PDA

View Full Version : Snelheid van solo's opschroeven



Ace 1.15.19
10 maart 2008, 02:34
Ik zou graag de snelheid van mijn spel/solo's wat opschroeven. Ik ga eerst toonladders leren want die ken ik niet. Waar ik erg onder de indruk van ben is schredden, tappen, sweepen, e.d. Dit zou ik ook wel willen kunnen. Niet omdat het er misschien 'interessant' uitziet maar gewoon omdat ik een slome speler ben en daar wil ik iets aan doen. Tappen kan ik wel een beetje maar niet fatsoenlijk.

Mijn vraag was eigenlijk: wat is de beste manier om het tempo te verhogen? In veel gevallen is het toverwoord "oefenen" maar ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Zoals ik al zei ik ga eerst toonladders leren maar ik wilde wel graag wat advies.

Alvast bedankt,
Thijs.

JazzBass
10 maart 2008, 10:17
Je zegt het al.. oefenen.. Zorg alleen wel altijd dat je niet doodongelukkig dezelfde toonladders 3 uur lang zit te oefenen, maar gooi er wel wat variatie in. Zijn veel dingen over te vinden op youtube. Ik heb zelf een videootje van die gozer van Dream Theater, die alles even uitlegt. Ook over langzaam beginnen. En als het ff niet lukt.. metronoom NOG sneller.. en dan gewoon lekker de mist in gaan, en dan weer langzaam proberen. Ik heb het wel eens geprobeerd, en het werkt vrij goed.

Ibanez666
10 maart 2008, 12:26
Je zegt het al.. oefenen.. Zorg alleen wel altijd dat je niet doodongelukkig dezelfde toonladders 3 uur lang zit te oefenen, maar gooi er wel wat variatie in. Zijn veel dingen over te vinden op youtube. Ik heb zelf een videootje van die gozer van Dream Theater, die alles even uitlegt. Ook over langzaam beginnen. En als het ff niet lukt.. metronoom NOG sneller.. en dan gewoon lekker de mist in gaan, en dan weer langzaam proberen. Ik heb het wel eens geprobeerd, en het werkt vrij goed.

Als je Malmsteen vraagt hoe het komt dat hij zo snel speelt zegt hij dat het naast aanleg ook door zijn bandrecordertje kwam. Dan nam hij thuis wat loopjes op en als hij ze dan in de oefenruimte afspeelde, gebeurde dat op een tapedeck dat het bandje iets sneller afspeelde. Zo werd hij gedwongen om de loopjes sneller te spelen. of het waar is, ach het is wel duidelijk dat je de lat gewoon steeds een miniem beetje hoger moet leggen totdat jet het goed onder de knie hebt. Pas daarna de lat weer iets hoger leggen en dat gaat met een metronoom heel erg goed. http://www.metronomeonline.com/

Ace 1.15.19
10 maart 2008, 17:31
Haha, bedankt. Die site met die metronoom had ik al in m'n favorieten staan :cooler:

Sterik
10 maart 2008, 20:34
oefenen.... op de goede manier
het moet clean en vloeiend klinken, en je moet compleet ontspannen zijn, anders verbeter je op den duur niet meer

Guitarmania
11 maart 2008, 22:56
Ik denk dat je een duidelijke keuze moet maken. Als je echt a la Malmsteen etc. wilt spelen - en dat is gewoon mogelijk - dan moet je je het komende jaar keihard op je techniek toeleggen.

Ik denk dat het het beste is om een goede leraar te vinden die die techniek zelf ook beheerst. Hij zal je waarschijnlijk van alles afleren, met name op het vlak van spierspanning, waardoor je de eerste maanden volledig wordt afgeleerd wat je ooit fout hebt gedaan. Sommigen zullen je techniek dermate willen aanpassen dat je echt afstand moet doen van wat je ooit hebt geleerd. Je wordt keihard jaren teruggeworpen in je ontwikkeling om daar vanuit met sneltreinvaart terug te komen naar Malmsteen-techniek.

Dat moet wel je keuze zijn. Je kiest dan namelijk voor de techniek. En die kan tzt nog wel eens uit de pas gaan lopen met je muzikaliteit. Met als gevolg dat je muziek gaat benaderen vanuit patronen; technische patronen. Je vingers nemen dan de overhand. Niet je inspiratie en muzikaliteit. Je gaat op een gegeven moment ook muziek benaderen vanuit die patronen. En dat is toch een "broertje dood" voor je inspiratie.

Vind ik ...