PDA

View Full Version : Gitaarnet, I salute you!



artnaz
10 maart 2008, 13:08
Toen ik al hier al vrij actief was merkte ik pas het "stel jezelf voor" subforum, maar het leek me te laat om er wat te posten. Desalniettemin ben ik hier dan!

Mijn naam is Arthur, 20 jaartjes oud, en ik studeer Technische Natuurkunde op de Universiteit Twente. Ben een jaar of negen geleden op de klassieke gitaar begonnen, ook al wilde ik graag electrisch spelen. Maar mij werd aangeraden om "voor de basis" twee jaar akoestisch te doen. Dus ik heb dat braaf gedaan, maar mijn leraar wilde me maar niet kwijt. Elk jaar heb ik weer opnieuw toegezegd (ik vond het klassieke niet vervelend, maar mijn hart lag bij rock) om nog één jaartje te doen, en op het laatst was ik al zo ver dat ik maar gewoon de muziekschool cum laude op de klassieke gitaar heb afgesloten. Daarna heb ik heel eventjes electrisch gitaarles genomen, maar merkte dat ik vrij weinig leerde. Dus al snel ben ik ermee gekapt, en heb eigenlijk alles via internet geleerd. Doe het nu zo'n 3 jaar, en nog steeds is mijn plectrum-hand te sloom voor mijn beter getrainde klassieke linkerhand! :sneaky:

Maargoed, mijn invloeden... Als klein kindje luisterde ik naar allerlei soorten popmuziek. Toen kreeg ik van mijn vader een Walkman met een doosje cassette bandjes. Elke avond ging ik in bed één kantje luisteren, heerlijk! Gary Moore, Pink Floyd (de eerste paar keer heb ik het hele bandje doorgespoeld, ik dacht "wanneer komt de muziek nou?!" :p Later begreep ik het pas), Malmsteen, Scorpions, Jethro Tull, Whitesnake, Black Sabbath, Kingdom Come, Queen... Ik vond het allemaal geweldig! Ook had ik het Slaves And Masters album van Deep Purple erbij. Later hoorde ik af en toe wat deuntjes hier en daar, en dat bleek ook Deep Purple te zijn! Dus ik bij mijn vader informeren naar die geweldige band met die nichterige naam, en mijn ogen moeten toen echt geglinsterd van geluk hebben! Volgens mij kreeg ik de Anthology double disc, en toen was ik helemaal om. Rainbow heb ik dan vrijwel zelf ondekt, en ik kwam ook bij Led Zeppelin. Ritchie Blackmore is echter absoluut mijn grote held!

Mijn hoofdbands zijn dus Deep Purple, Rainbow, Led Zeppelin, Black Sabbath, Whitesnake en Pink Floyd. Verder vind ik echt heel, heel veel mooi. Maar deze bands hebben gewoon een heel scala aan fantastische nummers, de meeste andere artiesten hebben een korte periode van goede nummers gehad.

Voordat ik dit hele verhaal in een autobiografie kan uitbrengen, dwing ik mezelf te stoppen om niet over Franse, Italiaanse, Russische, Japanse en Zweedse muziek - en een aantal moderne dingetjes - te lullen om te laten zien hoe breed mijn smaak is.

Gear:
- Fender Japan Premium '72-reissue Stratocaster: ash body, Hot Gold Lace Sensors, scalloped fingerboard (geweldige sound)
- Warmoth Stratocaster (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=105360&highlight=warmoth) in bestelling
- Fernando Serrano C-15 klassieke gitaar
- Adamas W597 (fantastisch geluid, speelt bijna net zo fijn als een electrische)

- ENGL Ritchie Blackmore (ik wil een Invader 100!) + ENGL 2x12 V30
- Vox Pathfinder 10
- Line6 Toneport UX2 met PowerPack

Aan een pedalboard ga ik binnenkort actief beginnen.

- X2 Digital Wireless XDS95
- Buffer (nog te bouwen)
- Ernie Ball 6180 Jr. volumepdaal
- Peterson Strobostomp (nog aan te schaffen)
- MSD Silvermachine mk.II wah
- Keeley Compressor (4 knob mod)
- Phaser (nog aan te schaffen)
- Foxrox Octron octaver (nog aan te schaffen)
- BYOC 10-band Graphic EQ (nog te bouwen)
- Ibanez AD9 delay uit '86
- TC Electronic Nova Delay (nog aan te schaffen)
- Voodoolab PedalPower 2 Plus voeding
- ENGL Z-5 Foot Switch
- Planet Waves patch kabels
- Mogami gitaarkabels

Heb dus echt geld te weinig... Misschien dat de Adamas weggaat, hoe verliefd ik er ook op ben. Ik speel er helaas te weinig op...

Ik denk dat dit meer dan genoeg is! :D Oh ja, ik speel ook in de band "Shoreline", een tijdje geleden hebben met succes een aantal keer opgetreden, maar door de wisselende bandleden was dat snel in elkaar gezakt en kwam er maar steeds niks van. Nu gaat weer de goede kant op, maar we missen een toetsenist!!! Dus als iemand mij hiermee kan helpen... ;)

Bernstien
10 maart 2008, 13:13
Hier hebben we denk ik een recordje te pakken: post zoveel mogelijk voordat je je voorstelt!! :D :D

Alsnog welkom dan en nog bedankt voor je input op mijn PH topicje!

Cheers!

B_2_the_a
10 maart 2008, 13:14
volgens mij heb ik mezelf nog niet voorgesteld

JeroenSchaaf
10 maart 2008, 13:20
hahaha geweldig! :satisfie:

Bernstien
10 maart 2008, 13:24
volgens mij heb ik mezelf nog niet voorgesteld


Touche!!

Ik ruik hier een populair nieuw topicje ontstaan..... :D

bass blom
10 maart 2008, 13:42
zo'n broekie en dan zoveel ouwe meuk, lache :D

ik deed het ook ergens bij post 2000 ofzo :chicken:

artnaz
10 maart 2008, 13:46
@Bernstien: Graag gedaan! :)


zo'n broekie en dan zoveel ouwe meuk, lache :DWie noem jij hier een broekie, en wat noem je hier nou "ouwe meuk"?!?! :angry:

:D

duckman
10 maart 2008, 13:48
Welkom :)

goeie muzieksmaak heb je!

De opnames van de phasers laten nog even op zich wachten ben ik bang voor.
Het lukt me nu niet echt om daar tijd voor vrij te maken.

Long live rock 'n roll!!!

bass blom
10 maart 2008, 14:15
@Bernstien: Graag gedaan! :)

Wie noem jij hier een broekie, en wat noem je hier nou "ouwe meuk"?!?! :angry:

:D

jij t broekie en meeste van de muziek die je noemt ouwe meuk :D

artnaz
10 maart 2008, 14:22
Welkom :)

goeie muzieksmaak heb je!

De opnames van de phasers laten nog even op zich wachten ben ik bang voor.
Het lukt me nu niet echt om daar tijd voor vrij te maken.

Long live rock 'n roll!!!Dankjewel, dankjewel. Over die Phasers, geen probleem joh, ik ben allang blij als je een keer wat kan sturen... Het is niet van levensbelang om het snel te hebben... :)

Long Live Rock'n'Roll it is! :rockon:

@BB: Ah ok, ik begreep het al niet! :D

bass blom
10 maart 2008, 14:23
@BB: Ah ok, ik begreep het al niet! :D

tell me something new :dance:

JohnLord
11 maart 2008, 21:27
Hee Artnaz, je amp past echt wel bij je voorkeuren! Toch niet vanwege de naam gekocht hoop ik?

artnaz
11 maart 2008, 21:32
Hee Artnaz, je amp past echt wel bij je voorkeuren! Toch niet vanwege de naam gekocht hoop ik?Hehe, de naam was stiekem wel een een kleine +1, maar niet daarom gekocht natuurlijk. Twee mastervolume's, praktisch 4 kanalen, mooie ronde sound, volledig buizen, en dat voor een relatief lage prijs. Tijdje geleden de Invader gestest, en die blies me al helemaal weg... Als ik ooit geld teveel heeft Ritchie pech... :satisfie:

Maar dat het bij mijn voorkeuren past, bedoel je dat ook soundsgewijs, of alleen wat naam betreft?

JohnLord
11 maart 2008, 21:43
Hehe, de naam was stiekem wel een een kleine +1, maar niet daarom gekocht natuurlijk. Twee mastervolume's, praktisch 4 kanalen, mooie ronde sound, volledig buizen, en dat voor een relatief lage prijs. Tijdje geleden de Invader gestest, en die blies me al helemaal weg... Als ik ooit geld teveel heeft Ritchie pech... :satisfie:

Maar dat het bij mijn voorkeuren past, bedoel je dat ook soundsgewijs, of alleen wat naam betreft?

Wat mij betreft is niet alleen het geluid vab de Blackmore super, hij heeft ook nog eens een fantastische lay-out wat knoppen betreft. Reverb heb ik niet nodig, evenmin als een schakelbare FXloop. Eenvoudig in te stellen dus. Hij is trouwen veel luider dan bijv. een 100W Marshall. Voor mij was de naam reden om onder andere deze te gaan testen, en het bleek een voltreffer.

Deep Purple was toch een van je bands?

artnaz
11 maart 2008, 21:53
De knoppen zijn inderdaad perfect. Niets te veel, niks te weinig. Die gedeelde EQ vind ik ook perfect op elkaar afgesteld zodat het op beide kanalen goed klinkt. Hoewel een reverb en vooral schakelbare loop ik wel heel fijn had gevonden...

Ik ben een ontzettende fan van Blackmore (Deep Purple, Rainbow, en ook Blackmore's Night (vooral de eerste drie albums)). Maar die overeenkomst met de amp is wel toeval, hoewel ik het niet verveldend vind om zijn naam er op te hebben... :satisfie: Wat ook kan is dat Blackmore ook een genie is in het ontwerpen van amps! :D

Maar om eerlijk te zijn vind ik de mogelijkheden van de Invader wel fijn. Ik zal ze wel niet allemaal gebruiken, maar het is toch fijn om elk kanaal perfect in te stellen, ook de randapparatuur via MIDI. En de sound heeft nog meer de "Marshall-korrel" dan de Blackmore, zonder het "smoothe" en strakke van de EGNL te verliezen...

JohnLord
11 maart 2008, 22:33
Tja, die Marshall-korrel, ik begrijp eigenlijk nog steeds niet wat iedereen daar mee bedoelt. Maar ik zou met mijn boerenverstand zeggen dat je daar het beste een Marshall voor kunt kopen!
Die Invader is trouwens godsklere duur!

artnaz
11 maart 2008, 22:39
Marshall-korrel... Moeilijk uit te leggen... Maar de ENGL's zijn strakker en smoother dan Marshall's, maar zijn niet steriel. En toch hebben ze (de Blackmore en in nog grotere mate de Invader in ieder geval) ergens het karakter van een Marshall, wat mij aanspreekt.

De Invader is ook klere-duur helaas... :(

JohnLord
12 maart 2008, 09:32
Voor het prijsverschil kun je er ook een hele goede Marshall bij kopen, hoef je geen concessies te doen.

minoin
12 maart 2008, 13:05
Artnaz, ben je eigenlijk al bekend met Cornerstone? Dat is de band van Dougie White (zanger Rainbow) en zeker aan te raden.
Heb ze een tweetal jaar terug live gezien en Dougie White is nog steeds fantastisch. Evenals Kasper Damgaard, wiens gitaar ik op het podium heb mogen proberen die avond. Hele toffe gasten! Anyhow, check it!

artnaz
12 maart 2008, 16:09
Artnaz, ben je eigenlijk al bekend met Cornerstone? Dat is de band van Dougie White (zanger Rainbow) en zeker aan te raden.
Heb ze een tweetal jaar terug live gezien en Dougie White is nog steeds fantastisch. Evenals Kasper Damgaard, wiens gitaar ik op het podium heb mogen proberen die avond. Hele toffe gasten! Anyhow, check it!Harstikke bedankt! Ik naam wel een paar keer tegengekomen, maar niet echt geluisterd helaas. Ik zal meteen kijken wat ik kan vinden, thanks!

Ik moet eigenlijk ook nog steeds de andere solo-stukken van mijn favorieten goed luisteren. Glenn Hughes had voornamelijk funky troep (hoewel één CD niet heel slecht was, weet niet meer welke), Joe Lynn Turner heb ik niet veel van geluisterd, Graham Bonnet weet ik ook zo niet, Gillan eigenlijk ook niet goed, Dio is wel opperdetop (post-Rainbow periode), Coverdale had solo een paar redelijke nummers, met Whitesnake was/is hij ook geweldig, Robert Plant heeft heel wat goede dingen gedaan (Pictures At Eleven is super), Ozzy's werk ken ik wel goed, hij heeft een paar meesterwerkjes maar ook heel wat troep. Zo te zien heb ik eigenlijk nog veel te luisteren... :satisfie:

duckman
12 maart 2008, 17:25
Harstikke bedankt! Ik naam wel een paar keer tegengekomen, maar niet echt geluisterd helaas. Ik zal meteen kijken wat ik kan vinden, thanks!

Ik moet eigenlijk ook nog steeds de andere solo-stukken van mijn favorieten goed luisteren. Glenn Hughes had voornamelijk funky troep (hoewel één CD niet heel slecht was, weet niet meer welke), Joe Lynn Turner heb ik niet veel van geluisterd, Graham Bonnet weet ik ook zo niet, Gillan eigenlijk ook niet goed, Dio is wel opperdetop (post-Rainbow periode), Coverdale had solo een paar redelijke nummers, met Whitesnake was/is hij ook geweldig, Robert Plant heeft heel wat goede dingen gedaan (Pictures At Eleven is super), Ozzy's werk ken ik wel goed, hij heeft een paar meesterwerkjes maar ook heel wat troep. Zo te zien heb ik eigenlijk nog veel te luisteren... :satisfie:

aanrader is Iommi met Hughes , Fused en The 1996 DEP Sessions.

artnaz
12 maart 2008, 17:28
aanrader is Iommi met Hughes , Fused en The 1996 DEP Sessions.Top!

Staat ook te downloaden. :)

artnaz
20 april 2008, 21:58
Cornerstone heb ik onderhand geluisterd, en het is echt goede muziek! :) Rainbow-alike, maar het mist de magie van Blackmore. Desalniettemin ben ik echt blij met de ontdekking van deze band, verder heb ik weinig moderne bands in dit hoekje die ik kan waarderen. Fused van Iommi en Hughes heb ik ook geluisterd, ook zeker niet slecht, maar vond ik minder dan Cornerstone.

En ik heb ondertussen een Phase 100 (http://www.generalguitargadgets.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=27&category_id=7&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=45&vmcchk=1&Itemid=45) bouwpakket besteld, ik kon gewoon niet wachten! :)

minoin
20 april 2008, 22:09
Jazeker, ben ook altijd nog steeds blij dat ik ze live heb kunnen zien! Ook dat nummer Singing Alone, dat gaat over het laatste optreden van Rainbow, simpel maar zoo mooi!