PDA

View Full Version : Buizenversterker vol open zonder gehoorbeschadinging op te lopen?



Postov
10 maart 2008, 11:57
Hoe ga ik het voor elkaar krijgen om m'n versterker goed open te kunnen draaien en een vol buizengeluid te krijgen zonder keihard te hoeven spelen? Volgensmij is een stompbox een optie, maar zijn er ook alternatieven>

B.v. m'n Lexicon MPX100 in de F-X loop? Hiermee is de input en output te regelen, of werkt dit niet zo simpel?

B_2_the_a
10 maart 2008, 11:58
zoek ff rond naar loadboxjes op het forum
is al genoeg over gepraat

Mitch
10 maart 2008, 12:58
Nee, een stompbox is geen optie. Je hebt een loadbox nodig als je dat wil. Weber(mini)Mass, Koch Loadbox, THD Hotplate etc. Het zijn geen wondermiddelen, maar je neemt er iets volume mee weg. Neem je echter teveel vermogen (volume) weg dan gaat het toch weer anders klinken.
Als het je meer om de scheur gaat uit je versterker en je hebt geen mastervolume kun je die naar mijn mening beter laten installeren dan een loadbox gebruiken, de kosten zijn lager en het resultaat beter.

"Een vol geluid" uit een buizenversterker ga je niet krijgen op laag volume. Wel een geluid, maar geen vol geluid ;)

pol
10 maart 2008, 13:06
welke versterker is het ? Je hebt het al over een FX-loop, dus vermoed iets modern met een master volume ?

is idd al genoeg gezeverd over loadboxen, ik vind er geen zak aan, eerder iets voor amps zonder master volume die je wil laten oversturen.

Kim Wilson
10 maart 2008, 13:08
Laat een mastervolume inbouwen, wat Mitch zegt. Kost niet veel, en werkt prima.

Postov
10 maart 2008, 14:25
Hmm nee de versterker betreft een Carvin Bel Air 212 en heeft geen Master maar wel een FX-loop.

Ik vroeg me eigenlijk af wat het verschil is tussen een loadbox en b.v. een effectenprocessor in de FX-loop waar je het volume ook op kan regelen.

Mitch
10 maart 2008, 15:24
Wauw, dat daar niemand eerder op is gekomen :D
Het werkt dus niet zoals je voor ogen hebt. Of de amp klinkt alsnog heel dun als je 'm met je 19" effect terugschroeft in volume of je regelt alleen de mate van insturing in het effect.

Rutger
10 maart 2008, 15:34
Waarom niet, je kunt toch ook een volumepedaal in je fx-loop zetten om je volume te regelen?

Postov
10 maart 2008, 16:13
Wauw, dat daar niemand eerder op is gekomen :D
Het werkt dus niet zoals je voor ogen hebt. Of de amp klinkt alsnog heel dun als je 'm met je 19" effect terugschroeft in volume of je regelt alleen de mate van insturing in het effect.

Het is uiteraard met de effecten zelf op Bypass, dus puur de input en output regelen via de effect processor.

Mitch
10 maart 2008, 19:39
Waarom niet, je kunt toch ook een volumepedaal in je fx-loop zetten om je volume te regelen?
Tuurlijk, maar hij vraagt of -ie dan nog steeds een vol geluid krijgt. Nou, nee dus.

Nitefly7
11 maart 2008, 01:30
Het is uiteraard met de effecten zelf op Bypass, dus puur de input en output regelen via de effect processor.

je fx-processor zit tussen voorversterker en eindversterker; als je een 'vol' buizengeluid wilt hebben, dan zul je tussen eindversterker en speaker in moeten zitten en daar heb je dus die loadbox'en voor nodig..
en 'n fx-processor kan niet met 't signaal tussen eindtrap en speaker omgaan..

wat er beschreven wordt met effecten input/output of volumepedalen regelt dus het volume VOOR het je eindtrap (en dus oversturingspunt) bereikt..
wat dat betreft is er dus niet eens veel verschil tussen 'n volumepedaal-in-fx-loop, of gewoon je gitaarvolume of versterkervolume omlaag draaien..
als je je volumepedaal in de loop zet, evenals 'n 19" ding, zul je dus wel het geluid van je voorversterker iets kunnen temmen, maar dan heb je ook daar ineens een stuk minder 'hoempf'...

zelf heb ik altijd veel plezier gehad van 'n Koch loadbox, maar ik ga voor m'n Studiotone even overwegen of ik misschien 'n Mastervolume kan laten inbouwen, als deze inderdaad tussen eindtrap en speaker inzit, anders toch even kijken voor 'n Loadbox...

Postov
11 maart 2008, 01:39
je fx-processor zit tussen voorversterker en eindversterker; als je een 'vol' buizengeluid wilt hebben, dan zul je tussen eindversterker en speaker in moeten zitten en daar heb je dus die loadbox'en voor nodig..
en 'n fx-processor kan niet met 't signaal tussen eindtrap en speaker omgaan..

wat er beschreven wordt met effecten input/output of volumepedalen regelt dus het volume VOOR het je eindtrap (en dus oversturingspunt) bereikt..
wat dat betreft is er dus niet eens veel verschil tussen 'n volumepedaal-in-fx-loop, of gewoon je gitaarvolume of versterkervolume omlaag draaien..
als je je volumepedaal in de loop zet, evenals 'n 19" ding, zul je dus wel het geluid van je voorversterker iets kunnen temmen, maar dan heb je ook daar ineens een stuk minder 'hoempf'...

zelf heb ik altijd veel plezier gehad van 'n Koch loadbox, maar ik ga voor m'n Studiotone even overwegen of ik misschien 'n Mastervolume kan laten inbouwen, als deze inderdaad tussen eindtrap en speaker inzit, anders toch even kijken voor 'n Loadbox...

Kijk precies wat ik wilde weten :) Thanks voor de info!

Kim Wilson
11 maart 2008, 07:16
Da's niet helemaal waar, Nitefly. Eindbuizen kleuren wel iets als ze goed gebruikt worden, maar dat is niet veel. De vette oversturing die je hoort, komt gewoon uit je voortrap. Een mastervolume werkt prima. Waarom een pedaal in de fx-loop niet werkt en een PPIMV wel, weet ik niet. Misschien omdat een PPI mastervolume na de fasedraaier zit, en de fx-loop daarvoor?

Marshallover
11 maart 2008, 08:01
Begrijp ik het dan ook goed dat de Loadbox eigenlijk in de FX loop moet zitten en niet tussen de versterker en het cabinet?

Kim Wilson
11 maart 2008, 08:03
Nee, de loadbox moet tussen je speaker-out en je speaker. In je speakerkabel dus.

pol
11 maart 2008, 08:22
dat 2de kanaal op die bel air heeft toch een master volume, met de soak regel je de distortion volgend de handleiding, en de volume knop = master, nee ?

jacobhdejong
11 maart 2008, 08:45
Laat een mastervolume inbouwen, wat Mitch zegt. Kost niet veel, en werkt prima.

Zou je misschien meer kunnen vertellen over dat mastervolume inbouwen, en waar of wie dat kan?? Ik zit in de regio friesland.

THNX!

Kim Wilson
11 maart 2008, 08:55
Mister Bassman, oftewel Anne Doedens, zit in Eelde. Die kan dat zeker doen. Daar heb ik mijn amp toen ook heengebracht voor een mastervolume en een algehele checkup. Prima bedrijfje! www.misterbassman.nl (http://www.misterbassman.nl)

Nitefly7
11 maart 2008, 10:10
Da's niet helemaal waar, Nitefly. Eindbuizen kleuren wel iets als ze goed gebruikt worden, maar dat is niet veel. De vette oversturing die je hoort, komt gewoon uit je voortrap. Een mastervolume werkt prima. Waarom een pedaal in de fx-loop niet werkt en een PPIMV wel, weet ik niet. Misschien omdat een PPI mastervolume na de fasedraaier zit, en de fx-loop daarvoor?

hmm, zit iets in inderdaad ja..
de oversturing komt van je voortrap, maar het is toch ook 'n wisselwerking tussen voor-/eindtrap?
anders kun je je voortrap over z'n nek laten gaan en eindtrap 'lager' draaien, bij andere mastervolumes... toch?

enfin, Marshall forum heeft dit te zeggen:
"A PPIMV is a post phase inverter master volume. This design is different than the pre phase inverter master volume found in most stock Marshall tube amps. The PPIMV requires moving the MV after the phase inverter in the circuit which allows you to use the gain produced by the phase inverter tube. Thereby giving you a more cranked/overdriven sound at lower volumes. The PPIMV works best in any 1959/1987 model amp. There are a few different designs of PPIMVs floating around out there and I'll list a few of the different ones below:
"

dus toch fasedraaier-gerelateerd

Postov
11 maart 2008, 10:33
dat 2de kanaal op die bel air heeft toch een master volume, met de soak regel je de distortion volgend de handleiding, en de volume knop = master, nee ?

Hmm in de manual staat idd dat de Volumeknop daar als een soort van Master werkt, maar ik speel in 80% van de gevallen clean en daar is het helaas niet het geval.

Marshallover
11 maart 2008, 10:53
Ik speel alleen clean met mijn buizenbak en zet de gain max. op 2/3 omdat ik geen oversturing wil. (ik regel de overdrive en distortion met pedalen die vóór de preamp komen) De Masterlevel gebruik ik dus voor het output-volume. Maar geld in dit geval (het gebruik van alleen het cleane kanaal), het lekkerder klinken van een buizenbak op volume 10 niet in mindere mate dan bij gebruik van het lead-kanaal? (distortion van de versterker zelf)