PDA

View Full Version : Condensator ipv Elco



Clox
8 maart 2008, 17:33
Even een kort vraagje. Ben nu bezig met het solderen van een dynacomp compressor. Alleen nu ben ik erachter gekomen dat ik met mn domme hoofd 1uf condensatoren ipv elco's heb gekocht. Werkt dit ook, of zit er toch een groot verschil tussen een condensator en elco?

artnaz
8 maart 2008, 17:38
Dit heb ik me ook eens afgevraagd, maar ben het antwoord vergeten... :chicken: Ik ben dus ook benieuwd.

Chris Winsemius
8 maart 2008, 17:41
Kan geen kwaad mits de werkspanning hetzelfde of hoger is, klankmatig wat anders maar dat kan in veel gevallen 'n + zijn.

Lexvandoef
8 maart 2008, 17:42
een elco is een elektrolytische condensator. Een type condensator dus, kan je gewoon gebruiken als het dezelfde waarde heeft.

artnaz
8 maart 2008, 17:43
Kan geen kwaad mits de werkspanning hetzelfde of hoger is, klankmatig wat anders maar dat kan in veel gevallen 'n + zijn.Kun je zeggen wat het verschil precies is dan?

Lexvandoef
8 maart 2008, 17:48
Kun je zeggen wat het verschil precies is dan?

zie mijn post, een elco is gewoon een type condensator bestaande uit 2 opgerolde stroken materiaal (aluminium vaak) met daartussen papier gedrenkt in elektrolyt (geleidende vloeistof).

artnaz
8 maart 2008, 17:51
zie mijn post, een elco is gewoon een type condensator bestaande uit 2 opgerolde stroken materiaal (aluminium vaak) met daartussen papier gedrenkt in elektrolyt (geleidende vloeistof).Ja, het technische verschil weet ik, maar ik doelde op het verschil in het resultaat. Dus verschil in klank bijvoorbeeld.

Chris Winsemius
8 maart 2008, 17:59
Zowel 'n gewone condensator als 'n elko kunnen van verschillende materialen gemaakt worden en op verschillende manieren, dus je hebt ook verschillen tussen condensatoren en elko's an sich.

In de signaalweg klinkt 'n condensator (itt. 'n elko) (subtiel) wat gedetailleerder, hifi-achtiger, klinischer, helderder.

Omdat fx-pedalen en gitaarversterkers (meestal) klankmakers zijn hoeft het niet zo te zijn dat 'n component dat (biojvoorbeeld) in de hifi-wereld als beter wordt beschouwd ook beter klinkt in deze toepassing.

Clox
8 maart 2008, 18:01
Had al zo'n gevoel dat het geen kwaad kon, maar fijn dat ik het nu zeker weet.

Inderdaad, wat zou het klankverschil dan zijn? Niet dat het zo heel veel uitmaakt: je kan het achteraf natuurlijk nog wel vervangen, maar toch.

Verder zal de werkspanning niet echt een probleem zijn neem ik aan? Meeste condensatoren zitten toch rond de 63V?

Chris Winsemius
8 maart 2008, 18:04
Pedaaltje op 9V: 16 of 25 Volt werkspanning of hoger is goed.

Verschil ervaren: gewoon proberen, bijvoorbeeld eerst met elko's en daarna met C's, liefst de vergelijking per positie maken.

Maak je nu even niet te veel zorgen, basis-klank is vooral afhankelijk v/d WAARDES in het circuit.

guitaraddict
9 maart 2008, 11:01
Pedaaltje op 9V: 16 of 25 Volt werkspanning of hoger is goed.


Wel eerst zorgen dat je andere elco's in het pedaal dit aankunnen; dus een werkspanning hebben die boven de 25 volt is , b.v. 35 volt.

Alf