PDA

View Full Version : Haakse Neutrik plug



superken_nl
9 maart 2008, 11:01
Hallo Lieve mensen! :hippie:

Ik heb onlangs al mijn budget-kabels vervangen door de cordial CGK 175 serie, met haakse neutriks. He gaat mij om de neutrik hieronder:


http://www.okaphone.nl/product/images/np3rcs.jpg

Als ik zie hoeveel moeite alle grote merken doen, om gitaarkabels van begin tot eind te isoleren met een dikke mantel, dan vraag ik me af waarom neutrik dat zwarte kapje van plastic gemaakt heeft Dit betekend dat er 2cm van de plug niet goed geisolleerd is. Ik gebruik 4 van die kabels, dus dat is in totaal 16 cm aan kabel dat niet goed geisoleerd is. Dan heb je toch ongelooflijk veel signaal verlies? :sneaky: Of zie ik dit verkeerd?

no 1 hops
9 maart 2008, 11:07
ik denk dat de verbinding, soldering van meer belang is dan de massa van de plug een plastic plug met vergulde stekker zal misschien nog beter functioneren dan die plug van jouw uit complet metaal (of is het aluminium)

ik gebruik zo'n ouderwetse haakse plug
http://www.velleman.be/images/products/11/ca025.jpg
gaat prima, alleen daar een goede tasker kabel aan vast krijgen is niet echt makkelijk vanwege de dikte van de kabel

jerome
9 maart 2008, 11:18
Dat is idd een eigenaardig ontwerp...
Over die lengte waar dat plastic zit is de kabel gestript en is dus de geaarde mantel van de kabel weg en dus ook de afscherming tegen brom en ruis uit de omgeving.
Mss is die oppervlakte zo klein dat er geen storingssignalen van buiten af bij kunnen komen?
Kan je niet aan de binnenkant van dat plastic een stukje zelfklevend aluminium of koperfolie plakken en over de soldeerpunten een stukje isolatietape?

ben vanhoof
9 maart 2008, 11:48
Wat voor zever is dit nu weer. Wat dan met een kabel van 9m... Ik heb ook neutrik pluggen en heb nog geen betere gezien op andere kabels. Ik ben dan wel niet zo'n audiofiel die €80 of meer aan een kabeltje van 6m geeft.

bass blom
9 maart 2008, 12:13
inderdaad, gezever, feitelijk onjuist ook.
en hee, als je signaal je gitaar binnen komt, meet eens op hoeveel centimeter er dan niet afgeschermd is. (niet, niet geisoleerd)

superken_nl
9 maart 2008, 12:29
Ik heb ook neutrik pluggen en heb nog geen betere gezien op andere kabels. Ik ben dan wel niet zo'n audiofiel die €80 of meer aan een kabeltje van 6m geeft.

Volgens mij zijn er wel degelijk betere van Neutrik, namelijk deze:
http://www.guitargear.be/images/photos/nieuwe_neutrik_haakse_plug.jpg

Ik ben ook niet zo'n audiofiel, maar voor 4 euro per connector mag je toch bovengemiddelde verwachtingen hebben....


als je signaal je gitaar binnen komt, meet eens op hoeveel centimeter er dan niet afgeschermd is .

Daar heb je helemaal gelijk in! Daar kan ik beter eerst naar kijken, voordat ik over connectors ga zeveren :satisfie:

zoon van Piet
9 maart 2008, 12:56
gôh.. het is dat TS er over begint, maar ik heb die pluggen dus al een jaar of tien in gebruik ( beide types). Nooit gemerkt dat mijn signaal gestoord wordt! Ik ga ze direct vervangen! ;)
Zonder gekheid: ik heb het écht noot gemerkt, en verschil met het geheel metalen type is me zeker niet opgevallen.
Die bovengemiddelde verwachtingen maakt Neuktrik helemaal waar. Ik kan me nog steeds herinneren hoe skeptisch ik was toen de verkoper ze me voior het eerst in mn maag splitste, in 1985 of zo.. de pluggen die ik toen kocht, gebruik ik nu nog..
Vintage pluggen!!!

ben vanhoof
9 maart 2008, 13:07
Ik heb van die standaard neutrik pluggen zoals afgebeeld, en gebruik als eindkabel van mn gitaar een neutrik silent plug. Erg makkelijk als je van gitaar wilt wisselen ofzo. Die kosten wel iets meer, ik heb ze €8 betaald fzo.

bert k
9 maart 2008, 14:06
Zo'n klein stukje afscherming dat mist geeft geen problemen. Net als wat verder in de gitaar, daar is ook niet alles afgeschermd. Zelfs als je de holtes met shielding hebt, lopen er nog steeds draadjes naar de pups en de output. Geen probleem.

minoin
9 maart 2008, 14:08
Grappig, van vorige week nog voor 120 euro aan kabels en pluggen besteld, waaronder de Neutrik haakse plug. En ik moet zeggen dat hij het perfect doet, ze zijn alleen wel een bitch om te solderen vind ik.
Welke kabels gebruiken jullie erbij? Ik heb bij Thomann de Sommer Cable Spirit XXL gekocht, zeer sjiek!

guvnor
9 maart 2008, 15:22
Ik kan me nog steeds herinneren hoe skeptisch ik was toen de verkoper ze me voior het eerst in mn maag splitste, in 1985 of zo.. de pluggen die ik toen kocht, gebruik ik nu nog..
Vintage pluggen!!!

Same here... Ik kocht ze in '88 of zo en sindsdien verhuizen ze wel eens van kabel (slijtage/breuk) maar ze zijn nog steeds perfect.

barno
9 maart 2008, 15:51
wilde onlangs zo'n neutrik kopen om in te pluggen in mijn zelfbouw met tele input: het ding past er niet in (binnenkant hoek komt tegen kant input). Zijn er haakse inputs die wel in een tele input passen (zo'n verzonken type input that is)?

Eko
9 maart 2008, 15:54
Voor een tele gewoon een rechte nemen en door je gitaarband halen zoals altijd. Perfectie! Wel goed spul dat Neutrik. Ik heb inderdaad een set die al eeuwen meegaat. Zijn van die dingen waar je nooit bij stil staat.

Lexvandoef
9 maart 2008, 15:55
wilde onlangs zo'n neutrik kopen om in te pluggen in mijn zelfbouw met tele input: het ding past er niet in (binnenkant hoek komt tegen kant input). Zijn er haakse inputs die wel in een tele input passen (zo'n verzonken type input that is)?

Hmmm das wel vaag, bij mij pastie er wel gewoon in, en ik heb ook een verzonken input aan de zijkant van mijn tele.

jerome
9 maart 2008, 15:56
inderdaad, gezever, feitelijk onjuist ook.
en hee, als je signaal je gitaar binnen komt, meet eens op hoeveel centimeter er dan niet afgeschermd is. (niet, niet geisoleerd)

Ja idd :chicken: ,
dat is met de meeste gitaren wel meer dan 2 cm! 8)

Orpheo
9 maart 2008, 16:39
Hallo Lieve mensen! :hippie:

Ik heb onlangs al mijn budget-kabels vervangen door de cordial CGK 175 serie, met haakse neutriks. He gaat mij om de neutrik hieronder:


http://www.okaphone.nl/product/images/np3rcs.jpg

Als ik zie hoeveel moeite alle grote merken doen, om gitaarkabels van begin tot eind te isoleren met een dikke mantel, dan vraag ik me af waarom neutrik dat zwarte kapje van plastic gemaakt heeft Dit betekend dat er 2cm van de plug niet goed geisolleerd is. Ik gebruik 4 van die kabels, dus dat is in totaal 16 cm aan kabel dat niet goed geisoleerd is. Dan heb je toch ongelooflijk veel signaal verlies? :sneaky: Of zie ik dit verkeerd?

de isolatie zit IN de plug, achter dat plastic. immers, de isolerende mantel moet ook aan aarde (anders krijg je rommel in je signaal en brom/ruis). en omdat het aan aarde moet, loopt het door de hele plug aan de stekker zelf.

ben vanhoof
9 maart 2008, 17:25
That's it!!!! Btw, die haakse plug die daar afgebeeld is, is dat geen stereo plug (en dus niet bruikbaar als gewone gitaarkabel)?

Lexvandoef
9 maart 2008, 17:26
That's it!!!! Btw, die haakse plug die daar afgebeeld is, is dat geen stereo plug (en dus niet bruikbaar als gewone gitaarkabel)?

Is wel bruikbaar als gewone gitaarkabel, alleen onnodig.

Edit: Ik zat ook net te denken, wat denk je van de rest van je kabel dan? Dat is ook niet van metaal!

jerome
9 maart 2008, 20:33
In Instrumenten- en microfoonkabel zit wel degelijk een metalen mantel (kopergaas of aluminiumfolie) om de draad (of 2 draden bij stereokabel), dus onder de kunststof/rubber buitenlaag.
En die mantel zit verbonden met het metalen huis en via de versterker met de randaarde van het stopcontact, dus op die manier heb je toch een kooi van Faraday.
Alleen wat TS bedoelde is dat er ter plaatse van dat kunststof stripje in de plug een "lek" zet.
Maar als dat "lek" niet te groot is maakt dat idd niets uit.