PDA

View Full Version : Leslie effect



SmashingPumpkins
10 maart 2008, 15:37
Wat doet een leslie effect eigenlijk met een toon? En kan ik een soortgelijk geluid maken met een digitech rp80? bijvoorbeeld phaser gemengd met...?

Rick trodat
10 maart 2008, 16:31
Het lijkt een beetje op een tremolo effect. (pedaal welteverstaan)

Bernstien
10 maart 2008, 16:37
Volgens mij is het meer zo'n Rotary effect (niet dat VVD-clubje, maar roterende (leslie) speakers).

Een beetje kruising tussen phaser en tremolo dus.

Nitefly7
10 maart 2008, 16:52
een leslie doet een leslie-box na, ronddraaiende speaker... dus het is een combinatie van volume (tremolo-achtig) en modulatie (lichte pitch shift)

zelf heb ik altijd wel 'fatsoenlijk' leslie achtige klanken met 'n chorus-pedaaltje (Boss CE-2, TC SC/F, of de veelgeroemde Arion SCH-1/SCH-Z)
met je Digitech zou ik eens wat chorus met tremelo proberen; de speed wat hoger en de rate ook... (van de chorus wel te verstaan...)

SmashingPumpkins
10 maart 2008, 18:38
bedankt!
Oja, met een digitech kan je ook amp models kiezen. Dus misschien is er een leslie-achtige amp

TimmU
10 maart 2008, 18:47
als k de "Rate" knop van m'n phase op m'n versterker helemaal opengooi , heb ik ook een aardig okaye leslie-sound.Waar wil je het voor gebruiken eigenlijk? Ik gooi er een delay voor , en ik gebruik die sound alléén in een extreem psychedelisch stuk in een nummer van ons, daarnaast is het níet te gebruiken!

Nitefly7
10 maart 2008, 18:50
bedankt!
Oja, met een digitech kan je ook amp models kiezen. Dus misschien is er een leslie-achtige amp

een leslie-box is technisch gezien geen versterker... het is een speaker die achter je eigenlijke versterker zit..

BasHermus
11 maart 2008, 16:07
Een Leslie is inderdaad een rond-draaiende speaker (technisch gezien draait de speaker niet rond, maar een rortor die er boven hangt. En een echte leslie heeft een speaker en een hoorn, die onafhankelijk van elkaar ronddraaien... maar dan wordt het allemaal heel erg uitgebreid).


Het effect van een Leslie is het beste te omschrijven door:
-Tremolo (volume modulatie) doordat de richting waarin het geluid wordt werkaatst als bij een vuurtoren wordt 'rondgedraait'
-Een lichte chorus, veroorzaakt door het doppler effect dat een Leslie veroorzaakt
-Een licht phaser effect, voorzaakt doordat het geluid soms lekker met zichzelf uit fase kan gaan lopen door de complexe reflecties.

Het geheel is wel weer snelheids-afhankelijk. Lage snelle = meer tremolo, minder chorus/phaser
Hoge snelheid = minder tremolo, meer chorus/phaser

Ik ben trouwens nog geen pedaal tegengekomen dat zo lekker klinkt als een echte ronddraaiende speaker (of het nu een Leslie, een MotionSound of eentje van Songorks is).

-Heineken-
11 maart 2008, 18:19
Een echte Leslie is geweldig. Helaas niet fatsoenlijk uit te versterken. Wil je dat effect moet je minimaal een stereo setup met 2 versterkers/cabs hebben en zo'n digitaal simulatie pedaal. Gaat never te nooit nie net zo goed klinken als t origineel. Chorus/phaser/flanger pedalen zijn in feite in de 70's al pogingen geweest om hetzelfde effect in een doosje te krijgen, maar zijn een eigen leven gaan leiden. Die overigens veel beter klinken dan die tegenwoordige Leslie-simulators.