120%20-%20total%20makeover.htm)
Ja misschien ligt het wel aan de versterker, maar die elementen hebben niet echt 'that great gretsch tone' het komt in de buurt, maar het nailt m niet.

Orpheo
10 maart 2008, 23:56
het probleem van de gfsjes is dat ze teveel mids hebben en te warm klinken. ze zijn niet zo open en 'hifi' als de echte filtertrons. kortom: just make due! leer ermee leven, of stel je amp anders af. het kan heus wel, het kost alleen wat moeite.




of koop een tele.

Lexvandoef
11 maart 2008, 00:00
of koop een tele.

Want dat klinkt wel als Setzer?

Orpheo
11 maart 2008, 00:03
Want dat klinkt wel als Setzer?

wat klinkt als setzer...? setzer zelf. de rest is imitatie of kloon. je komt er in de buurt, maar het 100% krijgen? never. met een tele kom je imo dichter in de buurt bij het setzer geluid dan de meeste 6120-klonen, ondanks dat gretsch ze zelf maakt.

Luke-wannabe
11 maart 2008, 00:03
het probleem van de gfsjes is dat ze teveel mids hebben en te warm klinken. ze zijn niet zo open en 'hifi' als de echte filtertrons. kortom: just make due! leer ermee leven, of stel je amp anders af. het kan heus wel, het kost alleen wat moeite.




of koop een tele.
Een tele klinkt ook heel middy, hoor maar ik begrijp wat je bedoelt.
Dus het moeten dan echte filtertrons worden.. Kut.. Hoop geld :p

Orpheo
11 maart 2008, 00:11
Een tele klinkt ook heel middy, hoor maar ik begrijp wat je bedoelt.
Dus het moeten dan echte filtertrons worden.. Kut.. Hoop geld :p

come 'n try my tele. die klinkt echt niet middy. die knarst, die scheurt, die jankt, heeft twang, maar mid? no way. een les paul, die heeft veel mid.

Luke-wannabe
11 maart 2008, 00:17
come 'n try my tele. die klinkt echt niet middy. die knarst, die scheurt, die jankt, heeft twang, maar mid? no way. een les paul, die heeft veel mid.
Die twang zit toch echt in het mid-hoog..

Orpheo
11 maart 2008, 00:29
Die twang zit toch echt in het mid-hoog..

in het midhoog-hoog, niet in het mid-midlaag. ongeveer zo rond de 3500+hz. setzer heeft natuurlijk ook heel veel 'mid' (als jij het zo wilt noemen) vanwege zijn bassman amps.

Kim Wilson
11 maart 2008, 07:45
Fijn hoor, dat we allemaal dezelfde definitie hebben voor hoog, mid en laag. Een Tele is de mid-gitaar bij uitstek, een Les Paul heeft veel mid-laag.

Eko
11 maart 2008, 08:30
Brian heeft wel degelijk op z`n 6120 een toneswitsch zitten. Alleen op de Hotrods zit dat niet.
Een AC 15 zou moeten voldoen. In ieder geval moet je er bij in de buurt kunnen komen. Probeer met je toneregeling in de buurt te komen. Zet er maar eens een goede Tubescreamer tussen met een delay.
Veel effect komt uit het gebruik van de palmmute. Het constant muten van de net aangeslagen accoorden geeft het pompende effect. Veel accoordpartijen speelt Brian niet met het plectrum maar met zijn vingers. Plectrum in de hand stoppen en de duim de E&A snaren spelen , de vingers de ondersten.
Kijk op Youtube maar eens naar de diverse filmpjes van Brian zelf.

Luke-wannabe
11 maart 2008, 08:33
Brian heeft wel degelijk op z`n 6120 een toneswitsch zitten. Alleen op de Hotrods zit dat niet.
Een AC 15 zou moeten voldoen. In ieder geval moet je er bij in de buurt kunnen komen. Probeer met je toneregeling in de buurt te komen. Zet er maar eens een goede Tubescreamer tussen met een delay.
Veel effect komt uit het gebruik van de palmmute. Het constant muten van de net aangeslagen accoorden geeft het pompende effect. Veel accoordpartijen speelt Brian niet met het plectrum maar met zijn vingers. Plectrum in de hand stoppen en de duim de E&A snaren spelen , de vingers de ondersten.
Kijk op Youtube maar eens naar de diverse filmpjes van Brian zelf.
Ik heb zelf ook al wel hoe hij zijn partijtjes speelt.
Maar wat ik eigenijk bedoel is: Hoe krijg ik dat bijna Tele achtige geluid? Het gaat mij niet per se om al die truukjes die hij gebruikt. Gewoon dat open geluid. Moet ik daar misschien die Dearmond achtige pickups voor hebben?

Yannicks
11 maart 2008, 08:41
in het midhoog-hoog, niet in het mid-midlaag. ongeveer zo rond de 3500+hz. setzer heeft natuurlijk ook heel veel 'mid' (als jij het zo wilt noemen) vanwege zijn bassman amps.

En hoe zit het dan met de lagemidhoogmidmidlaag in je tele?

Yannicks
11 maart 2008, 08:42
Ik heb zelf ook al wel hoe hij zijn partijtjes speelt.
Maar wat ik eigenijk bedoel is: Hoe krijg ik dat bijna Tele achtige geluid? Het gaat mij niet per se om al die truukjes die hij gebruikt. Gewoon dat open geluid. Moet ik daar misschien die Dearmond achtige pickups voor hebben?

Ik denk dat het geluid van Setzer vooral zit in ze techniek. Hij heeft een hele krachtige aanslag. Als je niet die techniek beheerste en exact dezelfde gear hebt die Setzer heeft kom je nog nergens vrees ik.

Kim Wilson
11 maart 2008, 08:52
Techniek kan idd heel veel doen. Ik geloofde het ook nooit, totdat ik Rick hoorde op dezelfde gitaar die ik even daarvoor nog vasthad. Gewoon één enkele noot klonk bij hem zo anders dan bij mij, echt bizar.

Eko
11 maart 2008, 09:09
De afstelling voor de nummers zoals je hebt gevraagd zit in het gebruik van een tubescreamer. Stel hem af met zo min mogelijk vervorming . Ik denk dat je met je brug element het dichtstbij komt.
Vergeet niet dat het geluid wat je tijdens de shows hoort wordt gekleurd doordat de versterker heerlijk staat te werken. Dat volle geluid haal je niet op lagere volumes. Zodra je je versterker verder openzet zul je het verschil wel merken. Je zult dan ook weer je TS opnieuw moeten verstellen.
Als je per se wil horen dat je alles opnieuw moet aanschaffen mag dat ook hoor , ha. Het hoeft echter niet.
Uiteraard ben ik de eerste om te zeggen dat het met een origineel makkelijker gaat. Ik heb niet voor niets zo`n ding gekocht. Maar 90% moet je zelf kunnen halen. Brian speelde in de beginjaren ook op rammelend materiaal en heeft altijd z`n geluid kunnen maken.
Het leuke is dat je publiek het verschil nooit merkt. Al speel je op een plinky plonk dan nog vinden ze het goed , als ze maar kunnen meezingen.

Luke-wannabe
11 maart 2008, 09:47
Ik weet dat het in zijn techniek ligt, maar om maar even een voorbeeldje te noemen: Als Setzer met een big muff speelt klinkt het niet meer zo open, dus het moet ook aan z'n gitaar liggen.

Misschien moet ik een andere vraag stellen: Hoe krijg ik die typische bijna Telecaster-achtige sound?

Yannicks
11 maart 2008, 09:52
Ik weet dat het in zijn techniek ligt, maar om maar even een voorbeeldje te noemen: Als Setzer met een big muff speelt klinkt het niet meer zo open, dus het moet ook aan z'n gitaar liggen.

Misschien moet ik een andere vraag stellen: Hoe krijg ik die typische bijna Telecaster-achtige sound?

Een telecaster op het brug element, redelijk wat laag, veel mids en wat minder hoog.

Kerel, het is heel simpel. 90% van het geluid van Setzer komt uit zijn vingers. 10% komt uit een geweldige Gretsch gitaar en een Fender Bassman die volop staat te draaien.
Je kunt je net zo goed afvragen hoe je het geluid van Jimi Hendrix kan berijken op een Marshall mg15.

EuroCinema
11 maart 2008, 10:22
Let ook eens op de plek waar Setzer aanslaat: zo'n beetje boven het brugelement. Dat in combinatie met zijn palmmutes is veel meer verantwoordelijk voor het tele-achtige effect dan zijn elementen of gitaar.

drap
11 maart 2008, 10:27
Ah, daar was ie weer, de 'het komt allemaal uit de vingers Gitaarnet hype' en dan het liefst met een percentage erbij. Wat dat betreft zou die Setzer net zo goed op een BC Rich met EMG's kunnen spelen, het komt toch allemaal uit de vingers, minstens 90%! Vandaar natuurlijk ook dat ie al jaren en jaren op een Gretsch speelt en ook een typisch Gretsch geluid heeft. Wat die tele er mee te maken heeft snap ik al helemaal niet.

Mr.Fingers
11 maart 2008, 10:27
Ik heb zelf ook al wel hoe hij zijn partijtjes speelt.
Maar wat ik eigenijk bedoel is: Hoe krijg ik dat bijna Tele achtige geluid? Het gaat mij niet per se om al die truukjes die hij gebruikt. Gewoon dat open geluid. Moet ik daar misschien die Dearmond achtige pickups voor hebben?

DeArmond 2000 Elementen klinken best wel twangy, maar erg "on-setzer" vind ik (http://www.youtube.com/watch?v=FUmRmDldi5E)

Kim Wilson
11 maart 2008, 10:32
Ah, daar was ie weer, de 'het komt allemaal uit de vingers Gitaarnet hype' ...
Vraag Ricktekent maar eens, of Mitch. Ik heb laatst in Ridderkerk gemerkt dat Rick en ik een totaal verschillend geluid hebben op dezelfde gitaar.

drap
11 maart 2008, 10:40
Vraag Ricktekent maar eens, of Mitch. Ik heb laatst in Ridderkerk gemerkt dat Rick en ik een totaal verschillend geluid hebben op dezelfde gitaar.

Ja tuurlijk, maar uiteindelijk klinkt het gewoon als een tele. En in het geval van een Fender is het helemaal wel te verklaren, zo'n beetje elke Fender klinkt weer uniek. Wel allemaal typisch tele, of strat, of wat dan ook. Dat die tele in jouw handen anders klinkt dan in de handen van Rick is opzich logisch. Manier van aanslaan etc. maakt natuurlijk wel verschil, dat is opzich ook wel logisch. Maar jij of ik klinken echt op bij wijze van een Les Paul weer compleet anders dan op een stratocaster. Maar in het geval van een beroemde gitarist moet ik ineens geloven dat het geluid allemaal in de vingers zit, dat kan toch niet. Kennelijk geeft beroemdheid een extra gave mee, dat amateur gitaristen kennelijk niet hebben.

Kim Wilson
11 maart 2008, 10:47
Ja tuurlijk, maar uiteindelijk klinkt het gewoon als een tele. En in het geval van een Fender is het helemaal wel te verklaren, zo'n beetje elke Fender klinkt weer uniek. Wel allemaal typisch tele, of strat, of wat dan ook. Dat die tele in jouw handen anders klinkt dan in de handen van Rick is opzich logisch. Manier van aanslaan etc. maakt natuurlijk wel verschil, dat is opzich ook wel logisch. Maar jij of ik klinken echt op bij wijze van een Les Paul weer compleet anders dan op een stratocaster. Maar in het geval van een beroemde gitarist moet ik ineens geloven dat het geluid allemaal in de vingers zit, dat kan toch niet. Kennelijk geeft beroemdheid een extra gave mee, dat amateur gitaristen kennelijk niet hebben.
Ja, ik snap wel wat je bedoelt. Maar Rick en ik hebben in Ridderkerk op exact dezelfde gitaar gespeeld, namelijk de Tele van Rick. En echt hoor, zelfs een enkele noot klinkt bij hem anders dan bij mij. Bij Rick klinkt het heel "quacky", of hoe moet je zoiets omschrijven. Bekijk het filmpje van Rick, en je snapt wel wat ik bedoel. Op e.o.a. manier krijg ik dat er niet uit, hoe hard of zacht ik ook aansla. En dan gaat het dus niet om bepaalde loopjes, of een bepaalde groove, maar puur en alleen om de sound van die ene noot.

Qua totaal spel is iedere grote wel herkenbaar, op wat voor gear hij ook speelt. Maar dat heeft idd niks te maken met de sound, die zogenaamd in de vingers zit.

barno
11 maart 2008, 10:56
en om die magische 'it's all in the fingers' even te ontleden: het heeft vooral te maken met verschil in attack, maw de kracht en snelheid waarmee een noot wordt aangeslaan. Gevolgd door het verschil in timing. Timing is sowieso het belangrijkste criterium van onderscheid tussen verschillende gitaristen.

drap
11 maart 2008, 11:14
Setzer op een Les Paul klinkt als Setzer op een Les Paul. Setzer op een tele klinkt als Setzer op een tele. Setzer op een Gretsch klinkt als Setzer op een Gretsch. Die Les Paul en die tele klinkt niet ineens als een Gretsch, ook niet als Setzer er op speelt. Die Gretsch is niet voor niets zijn keuze. Dat in combinatie met zijn typische spel maakt het dat het klinkt als Setzer zoals men hem kent en niks anders. Anders hadden we allemaal wel hetzelfde kunnen kopen.

Rutger
11 maart 2008, 11:17
Afgezien van het vingers verhaal, als ik zo op Setzers sound afga: draai er extra mid en hoog in. Gebruik je brugelement, een tubescreamer zal inderdaad helpen voor de extra mids en het vieze randje.

Hij heeft ook geen 2k's/2000's maar filtertrons, dat maakt uit. Probeer eerst een setje GFS-filtertrons voordat je aan TV-Jones begint, dan kun je voor relatief weinig geld uitmaken of de pickups dat toevoegen wat je mist.

Maar: vergeet de galm en echo niet, dat kleurt je geluid ook. Die echo is echt essentieel, kwam ik een tijdje terug zelf ook achter. Je hebt een analoge korte echo nodig om zijn sound te benaderen.

Verder is zijn sound niet mooi, maar ranzig. Stel je geluid dus niet mooi in, maar smerig.

Toch een puntje over het vingers-verhaal: als ik Setzer zo hoor, slaat hij stevig aan en meer richting de brug. Da's ook belangrijk.

jonesd
11 maart 2008, 11:18
Vraag Ricktekent maar eens, of Mitch. Ik heb laatst in Ridderkerk gemerkt dat Rick en ik een totaal verschillend geluid hebben op dezelfde gitaar.

Bij jou had hij ook maar 5 snaren, klinkt natuurlijk anders...













:)

Luke-wannabe
11 maart 2008, 11:28
Ik ben het er mee eens dat het in zijn vingers licht, maar ook vind ik dat wat drap zegt, waar is. Want het is een mode geloof ik om te zeggen dat het onmogelijk is dat geluid te benaderen. Natuurlijk kan ik ongeveer dat geluid benaderen. Maar ik denk dat ik maar zelf moet gaan klooien, want we komen er hier niet uit denk ik.

Rutger
11 maart 2008, 11:37
Huh? Volgens mijn zijn er buiten het vingerverhaal voldoende adviezen gegeven waar je iets mee kunt.

Orpheo
11 maart 2008, 11:43
@ drap: je hebt in weze gelijk. setzer op een LP is toch een LP-sound met setzer-trekjes etc etc. toch heeft hij iets in zijn 'vingers' (techniek, manier van spelen, etc etc) dat het maakt dat zijn sound onimiteerbaar is bijna. en daar moeten we maar mee leren leven denk ik. Ik heb wel gemerkt dat soms er extreme verschillen kunnen zijn in sound. dat gitarist1 op een lp bijna een tele-sound kan maken, en gitarist2 op een tele een ongelooflijk dikke brulsound heeft.

even over het frequentiebereik van een tele. Vanochtend even de uni ingegaan met m'n tele, sustainer onder geschoven (heeft de uni liggen vanwege een specifiek experiment), en de hele boel aangesloten op een scoop. WAT SCHETST MIJN VERBAZING!!! wow!!! de nadruk ligt op het hoog en midhoog! laag, midlaag en mid zit er wel, maar de nadruk zit op.....




3500hz en hoger!! het laag is er natuurlijk wel, en is behoorlijk strak en punchy, maar niet sterk aanwezig.

Luke-wannabe
11 maart 2008, 12:06
Huh? Volgens mijn zijn er buiten het vingerverhaal voldoende adviezen gegeven waar je iets mee kunt.
Ja, maar ik vroeg het nadruk of die tele achtige sound kon krijgen. Ik denk dat ik gewoon eens ga experimenteren met die dearmond achtige pickups.

Rutger
11 maart 2008, 12:08
Ja, maar ik vroeg het nadruk of die tele achtige sound kon krijgen. Ik denk dat ik gewoon eens ga experimenteren met die dearmond achtige pickups.
Ik vond de 5120 kwa sound juist veel van een Tele weghebben, juist vanwege de DeArmonds, dus dat moet zeker wel lukken.

Luke-wannabe
11 maart 2008, 12:12
Ik vond de 5120 kwa sound juist veel van een Tele weghebben, dus dat moet zeker wel lukken.
Klopt, maar met namen het brugelement heeft een beetje dat stratachtige van het middelste en brug element. Veels te zoet zeg maar, ik wil een rauwe klank.

rickert
11 maart 2008, 12:13
Bij jou had hij ook maar 5 snaren, klinkt natuurlijk anders...













:)
:(

Maar Hans heeft wel gelijk

Rutger
11 maart 2008, 12:14
Je mist dus ballen. Kan zijn dat je een pittiger element zoekt, met wat meer output. Probeer het dan in eerste instantie met een tubescreamer (als je die hebt), en anders moet je denk ik toch een hotter element zoeken. Er zitten nu toch 2000's in? Je zou een 2k kunnen proberen, die zijn weer een tikkie beter.

Ik vrees dat je voor filtertrons in de body moet gaan zagen... daarom zou ik daar niet gelijk aan beginnen als ik jou was. Al hoewel het zeker wel bijdraagt aan de Gretsch sound die je zoekt. Filtertrons zijn vrij treble-ig en erg rauw. Iets waar ik persoonlijk minder van hou maar wat wel die typische rockabilly sound heeft.

hezz
11 maart 2008, 12:18
Speelt Setzer de laatste tijd niet met een custom-built jukebox-versterker?

Luke-wannabe
11 maart 2008, 12:22
Je mist dus ballen. Kan zijn dat je een pittiger element zoekt, met wat meer output. Probeer het dan in eerste instantie met een tubescreamer (als je die hebt), en anders moet je denk ik toch een hotter element zoeken. Er zitten nu toch 2000's in? Je zou een 2k kunnen proberen, die zijn weer een tikkie beter. Ik vrees dat je voor filtertrons in de body moet gaan zagen...
Nee ik mis geen ballen. Ik wil gewoon een twang monster.
Even for the record:

http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/Foto29.jpg

Dat is de gitaar. Tv Jones elementen zijn er ook in een formaat die wel in de 5120 passen.
Maar ik ga denk ik eens die single coils proberen. Deze lijken me wel wat. Volgens mij zijn dat die Dearmond achtige pickups in een humbucker formaat:

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1991_958432
http://store.guitarfetish.com/gfsnyodestsu1.html

Rutger
11 maart 2008, 12:36
Oh sorry, ik dacht dat je al DeArmonds had, maar jij hebt dat andere 5120 model.

Over die GFS staat: " They really have the classic tone- similar to an old Gretsch Hi-Lotron, but roughly 35% more output"

Een Hi-Lotron is iets heel anders dan een Filtertron, minder output en bovendien een singlecoil. Ik heb ze op een aantal Gretsch's gehoord en vind die pickup juist veel liever dan filtertrons: ronder en warmer, ietsje dunner ook. Minder Gretsch-a-billy eigenlijk, wat ik persoonlijk dan wel weer prefereer.

Bovendien heeft deze een stuk meer output, maar ik betwijfel zeer of dat is wat je zoekt, omdat je voor meer twang juist minder output nodig hebt.

Voor twang kom je waarschijnlijk wel uit op een normale/lagere output singlecoil. Maar het blijft altijd een gok... gewoon proberen en als het niet bevalt weer iets anders proberen.

En voor echt veel twang, gewoon een Tele kopen denk ik ;)

Rutger
11 maart 2008, 12:41
Je kunt ook eerst een 2dehands TVJones van MP afhalen en alleen één in de brugpositie plaatsen, scheelt een hoop geld en het maakt zeker weten veel uit! Als het goed bevalt, koop je er ook eentje voor in de neck, als t niet bevalt staat ie zo weer op MP :)

Luke-wannabe
11 maart 2008, 14:04
Ik kan voor 100 dollar een set TV Jones classics kopen. Eerst even met m'n pa kortsluiten, want die word waarschijnlijk helemaal gek. Maar die TV's lijken me echt te gek.

Rutger
11 maart 2008, 14:09
Verstandige keuze, succes ermee!

Eko
11 maart 2008, 20:50
Ik heb trouwens vorige week via een AC 15 zitten spelen met zo`n mooie Celestion Blue er in. Zet dat ding over de helft met een TS er tussen en je wordt gek van de tone. Delay erbij en als het dan nog niet in de richting komt kun je beter .........

Luke-wannabe
11 maart 2008, 22:31
Nou ja als die elementen niet mijn ding zijn zal ik dan ook niet die tone bereiken die ik wil. Maar misschien moet ik maar een tele kopen gewoon. Effe kijken.

Mr.Fingers
11 maart 2008, 22:34
kijk toch maar eens naar m'n sig luke ;)


Die elementen is inderdaad een best grote gok, maar mocht je die nu ergens 2e hands kunnen scoren, of goedkoop uit de USA kunnen importeren, kun je ze zonder veel verlies, met wat sjans zelfs met winst kunnen doorverkopen he.

Natuurlijk, "de zoektocht naar HET geluid" is weer een mooi excuus om een gitaar te kopen he

Luke-wannabe
11 maart 2008, 22:37
kijk toch maar eens naar m'n sig luke ;)


Die elementen is inderdaad een best grote gok, maar mocht je die nu ergens 2e hands kunnen scoren, of goedkoop uit de USA kunnen importeren, kun je ze zonder veel verlies, met wat sjans zelfs met winst kunnen doorverkopen he.

Natuurlijk, "de zoektocht naar HET geluid" is weer een mooi excuus om een gitaar te kopen he
Haha, nee maar ik zit ook nog te twijfelen of ik het wel ga doen.. Die elementen helemaal in zo'n hollowbody.. Kweenie of ik daar wel zin in heb.

drap
11 maart 2008, 22:38
Mocht je die Filtertrons niks vinden, dan kun je me altijd pm'en. Die Classics heb ik ook op de korrel, in ieder geval voor de brugpositie.

Mr.Fingers
11 maart 2008, 22:42
Elementen in een hollowbody zetten is zo erg nog niet hoor, ik heb het met m'n dot ook gedaan, en heb daar een leuk truukje voor. Als je je element eruit haalt, moet je het NIET lossolderen van de potmeter, maar knip je gewoon de draadjes in de helft tussen potmeter & element af (iig, dat je er nog aankunt). Vervolgens neem je een "dobbelsteentje" (zo'n connector voor twee draden aan elkaar te monteren, en monteer je hier de draden van je nieuwe element aan. geen gesoldeer of geknoei meer met potmeters terug in die kast te proppen via het F-gat, en elementen vervangen is verdomd makkelijk (5 minuten voor de 2 elementen van m'n Dot).

Luke-wannabe
11 maart 2008, 22:58
Elementen in een hollowbody zetten is zo erg nog niet hoor, ik heb het met m'n dot ook gedaan, en heb daar een leuk truukje voor. Als je je element eruit haalt, moet je het NIET lossolderen van de potmeter, maar knip je gewoon de draadjes in de helft tussen potmeter & element af (iig, dat je er nog aankunt). Vervolgens neem je een "dobbelsteentje" (zo'n connector voor twee draden aan elkaar te monteren, en monteer je hier de draden van je nieuwe element aan. geen gesoldeer of geknoei meer met potmeters terug in die kast te proppen via het F-gat, en elementen vervangen is verdomd makkelijk (5 minuten voor de 2 elementen van m'n Dot).
Ja snap ik. Maar ik ga gewoon even goed nadenken wat ik ga doen. Heb sowieso een haat-liefde verhouding met die gitaar. Maar aan de andere kant.. Dat ligt ook weer aan het feit dat ie niet lekker klinkt.

Pepe
11 maart 2008, 23:03
ja, zo doe ik dat ook. Fluitje van een cent. Ook handig als je de pickups weer terug wil zetten.

Setzer zijn bekende bigband geluid wordt voor een groot deel bepaald door zijn oude fender amps open te zetten en een xbracing hollowbody met filtertrons on the nerve of feedback daarvoor. Die amp doet een hoop. Ik weet dat hij ook wel eens een vibroking gebruikt, same thing.
Een Hilo klinkt meer clancky, een dyna net te stijl, het zijn kleine dingen maar het ads up.
Ik heb Setzer ook wel eens op een duojet en oude Supro amp zien spelen, dat klinkt echt totaal anders. Niet slechter, gewoon anders.

Dat hele gedoe van geluid benaderen is ongeveer hetzelfde als naar de kapper gaan en een kapsel uit een brochure kiezen. Meestal is het beter van je eigen haar uit te gaan en te kijken wat het beste staat.

Luke-wannabe
11 maart 2008, 23:11
Snap ik wel, maar het geluid dat ik ongeveer wil, heeft hij toevallig. En dat is een handige referentie voor mensen hier denk ik..

Rocketman
11 maart 2008, 23:12
Er zijn op internet geruchten dat Setzer een Vox heeft gebruikt op de eerste Stray Cats lp.

Rocketman
11 maart 2008, 23:15
Royal Guardsman.

rickert
11 maart 2008, 23:34
Over die Vox verteltie ook in een interview in de Gitarist die ik hier heb liggen geloofik.

Eko
12 maart 2008, 07:59
In diverse intervieuws heeft Brian verteld dat hij in de studio van alles en nog wat gebruikt. Daar zit ook nog wel eens een Vox bij. Live zweert hij bij zijn bassman`s.

barno
12 maart 2008, 08:08
ah voila: dan is setzer zoals ik :) had al willen zeggen: probeer es een bassman met outboard reverbtank en een heel kort delaytje. Die scheur komt er vanzelf boven volumestand 5.

episua
12 maart 2008, 10:18
Je kan ook voor een andere electromatic gaan. Ik heb zelf de witte 5124 met dearmond pickups. Echt setzer geluid is het niet, maar er zit echt veel meer twang in dan de gretschbuckers op de 5120. Toen ik de de 5120 hoorde was ik echt teleurgesteld in de hoeveelheid gretsch-twang.

Luke-wannabe
12 maart 2008, 10:34
Jamaar ik vind die oranje veel mooier :p

episua
12 maart 2008, 10:45
Het is inderdaad jammer dat de oranje versie niet met dearmonds is te krijgen.

Gretsch 5120
12 maart 2008, 11:40
Ik heb een setje TV Jones' in mijn 5120 gezet (of laten zetten...). Klauw met geld (heb ze direct bij TV Jones gekocht...spaart veel geld uit in vergelijk met bv Thomann. Maar ik kan je zeggen dat het mijn geld meer dan waard is!!
Zorg er wel voor dat je die English Mounts krijgt....bespaart een hoop ellende....