PDA

View Full Version : telecasters



humbucker
10 maart 2008, 19:48
Ik zit al eventjes ongelofelijk te gassen op een Tele. Nu ben ik al enkele mooie exemplaren tegengekomen waaronder Amerikaanse en Japanse Tele's. Daar mijn budget niet héél erg hoog is (max 550 ongeveer) vallen de Amerikaanse Tele's al vlug af. Buiten de Telecaster Highway one's. Nu is mijn vraag wat jullie zouden doen, ofwel een Japanse Tele ofwel een Highway One Tele? Iemand die ervaring heeft men een van deze instrumenten? En wat zouden jullie doen? Wat zijn de meest relevante verschillen? Natuurlijk ga ik testen voor ik koop maar ik heb weinig zin om de hele Benelux te doorkruisen om enkel en alleen te gaan testen. Daarom dat ik jullie om raad vraag. De zoekfunctie heb ik ook gebruikt, maar ik kon niet direct iets vinden, vandaar..

Mijn eerste idee was om voor een Highway te gaan, maar graag zou ik jullie bevindingen eens lezen.

ohja, muziek die ik speel zit voornamelijk tussen Blues en Hardrock.. Metal is niet aan mij besteed. Amp = Vox AC15

grtn

grayfink
10 maart 2008, 19:51
Zijn beide goed, kwestie van uitproberen dus. Ook de mexicaanse tele's uit de classic serie zijn prima.

Luke-wannabe
10 maart 2008, 19:53
Jappaners zijn echt heel erg lekker. De Mexicaanse reissues ook. Daar kun je je geen buil aan vallen.

Mr.Fingers
10 maart 2008, 19:55
Wat grayfink & luke al zeiden, de Japanse telecasters zijn werkelijk beregoede gitaren, de Highway 1 ook, maar hou er rekening mee dat die een erg brosse laklaag hebben, dus erg snel krassen & kale plekken.


check signature, niets voor jou, een niet alledaagse CIJ voor jouw budget (let niet op die te ruil) ;)

drap
10 maart 2008, 20:00
Plus dat die Highway nog behoorlijk duurder is dan die maximale €550,- Persoonlijk zou ik doorsparen voor een leuke tweedehandse Amerikaanse tele, al is het alleen al om de laksoort.

humbucker
10 maart 2008, 20:04
2dehands zijn ze best te vinden hoor ;)

grtn

humbucker
10 maart 2008, 20:11
maar hou er rekening mee dat die een erg brosse laklaag hebben, dus erg snel krassen & kale plekken.

Is een dunne laklaag ook niet bevorderlijk voor de klank?

Flipkoos
10 maart 2008, 20:13
Baja!!!!!!!!

humbucker
10 maart 2008, 20:15
:D

2dehands vind ik geen baja's :(

Acap
10 maart 2008, 20:21
Nieuw kost een baja rond de 550 - 600 euro , zit volgens mij ook nog rond je budget :)

Bernstien
10 maart 2008, 20:28
De oude Tokai teles (begin jaren tachtig) zijn geweldig, vind ik. Misschien wel beter dan hun Fender tijdgenoten. Je ziet er af en toe wel eens eentje op marktplaats voorbijkomen. 550 is wel de onderkant van de prijsrange denk ik, maar moet kunnen.

humbucker
10 maart 2008, 20:28
Nieuw kost een baja rond de 550 - 600 euro , zit volgens mij ook nog rond je budget :)

Weet je ook waarin de Baja's verschillen met de Highway 1's?

grtn

Reigor
10 maart 2008, 20:29
Highway 1 als krassen je niet boeien.

Kim Wilson
10 maart 2008, 20:30
BAJA!!!! :D

Baja's zijn er idd nog niet veel tweedehands, maar ze zijn er wel. Nu misschien niet, maar heb geduld, er worden zat van die dingen verkocht. :)

Kim Wilson
10 maart 2008, 20:34
Weet je ook waarin de Baja's verschillen met de Highway 1's?

grtn
De Baja klinkt veel feller. De Highway heeft een heel vol en rijk geluid, met veel hoog en veel (heel veel) laag. En de Baja heeft een veel dikkere hals. Ik vond de Baja de echte bite van de Tele hebben, terwijl de Highway wat meer allround is.

Natuurlijk zijn er zoveel verschillen (houtsoort, elementen, laklaag), maar dat moet je maar op de site nakijken.

VanBiLL.com
10 maart 2008, 20:57
Yep, Baja, was ook gelijk mijn eerste reactie...

humbucker
10 maart 2008, 21:09
Maar de Baja wordt (als ik het goed heb) geproduceerd in Korea, de Highway 1 in Corona, California. Jullie schreeuwen allemaal Baja :D. Maar zit hier dan zo weinig kwaliteitsverschil in? Of maakt plaats van productie de dag van vandaag helemaal niets uit? Dan zou je toch zeggen waarom iemand nog een Amerikaanse Tele koopt?

grtn

VanBiLL.com
10 maart 2008, 21:14
Nhaja, ik heb de laatste tijd met nogal wat Tele's in mijn handen gezeten en die Baja springt er toch iedere keer weer uit. Ik vind die dikke hals lekker liggen en dat ding klinkt met een AC-30 gewoon werelds! Afwerking is gewoon erg goed te noemen. Het zou we wat uitmaken waar dattie gemaakt is, voor mijn part in Groenland. Het gaat er gewoon om dat je een goed klinkende en spelende gitaar vind en ik denk dat een Baja gezien het geld in Tele-wereld momenteel gewoon een goede deal is!

Kim Wilson
10 maart 2008, 21:16
Maar de Baja wordt (als ik het goed heb) geproduceerd in Korea, de Highway 1 in Corona, California. Jullie schreeuwen allemaal Baja :D. Maar zit hier dan zo weinig kwaliteitsverschil in? Of maakt plaats van productie de dag van vandaag helemaal niets uit? Dan zou je toch zeggen waarom iemand nog een Amerikaanse Tele koopt?

grtn
Nou, de standard mexicanen zijn niet echt veel soeps. Maar de Mex RI's zijn echt heel goed, en ze klinken beter dan de USA standards. Maar ook in de USA Tele's zijn verschillende uitvoeringen.

Staar je iig niet blind op het USA op de Highway.

drap
10 maart 2008, 21:18
Maar de Baja wordt (als ik het goed heb) geproduceerd in Korea, de Highway 1 in Corona, California. Jullie schreeuwen allemaal Baja :D. Maar zit hier dan zo weinig kwaliteitsverschil in? Of maakt plaats van productie de dag van vandaag helemaal niets uit? Dan zou je toch zeggen waarom iemand nog een Amerikaanse Tele koopt?

grtn

Haal bijvoorbeeld de expertise van een Acap maar weg, want die weet absoluut niet waar ie over lult en heeft vrijwel geen vergelijkingsmateriaal. Da's alvast één minder. Je moet uiteindelijk ok zelf gewoon spelen op zo'n ding en voor jezelf beslissen. De één zweert bij zo'n Baja, de ander bij een Highway en zo zijn er nog tig smaken.

Acap
10 maart 2008, 21:26
Haal bijvoorbeeld de expertise van een Acap maar weg, want die weet absoluut niet waar ie over lult en heeft vrijwel geen vergelijkingsmateriaal. Da's alvast één minder. Je moet uiteindelijk ok zelf gewoon spelen op zo'n ding en voor jezelf beslissen. De één zweert bij zo'n Baja, de ander bij een Highway en zo zijn er nog tig smaken.

Uhmm... ik heb volgens mij nergens gezegd dat ik er veel over weet ?? alleen wat een baja kost :S flame maar wat je wilt, maar met bullcrap kom je niet ver..

drap
10 maart 2008, 21:28
De foto's werken sowieso niet, omdat ze waarschijnlijk op het privégedeelte van wat je van @Home aan webruimte hebt gekregen staan.Het enige wat ik/we te zien krijg(en), is een inlog pop-up van @Home.

Bladerunner
10 maart 2008, 21:29
Om het af te leren...

Kim Wilson
10 maart 2008, 21:30
Zo, en nu krijgen we drie keer het inlog popupje...

Bladerunner
10 maart 2008, 21:31
sorry, sorry, zal ze ergens anders uploaden, dit is natuurlijk niet de bedoeling...

drap
10 maart 2008, 21:39
Uhmm... ik heb volgens mij nergens gezegd dat ik er veel over weet ?? alleen wat een baja kost :S flame maar wat je wilt, maar met bullcrap kom je niet ver..

En in het Nederlands?

Kim Wilson
10 maart 2008, 21:43
Hij heeft idd geen advies gegeven, Drap. Hij heeft alleen gezegd wat een Baja kost. Ik weet trouwens niet waar die prijs vandaan komt, want hier in NL betaal je rond de 640 euro.

drap
10 maart 2008, 21:47
Klopt, maar ik zag 'm in wat andere topics ook al schreeuwen over de Baja, terwijl dat volgens mij de enige tele is die hij ooit in handen heeft gehad.

David1223
10 maart 2008, 21:50
Is die lak van die Highway 1s echt zo slecht?
Ik heb namelijk een HW1 Strat.

humbucker
10 maart 2008, 21:52
kom kom jongens geen ruzie maken..

misschien is het het beste dat ik eens naar de feedback in Eindhoven rijdt (volgens mij de grootste gitaarboer hier in de buurt) en daar de baja en highway eens langs elkaar leg, samen met een paar MIM Reissues. Zo tot een besluit kom en dan het internet afschuim naar een prima 2dehandsje.. Tenzij iemand nog iets heeft staan wat tegen een schappelijk prijsje wordt weggedaan:D..

grtn en bedankt voor de antwoorden

@ Bladerunner: zou je je posts niet willen verwijderen, we moeten nu allemaal 3 x een kadertje wegklikken als we het topic willen openen of iets willen posten. Bedankt iig!

drap
10 maart 2008, 21:53
Het is een dunnere laklaag en dus behoorlijk aan slijtage onderhevig. Maar het komt het geluid wel ten goede vind ik persoonlijk.

Orgasmocaster
10 maart 2008, 22:05
Maar de Baja wordt (als ik het goed heb) geproduceerd in Korea, de Highway 1 in Corona, California. Jullie schreeuwen allemaal Baja :D. Maar zit hier dan zo weinig kwaliteitsverschil in? Of maakt plaats van productie de dag van vandaag helemaal niets uit? Dan zou je toch zeggen waarom iemand nog een Amerikaanse Tele koopt?

grtn

De Baja wordt in Baja gemaakt :) (ofwel Ensenada, MX)
De Highway 1 wordt stiekum ook in Mexico gemaakt, alleen worden ze 200 mijl naar het noorden vervoerd, zodat in Corona de nekken op de bodies geschroefd kunnen worden.. dus mag er een MIA stickertje op :)

en inderdaad, zoals al eerder geschreven, neem geen standard mexicaan... de Classic Series/Classic Player is juist wel weer heel goed! (voor het geld)

drap
10 maart 2008, 22:09
Dat van die Highway is niet waar. Alleen het tremelo systeem is Mexicaans en op de eerste serie de elementen.

Orgasmocaster
10 maart 2008, 22:14
Dat van die Highway is niet waar. Alleen het tremelo systeem is Mexicaans en op de eerste serie de elementen.

ok, misschien was het omgekeerd..
een fender rep heeft mij persoonlijk verteld dat het meeste werk op de hw1 toch wel degelijk in Mexico is gedaan.

Acap
10 maart 2008, 22:20
Klopt, maar ik zag 'm in wat andere topics ook al schreeuwen over de Baja, terwijl dat volgens mij de enige tele is die hij ooit in handen heeft gehad.

ik heb ook over een highway 1 gespeelt. maar dat kan jij niet weten. en in andere topics, heb ik ook geen advies gegeven...

alleen gezegt dat ik het een pracht ding vindt. en graag een wilt.

Bladerunner
10 maart 2008, 22:24
http://i265.photobucket.com/albums/ii225/Bladerunner_2008/IMG_0187.jpg

Bladerunner
10 maart 2008, 22:29
http://i265.photobucket.com/albums/ii225/Bladerunner_2008/IMG_0183.jpg
http://i265.photobucket.com/albums/ii225/Bladerunner_2008/IMG_0181.jpg

Mexicaan dus uit 2004, scheen volgens de verkoper ergens een reissue van te zijn.
Ik had altijd al een Tele willen hebben en sinds een paar dagen heb ik er dus 1.
Ik heb te weinig ervaring met Tele's om echt een zinnig oordeel te geven (heb verder geen Tels's bespeeld om te kunnen vergelijken) maar voor een 'hobbygitarist' als ik voldoet 'ie prima.

Orgasmocaster
10 maart 2008, 22:32
Wel heel mooi, maar niet echt een re-issue van iets.
het ziet er naar uit dat hij een rosewood top heeft, wat waarschijnlijk een beetje een hint is naar de Rosewood George Harrison tele, de helemaal van Rosewood was, incl body en nek..

maar nogmaals, wel heel mooi!

*edit: bloody f*cking hell! als ik nog een keer een pop-up krijg..... :sneaky:

drap
10 maart 2008, 22:49
ok, misschien was het omgekeerd..
een fender rep heeft mij persoonlijk verteld dat het meeste werk op de hw1 toch wel degelijk in Mexico is gedaan.

Ik heb het in een artikel in een ouwe Gitarist staan over de eerste serie Highway strats. Echt alles is Amerikaans, alleen het tremelo systeem en de elementen niet en in de upgrades zijn de elementen ook Amerikaans. Hij is op de brug na vrijwel identiek aan de American Standard zelfs. Op de lak na natuurlijk.

Kim Wilson
10 maart 2008, 23:12
Het is een dunnere laklaag en dus behoorlijk aan slijtage onderhevig. Maar het komt het geluid wel ten goede vind ik persoonlijk.
Ik zou niet weten in welk opzicht. Ik vond hem iig niet mooier klinken dan de Baja. Hij klonk wel anders, maar dat ligt aan allerlei oorzaken, zoals hout, hals, elementen... Ik denk dat de verschillende lakken maar een marginaal verschil geven.

drap
10 maart 2008, 23:20
Ik kan het weten, ik heb een Highway strat en heb al meerdere Fenders gehad en ook bespeeld. Ik ga niet beweren dat die van mij de beste is, want dat is ie niet, maar hij resoneert als een gekke en dat had ik niet bij al die andere Fenders. Als ik 'm onversterkt bespeel, dan hoor je het echt. De theorie van dunnere lak, betere resonantie geloof ik volledig in voorlopig.

Kim Wilson
11 maart 2008, 08:34
Ik weet het niet. Als ik die Baja onversterkt speel, resoneert dat ding ook als een gek. Ik heb de Baja én de Highway in een directe A/B test getest, en die Baja klonk onversterkt luider, voller en helderder dan de Highway. Het kan aan zoveel dingen liggen, zoals de dunne hals van de HW1.

schizo910
11 maart 2008, 12:10
sorry, sorry, zal ze ergens anders uploaden, dit is natuurlijk niet de bedoeling...


Haal ze meteen ook even uit je vorige posts weg, dit is nogal irritant :satisfie:

humbucker
11 maart 2008, 12:27
En wat vinden jullie van de Tele Lite Ash? Is dit de moeite, of moet ik hier zo ver mogelijk van af blijven? Wat is het verschil met de Baja of de Highway buiten dat de body van lichter materiaal is gemaakt?

grtn

barno
11 maart 2008, 13:01
hoe lichter de body, hoe meer gedefinieerde tone. onlangs nog gespeeld op een 63 tele (no RI): licht als een veertje en sustain en tone van hier tot in Memphis Tennessee

Rutger
11 maart 2008, 13:05
Als je 2dehands gaat, ook leuk: een begin 80's Fernandes Telecaster. Valt min of meer in de lijn van Tokai en zijn erg goed! Let wel even op het fretwerk bij je aankoop.

kuk
11 maart 2008, 13:49
Hallo,
voor 590 euro heb je een nieuwe baja weliswaar uit Duitsland(thomann.de en musicstore enz...).
Grtz Kurt
Succes met je beslissing/aankoop...

bert k
11 maart 2008, 13:51
Haal ze meteen ook even uit je vorige posts weg, dit is nogal irritant :satisfie:
Ik heb de links eruit gemikt.

schizo910
11 maart 2008, 14:59
Ik heb de links eruit gemikt.

Bij deze heeft u dan ook wederom bewezen de held der helden te zijn!

Bladerunner
11 maart 2008, 15:04
En zo komt het allemaal weer goed...

btw, nog een vraagje, de Tele ruist nogal, heeft dit met aarding te maken? Als ik een metalen deel aanraak (snaar, volume/toonpot) dan is het weg.

En wat kan ik hieraan doen? Shielden? Ben zelf niet zo handig en wil daarom liever niet de boel lossolderen enz. Zou dit duur zijn om te laten doen?