PDA

View Full Version : speciale bedrading



Orpheo
8 maart 2008, 14:49
Ik heb iets in mijn hoofd, maar ik weet niet hoe ik dat kan solderen.

ik heb een humbucker, die ik kan splitten. Gesplit moet het signaal naar een 5 weg schakelaar, en als het een humbucker is moet het naar een 3 weg. dus eigenlijk moet het zo zijn dat de schakelaar 2 'outputs' heeft, eentje voor gesplit eentje voor in serie.

Iemand enig idee hoe ik dat kan doen??

no 1 hops
8 maart 2008, 14:56
Ik heb iets in mijn hoofd, maar ik weet niet hoe ik dat kan solderen.

ik heb een humbucker, die ik kan splitten. Gesplit moet het signaal naar een 5 weg schakelaar, en als het een humbucker is moet het naar een 3 weg. dus eigenlijk moet het zo zijn dat de schakelaar 2 'outputs' heeft, eentje voor gesplit eentje voor in serie.

Iemand enig idee hoe ik dat kan doen??zou je hem niet liever parallel maken en zo ruis vrij blijven?

daarbij denk ik dat je wat meer details van je schakeling moet prijsgeven, dat van twee outputs snap ik, maar wat is de functie van die drie standen en wat moet die bucker daarin wel of niet doen samen met ?????. of schakeld die driestanden de funcite van de vijfstanden aan en uit?

B_2_the_a
8 maart 2008, 15:29
hoe ik denk:
strat style met 3 gesplitte humbuckers
en lp stijl normaal

Orpheo
8 maart 2008, 17:42
hoe ik denk:
strat style met 3 gesplitte humbuckers
en lp stijl normaal

ja, dit moet het zijn. ik wil perse split, geen parallel. ik vind split bij deze pups lekkerder dan parallel namelijk.

en die 3 weg: dat is dan brughumbucker/brug+neck/neck.

even duidelijker:

ik heb 2 humbuckers en 1 singlecoil. Met de humbuckers als humbuckers, moeten ze naar de 3 weg, dus ala normale les paul (omdat die op de 'upperbout' zit, en dat speelt, ala les paul zijnde, voor mij lekkerder).

als ze gesplit zijn, het het signaal van de gesplitte humbuckers, plus die ene singlecoil in het midden, naar een stratstyle 5 weg.

Hoe bedraad ik dit?

Saf
8 maart 2008, 17:54
het idee is wel nog neit eens es zo dom, ik maar moeilijk doen om een strat te maken met en twee hb en drie Singles om zo en les paul en strat idee te krijgen.

B_2_the_a
8 maart 2008, 17:59
hmm
tis echt te lang geleden... k ga er ff over nadenken

Sowieso moet er iets komen tegen het verlies van signaal enzo

Orpheo
8 maart 2008, 18:09
het idee is wel nog neit eens es zo dom, ik maar moeilijk doen om een strat te maken met en twee hb en drie Singles om zo en les paul en strat idee te krijgen.

tja, ik heb een les paul, en ik weet dat met singlecoils hij heel erg stratty klinkt, en ik wil gewoon de echte strat-controls hebben en de echte LP controls...

paulbekkers
8 maart 2008, 18:11
In principe moet dit met push/pull of push/push makkelijk op te lossen zijn toch?

die signaaldraad van de middelste (singlecoil) hoeft slechts naar de 5-way, dus daar hoef je niks geks mee te doen. Als je met de push/pull schakelt, dan moeten de buckers zowel gesplit worden, als gekoppeld aan de 5-way i.p.v. de 3-way.

Een basic split-schakeling, maar dan met verschillende outputs, i.p.v. alles aan dezelfde switch.

Orpheo
8 maart 2008, 19:06
In principe moet dit met push/pull of push/push makkelijk op te lossen zijn toch?

die signaaldraad van de middelste (singlecoil) hoeft slechts naar de 5-way, dus daar hoef je niks geks mee te doen. Als je met de push/pull schakelt, dan moeten de buckers zowel gesplit worden, als gekoppeld aan de 5-way i.p.v. de 3-way.

Een basic split-schakeling, maar dan met verschillende outputs, i.p.v. alles aan dezelfde switch.

ja, ik zat daar ook aan te denken, maar ik krijg het niet voor elkaar bedraad. wie oh wie heeft echt een sluitend, kloppend schema?

pasqual
8 maart 2008, 19:47
hey Orpheo,

wat jij volgens mij wil is dit:

5 way met auto-split: stand 1 - humb. brug vol
2 - humb. brug split
3 - beide humb. vol
4 - humb. hals split
5 - humb. hals vol.

ik heb dat bij mijn laatste zelfbouw gedaan met een super 5 way switch en daarbij heb ik een spdt-switch ingebouwd om te schakelen tussen de buitenste/binnenste spoel, dus in feite 7 verschillende standen met 2 humbuckers.

zie: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=102317
hier is een mooi schema op seymour duncan te vinden. ik wil je hier graag bij helpen, klinkt geweldig.

groeten Pasqual.

Orpheo
8 maart 2008, 19:49
hey Orpheo,

wat jij volgens mij wil is dit:

5 way met auto-split: stand 1 - humb. brug vol
2 - humb. brug split
3 - beide humb. vol
4 - humb. hals split
5 - humb. hals vol.

ik heb dat bij mijn laatste zelfbouw gedaan met een super 5 way switch en daarbij heb ik een spdt-switch ingebouwd om te schakelen tussen de buitenste/binnenste spoel, dus in feite 7 verschillende standen met 2 humbuckers.

zie: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=102317 (http://)
hier is een mooi schema op seymour duncan te vinden. ik wil je hier graag bij helpen, klinkt geweldig.

groeten Pasqual.

nop, dat is niet wat ik wil :)

ik wil, als m'n humbucker ongesplit zijn, ze sturen naar de 3 weg (die op de upperbout zit van de les paul, die gebruik ik het liefst), en wanneer ik ze split, moeten de gesplitte coils naar de 5 weg.

pasqual
8 maart 2008, 19:54
oké, jij maakt het nogal ingewikkeld. ik denk dat je dan 2 schema's moet uitprinten en een combinatie moet zien te maken.

in ieder geval succes ermee.

groeten Pasqual.

Orpheo
8 maart 2008, 19:58
oké, jij maakt het nogal ingewikkeld. ik denk dat je dan 2 schema's moet uitprinten en een combinatie moet zien te maken.

in ieder geval succes ermee.

groeten Pasqual.

hoe ik die 3 weg moet doen weet ik, he ik een 5 weg moet doen weet ik, hoe ik moet splitten ook.

hoe ik het zo doe dat he gesplitte signaal naar een 5wegswitch gaat, en dan het ongesplitte signaal naar d 3 weg...

Orpheo
10 maart 2008, 23:48
oh ik ben een gelukkig mens. ik heb de oplossing gevonden!!!!
we nemen een tweestanden schakelaar. aan het midden solderen we de hot van een spoel. aan de andere poot de aarde (cold) van de andere spoel, en aan de andere poot de output naar de 5 weg schakelaar.

in een standje gaat 'ie naar de 5 standen, ala strat,

in het andere gaat 'ie naar de andere spoel direct, dus serie.

met 1 schakelaar kan je daarmee dus direct schakelen, voor beide humbuckers.


je hebt dan 2 volumes, maar hoe los je dat dan op?! je gaat niet 'kiezen' tussen die 2 volumes met nog een loze schakelaar, en beiden op de output aansluiten is gewoon klote, omdat je dan alsnog verkeerde schema's krijgt.


oplossing: een 3pdt! een 2 standen schakelaar met 3 polen!doordat je met je schakelaar het signaalpad kiest (humbucker of de singlecoils) kan je met de 3e poot kiezen welke output je kiest, gelijktijdig met het overschakelen van de humbucker/singlecoil!!

is dit te volgen? ghehe.

ik zit te denken het te doen via een drukknop in plaats van een tuimelaar, hoewel een tuimelaar ook tof is natuurlijk.

Orpheo
12 maart 2008, 20:41
gisteren erin gesoldeerd, en het werkt! haha, ik ben een heel gelukkig mens.

pueblo
12 maart 2008, 20:55
post er is een fotootje van

Orpheo
12 maart 2008, 22:51
van de bedrading? daar is geen wijs uit te maken?