PDA

View Full Version : Vraagje over progressie



Guitarmania
9 maart 2008, 18:03
Ik zit een beetje te stuntelen met een progressie, en mijn vraag is naar wat te doen over de B.

Daar komt ie:

C (in open stemming) - G/B (ook open) - Am - Gm7 / C7 - Fmaj7.

En dan komt ie:

Iets met B7(sus4).

Dus die B7 na Fmaj7.

Om het af te ronden...

Er zijn een aantal mogelijkheden voor die B7.

1. B met een verminderde 5: die b5 is de root van F;
2. B met een 4: is de maj7 van F.

Ik heb ooit begrepen dat die b5 afstanden in progressies altijd goed zijn.

Aanybody?

Waar ik heen wil is E.

Edit: Dus:

// C . . . / G/B . . . / Am7 . . . / Gm7 . C7 . / Fmaj7 . . . / B7(sus4) (of zoiets...)

gorgasm
9 maart 2008, 18:31
B7sus . . B9| E . . .

Goed?

Voidhead
9 maart 2008, 18:50
Ik snap precies wat je nou wilt, wil je dat wij een progressie afmaken zodat je op E uitkomt via Fmaj->B ?

In dat geval zou je je progressie zo af kunnen maken vanaf Fmaj7:

Fmaj7 | F#m7b5 B7(b9) | E

Dit geintje komt best vaak voor in veel jazz standards. (Solar, Blue Bossa...)

-=JEROEN=-
9 maart 2008, 20:28
misschien wel heel erg cliche, maar wat dacht je van een G ipv een B

EuroCinema
9 maart 2008, 21:40
Ik dacht aan B7-EMaj7- Emaj7/Eb - Dm7 - G7

(V-I, dan een tussenakkoord om een aflopende bas te maken naar de volgende ii-V die oplost naar C)

piet elektron
9 maart 2008, 22:17
Kan je hem even tabben? (C x3201x etc.), Dan weet ik hoe je die akkoorden precies gebruikt.

Als ik ze tokkel in de basis kom ik op uit op bijv een e min 9 (geen 7) tab: 024000

( edit: sorry; ik zie nu dat je op E wilt eindigen.. dus je had die al, maar dan groot :confused: )

sregor
10 maart 2008, 04:29
vergeef me mijn onwetendheid,

maar wat is er mis met gewoon een akkoord pakken hier en daar een vingertje verplaatsen en kijken of het klinkt????

Ik zal er vast wel gewoon niets van begrijpen, maar zo doe ik het gewoon luisteren en is het tof dan is het tof. Suc6 iig hoop dat je progressie kunt maken;)

Guitarmania
11 maart 2008, 22:37
Ik wil van die Fmaj7 naar een B7-akkoord. Dat is een b5-afstand. En wat ik heb begrepen kan dat altijd bij wijze van chord-substitution.

Maar die B7 kan op een hoop verschillende manieren. Je kunt die B7 bijvoorbeeld een b5 geven, die een f is. Dat ligt dus lekker in lijn met die Fmaj7 die ervoor klonk. Maar je kunt hem ook een 4-geluid meegeven. Dan heb je - geloof ik - een B7sus4. Die 4 is de 7 van f: de e, en dus de maj7 van F.

Een harde 5 van B7 erin gooien klinkt wrang. Dat is nl. een f# en dat klinkt wat mij betreft vies na een Fmaj7. Het rondt niet lekker af.

Dus ik vroeg me af: wat zouden jullie doen?

Guitarmania
11 maart 2008, 22:39
Ik wil van die Fmaj7 naar een B7-akkoord. Dat is een b5-afstand. En wat ik heb begrepen kan dat altijd bij wijze van chord-substitution.

Maar die B7 kan op een hoop verschillende manieren. Je kunt die B7 bijvoorbeeld een b5 geven, die een f is. Dat ligt dus lekker in lijn met die Fmaj7 die ervoor klonk. Maar je kunt hem ook een 4-geluid meegeven. Dan heb je - geloof ik - een B7sus4. Die 4 is de 7 van f: de e, en dus de maj7 van F.

Een harde 5 van B7 erin gooien klinkt wrang. Dat is nl. een f# en dat klinkt wat mij betreft vies na een Fmaj7. Het rondt niet lekker af.

Dus ik vroeg me af: wat zouden jullie doen?

Edit: het leek me ook een leerzame vraag (ook voor mezelf). Je moduleert naar een totaal andere toonsoort, maar probeert het modulerende akkoord toch "eigen" te laten klinken door toevoegingen als 4 of b5.

-=JEROEN=-
11 maart 2008, 23:11
Ik ben nog te onwetend om dit theoretisch te benaderen. Op gehoor kwam ik uit op:

1. C - G/B - Am - Gm7 / C7 - Fmaj7 - Fmaj7 - G - G (of G7)

omdat die zo lekker teruggaat naar C.

of

2. C - G/B - Am - Gm7 / C7 - F - G - C - G

hangt er vanaf hoe je hem aanslaat
1. alles 1 keer aanslaan
2. many-rivers-to-cross gevoel

EuroCinema
11 maart 2008, 23:37
Ik wil van die Fmaj7 naar een B7-akkoord. Dat is een b5-afstand. En wat ik heb begrepen kan dat altijd bij wijze van chord-substitution.

Nee, dom7 akkoorden die een b5 uit elkaar liggen kun je voor elkaar substitueren, maar hier heb je het over een maj7 en een dom7. Is niet wat bedoeld wordt in elk geval.

-=JEROEN=-
12 maart 2008, 00:29
dus F7 kan je vervangen door Bb7, en Fmaj7 door Bbmaj7 ?

EuroCinema
12 maart 2008, 09:43
Tritoonsubstitutie slaat echt alleen op dom7akkoorden. Want de 3 en de 7 van I7 zijn de 7 en de 3 van b57. Omdat die belangrijke noten dus in allebei zitten, zijn de akkoorden uitwisselbaar. Bijvoorbeeld:
A7: 3=C#, 7=G
Eb7: 3=G, 7=C#

Bovendien is het in sommige jazznummers erg leuk om deze substitutie te doen omdat een V7 vaak deel is van een ii-V-I. Als je tritoonsubstitutie toepast in Em7-A7-Dmaj7 krijg je Em7-Eb7-Dmaj7, met een chromatisch aflopende baslijn. Buiten zo'n context heeft het minder zin. Ik zou de dom7akkoorden in Sex Machine niet substitueren!

gorgasm
12 maart 2008, 12:40
a night in tunisia:Eb7 Dm, wordt A7 en Dm
En in dit liedje is de Eb7 al een tri sub

-=JEROEN=-
12 maart 2008, 13:33
Ok, ik vat em. Dank.

Guitarmania
13 maart 2008, 19:55
Oke, thanx indeed Euro. Die tritone had idd te maken met die 3 en 7.

Jeroen ook thanx. Om even op jou door te gaan; Gein van die B7 leek me juist om uit de ladder te lopen en naar E te kunnen gaan. Plus natuurlijk het feit dat ik een leuk eigen deuntje wilde maken dat toevallig met B leuk uitkwam. Maar dat gebeurt in mijn hoofd en is niet objectief goed of fout.

Ik zit nog steeds met die B7 met een b5 of een 4. Die gewone 5 verkrop ik niet na Fmaj7. Maar dat er een B(7) moet klinken heb ik nu gewoonweg verkozen.

Daarvan uitgaande: wat zou jij doen: b5 of 4 over B7?

-=JEROEN=-
13 maart 2008, 22:19
Werk wat je tot nu toe hebt even uit in GP5 ofzo, dan hebben we een beter idee van waar het naar toe gaat. In theorie kan van alles, maar of het ook klinkt is wat anders.

http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaar/guitarmania04.gp5

Mi-J'Den
15 maart 2008, 22:35
Ik zit jullie posts eens door te lezen, en waar ik aan moet denken is het Bm7b5 akkoord. Als ik het goed heb en zeg is de Bm7b5 de vii uit de C toonladder.
Ik heb wat zitten proberen en kom op bijvoorbeeld de onderstaande twee opties uit.


| C . . . | G/B . . . | Am7 . . . | Gm7 . C7 . |...
(1) ...| Fmaj7 . . . | Bm7b5 . . . | E . . . |

(2) ...| Fmaj7 . . . | Bm7b5 . . . | B7sus4 . (B7) . | E

Bm7b5: x2323x / 7x776x
B7sus4: x24252 / Edit: 797977

Bij optie (1) zit je eigenlijk nog in het 'gevoel' van de C toonladder, en je kunt rustig na de E met een C verder gaan of o.a. via
| E . E/G# | Am(sus2) . G(7) . | C

Bij optie (2) zit je al meer in de E toonladder en kun je verder gaan met Asus2 / Bsus2 / C#m7 or whatever you like.

Werkt dit voor je? Suc6

Christean

Guitarmania
17 maart 2008, 19:05
Thanx,

Ik hoor twee verschillende B-akkoorden:

1- als je na de Fmaj7 een gewone B7(sus4) speelt, moet je naar E als afsluitend akkoord;
2 - als je na de Fmaj7 een Bm7b5 speelt moet je daarna naar E, om op te lossen naar A. Die E is dan eigenlijk een mixo E.

Ik wil naar E dus geldt optie 1. Maar die kan ook met b5. Ik ben er nog steeds niet uit: B7(sus4) of B7b5. (En dus niet Bm7b5...).

-=JEROEN=-
17 maart 2008, 20:06
Laat nou eens horen hoe je het speelt, ritme is ook erg bepalend!!!

Guitarmania
18 maart 2008, 18:56
Jeroen, is effe een brug te ver voor mijn compu-mind. Ik zou niet weten hoe ik geluid ten gehore kan brengen op het forum. Gaat dat via die dumpertsites of zo? Je hebt me er geloof ik wel eens iets over verteld. Mic kopen, in programma opnemen en ergens downloaden... Ik moet dat nog eens goed uitzoeken.

Maar hoe dan ook, hierboevn stond het goed in een matenschema van Mij Den.

Zit dus alleen met 4 of b5. En die B met 4 speel ik dan als volgt:

x
5
2
2
2
x

en met die b5

x
5
2
3
2
x

Waarschijnlijk kun je deze akkoorden simpeler benoemen (A/B?). Ik heb ze op gehoor gevormd. Maar het gaat uiteindelijk naar E.

-=JEROEN=-
18 maart 2008, 22:32
Heb je guitarpro?

Guitarmania
19 maart 2008, 18:27
Ja, daar kan ik idd dingetjes in zetten. Wel veel werk vlgs mij om al die noten uit te schrijven. Hoewel ik van iemand heb begrepen - maar ik weet niet of dat zo is - dat je dingen kunt inspelen en dat die dan automatisch door het programma worden opgeschreven???

Ik zit hier trouwens ook met een gaaf Ableton programma voor opnamen. Maar daar moet ik eens een maand vrij voor nemen... ;-)

-=JEROEN=-
19 maart 2008, 18:55
één keer je schema uitwerken hoeft niet zo veel tijd te kosten
(de rest is herhaling neem ik aan)

hangt af van hoe handig je bent met het notenschrift en tempo

ik had al een beginnetje voor je gemaakt

http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaar/guitarmania04.gp5

Guitarmania
19 maart 2008, 19:04
Thanx man, you're too nice... ;-)

Ga me een keer goed verdiepen in dat spul.

Guitarmania
19 maart 2008, 19:07
Wilde wat terugposten, maar hoe doe je dat? Via een site www.theshower.nl ???

-=JEROEN=-
20 maart 2008, 11:41
uploaden naar sendspace, link van upload hier plaatsen

http://www.google.com/search?q=upload+files

of je stuurt em per mail ;)

Guitarmania
21 maart 2008, 21:47
Oke, thanx man... Ik ga eens werken aan mijn compu-hersencellen.