PDA

View Full Version : Niet 'eerlijk' hout



AvU
9 maart 2008, 17:36
Ik las een stuk in de consumentengids over 'Eerlijk hout'. Nu stond daar ook een lijstje bij welke houtsoorten met uitsterven bedreigt worden en vaak ook illigaal wordt gekapt.

Niet kopen (http://www.consumentenbond.nl/test/woning_huishouden/hout/eerijk_hout/houtsoorten_niet_kopen/)
Wel kopen (http://www.consumentenbond.nl/test/woning_huishouden/hout/eerijk_hout/houtsoorten_wel_kopen/)

Als julie hout kopen, vragen altijd of het FSC gekeurd is of vermijdt je de houtsoorten die op de 'Niet kopen' lijst staan?

grt. Arjan

barno
9 maart 2008, 18:07
ben zeker geen hardcore groene jongen, maar er valt zeker iets te zeggen voor milieubewust bouwen. En het kan ook een uitdaging zijn om es niet klakkeloos te kopiëren maar zelf te experimenteren met andere dan tropische houtsoorten. Ik probeer het alleszins.

niekb
9 maart 2008, 18:16
Als ik eerlijk ben let ik er niet op als ik hout ga kopen.
Ik ben er wel mee bezig want de exotische houtsoorten verdwijnen langzaam maar zeker.

Ik meen dat het FSC hout maar een klein deel is van het aanbod. De vraag is vele malen groter dan het aanbod gekeurd hout--> illegale kap. Dat is dus een lastig probleem.

Als ik kijk wat er op het lijstje niet kopen staat zie ik houtsoorten staan die ook weer niet de meest gebruikte houtsoorten voor gitaren zijn, hoewel ze wel gebruikt worden (wenge en zebrano)

Ik heb afgelopen week nog een plank cedrela odorata (loofceder) gekocht. Dit staat ook op een lijst van bedreigde soorten. Sommige cedrela soorten zijn niet meer te verkrijgen.

In de toekomst zullen fabrikanten zeker moeten gaan kijken naar alternatieven. Ik ga binnenkort een body van inlands peren maken om te kijken wat dat doet klanktechnisch.

Nielsje
9 maart 2008, 18:36
In de toekomst zullen fabrikanten zeker moeten gaan kijken naar alternatieven. Ik ga binnenkort een body van inlands peren maken om te kijken wat dat doet klanktechnisch.

Wellicht zul je een beetje zoete klank krijgen :)

Maar goed, over dat keurmerk..
Allemaal leuk en aardig, maar als 'klein land' vind ik dat Nederland wel eens doorschiet met z'n groene regels, gezever en gezeur.

Alles moet hier maar goed en verantwoord zijn, brommers zijn gevaarlijk voor de gezondheid, jullie weten het zelf ook allemaal wel..
En dat terwijl de VS en China dergelijke regeltjes niet hebben of niet handhaven. Tis allemaal maar een druppel op een gloeiende plaat. Leuk om aan mee te doen, maar niet altijd.

Eerlijk gezegd vind ik dat 'klanten' d'r niet voor moeten uitkijken of het hout wel of niet FSC goed is. Dat moet de houthandel maar doen. Die hebben daar veel meer zicht en invloed op.

no 1 hops
9 maart 2008, 18:59
en ik vraag mij af waar al die goedkope en niet goedkope nieuwe gitaren van worden gemaakt.
denk je dat eens in, al die merken en modellen, daar plant je niet zomaar even een bosje nieuw hout voor bij.

charlotte
9 maart 2008, 19:24
Ik let er ook niet zo op,
het is ook zo dat de meeste hout handels hun "verboden" hout al veel langer hebben liggen dan wij denken,: bijv. ik gebruik voor de toetsen het liefst Rio Pallissander, ook niet goed dus, en bij de AF hadden ze hier behoorlijk wat van liggen, echter dit hebben ze al vanaf de jaren 70 in huis.

Dus dat kun je dan ook gerust kopen /gebruiken, maar om milieu bewuster te gaan bouwen is natuurlijk iets voor te zeggen .

groetjes Charlotte :lp:

bassej
9 maart 2008, 21:18
zeur niet zo! in een een huis meubels en schuttingen zit wel ietsje meer hout. en hoeveel gitaren zouden er in NL rondzweven vergeleken met stoelen.
mrja zelf weten natuurlijk.

pasqual
9 maart 2008, 22:18
ik vind niet dat wij als particuliere bouwertjes ons druk moeten maken over zoiets. dit is meer voor de houthandel in kwestie, die mag zich daar mee bezig houden, wij zijn maar consumenten.

groeten Pasqual.

Mattia
9 maart 2008, 22:18
Stel, ik heb de optie: meer betalen voor gecertificeerd hout. Doe ik het meteen.

Maarja, die optie is er bij lang en na niet altijd. Verder zijn er ook niet FSC gecertificeerde plantages die wel degelijk 'goed' hout leveren, en ik ga er (wellicht wat naief) vanuit dat de meeste inlandse/westerse/europeese/amerikaanse houtsoorten min of meer redelijk worden beheerd. En Indisch palisander wordt nu in India tenminste min of meer gecontroleerd aangeboden. Dan is het makkelijk om Fender clones te maken, wat lastiger om Gibsons te maken, want mahonie blijft mahonie.

Ik heb bijvoorbeeld wel wat plantation grown Cubaans mahonie (enorm duur voor mahonie, VS website), gereserveerd voor akoestische zij/achterbladen. Ken ook iemand in de UK die ooit een zooi plantatie mahonie (swetenia macrophylla) uit Sri Lanka heeft gehaald, samen met een importeur. Zou ook leuk zijn.

Als de keuze er is, prima. Maar leuk hout laat ik er niet voor liggen.

niekb
9 maart 2008, 22:56
ik vind niet dat wij als particuliere bouwertjes ons druk moeten maken over zoiets. dit is meer voor de houthandel in kwestie, die mag zich daar mee bezig houden, wij zijn maar consumenten.

groeten Pasqual.

Dat is dus waar het om draait. De consument wil mooi en exotisch hout. Daardoor is de vraag hoog en wordt er illegaal gekapt. Ik denk wel dat de handels en overheden hier een grote stap in te doen hebben.

Mattia
9 maart 2008, 23:04
Dat is dus waar het om draait. De consument wil mooi en exotisch hout. Daardoor is de vraag hoog en wordt er illegaal gekapt. Ik denk wel dat de handels en overheden hier een grote stap in te doen hebben.

In de VS misschien, waar hardhouten meubels en dergelijke veel gewoner zijn dan hier. De VS is 'swerelds grootste consument van hardhout, op de voet gevolgd door het verre oosten. Hier wil men vooral goedkoop hout, en gecertificeerd hout is voor die fabrikanten gewoon ook duurder. Als de gemiddelde consument nou wat meer zou willen betalen, tja, dan komt er wat schwung in...

Enra
10 maart 2008, 07:18
In de VS misschien, waar hardhouten meubels en dergelijke veel gewoner zijn dan hier. De VS is 'swerelds grootste consument van hardhout, op de voet gevolgd door het verre oosten. Hier wil men vooral goedkoop hout, en gecertificeerd hout is voor die fabrikanten gewoon ook duurder. Als de gemiddelde consument nou wat meer zou willen betalen, tja, dan komt er wat schwung in...

Even aanvullend op jou info Mattia :
Inmiddels heb ik gehoord dat China rigoreus omspringt met de hardhoutvoorraden in de wereld. De vraag is met de groeiende economie enorm. Men kan het zich permiteren.

Verder is SFC hout een wassen neus!!! Ik heb verhalen gehoord van houthandels in het buitenland waar wat steekpenningen over gaan en vervolgens een paar stempeltjes gezet worden.

no 1 hops
10 maart 2008, 08:41
Dat is dus waar het om draait. De consument wil mooi en exotisch hout. Daardoor is de vraag hoog en wordt er illegaal gekapt. Ik denk wel dat de handels en overheden hier een grote stap in te doen hebben.
persoonlijk denk ik niet dat de muziek industrie de 'trigger' is voor illegale kap.
bos verbranding en kap hebben vaak ook andere redenen, bv landbouw grond creeren.
want zou men voor de muziek industrie bos kappen moet er eigenlijk anders gezaagt worden heb ik begrepen.

eigenlijk is zou je als gitarist bewuster moeten kopen.
vind het zelf altijd leuk een afdankertje, zoals mijn hondo ,weer een nieuw muzikaal leven tegeven door hem op te knappen.

Kim Wilson
10 maart 2008, 08:49
ik vind niet dat wij als particuliere bouwertjes ons druk moeten maken over zoiets. dit is meer voor de houthandel in kwestie, die mag zich daar mee bezig houden, wij zijn maar consumenten.

groeten Pasqual.
Ja, dat is makkelijk. Wijzen naar de ander. Terwijl jij als consument toch de vraag in stand houdt, wat Niekb ook al zegt.

Ook de stelling dat er meer hout in meubels e.d. gaat zitten is niet relevant. Het maakt het gebruik van "fout" hout niet minder erg.

niekb
10 maart 2008, 12:36
Eens!

Ik doelde ook niet perse op ons Nederlanders maar meer op de hele wereldbevolking. Alle consumenten.

Wat Enra zegt heb ik ook eens gezien in een tv doku waar houthandelaren gevolgd werden.

pasqual
10 maart 2008, 22:23
toch vind ik dat je als gewone consument je niet druk hoeft te maken waar het hout vandaan komt. dit is duidelijk de taak van de houthandel, die moeten zich aan bepaalde regels houden. als jij speelgoed koopt bij de blokker waar made in china op staat vraag jij dan ook aan de verkoopster of er jonge kinderen aan dit product hebben gewerkt? ik niet in ieder geval. dit is geen gebrek aan respect of interresse maar ik hoef me niet bij alles af te vragen of het politiek correct is. hier wilde ik het ff bij laten.

groeten Pasqual.

ernieman
11 maart 2008, 07:30
Laten we het hier idd even bij houden. "Zelfbouw" is geen plek voor politieke geschillen op te lossen.
Dus voor u antwoordt. Bezind eer ge begint. Zou zonde zijn als er een slotje komt op dit topic.

AvU
11 maart 2008, 12:42
Dat is het idd niet, maar het heeft toch wel heel veel met zelfbouw te maken. Dus leek het me de enigste plek voor zo'n topic.

grt. Arjan

ernieman
11 maart 2008, 16:33
Nee, het past idd heel goed in zelfbouw en ik vind het zelf ook best wel belangrijk om "jezelf" (mijzelf, onszelf) die vraag te stellen.

Zelf gebruik ik het liefst zo veel mogelijk "inlands" hout (europeesch). Of dit nu direct ook meteen "correct" hout is weet ik niet, maar het voelt voor mij prettiger (is ook al iets he :) )
Maar voor sommige dingen (zeker bij historische instrumenten) moet je nu eenmaal vaak naar bedreigde houtsoorten pakken omdat de klant dit wil en omdat er niet altijd alternatieven zijn.