PDA

View Full Version : Todd Taylor: Guinness wereld record snel banjo spelen



Ace 1.15.19
10 maart 2008, 00:58
Ik speel zelf geen banjo maar vond het wel leuk om te zien :)
(alhoewel ik er wel één heb om aan de muur te hangen :p)

http://www.youtube.com/watch?v=GbNlqXHVyoM&feature=related

artnaz
10 maart 2008, 01:14
Nooit op een banjo gespeeld, maar het ziet er mij niet uit als 's werelds snelste. Misschien is het totaal niet vergelijkbaar, maar ik denk dat er heel wat akoestische gitaristen ook in de buurt komen.

Hoe dan ook, ik zou me best schamen als ik twee jaar lang zou oefenen om 's werelds snelste speler te zijn. Want het is een muziekinstrument, en bij muziek is de kunst maken het doel en techniek het middel, en niet andersom.

Ah well, genoeg shredders op aarde, dus er is heus wel markt voor... :satisfie:

Ace 1.15.19
10 maart 2008, 03:36
Misschien is het wel al een wat ouder filmpje, kwam het vandaag tegen op YouTube. Ik heb ook geen idee hoe het is om banjo te spelen en of het qua moeilijkheidsgraad veel scheelt met een akoestische gitaar.

-Yves-
16 maart 2008, 18:38
Beetje lullig wel...
Alsof het bij banjo spelen enkel maar te doen is om de snelheid. Hoe dan ook, hij speelt Scruggs style met veel open snaren en eerlijk gezegd niet bepaald degelijk. Het is wel snel maar dit nummer is nu ook niet bepaald het moeilijkste.
Ik meen al sneller gehoord te hebben (alsof het een topsport betreft) en zeker muzikaler!

RB-1
10 december 2008, 11:21
Om een voorbeeld te geven van iemand die de banjo wel recht doet met zijn spel, hier is een van de absolute grootheden van tegenwoordig, Jens Kruger: http://www.youtube.com/watch?v=lHwR1fbPQDQ

paulusdeBKB
17 januari 2009, 01:00
Banjogrootheid of niet, je moet wel ballen hebben om dat op je visitekaartje te zetten

RB-1
17 januari 2009, 02:13
Kan best wezen, maar daar wordt 'ie echt niet beter door.
Ik vind met name z'n toonvorming maar matig....
En verder is het een beetje raggen, muzikaal stelt het niks voor....

guitarkid
20 februari 2009, 18:29
Kan best wezen, maar daar wordt 'ie echt niet beter door.
Ik vind met name z'n toonvorming maar matig....
En verder is het een beetje raggen, muzikaal stelt het niks voor....

Ik heb niet heel veel verstand van banjo spelen (hoewel ik een mooie oude Framus Nashville tenor-banjo heb), maar ik vind die "wereldrecordhouder" dus ook helemaal niets. Inderdaad raggen, met veel gemiste noten.
Muzikaal...? Nou nee, dus. Maar muziekinstrumenten en wereldrecords gaan m.i. ook niet echt goed samen... Schrijf eerst maar eens een goede song !!

Gr. C.

yanni
20 februari 2009, 19:30
het is een muziekstuk gekozen door guiness


dus aan zijn smaak zal het niet liggen

groovieguitarguus
21 februari 2009, 01:16
Beste mensen.... het gezicht van deze man kwam me bekend voor.
Het deed me denken aan een film die ik meer dan 20 jaar geleden gezien heb... en die ook indruk op mij heeft gemaakt.
Mijn broer had destijds de 'soundtrack' gekocht door het te gekke nr. Dueling Banjos... en ja hoor You Tube is geweldig... zie hier!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=Uzae_SqbmDE

RB-1
21 februari 2009, 23:46
Hoewel de film destijds de banjo wat meer onder de aandacht bracht, kon iedere zichzelf respecterende banjospeler dit toch niet serieus nemen. :seriousf:

Zoals wel vaker gebeurt doet het grote publiek dat dan wel. Maar ja, wat weten die nou van muziek?:???:
Je kunt ze van alles wijsmaken, dat blijkt wel uit hoe velen op een banjo reageren....

groovieguitarguus
22 februari 2009, 10:51
Bedoel je dat je het banjowerk NIET indrukwekkend vindt?
Of het niveau van de film???

gitaarvrouwtje
22 februari 2009, 16:02
het banjo werk is indrukwekkend als je geen banjo speelt maar er zijn zat banjo spelers die dit stukje er zo uit poepen hoor,

nu kan ik t dus niet maar god een week spelen is ook niks natuurlijk, en toch ..na een week spelen kun je al heel wat als je een beetje oefent hoor, ik ben tenminste blij verrast over wat ik al kan..toch een kwestie van je rolls goed oefenen en een beetje handigheid met een snaar instrument had ik al, het scheelt..

maar over dat stukkie van die film..ik ken mensen die dit beter kunnen..

ow heb je steve martin trouwens wel eens op banjo gezien? die kan t ook hoor
( je weet wel de steve martin van de komische films) schrijft ook echt mooie nummers.

en als je toch gaat joetoepen ga dan ook even een rondje earl scruggs doen..:)

daarbij moet ik zeggen dat ik vind dat snelheid een beetje overrated is in de bluegrass
ik vind gevoel en creativiteit veel belangrijker.

-Yves-
23 februari 2009, 09:32
daarbij moet ik zeggen dat ik vind dat snelheid een beetje overrated is in de bluegrass


Daar draait het in Bluegrass ook helemaal niet om.

Yves

gitaarvrouwtje
23 februari 2009, 11:22
nee dat bedoel ik..ik zeg t wellicht wat krom
maar dat is inderdaad niet waar het omdraait, maar wel het idee wat veel mensen hebben..althans in mijn omgeving wel..snel is goed..

RB-1
23 februari 2009, 22:57
Bedoel je dat je het banjowerk NIET indrukwekkend vindt?
Of het niveau van de film???Allebei. En het gitaarwerk ook niet....:dontgeti:
Er is 50000 x bluegrasswerk gemaakt waarbij dit in het niks verdwijnt, maar ja, dat kent de gemiddelde nederlandse muzikant niet....:strat:
En dan lijkt zo'n lullig stukje in een film natuurlijk al gauw heel wat....;)

-Yves-
24 februari 2009, 19:12
Allebei. En het gitaarwerk ook niet....:dontgeti:
Er is 50000 x bluegrasswerk gemaakt waarbij dit in het niks verdwijnt, maar ja, dat kent de gemiddelde nederlandse muzikant niet....:strat:
En dan lijkt zo'n lullig stukje in een film natuurlijk al gauw heel wat....;)

Nu ga je toch niet zeggen dat "taddaram tamtam" geen goed nummer is? ;-)

RB-1
25 februari 2009, 00:41
Nu ga je toch niet zeggen dat "taddaram tamtam" geen goed nummer is? ;-)Inderdaad.....:seriousf:

gitaarvrouwtje
25 februari 2009, 15:26
er wordt volgens mij te weinig naar bluegrass geluisterd hier haha
als je je een beetje verdiept dan zie je heel snel waarom RB hier gelijk heeft.
en eerlijk is eerlijk vorig jaar dacht ik ook nog dat dat stukkie uit die film een geweldig iets was... het blijft wel een hele mooie scene op zich, maar muzikaal is er veel beter te vinden

Arjan12
25 februari 2009, 15:54
Het zit misschien niet zo moeilijk in elkaar, maar het klinkt gewoon hartstikke lekker. Dat zijn heel verschillende dingen. Een goed nummer hoeft niet moeilijk te zijn!

ernieman
25 februari 2009, 16:28
Gewoon een bekend nummer idd, net als deze: http://www.youtube.com/watch?v=iVsovDXPBb8&NR=1

RB-1
25 februari 2009, 19:20
Het zit misschien niet zo moeilijk in elkaar, maar het klinkt gewoon hartstikke lekker. Dat zijn heel verschillende dingen. Een goed nummer hoeft niet moeilijk te zijn!Dat is nou net het hele punt, het klinkt voor geen meter. Maar dat weet je pas als je vergelijkingsmateriaal hebt.
Je merkt het onmiddelijk of je voor publiek speelt die de muziek niet kennen. Die vragen meteen om dit stuk:
'Ken je ook dat uit die film?' Hoe bedoel je? Ja jeweetwel, tada dada dada dada dam....
Zoiets? (ik speel het hele stukje is 15 seconden) Ja!
Nee, dat ken ik niet. Verbazing... Dan leg ik uit waarom dit zo'n hopeloos verzoek is. Zoiets als een goed pianist vragen of hij ook Sinterklaas kapoentje speelt. En dat ik ze dat niet kwalijk neem en dat ik daarom speciaal voor hun nog een echte mooie banjo instrumental speel.
Het publiek is het daarna duidelijk, ze horen het verschil en begrijpen het helemaal. Op een internet forum blijkt dat een stuk lastiger. Het zij zo.....:ok:

Arjan12
25 februari 2009, 19:58
Tja, m'n oma kan Satisfaction van de Stones ook nog wel spelen, maar dan kan het nog wel een tof nummer zijn.

Ik begrijp je punt wel, maar een nummer hoeft niet geweldig gecomponeerd of uitgevoerd te worden om het een lekker klinkend, catchy nummer te laten zijn.

gitaarvrouwtje
25 februari 2009, 20:29
http://www.youtube.com/watch?v=rrlqQ1_vZVE
is toch anders

RB-1
26 februari 2009, 12:51
OK, ik geef het toe, ik heb voorkennis...
Als het dan perse Duelling Banjos moet zijn, dan zo (http://www.youtube.com/watch?v=HXY6scMwsio).

Heb je ook meteen de beste banjospeler ter wereld, kan de rest meteen inpakken...:seriousf:
Als ik dit zie dan lig ik helemaal in een deuk....

Stel je toch eens voor dat 'ie hiermee (http://www.youtube.com/watch?v=zNPVDtPaXvk&feature=related) naar Guinness stapt...

Toch hoor ik hem liever Up 18 North (http://www.youtube.com/watch?v=7lXR4O0yMhA&feature=related) spelen.

gitaarvrouwtje
26 februari 2009, 13:35
wauw..als t dan toch snel moet, ieder nootje zo helder te pakken zonder dat t een brei wordt, super!
en ik zou me wel een uurtje kunnen vermaken bij een optreden van die kruger bro's ..muzikaal ..entertaining. word ik wel blij van van dit

groovieguitarguus
27 februari 2009, 21:58
Ik als eenvoudige gitarist, vind nogmaals de Dueling Banjo een gaaf stuk muziek, wat een gave sfeer geeft aan de film (wat ik me na 20 jaar nog herriner).

Blijkt dat discussies onder de Banjo fans eigenlijk gelijk zijn als bij de gitaristen.
B.v. Ingwie Malmsteen (even uitleg onder jullie... een mega virtuoze hard rock metal gitarist) t.o.v. Mark Knopfler (een dood saaie Engelsman met een heerlijke sound en mooie melodiën).
Moet vaak dhr. M. Knopfler het veld ruimen....
Mensen het gaat om gevoel (ook wel muziek genoemd) en niet om topsport!!!

RB-1
3 maart 2009, 01:55
Mensen het gaat om gevoel (ook wel muziek genoemd) en niet om topsport!!!Misschien dat het in mijn reactie niet goed uit de verf kwam: Dat is dus wat ik nog het meeste mis in dat stukje uit die film: gevoel....
Zoals ik dat dus wel in de door mij gegeven voorbeelden aantrof.....:)