PDA

View Full Version : Gibson RD



josszee
8 maart 2008, 14:52
Je ziet ze heel soms eens opduiken op 2dehands sites.... Heeft iemand op dit forum er 1 ? heeft er iemand op gespeeld, wat weet je erover,....


Zijn dit goede gitaren ? En wat zit er allemaal onder die slagplaat (zag een foto op MP er zat precies een printplaat onder de slagplaat)

Hier een foto
http://i27.tinypic.com/1zyydg8.jpg

Ja ik zocht eerst op google maar vond niet echt info!! :hippie:

zeppo
8 maart 2008, 15:52
Volgens mij heb je zowel een 'gewone' RD, met passieve eletronica, als een aktieve RD, de zog. Artist.
De electronica in die aktieve RD is ontworpen door niemand minder dan Robert Moog. Je weet wel, van de Moog

Squier4ever
8 maart 2008, 16:12
Dave Grohl heeft ze live gebruikt, die RD's. die aktieve RD's hadden effecten (printplaat dus), maar die werden er vaak uitgesloopt.

hansoonk
8 maart 2008, 17:39
Je had de Standard, de Custom en de Artist. De Artist (volgens mij de Custom ook) heeft onboard-effecten, die ik zelf niet echt storend vind ... je kunt de compressor/sustainerunit gewoon uitzetten.
Volgens mij hebben de Standard en de Custom meestal maple bodies en maple halzen, dus een niet zo traditionele keus voor een gitaar. De Artist die ik heb heeft denk ik een mahonie-body en een ebben toets, dus allemaal wat meer gangbaar hout voor een elektrische gitaar.
Verder een hele fijne gitaar, met die typische brede, platte frets van Gibsons uit die tijd. Beetje de looks van de Firebird, maar met een net iets kortere hals, waardoor de laagste posities niet zo ver weg zijn.

Volgens mij maakt Gibson momenteel weer een reissue van de RD.

pannekoek
8 maart 2008, 17:45
niet bepaald gibson's mooiste

yhcmarc
9 maart 2008, 11:33
Ik heb zelf de RD Artist bass, en een maat van me de gitaarversie. Erg coole gitaar, speelt erg fijn en klinkt ook lekker.

josszee
9 maart 2008, 11:54
Ik vindt de gibson RD artist heel erg vet... Waarshijnlijk ben ik de enigste die er zo over denkt :) Maar wat is de prijs ongeveer voor een RD artist in goede staat.

Klinkt de RD artist ook zoals een firebird of toch anders??

Tho
9 maart 2008, 14:03
ik vind het ook een behoorlijk mooie plank moet ik zeggen

tomcat
10 maart 2008, 11:58
Ik heb jaren op een RD Artist (het topmodel met gouden hardware en ebben toets) gespeeld, maar ze toch verkocht enkele jaren geleden. Graag wat info:

- de actieve eletronica is heel typisch voor deze gitaar en bevindt zich in een groot deel van de gitaarbody, toegangkelijk aan de achterkant van de gitaar.
In de neutrale stand kan je dus actief hoog en laag toevoegen en verminderen.

- een aparte switch geeft je twee effecten: een compressor die absoluut niet te regelen valt en onbruikbaar is en een soort van equilizer die heel veel hoog toevoegt, terwijl de gitaar al zeer geëquilized klinkt van zich zelf.

M.a.w. de actieve electronica, inderdaad van Moog, is geen succes en is heden volledig achterhaald en slecht regelbaar..

De gitaar heeft een eigen typische klank, maar het grote probleem is dat je de actieve electronica niet kan uitschakelen, vandaar dat sommige gebruikers ze er gewoon uit kieperden en dan een goede gitaar overhielden. Probleem was ook dat als de batterij leeg is, de volledige klank en volume van de gitaar wegvalt en je dus niet 'gewoon' kan spelen. Maak dat maar eens mee tijdens een optreden. Het batterijverbruik was OK, maar vanaf je de gitaar inplugt verbruik je stroom.

Er zijn nog wat specifieke zaken te melden. De gitaar is prachtig in elkaar gezet (prachtig inlegwerk in de kop) en ik hield wel van de wat speciale vorm, maar da's een kwestie van smaak. Ik vind het model met de ebben toets wel veel mooier dan de maple.

De hals is plat en zeer breed en makkelijk bespeelbaar, je moet wel grote handen hebben, hij voelt bijna aan als de hals van een klassieke gitaar.

De gitaar is loodzwaar en topzwaar.

Ik heb ze verkocht en me een Godin LGX aangeschaft, omdat deze beter bij me paste zowal qua klank (met de akoestische mogelijkheden via de LR Baggs en de twee seymour duncans) als gewicht.

Mocht je ze kopen; veel succes ermee.

MarkS
10 maart 2008, 12:52
Ik vindt de gibson RD artist heel erg vet... Waarshijnlijk ben ik de enigste die er zo over denkt :) Maar wat is de prijs ongeveer voor een RD artist in goede staat.

Klinkt de RD artist ook zoals een firebird of toch anders??
Ik vind ze (eigenlijk de Artist) echt schitterend. Ik heb de prijzen wel eens gevolgd. Bietje te veul. Een gewone RD rond de 1100, Artist al snel 1500+
Een re-issue heb ik nog niets over gelezen of gezien trouwens.

Luke-wannabe
10 maart 2008, 12:55
Er is vorige jaar bij de guitar of the week limited editions een Silverburst RD gereissued.

http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/fit,330by330/p46932h-3a77507d11db8983f40b5b5c049165e1.jpg

Kim Wilson
10 maart 2008, 12:57
Ik vind die headstock enorm niet bij de vorm van de body passen. Mooie gitaar verder, dat zeker, maar die kop...

JeanPaul du Vinnie
10 maart 2008, 13:23
Die silverburst vind ik nu eens echt onweerstaanbaar mooi. Al zou hij inderdaad beter staan met een Firebird-headstock of zoiets.

Spijtig dat er geen goedkopere modelletjes van bestaan. Een Epiphone-uitvoering of zoiets.

Luke-wannabe
10 maart 2008, 13:25
Ik denk dat dat marketingtechnisch niet interessant is...

JeanPaul du Vinnie
10 maart 2008, 13:26
Mja, waarschijnlijk. De kans dat het Epiphone-doelpubliek op zoiets zit te wachten... :satisfie:

bass blom
10 maart 2008, 13:28
Die silverburst vind ik nu eens echt onweerstaanbaar mooi. Al zou hij inderdaad beter staan met een Firebird-headstock of zoiets.

Spijtig dat er geen goedkopere modelletjes van bestaan. Een Epiphone-uitvoering of zoiets.

silverburst is volgens mij echt zo'n typisch hate it or love it kleur.
ik vind het dus het lelijkste wat er is
nog enigwat aangedikt door ene YH maar het was altijd al zo bij mij :seriousf:

JeanPaul du Vinnie
10 maart 2008, 13:33
Het gaat mij niet echt om de silverburst hoor... allez, ook wel, maar ik heb al tobaccoburst RD's gezien die er ook erg mooi uitzagen. De RD bovenaan dit topic, met al die maple, vind ik dan weer spuuglelijk.


nog enigwat aangedikt door ene YH maar het was altijd al zo bij mij :seriousf:
Hm? Ik volg je even niet vrees ik. :)

bass blom
10 maart 2008, 13:41
Het gaat mij niet echt om de silverburst hoor... allez, ook wel, maar ik heb al tobaccoburst RD's gezien die er ook erg mooi uitzagen. De RD bovenaan dit topic, met al die maple, vind ik dan weer spuuglelijk.

Hm? Ik volg je even niet vrees ik. :)

ja, inside..
zoek maar eens naar posts van yamhammer :D

Squier4ever
10 maart 2008, 13:55
Welk forum zou die momenteel volspammen met bullshit geleuter?

pupanus1
10 maart 2008, 13:57
die silverburst hebben ze bij maxguitarstore

http://www.maxguitarstore.com/store.php?productID=2330

valt niet onder spam toch? :D