PDA

View Full Version : Vragen over Basgitaar.



DraconicX
9 maart 2008, 21:22
Hey iedereen,

Ik ga een body van een Maison bass kopen (5 string), en nu wil ik van een andere basgitaar de hals halen en die erop zetten. Ik heb hier echter 0,0% ervaring mee, en zou graag hulp krijgen. Wat zijn alle stappen die ik moet zetten in welke volgorde? wat zijn belangrijke dingetjes waar ik extra op moet letten? hoe kan ik de hals het beste in dezelfde kleur spuiten? Wat doe ik als de hals niet past (ik heb de maten van de nackpocket)? Jullie kunnen me vast helpen.:) Misschien staat er al zoiets op de site, maar die heb ik nog niet gevonden.

Alvast bedankt,

Robbert

blimb
9 maart 2008, 21:31
Hey iedereen,

Ik ga een body van een Maison bass kopen (5 string), en nu wil ik van een andere basgitaar de hals halen en die erop zetten. Ik heb hier echter 0,0% ervaring mee, en zou graag hulp krijgen. Wat zijn alle stappen die ik moet zetten in welke volgorde? wat zijn belangrijke dingetjes waar ik extra op moet letten? hoe kan ik de hals het beste in dezelfde kleur spuiten? Wat doe ik als de hals niet past (ik heb de maten van de nackpocket)? Jullie kunnen me vast helpen.:) Misschien staat er al zoiets op de site, maar die heb ik nog niet gevonden.

Alvast bedankt,

Robbert
vooral belangrijk dat je een hals kopt die de juiste mensuur lengte heeft.. anders moet je weer met je brugpositie gaan zitten rommelen wat weer zijn gevolgen zal hebben voor de pick up cavities etc. etc. 5 snarige bassen willen nog wel eens een afwijkende mensuurlengte hebben .. Verder is het natuurlijk prettig als de pocket meteen goed aansluit, maar daar kan je volgens mij eenhoop aan schaven en plakken ..

DraconicX
9 maart 2008, 21:36
vooral belangrijk dat je een hals kopt die de juiste mensuur lengte heeft.. anders moet je weer met je brugpositie gaan zitten rommelen wat weer zijn gevolgen zal hebben voor de pick up cavities etc. etc. 5 snarige bassen willen nog wel eens een afwijkende mensuurlengte hebben .. Verder is het natuurlijk prettig als de pocket meteen goed aansluit, maar daar kan je volgens mij eenhoop aan schaven en plakken ..

ok thx, waar vind ik wat de juiste mensuurlengte moet zijn? wat heeft daar allemaal mee te maken?

blimb
9 maart 2008, 22:07
ok thx, waar vind ik wat de juiste mensuurlengte moet zijn? wat heeft daar allemaal mee te maken?
De mensuur lengte is in principe niet veel meer dan de afstand tussen kam en brug .. als je de weet waar de body van is, dan is er vast wel een spec sheet ergens, waar je het vanaf kan halen .. .. en anders zou je het kunnen uitrekenen.. maar dat is allemaal wat gepriegel..

KoenB
9 maart 2008, 22:16
Mensuurlengte staat gegeven als je een bass (of alleen de neck) koopt. Dit staat vrijwel altijd aangegeven in inches: '34 " scale' bijvoorbeeld.

Wat hier van afhangt? De complete zuiverheid van je bass. Niet geheel onbelangrijk. Als je een foute brugafstand gebruikt bij een bepaalde mensuur, en je stemt hem, dan klinken de losse snaren zuiver, en hoe verder je de hals op wandelt, hoe valser hij wordt ;) niet fijn

dus even goed opletten voor je iets koopt

[edit: blimb was me voor ]

DraconicX
10 maart 2008, 16:32
Ok dus ik moet als eerste letten op de mensuurlengte. Als deze klopt (en de maten van de nackpocket en de hals ook) wat zijn de volgende stappen? zoals ik al eerder zei heb ik hier geen verstand van, dus gebruik aub niet te moeilijke woorden. In ieder geval alvast bedankt voor deze informatie, hier was ik nooit op gekomen.:)

Robbert

DraconicX
10 maart 2008, 16:37
Mensuurlengte staat gegeven als je een bass (of alleen de neck) koopt. Dit staat vrijwel altijd aangegeven in inches: '34 " scale' bijvoorbeeld.


Dus als je het zelf wil opmeten is het geen millimeter werk?

KoenB
10 maart 2008, 18:03
Dus als je het zelf wil opmeten is het geen millimeter werk?

Nee zo nauw ligt het niet hoor. De finetuning in de millimeters gebeurt bij de brug, door aan de schroefjes te draaien zodat de zadeltjes (dingetjes waar de snaren overheen lopen) verschuiven. Zo finetune je de gitaar zodat hij perfect zuiver klinkt.

Mensuurlengte meten: afstand topkam (gemeten vanaf de kant waar de snaren eruit komen) tot de 12 e fret x 2 = mensuurlengte. Wel even omrekenen naar inches dan.

DraconicX
10 maart 2008, 18:08
Ok thx :) nu weet ik genoeg over de mensuurlengte.. hoe ga ik verder? :P

barno
10 maart 2008, 19:08
Ok thx :) nu weet ik genoeg over de mensuurlengte.. hoe ga ik verder? :P
actie ondernemen, nadenken, probleem constateren, hier duidelijk formuleren, raad ter harte nemen en wederom actie ondernemen. For starters: snaren deraf, hals losschroeven, kijken of de gaten overeenkomen met andere hals, of ie past etc...

DraconicX
10 maart 2008, 19:14
ja ik ben iets te onduidelijk inderdaad.. maar het probleem is, ik weet niet zeker of ik het ga proberen, dus ik ga nog geen actie ondernemen, of is de kans groot dat het niet mislukt? ik zal me eerst focussen op het vinden van een goede hals, hierbij moet ik letten op de dikte, breedte en de mensuurlengte.. nog meer?