PDA

View Full Version : Verschil tussen gitaar speakers en normale?



Azrael
12 februari 2003, 19:31
Zou iemand me kunnen uitleggen wat er precies allemaal anders aan gitaar speakers als normale is? En hoe zit het met het frequentie bereik?

FragDaddy
12 februari 2003, 20:26
een gitaarspeaker is veel stugger dan een normale bas-luidspreker uit een hifi-box.

ook heeft een gitaarversterker een wat breder frequentiebereik. (loopt wat hoger door dan de bas-luidsprekers)

Azrael
12 februari 2003, 20:50
Dat is nu juist het gekke. Ik zag bij gitaarspeakers van Celestion een freq response van 5khz tot 75hz.
Dit is vrij laag dacht ik zo. Of denk ik verkeerd?

FragDaddy
12 februari 2003, 21:06
jup. 75Hz is laag genoeg, zo laag komt een gitaar niet.

maar 5Khz is al behoorlijk hoog voor zo'n grote (12") speaker.

Azrael
12 februari 2003, 21:08
Hmmz nu het toch over speakers gaat. Wat is het voordeel van 4*12 of 1*12? Puur het volume of zit het in meer?

Phyrexian
13 februari 2003, 09:41
Op 2003-02-12 21:08, schreef Azrael:
Hmmz nu het toch over speakers gaat. Wat is het voordeel van 4*12 of 1*12? Puur het volume of zit het in meer?


doe eens een search... hier zijn al een hoopje threads over neergeschreven

toen ik voor het eerst over een 4x12 speelde (er voor enkel over een 1x12) viel me meteen op dat de geluidsprojectie duizend maal beter is; het geluid komt niet meer uit een klein hoekje/bakje zoals met die 1x12. Meer headroom ook, maar dat ligt ook aan de amp. En niet te vergeten klinkt alles veel zuiverder, openeer en mooier... give it a try.
Volume hangt eerder van de amp af.
Nadeel: zo'n cab is pakje zwaarder dan een 1x12.
Anyway. In een band speel ik liever met een 4x12 dan met een 1x12 in ieder geval. Dan hoor ik mezelf tenminste goed en hoef ik die kleine combo niet te kranken (het is wel een zozo valvestate). Uiteraard zijn er combo's met een 1x12 die meer power hebben... ENGL Sovereign is er zo ééntje... 100watt in een combo!