PDA

View Full Version : advies voor pedalen bij Multitone



The_syphon
8 maart 2008, 19:48
Hallo,
Sinds een paar weken ben ik de trotse eigenaar van een koch multitone I. Ik ben erg tevreden met de amp. Nu ik nog wat centen over heb, ben ik van plan om een paar pedalen aan te schaffen. Ik wil graag een wah-pedaal, een distortion of overdrive pedaal om mijn tweede kanaal te boosten en een tuner.

- Welke pedalen raden jullie mij aan?
- Na wat research gedaan te hebben, kwam ik een beetje uit bij het volgende

- distortion/overdrive: Tubescreamer TS9, Boss DS-1, Boss OD-3
- Wah: Dunlop Cry baby, maar welk type (GCB535?), Zit er veel verschil tussen de verschillende types? Welke raden jullie mij aan?
- Boss TU-2 Chromatic Tuner / Korg DT-10

Gezien de versterker, raden jullie mij dan een distortion pedaal aan, of een overdrive om het tweede kanaal meer pit te geven. Ik hou overigens van een mooi vol geluid, zoals John Mayer, SRV, Gary Moore (wie niet overigens?). Ik heb vernomen dat de multitone niet bijster goed reageert op pedalen, hoe ervaren jullie dat?
Dit zijn overigens wellicht de bekendste modellen, maar omdat dit ook mijn eerste pedalen worden, zullen ze wellicht mijn verwachtingen waarmaken.
Gitaar: Fender stratocaster USA deluxe, PRS SE
Speelstijl: Jimi hendrix, dizzy mizz lizzy, ACDC, Gary Moore
Budget: +/- €250

Bij voorbaat dank.

crapton
8 maart 2008, 22:24
Geen ervaring met Multitone helaas. Heb zelf een H&K Satatesman Quad40W en vind m niet geweldig reageren op een tube screamer. Snap niet waarom, met het crunch kanaal klinkt t gewoonweg niet lekker. Wel met clean kanaal. Mijn conclusie is voorlopig - laat maar zitten dan, heeft weinig zin. Overigens klinkt de H&K crunch & drive uit zichzelf al lekker, dus waarom pedaal nodig...

IK gebruik een cheapo T-ringer TO800, qua sound heel goed. Kijk ook eens bij Excalibur, iets duurder, betere behuizing klinkt erg lekker...

Herman
9 maart 2008, 12:34
Helaas geen multitone, maar wel een Twintone.

Zelf heb ik als Tubescreamer de welbekende TS-9, en dit vind ik echt een geweldig pedaaltje. Reageerd goed op mn versterker, en ook als je hem meer als "boostertje" wil gebruiken over het od-kanaal, doet hij prima...hij mengt zich erg mooi met het geluid.

Ook heb ik een Crybaby (wel gewoon de standaard). Gaat ook prima samen, maar wat ik wel een minpuntje vind van deze crybaby, is dat je met soleren hoger op de hals (en dan ook hogere noten, dus voornamenlijk G/B/E snaren) doet hij niet zo gek veel meer met je geluid. Maar dat is meer iets van de Crybaby dan de versterker. Verder vind ik dit ookeen prima wah als je bekijkt dat je er voor 60euro (soms goedkoper) een hebt op marktplaats.

Tuner: Het schíjnt dat de DT-10 iets preciezer is als de TU-2, maar dit weet ik niet zeker..maar ik geloof dat ik dit wel eens gelezen heb ergens hier. Ik weet ook niet precies hoe dat gedoe met buffers zit, maar daar hoor ik vaak ook positieve verhalen over bij de DT-10. Wat ik wel weet is dat ik het een prima pedaal vind, stevig, duidelijk, en hij heeft direct door welke snaar je stemt, en houd deze ook even in het beeld (hij valt niet steeds weer weg wat ik wel eens met een andere tuner heb gehad..)

Tot zover mijn bijdrage..ik hoop dat je er iets aan hebt. :)

The_syphon
9 maart 2008, 12:44
bedankt voor de reactie, daar heb ik wat aan. Twintone en multitone zijn wel vergelijkbaar.
Als ik het dus goed begrijp kan ik de tubescreamer zowel als overdrive/boost en als distortion gebruiken. Of zou twee aparte pedalen nuttiger zijn voor het tweede kanaal?
Daarnaast zal ik zelf even checken voor een goede wah van dunlop. Ik vind het prijsverschil nogal groot tussen de verschillende modellen. Ik moet zelf even uitzoeken of een duurder model voor mij ook een meerwaarde heeft.
als laatste neem ik aan dat zowel de korg als de boss tuner hun werk goed zullen doen.

arjanb01
9 maart 2008, 12:46
Ik zou zeggen: delay en chorus in de loop en een wahpedaaltje rechtstreeks van amp naar gitaar.
Klaar ben je. Niks tubescreamers of distortionpedaaltjes. Gebruik je gewoon het derde kanaal (ik heb begrepen van anderen dat dat bij de multitone een beetje tweaken is voordat je een sologeluid hebt die lekker door de mix prikt,
mbakker 75 weet er alles van op dit forum, moet je hem maar ff pm-en).

Heb zelf een Koch Studiotone en gebruik de effecten van mn g-major, maar geen distortionpedaaltjes, geen tubescreamers of boosters, die mn signaal alleen maar vervuilen.

Mitch
9 maart 2008, 12:52
Een OD3 is iets breder inzetbaar dan een TS9, maar het hangt ook vooral van je gitaar af of een TS9 wat is vor je.
DT10 heeft zonder meer mijn grote voorkeur boven de TU2, om de hierboven al genoemde redenen.
De el cheapo 95 van Dunlop is vrij schel en heeft een beroerde bypass. Een TB schakelaar erin (laten) zetten doet al een hoop, maar de basissound is dan nog steeds matig natuurlijk. Een Vox met TB is dan alweer een eind soepeler.

Spitfire
9 maart 2008, 13:18
De el cheapo 95 van Dunlop is vrij schel en heeft een beroerde bypass.

Ik heb zelf mijn CryBaby gemod (staan op internet zat handleidingen) met ongeveer 3 euro aan onderdelen en hij klinkt nu (naar mijn smaak) echt goed. Overigens heb ik al meerdere mensen horen zeggen dat de bypass kut is, maar van tonesuck merk ik dus he-le-maal niks.

Wicked Willy
9 maart 2008, 18:20
Hee, als Multitone-bezitter kan ik je de DS1 wel aanbevelen. Veel waar voor zijn geld. Wat wah's betreft heb ik er al tig gehad (Dunlops, Morley, Vox) en de Vox komt er bij mij het beste uit. Niet de standaard Vox Wah, maar de Mccoy versie....geloof niet dat die nog verkrijgbaar is.

Mbt de tuner: de DT-10 werkt prima, maar volgens mij is de Boss even goed.....

Nitefly7
10 maart 2008, 00:23
Gefeliciteerd met je amp, heb 'm zelf ooit gehad, maar weggedaan vanwege de grootte en 't gewicht (treinend op en af is niet zo prettig met de Koch)

't ding werkt erg goed samen met pedaaltjes;

dit zou mijn suggestie zijn:

Boost
als je 'n budget hebt, kun je wat mij betreft niet om de Digitech Bad Monkey heen, dat ding kan alles waar ik om zou kunnen vragen; higher gain 'distortion', mooie overdrive, tubescreamer-achtige boost en.. 2 of 3 tientjes in aanschaf!
het is een 'geheim' wapen als je geen zin/tijd/geld hebt voor de 'dure dingen'..
als ik 'm eerder had gehad, had ik 'm als m'n go-to pedaal gebruikt..

een ander goedkoper alternatief is een Boss SD-1, de OD-3 is volgens mij iets te heftig om kanaal2 te boosten..
De DS-1 kun je als 'boost' gebruiken, maar die is wel meer aanwezig dan je misschien wilt van 'n booster op kanaal 2... Zelf heb ik 'm met veel plezier gebruikt, totdat ik de Fulldrive kon testen..
ipv de DS-1 kun je misschien beter een SD-1 halen (dat is meer een 'natuurlijke' overdrive dan een distortionpedaal als de DS-1..)

Duurdere keuzes zijn TS-808 (Tubescreamer)-achtigen als de Fulltone Fulldrive2 (ook 'n tip van John Mayer zelf op 'n forum), of de Reissue Ibanez TS-808.. een 'echte' TS-9 vond ik niet zo fijn op de Koch..

goed(koop): Bad monkey (echte aanrader!), Boss SD-1, Boss BD-2 (Bluesdriver)
Duur(maar 't geld zeker waard):
Fulltone Fulldrive2,
Fulltone OCD (aanrader!),
Xotic AC, RC of BB preamp (no spam intended)
Ibanez (reissue) TS-808

Wah
Mijn nieuwe favoriete wah is de RMC/Geoffrey Teese Real Mccoy wah: Picture Wah of RMC2; het ding kwaakt voor alles, humbucker, single coils etc!

Een andere oude favoriet is de Crybaby GCB-95 of de Crybaby 535(q) versie, allebei geweldige basissounds en volop 2ehands verkrijgbaar..
Een Vox Wah kan ook altijd...

Tuner:
Korg DT-10
eventueel Boss TU-2

als ik nog 'n tipje kan geven voor 'n 'erg fijn' pedaal voor bluesrock e.d. is het een analoog-klinkende- delay, zoals de T-Rex Replica (erg duur), TC Nova Delay (erg fancy, minder duur) of de Carl Martin Vintage Delay/Digitech Digidelay (goedkoper...)

The_syphon
10 maart 2008, 09:17
Bedankt voor je reactie nitefly.
Voor wat betreft de Wah en de Tuner zit er weinig risico aan in de aanschaf tussen de modellen die genoemd worden.
Voor het boost/distortion/overdrive-pedaal zal ik een dezer dagen gaan testen bij feedback. Bedankt voor de reacties!!

The_syphon
10 maart 2008, 09:22
Boost goed(koop): Bad monkey (echte aanrader!), Boss SD-1, Boss BD-2 (Bluesdriver)
Duur(maar 't geld zeker waard):
Fulltone Fulldrive2,
Fulltone OCD (aanrader!),
Xotic AC, RC of BB preamp (no spam intended)
Ibanez (reissue) TS-808

Kunnen andere mensen zich vinden in het bovenstaande?

Kim Wilson
10 maart 2008, 09:24
Voor een boost/overdrive kun je een aantal kanten op. Boss heeft een paar leuke overdrives in de vorm van de DS-1 en de BD-2 (die laatste heb ik zelf, en die kan prima als boost werken). Maar je kunt ook voor een tubescreamer-achtige gaan. Een Maxon OD-808 is ongeveer net zo duur als een Boss overdrive, en is de oer-808, als ik het goed begrepen heb. Ook de MI-Audio Blues Pro is een heel mooi pedaal. De TS-achtigen kleuren het geluid meer dan de genoemde overdrives van Boss. Het is maar net wat je wilt.

Bouke
10 maart 2008, 09:33
Uiteraard kom ik weer met de Red Snapper aanzetten. Te gekke boost om je versterker een schop tegen de buizen te geven. Mooi transparant en de combo gaat er van zingen! De snapper houdt het tot nu toe het langste vol op mijn plankje...

Maar goed, altijd zelf testen met je eigen gitaar/amp want niet elk bakkie werkt lekker op elke combinatie zoals je zelf al hebt opgemerkt.

erwin_ve
10 maart 2008, 09:50
Check ook nog een goedkope Onerr Carbon-X.
Klinkt als een Ts808 en kost maar 60 euro nieuw. Dat is ook het enige goede pedaal van Onerr.

The_syphon
18 maart 2008, 20:35
Op marktplaats staat momenteel een Dunlop Cry baby 535 te koop. Wat is het verschil tussen deze en de 535Q. Is dat een oudere versie?