PDA

View Full Version : Basgeluid opnemen



Han S
8 maart 2008, 23:44
Hoe doen jullie dat? Ben je wel eens 100% tevreden over het basgeluid wat je opneemt? En hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb het over de basgitaar dus, heb je een microfoon gebruikt en welke, heb je een grote luidspreker of juist een kleine als de 10"? Heb je een DI gebruikt en waarop, op de bas zelf op op de line out van de amp?

Ik heb dit weekend de Twelve bars Bluesband, een van de betere bluesbands van dit landje waarmee ik al eerder een CD opnam die het schopte tot CD van het jaar. Deze band heeft een nieuwe bassist, een jongen die geen noot mist en alles is perfect getimed. En het geluid was helemaal 100% goed, met de Stramp 100wtt gitaaramp (buizen) uit 1971, een 18" speaker en een Sennheiser MD421 microfoon.

Standaard gebruik ik altijd een AKG D12E, maar deze keer was ik daar niet helemaal tevreden mee, dus probeerde ik een zeldzame AKG D202 omdat die ook uit 1971 komt en wat een laag komt er uit zo'n microfoon, die twee kapsels heeft. Maar het was nog niet helemaal perfect, dus dan grijp je maar weer een MD421 en dat was perfect.

Gitaristen zijn terecht heel kritisch op hun geluid, maar dat geldt net zo goed voor de bassist en er is toch niks mooiers dan een perfect geluid, oniedan?

Morgen nog wat gitaarsolo's en zangwerk en dan hebben we weer een mooie blues CD gemaakt. De mannen namen vrijdag 10 nummers op met de hele band tegelijk, mooi man!

bass blom
9 maart 2008, 00:14
meestal DI en vaak mix van DI en mic, vaak een beetje ondergeschoffelde kindjes ja die bassisten :D
zeer benieuwd naar die CD! heb je lekker zitten swingen? :p

bert k
9 maart 2008, 00:54
Han, doe jij dan niet een extra spoortje met DI erbij?

minoin
9 maart 2008, 01:14
Bij ons album heeft de bassist via DI gespeeld. Hij speelt op een Yamaha 6-snaar John Myung signature (Dream Theater ;)) en ik moet zeggen dat die basgitaar op bijna elke versterker en opname hetzelfde soort geluid geeft.
Anyhow, we hebben dus via DI gedaan vanuit zijn Trace Elliot setje.

bert k
9 maart 2008, 01:21
Heel gebruikelijk. De laatste keren dat ik in de studio bas speelde, ben ik de in regiekamer gebleven. Rechtstreeks via DI de mengtafel in. Prachtig geluid.

Een mic werkt alleen als je een mooie amp met een eigen geluid hebt.

pol
9 maart 2008, 14:24
Ik heb een sansamp rackmount, klinkt wel lekker voor bas.

maar een 18" speaker Han ?, is die niet wat traag ?

Iceman
9 maart 2008, 15:13
Gewoon basgitaar met DI opnemen en de Ampeg SVX plugin er overheen halen.

http://www.ampegsvx.com/Main.php?prod-AM.php

De SVX plugin klinkt echt belachelijk goed, erg mooi buizengeluid.

fivelastwords
9 maart 2008, 15:24
Gewoon basgitaar met DI opnemen en de Ampeg SVX plugin er overheen halen.

http://www.ampegsvx.com/Main.php?prod-AM.php

De SVX plugin klinkt echt belachelijk goed, erg mooi buizengeluid.

Daar kan ik me niet anders dan compleet bij aansluiten. Super plugin. Ben bezig met nieuw nrtje voor de band, nog vrij ruw allemaal, vooral qua compositie, maar dan kan je hem "in actie" horen. Basgitaar is Warwick Corvette 4-string...

http://www.fivelastwords.net/Music/nieuwdikhardsnelbridge.mp3

Roman
9 maart 2008, 17:37
Grappig, MD421 is de eerste mic die ik op bass altijd ga zetten. Plus ik neem ALTIJD een DI spoor op. Overigens klinkt een sm57 bij een goed potje (prog)metal ook fijn.

Ik moet er bij zeggen dat ik er niet al te veel mee experimenteer. Het DI spoor is bij mij toch vaak wel het spoor wat uiteindelijk gebruikt wordt, hoewel ik toch vaak de mix van md/di gebruik.

Ik ben zelf bassist, maar neem zelf het liefst toch via DI op. Why? dunno, ik ben dan wel weer meer kritisch met wat voor bass ik op neem. Het liefst gebruik ik daarvoor mijn Ibanez active bass terwijl ik voor live werk (dus via mijn amp) snel grijp naar mijn cord bass. Dat ding heeft meer warmte terwijl de Ibanez meer "ballen" heeft, voor opnames vind ik dat het lekkerst (ik speel bass in een progmetal bass en ben wel van de snelle korte nootjes en stukken hoger op de hals. Gestemd in drop-D en dan alles nog 2 nooties naar beneden. En dat extra laag komt verassend goed door die DI/pre-amp. Dankzij het active element)

Han S
9 maart 2008, 21:02
Han, doe jij dan niet een extra spoortje met DI erbij?

Jazeker, als ik een DI op het instrument gebruik, een DI op de line out van de amp en een microfoon, gebruik ik dus drie tracks.

Ik gebruik voornamelijk de microfoon, omdat de bassist geeft gekozen voor het geluid wat hij uit de luidspreker hoort. Dat is mijn referentie en of ik dat nou wel of niet mooi vind doet er minder toe. Als ik het zelfde geluid uit de studio monitoren hoor ben ik waar ik wil zijn. Het spoor met de DI mix ik er hoogstens wat bij om daar sublaag uit te halen of wat extra attack, maar de basluidspreker is de referentie.


maar een 18" speaker Han ?, is die niet wat traag ?

Of een 18 inch speaker traag is? vaak klinken 18"speakers helderder dan 15" speakers en voor een bas zijn ze snel genoeg, als is de kwaliteit van de speaker wel erg belangrijk. En een 18" hoeft minder uitslag te maken voor veel luchtverplaatsing.


Gewoon basgitaar met DI opnemen en de Ampeg SVX plugin er overheen halen.


Op de eerste plaats neem ik met 2 inch analoge tape op en op de tweede plaats vind ik plugins dan wel goed presteren, maar het is altijd net niet goed genoeg. Op de meeting in Almere stonden we een tijdje te luisteren naar die Line6 gitarist en weer hadden we het gevoel dat de laatste 10% er gewoon niet is. Ik ken studio engineers die de gitaar met een DI opnemen en dan met plugs de distortion maken. En ik ben daar nog nooit door gevloerd zoals ik word gevloerd door een buizenbak met een geweldige gitarist. Vergeet niet dat de feedback van de speaker op de gitaar een belangrijk deel van je geluid is en met een DI heb je zero feedback.

Dit weekend overigens met een Soldano opgenomen, is een mooie amp.

B_2_the_a
9 maart 2008, 21:13
tjah
ik had een aphex bass exciter, dat is de basvariant van de aphex aural exciter..
Ik gebruikte de d.i. uitgang van de aphex, dus bas direct erin en dan naar mengpaneel..

Indien ik met effecten speelde had ik een simpele d.i. na de effectpedalen..


Moet toegeven dat ik de aphex mis met basopnames :S bas op de line 6 toneport ux1 klinkt niet echt joepie

Maar voor een bluesband is het anders, heb je toch een heel ander basgeluid nudig (geen wall of sound ;))

guhlenn
10 maart 2008, 07:58
DI en mic. Ik gebruik bijna standaard de 414 voor alles... dus ook hier, voor een SVT 2x10", meer is nie verantword in mijn kleine ruimte. Die DI is een DAV BG en die klinkt echt super. Veel definitie. Voor de echte oomph heb ik dan wat mic, maar die sneuvelt in de mix grotendeels. Ik vind bass opnemen echt een eitje. Mits de bassist wat kan dan. :)

pol
10 maart 2008, 08:55
ik heb die ampeg plugin ook even getest, en die doet het idd verdomd goed, lekkere volle sound, veel opties qua instellingen, en alles klinkt wel goed...

al zal een MD421 voor een goeie cab ook wel lekker klinken, maar dan moet je ook genoeg lawaai kunnen maken, voor homestudio dingen zijn die plugins wel handig.

vincent136
10 maart 2008, 10:30
Interessant toppic :)

Ik ben ook bezig geweest bas op te nemen met de toneport ux2, ik plugde mijn bas rechtreeks in de toneport, alleen ik was totaal niet tevreden over het geluid. Wanneer ik het geluid hoor wat uit mijn amp komt (peavey tko 115, 15' inch speaker) heb ik een lekker geluid met veel body en karakter en een lekkere vette knor, maar wanneer ik de bas (een jazzbass) in de toneport plug is dit hele karakter weg. Ik heb het nog niet geprobeerd met de DI out van de amp zelf, dat ga ik doen als ik weer thuis ben.. misschien klinkt het dan veel vetter en voller. anders maar opzoek naar een goede 2e hands akg d112, daar heb ik veel positiefs over gehoord.

Ik heb ook nog een losse, actieve DI van DAP. Niet echt een hele goede, was 30 euro :-) Die gebruik ik altijd voor mijn akoestische gitaar, want die is heel erg passief. Dat werkt prima..
Die zal ik ook eens testen.

Als ik wat getest heb zal ik m'n resulaten wel vertellen/laten horen

TIMBER
11 maart 2008, 09:29
Ik gebreuk een mic en een DI maar de mic is voor mij wel leading in de sound. Op internet vond ik ooit dit en ook wel een interessant stuk.

-

How To Get A Great Bass Sound In Your Home Studio
by Michael Laskow


I spent more time in the early part of my engineering career trying to get a great bass sound than anything else. I tried going through a direct box. I tried miking the amp. I tried different amps. I tried different mics. I tried everything!
No matter how hard I tried, I always fell short of the mark. I went in search of the Holy Grail for bass sounds but never found it. I realized with time that the answer wasn't a singular prescription for success, but a collection of techniques that could be used as each situation dictated.

The first step in getting a good bass sound is of course, having a good sounding bass. "Good" being a subjective word, of course. With that in mind, let me simply say that the bass should have a nice balance between a rich bottom end and an articulate top end, great intonation, nice sustain, and no rattles or buzzes.

A few basic things to know about recording basses; First, and maybe foremost, the player has a great deal to do with the sound. As with many instruments, it's mostly in the fingers.

Second, the natural sound of the instrument is important. If the tonality isn't there to begin with, it's difficult at best to fake it. All the tube preamps and eq in the world can't hide a bass sound that's dull and lifeless.

Third, the strings. Round from flatwound, brass verses nickel. They all have a sound. The sound you like will be a personal choice. But, let me add that the song you're recording can and should dictate the type of sound you are going for. In other words, the bottom shouldn't sound alike for every type of song.

Fourth, recording a bass guitar with a direct box sounds differently than recording the bass by miking the amp.
Fifth, the tone you get on the bass itself will play a major role in getting your sound. Don't set and forget the onboard tone controls. Experiment.

Let's start with a direct box. There are many different brands. Some sound better than others. Do your homework. Ask your friends or engineers you know which they prefer. Try to find the brand and model which gives you the most bottom end, while also giving you the most definition or attack on the mid range frequencies. My personal favorite at the moment is made by Sans Amp.

It's usually best to use a compressor/limiter in line to keep your bass's signal from slamming into the red on the VU meter. A 3:1 ratio with a fast attack and slow release usually does the trick. A little higher ratio will give you more "punch" - too much compression will make the bass sound squashed. As always, experimentation is the key. And yes, tubes do make a difference. They'll warm up the sound, but they won't perform miracles.

I find that with most basses, I need to add about 4 db @ 80 HZ to fatten up the bottom end coming out of a direct box, and moderate compression gives me the "thump" I'm looking for. The more you can do with a bass's tone controls, the less work you'll have to do with equalizers.

I've also noticed that many direct boxes don't have a very fast slew rate. In plain English, that means the signal's rise and fall time is sluggish. What that means to the sound is the attack of the top end is often diminished, not due to the tone of the instrument, but the inadequacies of the box. Keep your ears open, and try several models. You'll be surprised at the wide range of sounds.

For miking the bass through an amp, I'll use a Fender Precision Bass as my imaginary example, and an old Bassman amp. A classic combination. I like to mic the cabinet with two microphones. A Senheiser 421 facing directly into one of the speakers at point blank range, and an AKG 414 (or any other good condensor mic) about four feet back from the cabinet. The close mic will give a more direct sound with an accentuated attack, and the distant mic will give you more of the low end (it takes several feet of "air" for a bass wave to develop).

By using various combinations of the two mics, I'm able to get a great sound that often just can't come out of one mic. While two mics can often spell trouble because of phase anomalies, this is a case where those same problems can work to your advantage. By balancing the signals different ways, you are effecting the phase relationship between the two mics and altering the eq curve, hopefully for the better. The amount you vary the signal is of course controlled by the faders on the respective channels of the console. The amount you move the faders to change the sound can often be measured by hair widths. A little dab will do ya!

Just for kicks, you can try adding a direct box to the aforementioned scenario, and send all three signals to the same track. The direct box often adds clarity to the whole sound that is nothing short of wonderful. Lesson learned: As always, experimentation pays. Be patient, be persistent, and most importantly, don't print it to tape unless you love it . . . or your client is getting ticked-off that you're taking way too long to get the sound!

During Michael Laskow's 20-year tenure as an engineer/producer, he worked with Crosby, Stills, Nash and Young, Eric Clapton, Cheap Trick and countless others. He continues to write articles for magazines like Recording and Electronic Musician. He's also the founder and CEO of TAXI, an independent A&R company that links record labels with unsigned artists and songwriters.