PDA

View Full Version : simon and patrick Songsmith



jelke
10 maart 2008, 11:00
Haai Folks,

Onlangs is er een nieuwe gitaar op de markt gekomen van Simon an Patrick. De Songsmith. Een dreadnought die spexciaal voor begeleiding gebouwd is. (zijn ze dat niet allemaal?)

Volgens mij is de lak wat sterker dan die van de gewone simon en patrick SP6.

Ik ben benieuwd of een van jullie al eens op dit model gespeeld hebben. Volgens de revieuws is hij minder geschikt voor "stinging lead lines". Wat zouden ze daar toch mee bedoelen.

Ik twijfel tussen de SP6 en de Songsmith.

Volgens mij zijn alle S&P gitaren perfect!

Groet,

Jelke

dadgad
10 maart 2008, 16:46
Hallo,

Ik dacht dat die opmerking over die "lead lines" uit de review
http://www.simonandpatrick.com/spsngsmith_pressjuly07_acstgtr.pdf
toch redelijk duidelijk werd. Het is duidelijk geen gitaar voor
heftige flatpick solos - maar voor de rest zijn ze er ERG
lovend over. Voor de prijs lijkt het me een aanrader.

Greetz,

Han.

Flipkoos
10 maart 2008, 17:09
Vooral de folk-versie vind ik errug mooi!
http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/SP30101.JPG

chris c
10 maart 2008, 17:12
Ik ben eens naar een winkel gegaan met iemand die er een wilde kopen. Ze hadden verschillende exemplaren van de Songsmith en van de SP6 (1 ceder bovenblad, 1 spruce), en samen met een derde persoon waren we het er allemaal over eens dat een van die SP6 (die met spruce bovenblad) duidelijk de beste was. De Songsmith (ook met spruce bovenblad) klonk iets doffer, minder levendig en open.

De zij- en achterbladen van de SP6 en de Songsmith waren anders, misschien heeft dat ermee te maken. De Songsmith gitaren waren ook recent in de winkel gearriveerd, dus misschien minder bespeeld en nog niet losgekomen.

In jouw winkel kan het dus evengoed omgekeerd zijn... gewoon goed luisteren, eventueel iemand meenemen om mee te oordelen.

hendrix2
10 maart 2008, 22:56
Ik heb zelf de S&P 6 (met cedar bovenblad). Fantastische gitaar... maar inderdaad een erg dunne laklaag wat heel rap kleine beschadigingen geeft... het is maar wat je zelf erg vind. Deze gitaar heeft ook een iets hogere snaarspanning wat bijvoorbeel benden wat lastiger maakt.

Maar ze klinkt zowel akoestisch als versterkt echt uitermate goed, en het is echt een plezier om op te spelen.

edit:
hier een topicje die ik aan de gitaar geweid heb:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98921

jelke
17 maart 2008, 22:51
Bedankt voor jullie reacties!

Ik merk inderdaad dat de songsmith wat in de kast blijft zitten. Op dit moment gaat mij voorkeur naar de spr6.

Vraaagje aan Chris en Hendrix2;

Voor welke muziekstijl en speelwijze vinden jullie de gitaren het meest geschikt?

Groet

Jelke

chris c
19 maart 2008, 11:28
Het lijkt mij een heel veelzijdige gitaar. Fingerpicken, solo of als begeleiding, strummen, enz. De balans is goed, de bassen zijn niet te zwaar zoals bij sommige dreadnoughts. Goede respons bij zachte aanslag, misschien niet über-luid, maar zeker op de spruce versie kun je er ook wel flink op strummen.

Gisteren nog iemand horen optreden met die gitaar (de versie met cutaway en element+voorversterker), klonk heel goed. Je hoorde wel dat het een piëzo was, maar toch een helder en gedetailleerd geluid met een aangename warme en houtige klank.

Wat je niet hebt, is een superluid kanon van een gitaar zoals bluegrassers die graag hebben.