PDA

View Full Version : Advies voor een beginner



DelaBever
10 maart 2008, 16:02
Hallo,

Ik wil graag gitaar leren spelen, maar heb nog helemaal geen idee hoe of wat.
Ik heb eigenlijk nul ervaring. Ik wil wel graag leren spelen en op een akoestisch gitaar. Daarom een aantal vragen.

1: Wat is beter voor een beginner? Western of een Spaanse/Klassiek gitaar?
Ik heb uit verschillende bronnen gehoord dat het geluid uit een western mooier is. En mijn eerste voorkeur gaat hier dan ook naar uit.

2: Aangezien ik alles nog moet leren en niet eens zeker weet of ik wel aanleg heb wil ik er niet al te veel geld aan besteden. Eigenlijk niet boven de 100 euro (als het me bevalt kan ik altijd nog een duurdere aanschaffen). Zijn hier goede alternatieven voor?

3: Weet iemand goede sites voor nieuwe of 2e hands gitaren?

4: Zijn er verder nog zaken waar een beginner goed over na moet denken of rekening mee moet houden?

Alvast bedankt,

SmashingPumpkins
10 maart 2008, 16:17
Hoi DelaBeever,

1. western is prima, je kan ook een goedkope elektrische kopen, dan heb je er gewoon alvast een
2. er zijn ook akoestisch gitaren voor 50 euro maar ik zal eerder 100 euro neerleggen voor een betere
3. bij gitaarspecialzaken zijn nieuwe gitaren altijd ongeveer even duur als tweedehands. Ga daar eens kijken
4. gebruik voor bladmuziek alleen officiele boeken of leer met je gehoor
en het belangerijkste is...
GEBRUIK GEEN SITES ALS ULTIMATE GUITAR enz. :gitarist:

Kim Wilson
10 maart 2008, 16:17
Hoi Delabever, welkom op het forum. :)

Allereerst wil ik zeggen dat je zelf de meest betrouwbare bron bent. Er kunnen zoveel mensen zeggen dat een western mooier klinkt, maar het gaat erom wat jij het mooiste vindt. En daar kun je alleen maar achter komen door ze beide te beluisteren. Testen zal nog niet gaan, denk ik.

Ga eens naar de lokale muziekwinkel, en probeer eens een western en een klassieke gitaar. Dan kun je gelijk horen wat jij het mooiste vindt.

Voor €100 wordt het denk ik wel lastig om een beetje fatsoenlijke gitaar te vinden, zeker een western. Crafter heeft wel mooie modellen, maar die beginnen volgens mij bij €150. Kijk gewoon eens bij de muziekzaak, waar je toch al bent, en zoek een mooi ding uit van niet teveel geld. Voor €150 kun je denk ik wel een aardig gitaartje vinden om mee te beginnen.


Succes. :)

Pais
10 maart 2008, 16:42
Ik heb uit verschillende bronnen gehoord dat het geluid uit een western mooier is. En mijn eerste voorkeur gaat hier dan ook naar uit.

Dat is heel persoonlijk natuurlijk. Ikzelf vind juist andersom. Naast dat lokt een spaanse gitaar ook een andere speelstijl uit dan een western. Het is dus net wat je zelf van plan bent te gaan spelen.

100 euro is een krap budget om een degelijke beginnersgitaar te kopen. Als je iemand kent die er een beetje kijk op heeft, kun je er tweedehands (op marktplaats bijvoorbeeld) wel een leuke starter voor kopen.

--=HANS=--
10 maart 2008, 17:07
Origineel gepost door SmashingPumpkins:1. western is prima, je kan ook een goedkope elektrische kopen, dan heb je er gewoon alvast een

Alsof iedereen als einddoel een elektrische gitaar heeft......

@ DelaBever: ik sluit me aan bij Pais, nylonsnarig of staalsnarig is gewoon een kwestie van smaak en het een is niet per defenitie mooier dan het ander.
Ga gewoon naar een gitaarzaak en laat je goed voorlichten over de verschillende mogelijkheden.

Succes ermee!

Groet, Hans

gerritje tralalalala
10 maart 2008, 17:29
Ga naar een gitaarzaak, vraag de verkoper of dat ie een stukje op beide (western en spaans) wil spelen en kijk wat je het mooiste vind.
Western wordt meestal gebruikt voor de wat meer moderne muziek/country terwijl spaans vrij klassiek klinkt.

Als je weet wat voor soort gitaar je wilt hebben ga je gewoon wat testen.
Aangezien je nog niet kunt spelen ga je gewoon zitten, voel je wat aan de hals (ligt ie lekker in je hand, is de kast niet te groot, hoe hoog liggen de snaren enz.)
Sla gewoon wat aan en hoor wat jij het prettigst vind.

Als het even kan, neem dan iemand mee met ervaring, al is het maar een heel klein beetje dat helpt altijd. Ook zou ik me niet blindstaren op die 100 Eu misschien heb je nog een beetje rek in je budget.

Als laatste tip, NEEM DE TIJD, er zijn er zat die na een paar dagen erachter komen dat ze de gitaar toch niet zo lekker vinden klinken/spelen.

Spitfire
10 maart 2008, 20:08
Hoi DelaBeever,

1. western is prima, je kan ook een goedkope elektrische kopen, dan heb je er gewoon alvast een
3. bij gitaarspecialzaken zijn nieuwe gitaren altijd ongeveer even duur als tweedehands. Ga daar eens kijken
4. gebruik voor bladmuziek alleen officiele boeken of leer met je gehoor
en het belangerijkste is...
GEBRUIK GEEN SITES ALS ULTIMATE GUITAR enz. :gitarist:

Zo... Dat is drie keer bullshit in 1 post...