PDA

View Full Version : Ritme



NoName
12 februari 2003, 17:22
Wat is een goeie manier om je ritme/ritme gevoel te trainen?

emielow
12 februari 2003, 17:30
dat heb je, of dat heb je nie...

of gwoon veel meedrummen

janie
12 februari 2003, 17:48
drumpartijen van blad leren lezen, en daar lijntjes op verzinnen

Phyrexian
12 februari 2003, 17:51
bwah,
hebben of niet is niet altijd waar.

aanleg er voor hebben is wel waar.
mijn vriendin doet al 10 jaar aan professionele dans en die is nogal steengoed in het aanvoelen van alle mogelijk ritmes

qua aanleren,
neem les en probeer met je leraar (en een metronoom!) nummers van groepen na te spelen, maar zo dat je ze EXACT speelt op de tel van de metronoom! een leraar is goed om er voor te zorgen dat je juist leert, moest je zelf niet voelen of je al dan niet fout bent.

nog een ideale oefening is het spelen in een groep, zelf voel ik dat ik daardoor ontzettend vooruit gegaan ben...

bassopotmus
12 februari 2003, 18:00
en noten leren lezen, daar heb je echt veeel aan

koen_V
12 februari 2003, 18:03
Inderdaad!
Maar in een groep gaan spelen is ook heel goed voor je ritme, en trouwens niet alleen voor je ritme.
In mijn groep spelen we bijna alleen eigen nummers, dus leer je je ritme en ook hoe je baslijnen kan/moet maken.
En natuurlijk is het heel tof om samen met andere muziekkanten te spelen...

bassopotmus
12 februari 2003, 18:08
ow en muziek maken bestaat voor 80% uit muziek luisteren, echt aand8tig luisteren wat er nu precies gebeurt

Emeth
12 februari 2003, 19:50
Oefenen met metronoom.

3803
12 februari 2003, 20:12
hebben of niet hebben van ritme is bullshit...Ik heb het ritme vaak fout, omdat ik geneigd ben andere geimproviseerde ritmes te gebruiken...maar eens ik het eens treffelijk hoor heb ik het ritme altijd beet

Een met een metronoom oefenen is idd heel goed...Het niet goed mee hebben van ritme kan zijn omdat je nog niet heel goed de snaren aanslaat (dat vingergevoel) ik heb er zelf soms wat problemen mee, dat je heel even blijft haken aan een snaar...is zwaar kut idd

Ruud
12 februari 2003, 20:17
Ritmefouten?, heb ik volgens mij weinig,het zijn vaker mijn vingers die het niet bij kunnen benen...ik tap zelf altijd mee mijn mijn voet, erg goeie manier om snelheid en ritme te behouden,...

Ruud
12 februari 2003, 20:25
Ritmefouten?, heb ik volgens mij weinig,het zijn vaker mijn vingers die het niet bij kunnen benen...ik tap zelf altijd mee mijn mijn voet, erg goeie manier om snelheid en ritme te behouden,...

basswasp
12 februari 2003, 21:50
Met rimtevaste cd's meespelen...

emielow
12 februari 2003, 23:33
ritmefouten? dan bej wel een ontzettend dukkel.

tuurlijk is het zo dat je ritme hebt of niet. sommige mensen kunnen nou eenmaal zonder dat ze ooit achter een drumstel hebben gezeten drummen, en anderen niet...

Phyrexian
13 februari 2003, 09:48
Op 2003-02-12 23:33, schreef emielow:
ritmefouten? dan bej wel een ontzettend dukkel.

tuurlijk is het zo dat je ritme hebt of niet. sommige mensen kunnen nou eenmaal zonder dat ze ooit achter een drumstel hebben gezeten drummen, en anderen niet...


tja ritmefouten, ik vind dat niet zo onnozel hoor, sommige muziek is zo complex (verspringende ritmes en maten) dat het snel lastig wordt om mee te blijven... probeer dream theater maar eens... :smile:

basbeest
13 februari 2003, 10:23
In het ritme blijven en ritme gevoel zijn twee hele verschillende dingen. Sommige bassisten spelen echt superstrak in de maat maar dat wil nog niet zeg dat ze een goed ritme gevoel hebben. Het is het verschil tussen strak spelen en lekker grooven. Marcus Miller heeft bijvoorbeeld niet alleen een geweldige techniek maar ook een super ritme gevoel waardoor alles lekker grooved. Dit ritme gevoel is wel te ontwikkelen maar bij sommige mensen kost dit nou eenmaal meer moeite dan andere

AllodoX
13 februari 2003, 12:02
of je koopt een drumcomputertje :smile:

emielow
13 februari 2003, 12:05
strak spelen heeft niets met ritmegevoel te maken???

strak spelen heeft ALLES met rimtegevoel te maken!

basbeest
13 februari 2003, 18:41
Je hebt niet helemaal goed gelezen wat ik bedoel. Ritme vast zijn en ritme gevoel hebben is wat anders. Is gewoon zo. Ritme vast heeft geen betrekking op het soort ritme meer het metronoom effect. De hele tijd doortikken op hetzelfde tempo. Ritme gevoel heeft daar niets mee te maken. Je kunt ook ritme gevoel hebben zonder constant hetzelfde tempo te spelen.

AntY
14 februari 2003, 10:58
we zijn in de war met ritmegevoel en maatgevoel dat is alles

ritmegevoel heeft betrekking op het begrijpen van ritmes, oftewel, alle mogelijke combinaties van triolen, samengestelde 8e/16e enz enz zijn geen probleem voor jou.

maatgevoel: als je bijv met een metronom mee speelt komt jouw nieuwe noot EXACT op de nieuwe maat (mits dat zo hoort natuurlijk)