PDA

View Full Version : buizen vervangen (concrete vraag)



Rormo
10 maart 2008, 15:57
jaja, de zoveelste over buizen vervangen. Maar gelukkig heb ik wel een heel concrete vraag.
De buizen in mijn Marshall JTM 30 moeten vervangen (zowel voor als eind buizen). Na aanraden van een lid hier even gemaild met dr tube. Deze gaf mij het volgende advies:


De "fabriekstandaard" buizen in deze amps zijn de Sovtek 5881 en of de Sovtek 12X7WA of de oude Chinese 12AX7's. Allemaal weinig inspirerende buizen. Dun, schel en futloos... Ik durf te wedden dat je hoog en/of presence aardig terug gedraaid staan (of stonden toen de buizen nog goed waren)....Deze amps waren oorspronkelijk bedoeld voor EL34's, maar die waren destijds niet meer te krijgen vandaar dat er toen 5881's werden gebruikt. Deze amps klinken veel beter met EL34's! Deze amps zijn sowieso van zich zelf vrij schel te noemen, dus één of twee JJ ECC83S'en om de boel een beetje "op te warmen" kan zeker geen kwaad. Een EHX 2AX7EH voor wat meer "prik" is dan een lekkere combinatie. Uiteindlijk blijft de keus van buizen toch een persoonlijke zaak, maar dit is in ieder geval mijn suggestie.

Ik ben eigenlijk heel tevreden met het huidige geluid. Ik weet niet zeker of het dus verstandig is om over te gaan op EL34's en andere preamp buizen. Wat zijn jullie meningen over deze buizen en dit advies?


Wat speel ik? (Classic) rock: Bryan Adams, Bon Jovi, Rolling Stones, Aerosmith, U2 etc.
gitaren: alles; LP, tele, strat en semi-hollow.


Al het advies wordt zeer gewaardeerd!

jerome
10 maart 2008, 22:54
ik heb zelf iig geen goede ervaringen met Sovtek eindbuizen. Doods en vlak geluid, zonder dynamiek
JJ's eindbuizen klinken naar mijn mening vééééél mooier, veel dynamischer en veel meer diepte.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik alleen ervaring heb met EL34's en dus geen ervaring met 5881 buizen
Ik heb er nu Philips NOS EL34 eindbuizen in, nóg een vééél mooiere sound dan de JJ's!!
EH voorbuizen vind ik persoonlijk helemaal shit, maar dat blijft een kwestie van smaak

Maar als je zelf tevreden bent over je sound zou ik niets veranderen!
En bovendien, zijn je buizen wel versleten?
Er wordt vaak gesuggereerd dat buizen na 2 á 3 jaar al op zijn maar dat hoeft echt niet altijd.
Hangt van een hoop factoren af!
Heb je de buizen laten testen?

Rormo
11 maart 2008, 11:59
Ik heb deze versterker 2e hands 6 jaar geleden gekocht. Buizen zijn dus minstens 6 jaar oud. De buizen lijken zelfs de originele buizen te zijn. Gezien het feit dat deze amp al 9 jaar niet meer gebouwd wordt zijn de buizen dus minstens 9 jaar oud. Bovendien zijn de uiteindes van de eindbuizen behoorlijk zwartgeblakerd. Ik denk dat ik dus wel kan aannemen dat het tijd is voor nieuwe.

BasHermus
11 maart 2008, 13:32
Op de website van Watford Valves (http://www.watfordvalves.com/reports.asp) staan een aantal tests van verschillende buizen. Misschien dat je daar wat wijzer van wordt.

Hij verkoopt zelf ook buizen, voor redelijke prijzen (let op, alle prijzen op de site zijn ex. 17,5% btw).

pol
11 maart 2008, 13:46
Ik zou niet persé op el34's overschakelen als je een warmer geluid wil.

JJ 6l6 in de eindtrap is ook een goed plan, een EL34 klinkt toch altijd wat agressiever, 6L6 heeft toch wat meer body.

Franc
11 maart 2008, 13:56
Buizen zwartgeblakerd?? Heeft je versterker in brand gestaan dan?

Ik zou daar op afgaande geen buizen gaan vervangen hoor.
Als je volumeverlies merkt of je geluid gewoon futloos en verkeerd klinkt kun je het overwegen, maar buizen vervangen omdat ze er oud uitzien is echt niet nodig.

Rormo
11 maart 2008, 14:58
Misschien was het handig geweest als ik even had verwezen naar een oud topic van mijzelf waar ik mijn probleem duidelijk maak: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=105683

Daar schreef ik:

Laatste tijd vertoond mijn Marshall JTM30 enige kuren. Het is heel raar (of misschien ook niet), maar het lijkt wel dat de clean steeds harder wordt ten opzichte van de distortion, of eigenlijk andersom.

Daarnaast begint mijn versterker ook op het lead kanaal af en toe heel raar te ruisen als ik hem 3/4 open draai (master en channel volume), zet ik hem dan op clean of draai ik het volume omlaag, dan is het ruisen weg.

Dat is ook het vollegdige verhaal dat ik naar dr tube heb gemaild.

jerome
11 maart 2008, 20:00
Zou kunnen zijn dat er maar 1 preampbuisje stuk is.
Je zou bijvoorbeeld 1 nieuw preamp buisje kunnen kopen en in alle posities kunnen proberen.
Dan weet je in een halfuurtje of het daar aan ligt

Tung Sol preampbuisjes zijn imho veruit de best klinkende preamp buisjes.
In mijn amp klinken ze voller, vetter en dynamischer dan de JJ's en EH's (en zelfs naar mijn smaak zelfs beter dan Philips NOS buisjes!) en toch warm en transparant
Maar dat heeft ook met smaak te maken.

Rormo
13 maart 2008, 12:30
Ik betwijfel eigenlijk dat er een buisje echt stuk is. Het probleem was er nl niet van het ene op het andere moment. Maar dit zeg ik meer op gevoel dan op kennis.

guitarnijboer
13 maart 2008, 23:19
Ik betwijfel eigenlijk dat er een buisje echt stuk is. Het probleem was er nl niet van het ene op het andere moment. Maar dit zeg ik meer op gevoel dan op kennis.

buizen verslijten ook niet van het ene op het andere moment (tenzij je ze stuk slaat of een kortsluiting ontstaat door een mechanisch defect, maar dat gebeurt alleen bij eindbuizen) Er kunnen overigens ook andere zaken ruisen, maar de preamp buisjes checken is altijd een goed begin.

Het is trouwens onzin dat buizen maar 2 of 3 jaar mee kunnen. Ook na 9 jaren hoeven ze nog niet stuk of aan vervanging toe te zijn. Zelf heb ik een fender versterker die in klasse A is ingesteld (buizen dus altijd vol open ingesteld ook al speel je niet) De sovtek 6L6's die daar inzaten waren uit 1992 en heb ik een maand of twee geleden vervangen voor 2 NOS tungsram colafles modelletjes. De buizen van Sovtek waren overigens nog steeds prima na 16 jaar, ik vond alleen de NOS buizen beter klinken. Die versterker gebruik ik dagelijks en staat dan zelfs soms de hele dag aan.

jerome
14 maart 2008, 00:38
Het is trouwens onzin dat buizen maar 2 of 3 jaar mee kunnen. Ook na 9 jaren hoeven ze nog niet stuk of aan vervanging toe te zijn. Zelf heb ik een fender versterker die in klasse A is ingesteld (buizen dus altijd vol open ingesteld ook al speel je niet) De sovtek 6L6's die daar inzaten waren uit 1992 en heb ik een maand of twee geleden vervangen voor 2 NOS tungsram colafles modelletjes. De buizen van Sovtek waren overigens nog steeds prima na 16 jaar, ik vond alleen de NOS buizen beter klinken. Die versterker gebruik ik dagelijks en staat dan zelfs soms de hele dag aan.

Ik heb precies dezelfde ervaring!
Ik heb laatst een paar Philips 12ax7 buisjes (die 8 jaar redelijk vaak gebruikt waren en waarvan ooit geconstateerd werd dat ze versleten waren...) bij iemand met een buizentester laten testen
Alledrie nog perfect, en nog goed voor jarenlang brulplezier!
Die persoon vertelde mij ook dat vooral de oude merken buisjes (Philips, Mullard, Telefunken, etc) zo degelijk gebouwd werden dat zo ook veel langer meegingen dan de buizen die tegenwoordig geproduceerd worden.