PDA

View Full Version : Vet!



skabouter
9 maart 2008, 21:32
Was net gitaar aan het spelen, en er spatte een vonk van mn fretboard :) :cooler:

Wickerman
9 maart 2008, 21:33
Uh... huh ? Meen je dat serieus ? Speel je met een ring aan ofzo ?

Luke-wannabe
9 maart 2008, 21:34
Bij Ska vliegen de vonken er vanaf!!

artnaz
9 maart 2008, 21:34
Was net gitaar aan het spelen, en er spatte een vonk van mn fretboard :) :cooler:Moet je ook niet een aansteker als plectrum gebruiken...

wietse
9 maart 2008, 21:34
zou dus maar eens de aarding van je versterker checken, want nu is het een vonk de volgende keer mischien 220 volt door je donder, of nog meer als het probleem in de amp zelf zit.

drap
9 maart 2008, 21:37
Pas maar op, straks is het skaboem.

skabouter
9 maart 2008, 21:38
zou dus maar eens de aarding van je versterker checken, want nu is het een vonk de volgende keer mischien 220 volt door je donder, of nog meer als het probleem in de amp zelf zit.

uuuhhhh help? :o meen je dat? Wat moet ik doen..... hij is inderdaad niet geaard, maar speel zo al ruim 2 jaar en heb dit nog nooit gehad

Wickerman
9 maart 2008, 21:40
zou dus maar eens de aarding van je versterker checken, want nu is het een vonk de volgende keer mischien 220 volt door je donder, of nog meer als het probleem in de amp zelf zit.

Serieus ooit gehad. Een bassist die we ooit hadden speelde op een oude Ibanez en een nog oudere naamloze amp. Ik wou een keer op z'n snaar aanduiden wat zijn houding juist moest zijn, en een blauwe vonk schoot dus naar mijn vinger nog voor ik de snaar aanraakte. Ik vraag aan die kerel (wiens haartjes op de vingers en handen rechtopstonden) of ie daar geen last van had. Hij antwoorde gewoon droogweg 'dat ben ik al gewend'.

Sindsdien toch maar andere bassist gaan zoeken...

Vonk
9 maart 2008, 21:43
Was net gitaar aan het spelen, en er spatte een vonk van mn fretboard :) :cooler:

Wie wat waar?

Blend
9 maart 2008, 21:45
Moet je ook niet een aansteker als plectrum gebruiken...

whoeehaaa, we have a winner :seriousf:

Kaboemba
9 maart 2008, 21:45
Pas maar op, straks is het skaboem.

Kan ik mijn naam nog veranderen, ik ben nogal een vurig type ja.

De Beer
9 maart 2008, 22:03
Bizar! Was het heftig, of meer in de trent van statisch shokje?

Als ik hier met de verkeerde schoenen over m'n laminaat loop heb ik dat met vrijwel alles dat van metaal is (aanrecht, kachel etc) eigenlijk alles wat wél geaard is. Inc. m'n gitaar als die is ingeplugd.
Als het donker is zie je dan idd een klein vonkje.

bassej
9 maart 2008, 22:10
in het donker je shirt uittreken,, vuurwerkshow!!!!
nouja dit lijkt me niet gezond en idd de aarding ffe checken, ik zou niet weten waarom het de versterker is , die stuu toch geen signaal naar je Gitaar.

bass blom
9 maart 2008, 22:13
heb je niet gewoon het licht gezien? :D

Rinze
9 maart 2008, 22:19
Gitaar spelen over een niet geaarde versterker is geen goed idee.

Skaboemba: we maken gewoon van twee een!

De Beer
9 maart 2008, 22:20
in het donker je shirt uittreken,, vuurwerkshow!!!!
nouja dit lijkt me niet gezond en idd de aarding ffe checken, ik zou niet weten waarom het de versterker is , die stuu toch geen signaal naar je Gitaar.Nou niet als die normaal functioneerd.

Ik heb laatst de bas amp van m'n bassist open gehad vanwege een ruisje (was zo verholpen overigens) Daar had eoa prutser in een ver verleden een nieuwe Mains fuse houder geplaatst die voor geen meter paste.
Als die ook maar iets was los geschoten wat erg makkelijk had kunnen geburen had er 220V op de behuizing gestaan, die aan de aarde zit, die aan je gitaar zit etc etc, als je dan pech hebt krijg j het vol op je donder voor dat er iets doorbrand.

skabouter
9 maart 2008, 22:24
ik weet niet zo goed hoe het zit met dat vonk verhaal. Het leek meer alsof er een vonk van een snaar afkwam, die tegen een fret aansloeg.
maar nou hoop ik echt niet dat t aan mn amp of de (niet)aarding ligt.....er zijn hier geen geaarde stopcontacten. maar dat is al 2 jaar geen probleem verder. ook houten vloeren.

Rinze
9 maart 2008, 22:45
Het gaat goed zolang je versterker goed funktioneert, maar wat De Beer zegt klopt: in geval van een defect kan het levensgevaarlijk zijn. Ik heb vroeger op een studentenflat trouwens jarenlang met de cv als aarding gespeeld :roll:

Ibanez666
9 maart 2008, 22:48
gebruik je de Voodoo Lab Sparkle Drive???

bass blom
9 maart 2008, 22:59
ik weet niet zo goed hoe het zit met dat vonk verhaal. Het leek meer alsof er een vonk van een snaar afkwam, die tegen een fret aansloeg.
maar nou hoop ik echt niet dat t aan mn amp of de (niet)aarding ligt.....er zijn hier geen geaarde stopcontacten. maar dat is al 2 jaar geen probleem verder. ook houten vloeren.

technisch onmogelijk IMO de fret in zijn eentje heeft daar veel te weinig massa voor.

H.G. Kaufman
9 maart 2008, 23:11
Heb ik ook een keer gehad met een ongeaarde microfoon en hierbij was ik de fret en de mic de snaar, owja de vonk was in dit geval 230v. Niet echt een pretje :chicken:

De Beer
10 maart 2008, 02:22
Heb ik ook een keer gehad met een ongeaarde microfoon en hierbij was ik de fret en de mic de snaar, owja de vonk was in dit geval 230v. Niet echt een pretje :chicken:Dat klinkt als een gevalletje van Backline op een verkeerde "stroomgroep".

Als PA en backline op verschillende groepen (of erger nog 2 aarden) zitten kan er een spannings verschil tussen zitten (laten we even 20 volt of zo nemen).

Beide (gitaar en Mic)zijn wel geaard maar het verschil tussen de aardes en de fase's zijn verschillend(215V en 235V bijv), die sluit jij kort met je lippen(jij bent immers de geleider tussen gitaar en mic) en PATS 20V op je donder.

Kan idd ook als een van de 2 niet geaard is, maar 220 lijkt me vreemd.

gerritje tralalalala
10 maart 2008, 17:46
Der zijn wel mensen overleden doorat er spanning op de snaren stond. :chicken:
Waardoor dat kwam weet ik niet maar ik zou in ieder geval alles waar het aan zou kunnen liggen toch maar voor de zekerheid even nakijken.

pupanus1
10 maart 2008, 18:01
ik heb het een keer gehad met mn gitaar bij mn laptop,

die laptop is niet goed, als je de mic out aanraakt krijg je al een schok.. Maar inclussief gitaar gaat dat eeecht goed fout :D

Gelukkig had ik het hout vast en niet de snaren

bassej
10 maart 2008, 19:24
ik weet niet zo goed hoe het zit met dat vonk verhaal. Het leek meer alsof er een vonk van een snaar afkwam, die tegen een fret aansloeg.
maar nou hoop ik echt niet dat t aan mn amp of de (niet)aarding ligt.....er zijn hier geen geaarde stopcontacten. maar dat is al 2 jaar geen probleem verder. ook houten vloeren.

In je keuken wel :hippie: