PDA

View Full Version : Ervaringen Rollerbridge?



dano
10 maart 2008, 13:08
Hallo allen,

ik was graphtec zadeltjes op mijn les paul aan het zetten maar onverhoeds is er een schroefje van mijn brug afgebroken. Nu zat ik even te kijken naar wat andere mogelijkheden en kwam de volgende brug tegen:

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_41_58_61&products_id=1391

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/HW09C.jpg

Nu heb ik geen bigsby of trem op mn LP, maar het lijkt me toch wel wat (de filosofie van minder wrijving en wellicht meer sustain, minder snaren breken) Zijn er mensen die ervaring hebben met deze rollerbridge (en zou deze passen op een Gibson Les Paul? )

zoon van Piet
10 maart 2008, 13:17
wellicht meer sustain,

ehhh...geldende regel is: bewegende delen vreten sustain en tone. Rollertjes, inclusief die op de gouwe ouwe Kahlers, vreten in de regel je geluid helemaal op. Ik zou het echt goed overwegen. Beluisteren zal waarschijnlijk niet meevallen, maar wees gewaarschuwd en voorzichtig.

pupanus1
10 maart 2008, 13:25
inderdaad, mijn ouwe kahler vreet echt sustain als een three piece meal van de KFC :D

Rollers zorgen ook in de regel dat je snaren bij flinke bend iets out of tune raken, nu kan je dit met een Khaler oplossen door een flinke snoekduik te nemen. Maar in jouw geval gaat dat niet :)

Dus indd even kijken of je het ergens uitvoerig kunt testen

Jan Buurman
11 maart 2008, 19:31
Ik heb ook zo'n brug op mijn Custom zitten. Zat erop toen ik hem kocht. En ik dacht dat het een verbetering zou zijn maar dat is het blijkbaar dus niet!!!!
Dus eenieder raadt mij aan om er een "vaste" brug op te zetten? Dat gaat meer Tone en Sustain geven?

guvnor
12 maart 2008, 09:27
Geldt datzelfde dan ook voor een Strat style tremolo met rollersaddles? Of maakt het dan minder uit omdat dat soort trems sowieso als sustain zuigt?

pol
12 maart 2008, 10:03
gewoon graphtec zadels nemen, helpt prima tegen snaarbreuken.
maar gewone zadeltjes hebben hier ook niet zoveel last van, zolang er maar niks scherps aanzit.

Jan Buurman
12 maart 2008, 14:24
Maar van gewone zadels (of graphtec zadels) ipv zo'n rollerbrug wordt mijn Les Paul Custom beter??

Sjel
12 maart 2008, 15:01
Dat sustainverhaal zal allicht kloppen, maar ik moet het toch een beetje relativeren. Ik heb een rollerbridge op mijn DeArmond Starfire Special (die zat erop toen ik de gitaar kocht). In het begin had ik me voorgenomen om er snel een andere brug op te zetten (omdat ik ook vooroordelen had mbt dat soort bruggen). Maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen en ik moet zeggen: het valt wel mee hoor.

Misschien gaat er een heel nieuwe wereld voor mij open als ik er een reguliere brug opzet ;) Maar tot nu toe heb ik nog niet het gevoel gehad dat ik te weinig sustain heb.

Het is dat ze er al op zat toen ik de gitaar kocht, maar ik denk niet dat ik een rollerbridge achteraf op een van m'n gitaren zou zetten (en dat zijn trouwens allemaal bigsbygitaren).

Jan Buurman
12 maart 2008, 16:28
Zijn hier gitaarbouwers die mij hierover kunnen informeren?
Wat zijn de voordelen van een rollerbridge? Wat zijn de nadelen?
Ik wil namelijk voor mijzelf een beslissing gaan nemen of het de moeite loont om er een vaste brug op te gooien.....

Jan Buurman
13 maart 2008, 17:27
Niemand???

barno
13 maart 2008, 17:35
Zijn hier gitaarbouwers die mij hierover kunnen informeren?
Wat zijn de voordelen van een rollerbridge? Wat zijn de nadelen?
Ik wil namelijk voor mijzelf een beslissing gaan nemen of het de moeite loont om er een vaste brug op te gooien.....

voordeel rollerbridge lijkt me dat je de string spacing zelf wat kunt bijstellen, maw hoe de snaar over de pooltjes van de pups lopen. Kan handig zijn als je pups hebt waarvan de pooltjes korter of verder van mekaar staan dan bij standaardpups. voor de rest: alleen maar nadelen denk ik, zie argumenten boven ivm sustain

Sjel
13 maart 2008, 20:14
voordeel rollerbridge lijkt me dat je de string spacing zelf wat kunt bijstellen, maw hoe de snaar over de pooltjes van de pups lopen. Kan handig zijn als je pups hebt waarvan de pooltjes korter of verder van mekaar staan dan bij standaardpups. voor de rest: alleen maar nadelen denk ik, zie argumenten boven ivm sustain

Wat tevens ook een nadeel is... Bij het vervangen van snaren kom je sowieso tegen de zadeltjes en je moet ze dus telkens opnieuw afstellen omdat de afstanden tussen de snaren onderling niet meer kloppen...

Mattia
14 maart 2008, 14:36
Die sustain argumenten, tja, zal wel, maar er zijn genoeg tegenvoorbeelden van gitaren met rollerbruggen (mijn eerste, holle, zelfbouw gitaar, met Schaller 3D rollerbridge, bijvoorbeeld) die ellenlang sustain hebben. En genoeg gitaren met Kahlers, etc. die ook meer dan genoeg sustain hebben.

Verder, je moet gewoon 'genoeg' sustain willen; meer wil echt niet zeggen dat het ook beter is. Een goed gebouwde gitaar met floyd, andersoortige trem, die moet gewoon genoeg sustain hebben. Bolt on, set neck, neck through, allemaal kunnen ze meer dan genoeg sustain bieden, en het enige onderzoekje dat ik heb gezien naar (bijvoorbeeld) neck joint wijst gewoon uit dat de bolt on(!!) de meeste sustain heeft, met de aantekening dat er subjectief gezien geen verschil was tussen de verschillende modellen.

Beinvloed het de klank? Wellicht. Laat ik me afschrikken door een roller omdat deze tone zou zuigen? Nou, nee. Maar het is beter om dat ding alleen te gebruiken als dat nodig is. Dat polepiece verhaal is eigenlijk niet echt relevant, want ookal loopt die snaar niet perfect over de polepiece zal het meestal wel prima klinken.

Rutger
14 maart 2008, 14:40
Ja, een beetje loos argument. Volgens mij heb ik nog nooit een gitaar gehad waarbij alle snaren exact over de polepieces liepen. Het verloopt meestal toch een beetje

barno
14 maart 2008, 15:29
geen loos argument als je bijvoorbeeld bij een zelfbouw je brug 1 mm off zet en en dat in combinatie met een brug met brede stringspacing met P90's waarvan de polen 2 mm dichter op mekaar staan. dan kan het zijn de bv je hoge E langs de polen loopt en daardoor dunner klinkt als de andere snaren.

Nocki
14 maart 2008, 17:06
Ik heb zelf deze bewuste brug in combinatie met een Deusenberg trem. iedereen vond dat het niet nodig was maar ik wou zelf weten of het nut had. dus ik heb ermee gerommeld.
Sustain mist ie niet meot ik zeggen maar echt werken doet het ook niet.
gewoon blijven bij je oude brug dus.
ter info. ik gebruik m op een gibson lp.

Jan Buurman
14 maart 2008, 17:44
Bij mij zit hij er al op. Geen tremmolo maar gewoon een tailpiece. Zouden jullie naar een "standaard" brug gaan?

Mattia
14 maart 2008, 18:39
Bij mij zit hij er al op. Geen tremmolo maar gewoon een tailpiece. Zouden jullie naar een "standaard" brug gaan?

Ben je ontevreden over stemvastheid of klank?

Ik zou 'm gewoon lekker laten zitten.

Jan Buurman
15 maart 2008, 10:54
Ik stoei wel regelmatig met de G-snaar qua stemming. Zou dat daardoor kunnen komen?

Mattia
15 maart 2008, 12:30
Ik stoei wel regelmatig met de G-snaar qua stemming. Zou dat daardoor kunnen komen?

Mja, zou ik eigenlijk eerst naar de nut kijken, de G snaar is nogal berucht om het feit dat het (vanwege de manier waarop een fretboard in elkaar zit, om het maar te versimpelen) makkelijk 'out of tune' lijkt. De B snaar ook, in wat mindere mate.

Jan Buurman
15 maart 2008, 12:50
Thanx, ik ga er eens naar kijken...