PDA

View Full Version : Blade TS-1 Pimpen wat te doen met VSC/routing.



Tupelo
9 maart 2008, 17:28
Ik heb besloten dat ik mijn Blade laat pimpen.
Body is gewoon van het lekkerste stukje hout dat mijn gitaarrevue gepasseerd heeft, daarom, liever investeren en aanpassen i.p.v. vervangen deze keer.

Is dan wel i.p.v. een goede Nylon gitaar, maar misschien dat ik die maar een goedkope moet kopen dan.

Gaat i.i.g. worden

* Little ‘59™ for Tele ST59-1b
* Vintage Rhythm STR-1

Verder Maple hals/toets, jumbo frets als 't ff kan.
Lockin Tuners & uiteraard pots ook maar ff vervangen.

Het moet echt mijn werkpaardje worden (is het ook altijd geweest), blijven dus.

Weet iemand hoe het zit met die VSC tone regeling op Blades.
Is die nogsteeds bruikbaar, ook met bovenstaande elementen.
Of te wel; is de toonregeling actief, of zijn de originele elementen dat..?

Er zijn nog wel wat mods die ik t.z.t. zou willen, Bigsby b.v.
Verder, mocht die VSC in combinatie met de nieuwe elementen onbruikbaar zijn, dan heb ik i.i.g. al mooi een routing voor (batterij/electronica) een booster, piezo of sustainer ooit.

Anyhow, voornaamste vraag: 'Werkt die VSC ook nog met andere elementen?'
En zo nee; wat is leuk speelgoed om op de toch al aanwezige 9 voltbatterij aan te sluiten?

Orpheo
9 maart 2008, 20:16
mijn favoriet is de 3 bands eq+18 db gainboost van guitarfetish. 60 dollar (ongeveer 40E) en het maakt je gitaar geweldig veelzijdig.

Tupelo
10 maart 2008, 14:01
Ik heb eens zitten kijken.
Ben die booster die jij bedoelt niet tegengekomen, maar wel een heleboel andere.
Kosten inderdaad verhoudingsgewijs geen drol.
Dus denk dat die er wel eentje in gaat komen!
Toch een feature op mijn Blade die mij erg bevalt, dus die wil ik erin houden.
Rete handig wanneer je jezelf niet hoort en je nasa space centre uit de buurt is.


Alleen nog ff kijken welke mij geschikt lijkt.
Denk dat ik dat maar ff in overleg met mijn Luthier doe.

Dank Orph, goede tip! :p

Tupelo
10 maart 2008, 21:04
Zijn er nog bijzondere schakelingen mogelijk met die Little ‘59™ for Tele ST59-1b?
Single coil/uit fase..?

Orpheo
11 maart 2008, 01:25
Hoi tuup!


sorry dat ik nu pas reageer, beetje druk gehad enzo...


dit is de bewuste booster:

http://store.guitarfetish.com/guprgaourbeu.html

je moet effe flink pielen, een extra pot gebruiken, extra schakelaar, maar dan HEB je ook wat, damn. met de schakelaar kan je 'm true bypass maken (echt dodelijk eenvoudig, kan ik zelfs) en met de pot heb je een booster. op de printplaat zelf zit namelijk een klein potje, en daarmee kan je kiezen hoeveel hij boost, en dat level is maximaal +-18db, en dat kan je doen via de pot. nou ja, staat heel duidelijk in de handleiding :)

ik zou gebruiken een lil JB in de brug, een lil59 in de hals en een duckbucker in het midden. de duckbucker is stil, maar wel een ECHTE stratsound. echt WAANZINNIG lekker element.

als je de lil's split, of parallel gooit (ik raad split aan), kan je echte stratsounds creeeren,, en met de EQ spelen voor 'van alles en nogwat'.

ik heb liever split tegenover parallel, omdat de ruis zo lekker is bij die pickups, het geeft echt een strat-feel. parallel kan wel, maar dan heb je 2 pushpull pots nodig, een per parallelschakeling. voor single/serie heb je, voor 2 pickups, al genoeg aan 1 potje.

als je echter ruimte hebt voor humbuckers (swimming pool routing), zou ik je aanraden mijn eigen wiring te doen.

-railshumbucker+singlecoil naast elkaar in brug en hals, echte single in het midden.

-met een 3polige 2 standenschakelaar kan je kiezen: of je maakt van die rails+singlecoil een superhumbucker, OF je hebt alleen de singlecoil. als je de singlecoil hebt, gaat 'ie naar de 5 weg. heb je de superhumbucker, gaat 'ie naar een 3 weg, ala les paul.

-daaruit komt uiteindelijk een hot-draad. die gooi je aan een enkele volumepot+tone. op de plaats van de 3e tone zit nu dan de 3 weg schakelaar ala les paul.

-combineer dat met een push pull pot voor de rails en de potjes voor de booster, eq en de toggle (of drukknopje) voor de true bypass, en je hebt een tonebeest.

dat zou ik doen, als ik de ultieme strat zou willen maken :chicken:



edit: met floyd rose erbij, dat dan weer wel (en het liefst een sustainer, maar goed, dat is mijn uberfoute smaak).


heb je hier wat aan?:D

Orpheo
11 maart 2008, 01:27
ik ga het niet editten, ben te blij met dat stuk tekst. maar ik lees de beginpost door, en je hebt dus een blade tele, right? niet de strat...



dan gaat dit verhaal natuurlijk niet meer op :chicken: haha maar goed, ik laat 't staan om er ooit naar te kunnen refereren als iemand het weten wil (en voor mezelf, omdat ik anders deze wiring vergeet, haha)

Tupelo
11 maart 2008, 13:55
He Orph.
Ben toch blij met je reactie hoor.
Beetje wegwijs worden met wat er zoal te koop is.
Ik ga zeker voor een boostertje nu ik zie wat ze kosten.
Ga het alleen wel even in overleg met mijn Luthier doen.
Kijken wat hij voor advies geeft over schakelingen i.c.m. de gekozen elementen.

Anyhow, toch bedankt! :)

Orpheo
11 maart 2008, 13:57
He Orph.
Ben toch blij met je reactie hoor.
Beetje wegwijs worden met wat er zoal te koop is.
Ik ga zeker voor een boostertje nu ik zie wat ze kosten.
Ga het alleen wel even in overleg met mijn Luthier doen.
Kijken wat hij voor advies geeft over schakelingen i.c.m. de gekozen elementen.

Anyhow, toch bedankt! :)

ik heb trouwens die wiring even uitgetekend. mocht je 'm willen hebben, pm ik 'm je wel.

Tupelo
13 maart 2008, 13:53
Ik houd 'm zelf maar in leven en hoop einde topic een mooi plaatje te kunnen posten.
Elementen & tuners zijn besteld.
Scheelt idd. een slok op een borrel om dat spul in de states te bestellen.
Ben € 158,- kwijt inclusief verzenden.

Zit toch nog wat te dubben over de preampjes.
Het zijn er zoveel.
Zou er het liefst eentje hebben die ik gewoon aan/uit kan switchen, misschien 2 opties; beetje een overdosis aan mogelijkheden met die dingen.

Tupelo
14 maart 2008, 19:35
GAS:
Na veel dubben; wil niet dat het te lang gaat duren & zou voor iedere tele (dus ook die van mij) geschikt zijn: ook besteld. (http://store.guitarfetish.com/teac25bomida.html)

Morgen maar eens langs de Luthier om de boel uitιιn te laten zetten.

Tupelo
25 maart 2008, 19:47
Geduld is een schone zaak.
Inmiddels mijn preampje binnen; zonder douanekosten. :dance:

Tupelo
29 maart 2008, 15:55
Eenzaam topic zo.
Enfin.
Hij ligt bij de Luthier en die heeft er zin in.

Hals vervangen gaat niet door, is niet nodig volgens hem.
Gewenste effect zou kunnen tegenvallen, behalve dat, omdat ik het halsprofiel zo ontzettend fijn vind leek het hem beter de originele hals te behouden en gewoon voor een refret te gaan.
Zitten nu vrij brede medium jumbo frets op die behoorlijk versleten zijn.
Er voor in de plaats komen wat dunnere nog iets hogere frets.

Locking Tuners komen er evengoed wel op.

Preampje installeren is geen probleem; driemaal hoera voor de al aanwezig ruimte daartoe op een Blade :cheerup:
Komt zo een dubbele pot op met een neutral stand vanuit waar ik mid en treble boost kan bij/afdraaien.

De switch die nu voor de actieve elementen gebruikt wordt gaat straks mijn Little '59 serie, parallel of enkelspoel schakelen.

En wat de kosten betreft; ook dat gaat alleszins meevallen. :cooler:

Tupelo
18 april 2008, 14:00
Hij is af en alles is gelukt volgens de bouwer.
Alle schakelingen waren mogelijk.
Is een heel erg veelzijdige gitaar geworden volgens de bouwer.
Kan hem vanmiddag of anders morgen komen ophalen.

Ik ben zo benieuwd! Joy!! :cheerup: