PDA

View Full Version : Versterkerqueste



Bellator
9 maart 2008, 17:33
Hoi,

Ik ben op zoek naar een versterker, mijn budget is max. 1500 (combo of top met cabinet). Ik zoek een mooi warm doch helder clean geluid en een strak, punchy en goed gedefinieerd hi-gain geluid voor metal. Ik speel op een Epiphone LP.

Ik vind de clean van Vox en Fender versterkers erg mooi, de Marshall clean wat minder. Ik wil hem dus zuiver clean kunnen krijgen, zonder randje.

Wat high-gain geluid betreft vind ik de Peavey 5150 op albums van In Flames, Arch Enemy, Carcass (op Heartwork bijv.) etc. erg mooi. Marshall vind ik vaak te schel en modderig.

Ik zal een paar resultaten van geteste versterkers neer zetten, zodat jullie mij misschien beter kunnen helpen.

Ik zou het fijn vinden als jullie mij nog wat versterkers kunnen aanraden. :chicken:

Bellator
9 maart 2008, 17:35
Testronde 1:
Engl sovereign (oude versie) - clean prima, erg sprankelend maar wel een beetje schel, het vierde kanaal was strak en gedefinieerd, wel een beetje steriel.
Koch Multitone (combo) - iets minder mooi sprankelende clean en minder gedefinieerde gain.
Brunetti Maranello - zeer fraaie clean, maar te weinig gain en geen reverb. Over de MC-2 was ik minder onder de indruk, beetje dof clean en overstuurd niet zo gedefinieerd.

Testronde 2:
Thunder combo - clean was wel goed, de gain vond ik zeer goed, heel krachtig, punchy en goed gedefinieerd. Wat ik vervelend vond is dat het clean en het crunch/lead kanaal dezelfde gain knop deelden, dan is het schakelen tussen een mooi clean en een heftig overstuurt geluid niet echt mogelijk. Daar deze geen midi ingang heeft is het werken met presets is ook geen optie. Als iemand hier een oplossing voor weet hoor ik het graag!
Screamer combo - de clean was wat sprankelender en het gebruiksgemak t.o.v. de Thunder sprak mij erg aan. Het overstuurde geluid was echter wat scheller, minder krachtig en punchy.

Voor mij won de Thunder het wat betreft het lead kanaal en met het iets mindere clean kan ik wel leven, maar eerdergenoemde gedeelde knop is erg jammer.

Een Marshall JCM 2000 TSL met Mercury trafo en JJ ECC's en JJ E34L buizen vond ik mooi overstuurd, veel ballen en punch. Clean ook wel aangenaam, vooral met een beetje chorus en reverb, maar het clean blijft een beetje droog en het geluid over het algemeen een beetje modderig.

Bellator
12 maart 2008, 10:03
Even bumpen

Marc Oblivian
12 maart 2008, 10:18
Ik denk dat je wat explicieter moet vragen om suggesties, want ik maak uit jouw verhaal niet zo snel op dat je om meningen vraagt; het lijkt eerder op een soort review topic.

Maar goed: heb je al eens naar een Mark IV van Mesa gekeken..die kan een hoop...van lekker clean tot high gain...moet je wel effe voor gaan zitten om hem goed in te stellen. Andere aanraders: Engl Powerball (maar geen Vox clean, wel superstrak en volle lead), Engl Savage (ook strak gain, iets meer rock georiënteerd, maar nog steeds behoorlijk bruut), Blackmore (idem, maar weer iets meer rock-georiënteerd), 5150 III ofzo (nieuwste EVH versterker..ook erg goede verhalen over gehoord, veel gain, redelijk goed clean). Mesa Rectifiers: lompe gainkanalen en best een goed clean, echter minder strak dan bovengenoemde amps. Als je de aparte Mesa sound mooi vind, is dat wel de amp voor je.
Anders de Peaveys (5150, 6505 (+)) toch aan de tand voelen. Wordt vaak een minder goed clean aan toegeschreven (maar wie weet vind jij dat wel meevallen) en het is algemeen bekend dat er een brute scheur inzit.

Bellator
12 maart 2008, 16:42
Nou ja, in de eerste post staat dat ik een versterker zoek voor max. 1500,- euro (top incl. cab of een combo), dus wat de Engl Powerball en de Savage betreft gaat het feest niet door. Ik zal de Mark IV eens proberen als ik hem tegenkom.

Ik vraag naar suggesties of een oplossing voor het probleem van de engl thunder. Vrij duidelijk lijkt mij.

Ik heb een paar keer beknopt mijn mening over een versterker gegeven zodat het duidelijk is waar ik naar op zoek ben.

TimmU
12 maart 2008, 16:46
Koch Powertone II ? Moet tweedehands te doen zijn lijkt me?

Marc Oblivian
12 maart 2008, 16:47
Voor 1500 kan je makkelijk een 2de hands Powerball of Savage vinden hoor: er staat bv een Savage op gitaarmarkt incl footswitch voor 1200. Kan je je geen buil aan vallen denk ik....mooie amp! (ad is niet van mij overigens).
Tenzij je uiteraard geen 2de hands wilt, maar dan krijg je de Mark IV ook niet voor dat geld.

Bellator
12 maart 2008, 16:53
Ja, kweenie, ben een beetje voorzichtig met tweedehands, geen fabrieksgarantie enzo. Het is een beetje een lastige prijsklasse (1500), dat is zo, maar daarom vraag ik om suggesties, het liefst nieuw. Maar bedankt.

humbucker
12 maart 2008, 17:25
Vox AC30-AC50..

hebben in ieder geval een heerlijk clean!

erwin_ve
12 maart 2008, 18:35
Ik weet niet op welk volume je het clean(vd Thunder) getest hebt, bij een stevig bandvolume wil het clean gaan breken met humbuckers.

Dweezman
12 maart 2008, 19:02
Multitone heeft een machtig mooi clean, zou Koch niet al te snel afschrijven. Ze zijn wel wat lastig in te stellen.

JohnLord
12 maart 2008, 20:21
Koch's worden inderdaad vaak onderschat, maar ze zijn geweldig. Je kan er zelfs jazz op spelen. Inderdaad lastig in te stellen, een lichte aanraking van een knop geeft al duidelijk hoorbaar verschil.