PDA

View Full Version : Pickups en "Flying Harmonics"



Bernstien
8 maart 2008, 11:29
Je kent ze wel, die heerlijk huilende 'pinch harmonics' die de getoupeerde jaren tachtig-helden moeiteloos te pas en te onpas uit hun gitaar toverden. Tremolootje erbij en van dat kattenstrontprobleem in je tuin ben je definitief af.(bekend voorbeeld:solo uit "dead or alive" door sambora (Bon Jovi), Vai en Satriani doen het nog steeds enz).

Dat wil ik ook kunne!

Nu ben ik toch niet echt een beginner maar deze tonen gaan mij op de een of andere manier niet makkelijk af. Zoals ik het zie, zijn de volgende parameters van belang:

- Gain (meer gain, meer harmonics);
- Reverb (meer reverb, meer/makkelijkere harmonics);
- Accurate plaatsing van de aanslag (verschillende harmonics liggen afhankelijk van de getoetste noot ergens anders boven de 'slagplaat');
-tooninstelling (meer mid-hoog, meer harmonics)
-Verse snaren;
-Geschroefde versus doorlopende nek (geschroefd, meer harmonics)
-Houtsoort (lichtere houtsoort, meer harmonics)
-Pickups (meer testosteron, meer harmonics).

Na optimalisatie van de 7 eerstgenoemde parameters kom ik nog niet tot een bevredigend resultaat (de harmonics zijn er wel, ze zijn alleen te zwak/niet spectaculair genoeg).

Nu heb ik onlangs een Ibanez RG 20063 (die met die puzzelstukjes) op de kop getikt die is uitgerust met de voor Ibanez gebouwde dimarzio humbuckers. Die Humbuckers zouden vergelijkbaar moeten zijn met een kruising tussen de 'super distortion (DP100) en de Steve Morse (DP200) voor de brug en de Super 2 (DP104) voor de nek. Verder Mahonie body en opgeschroefde wizard nek. Ook met deze gitaar vooralsnog echter nog niet het gewenste resultaat.

Voor de volledigheid de rest van de ruggengraat van mijn gear:

GT-8 met Harmonic converger-Marshall JVM 410C met 1960A (met twee V30's in X met de T75's)

De vragen:

-De genoemde humbuckers zouden redelijk 'hete' pickups moeten zijn (High output). Heeft het zin om verder te zoeken naar humbuckers met een iets meer uitgesproken mid-hoog output (een Tone Zone of Evolution of zo)?
-Zie ik in mijn onwetendheid belangrijke parameters over het getoupeerde hoofd (snaartype, plectrumsoort, het weer in Tadzjikistan)?


Alvast bedankt voor de input

Cheers

dunnoaname
8 maart 2008, 11:32
Gear lijkt me prima. Dus...




MEER OEFENEN!


Vai en consorten moeten er ook veel tijd insteken...

Rormo
8 maart 2008, 11:34
In je lijstje ben je het belangrijkste punt vergeten: speeltechniek. Oefenen is makkelijker inderdaad met een hete gitaar, met veel gain, maar als je techniek goed is kan het op elke gitaar. Daarentegen zullen ze er op de ene gitaar wel lekkerder uitkomen en lekkerder klinken dan op de andere.

Op mijn strat gebruik ik nooit PH omdat ik ze niet lekker vind klinken en omdat het niet past bij de nummers die ik op m'n strat speel. Op m'n LP gebruik ik ze veel meer.

Zoek anders een wat youtube filmpjes om te checken of je het wel goed doet. Een Pinch Harmonic is niet zo heel makkelijk om te leren. Zeker niet als je ze zo dik als Richie Sambora of zo wilt spelen, die kan het echt goed.

succes!

Kaïn
8 maart 2008, 11:35
Het is even oefenen ja, maar t komt wel ;) Als je het eenmaal in je vingers hebt is het ontzettend eevoudig.

Bernstien
8 maart 2008, 11:40
Gear lijkt me prima. Dus...




MEER OEFENEN!


Vai en consorten moeten er ook veel tijd insteken...


Ja, die reactie is begrijpelijk. Zoals beschreven echter, weet ik de harmonics wel te vinden, ze klinken alleen niet overtuigend (ook niet toevallig een keertje 'per ongeluk'). Ik heb verder geen enkel probleem om wat voor een sound/tone dan ook die ik wil reproduceren voor elkaar te krijgen. Vandaar.

paulbekkers
8 maart 2008, 11:42
...
- Gain (meer gain, meer harmonics);
- Reverb (meer reverb, meer/makkelijkere harmonics);
- Accurate plaatsing van de aanslag (verschillende harmonics liggen afhankelijk van de getoetste noot ergens anders boven de 'slagplaat');
-tooninstelling (meer mid-hoog, meer harmonics)
-Verse snaren;
-Geschroefde versus doorlopende nek (geschroefd, meer harmonics)
-Houtsoort (lichtere houtsoort, meer harmonics)
-Pickups (meer testosteron, meer harmonics).

...

Waarom zou een geschroefde hals meer harmonics veroorzaken??
En reverb?

Robin.ke
8 maart 2008, 11:46
Lagere snaarspanning helpt ook, oftewel: lagere stemming of dunnere snaren. En natuurlijk.....heel veel oefenen.

LP_CL
8 maart 2008, 11:46
Je bent toch iets heel belangrijks vergeten: een goede (zeker niet te snelle!) vibrato. Die draagt de pinch harmonic.

ben vanhoof
8 maart 2008, 12:00
Pinch harmonics hebben zijn idd makkelijker te doen met de dingen die jij beschrijft, maar het belangrijkste is gewoon de techniek. Pinch harmonics kan je ook op je akoestische gitaar, het klinkt gewoon wat anders en het gaat niet zo makkelijk. Ga dus gewoon wat meer oefenen ipv andere instrumenten/gear aan te schaffen...

Ik heb ook een jvm, en als jij daar je pinch harmonics niet goed uit krijgt is er echt iets mis met ofwel je instellingen, ofwel met je techniek (denk eerder het 2e)

Bernstien
8 maart 2008, 12:04
Waarom zou een geschroefde hals meer harmonics veroorzaken??
En reverb?


Een gitaar met een geschroefde hals heeft doorgaans een iets meer uitgesproken
Mid-hoog karakteristiek (iets fellere sound). Het is niet voor niets dat mannen als Vai, Satriani, Gilbert, Sambora, Cooley enz voor gitaren met geschroefde nek kiezen. Ik heb zelf een oude Charvel met een doorlopende Hals en ik merk duidelijk verschil met mijn Ibanez. Doorlopende hals geeft meer sustain en een iets donkerdere/zwaardere sound. Meer voor het echte 'metal-hakken'. Ik geloof dat die mannen van Megadeth en Pantera bijv. op Jacksons met met doorlopende nek spelen/speelden.

Reverb helpt om de Harmonic te 'dragen' (net als vibrato zoals LPCL terecht opmerkt).



Well, aan de reacties te merken (bedankt daarvoor!) vrees ik dat er geen easy fix is, ik ga heen en ga (weer) oefenen. :B

Ibanez666
8 maart 2008, 12:41
Gewoon clean oefenen en als je ze te pakken hebt de boel kleuren met effecten, niet andersom. zelfde geldt voor andere oefeningen, eerst clean feilloos spelen, dan de effecten eroverheen. Ander zijn de effecten een verdoezeling van je onkunde ipv een verfraaiing van je kunde ;-)

the_arod
8 maart 2008, 12:50
ikzelf ontdekte per toeval de pinch harmonic, omdat ik eigenlijk een aanslagfoutje maakte.

ikzelf oefen pinched en natural harmonics vaak onversterkt, als ik ze dan goed kan horen, weet ik dat het goed zit

Bernstien
8 maart 2008, 12:59
Gewoon clean oefenen en als je ze te pakken hebt de boel kleuren met effecten, niet andersom. zelfde geldt voor andere oefeningen, eerst clean feilloos spelen, dan de effecten eroverheen. Ander zijn de effecten een verdoezeling van je onkunde ipv een verfraaiing van je kunde ;-)

Tja, bedankt hoor, maar ik vrees toch dat ik hier allemaal weinig aan ga hebben.

Voor de duidelijkheid: Ik heb vroeger ook die etudes (Carulli, Albeniz) met pinch harmonics (die speel je dan met duim en wijsvinger van je rechterhand) tot vervelens toe gespeeld op mijn nylonsnaartje. Ook clean krijg ik de harmonics echt wel uit mijn telecaster bijvoorbeeld. Het gaat mij om die mega huilende, lang gedragen jetsertetser harmonics waarvan ik vermoed dat een ieder geval een deel daarvan toch echt wel iets met bepaalde hardwaretrucs te maken heeft.
Het probleem is (voor de derde keer) niet dat ik de harmonics niet weet te vinden, maar de sound van de harmonics.
Ik zie heel veel bandjes spelen waar de gitaristen pogingen doen mooie pinchharmonics te produceren maar die klinken maar al te vaak ook ruk (te dun). Jullie zijn daar blijkbaar tevreden mee, maar ik niet.

Nogmaals thanx voor de input, ik ga verder zoeken.

Orpheo
8 maart 2008, 13:27
het kan overal mee. ik krijg ze uit tele's, les pauls, sg's, etc etc. ik vind het het makkelijkst met pups die niet TE hot zijn. pafjes vind ik het lekkerst om het mee te doen. die hebben het meest gebalanceerde geluid. pups met veel hoog trekken het ook goed, maar goed; pafjes zijn imo het lekkerst. de JB kan het trouwens ook geweldig goed, de rio grande BBQ ook. de bareknuckle miracle man, painkiller, mule, riff raff, stormy monday en warpig kunnen het ook supergoed. de dimarzio evo, air norton, evo2, super3, super2, activators en bluesbuckers (onder andere!!!!) kunnen het ook supergoed.

veel gain helpt, galm kan, hoeft niet.

het zit 'm echt in je manier van aanslaan, of de manier waarop je je flageolette pakt (als je het doet ala dimebag) en zwengelt met je whammy. tis echt gewoon oefenen. de whammysqueels vind ik soms lastig, soms niet, en pinches gaan gewoon altijd wel goed. het is echt oefenen :)

Bernstien
8 maart 2008, 13:39
het kan overal mee. ik krijg ze uit tele's, les pauls, sg's, etc etc. ik vind het het makkelijkst met pups die niet TE hot zijn. pafjes vind ik het lekkerst om het mee te doen. die hebben het meest gebalanceerde geluid. pups met veel hoog trekken het ook goed, maar goed; pafjes zijn imo het lekkerst. de JB kan het trouwens ook geweldig goed, de rio grande BBQ ook. de bareknuckle miracle man, painkiller, mule, riff raff, stormy monday en warpig kunnen het ook supergoed. de dimarzio evo, air norton, evo2, super3, super2, activators en bluesbuckers (onder andere!!!!) kunnen het ook supergoed.



Dankjewel Orpheo, daar heb ik wat aan! Over de Evo en Air Norton had ik al iets dergelijks gehoord, over de rest niet. Ik geloof inderdaad dat Sambora Pafjes gebruikte. Ik ga denk ik maar eens wat uitproberen, en natuurlijk blijven oefenen :satisfie:

Ibanez666
8 maart 2008, 13:43
Tja, bedankt hoor, maar ik vrees toch dat ik hier allemaal weinig aan ga hebben.

Voor de duidelijkheid: Ik heb vroeger ook die etudes (Carulli, Albeniz) met pinch harmonics (die speel je dan met duim en wijsvinger van je rechterhand) tot vervelens toe gespeeld op mijn nylonsnaartje. Ook clean krijg ik de harmonics echt wel uit mijn telecaster bijvoorbeeld. Het gaat mij om die mega huilende, lang gedragen jetsertetser harmonics waarvan ik vermoed dat een ieder geval een deel daarvan toch echt wel iets met bepaalde hardwaretrucs te maken heeft.
Het probleem is (voor de derde keer) niet dat ik de harmonics niet weet te vinden, maar de sound van de harmonics.
Ik zie heel veel bandjes spelen waar de gitaristen pogingen doen mooie pinchharmonics te produceren maar die klinken maar al te vaak ook ruk (te dun). Jullie zijn daar blijkbaar tevreden mee, maar ik niet.

Nogmaals thanx voor de input, ik ga verder zoeken.

De juiste sound niet vinden kan aan je spullen liggen, maar ook aan je techniek. wat ik bedoelde te zeggen is dat mensen te gauw in de spullen een oplossing zoeken, terwijl je de oplossing meestal al in je hand hebt. Maar daar zal je ook wel weer niks aan hebben

Silco
8 maart 2008, 14:04
Je kent ze wel, die heerlijk huilende 'pinch harmonics' die de getoupeerde jaren tachtig-helden moeiteloos te pas en te onpas uit hun gitaar toverden. Tremolootje erbij en van dat kattenstrontprobleem in je tuin ben je definitief af.(bekend voorbeeld:solo uit "dead or alive" door sambora (Bon Jovi), Vai en Satriani doen het nog steeds enz).

Dat wil ik ook kunne!

Nu ben ik toch niet echt een beginner maar deze tonen gaan mij op de een of andere manier niet makkelijk af. Zoals ik het zie, zijn de volgende parameters van belang:

- Gain (meer gain, meer harmonics);
- Reverb (meer reverb, meer/makkelijkere harmonics);
- Accurate plaatsing van de aanslag (verschillende harmonics liggen afhankelijk van de getoetste noot ergens anders boven de 'slagplaat');
-tooninstelling (meer mid-hoog, meer harmonics)
-Verse snaren;
-Geschroefde versus doorlopende nek (geschroefd, meer harmonics)
-Houtsoort (lichtere houtsoort, meer harmonics)
-Pickups (meer testosteron, meer harmonics).

Na optimalisatie van de 7 eerstgenoemde parameters kom ik nog niet tot een bevredigend resultaat (de harmonics zijn er wel, ze zijn alleen te zwak/niet spectaculair genoeg).

Nu heb ik onlangs een Ibanez RG 20063 (die met die puzzelstukjes) op de kop getikt die is uitgerust met de voor Ibanez gebouwde dimarzio humbuckers. Die Humbuckers zouden vergelijkbaar moeten zijn met een kruising tussen de 'super distortion (DP100) en de Steve Morse (DP200) voor de brug en de Super 2 (DP104) voor de nek. Verder Mahonie body en opgeschroefde wizard nek. Ook met deze gitaar vooralsnog echter nog niet het gewenste resultaat.

Voor de volledigheid de rest van de ruggengraat van mijn gear:

GT-8 met Harmonic converger-Marshall JVM 410C met 1960A (met twee V30's in X met de T75's)

De vragen:

-De genoemde humbuckers zouden redelijk 'hete' pickups moeten zijn (High output). Heeft het zin om verder te zoeken naar humbuckers met een iets meer uitgesproken mid-hoog output (een Tone Zone of Evolution of zo)?
-Zie ik in mijn onwetendheid belangrijke parameters over het getoupeerde hoofd (snaartype, plectrumsoort, het weer in Tadzjikistan)?


Alvast bedankt voor de input

Cheers

Het materiaal waar jij over beschikt is niet eens nodig. Ik speel een jaar gitaar met een simpele ibanez (150 euro ofzo) en een vox AD-30 en ik krijg die flageoletten gewoon voor elkaar met een redelijk hoog volume en wat distortion. Gebruik wel het brugelement op je gitaar...
Wat ik zelf ondervonden heb, is dat de soort snaar (lees: dikte) van belang is.
Kortom, het ligt aan je eigen techniek;) :blast:

Orpheo
8 maart 2008, 14:45
Dankjewel Orpheo, daar heb ik wat aan! Over de Evo en Air Norton had ik al iets dergelijks gehoord, over de rest niet. Ik geloof inderdaad dat Sambora Pafjes gebruikte. Ik ga denk ik maar eens wat uitproberen, en natuurlijk blijven oefenen :satisfie:

John Sykes maakt ook ziekelijke pinches (nog steeds, haha), en hij heeft tegenwoordig alleen maar '57 classics in zijn les pauls zitten, en daar pinch't ie ook mee als een malle :)

Bernstien
8 maart 2008, 14:52
De juiste sound niet vinden kan aan je spullen liggen, maar ook aan je techniek. wat ik bedoelde te zeggen is dat mensen te gauw in de spullen een oplossing zoeken, terwijl je de oplossing meestal al in je hand hebt. Maar daar zal je ook wel weer niks aan hebben


Chill Chill, Dude! Moet ik ook meer doen, Mea Culpa! :hippie:

Ik geef je ook hartstikkehelemaaluniek gelijk en jouw benadering is ook ALTIJD mijn eerste strategie.
We kennen allemaal de verhalen van May die blijkbaar op willekeurig welke versterker ongeveer zijn handtekeningsound kan inschroeven. Hoef je dus blijkbaar niet excessive voor te gaan shoppen.

Aan de andere kant is het echter wel zo dat je bijvoorbeeld niet hoeft te verwachten dat je met een Behringer amp en een Snorptech gitaar in de buurt gaat komen van een, zeg, Angus Young sound.

Welnu, mijn probleempje hangt denk ik ergens tussen deze twee uitersten in. Het hangt er ook zeker vanaf wat voor een eisen je stelt aan je sound. Veel mensen kunnen niet begrijpen dat andere mensen 2000+ uitgeven voor een buizenversterker bijvoorbeeld.

Omdat ik toch meer op zoek ben naar hardware advies kan ik meer met de input van Orpheo en minder met oa de jouwe.

Even goeie vrienden, peace!

Squier4ever
8 maart 2008, 15:15
Chill Chill, Dude! Moet ik ook meer doen, Mea Culpa! :hippie:

Ik geef je ook hartstikkehelemaaluniek gelijk en jouw benadering is ook ALTIJD mijn eerste strategie.
We kennen allemaal de verhalen van May die blijkbaar op willekeurig welke versterker ongeveer zijn handtekeningsound kan inschroeven. Hoef je dus blijkbaar niet excessive voor te gaan shoppen.

Aan de andere kant is het echter wel zo dat je bijvoorbeeld niet hoeft te verwachten dat je met een Behringer amp en een Snorptech gitaar in de buurt gaat komen van een, zeg, Angus Young sound.

Welnu, mijn probleempje hangt denk ik ergens tussen deze twee uitersten in. Het hangt er ook zeker vanaf wat voor een eisen je stelt aan je sound. Veel mensen kunnen niet begrijpen dat andere mensen 2000+ uitgeven voor een buizenversterker bijvoorbeeld.

Omdat ik toch meer op zoek ben naar hardware advies kan ik meer met de input van Orpheo en minder met oa de jouwe.

Even goeie vrienden, peace!

sorry maar toch vind ik dat hardware- geleuter een grote hoop stierenstront. je kunt nog de dikste gear hebben en alles helemaal ideaal aangepast aan de wensen van pinch harmonics, maar je moet het wel in je vingertjes hebben, of krijgen. dat is gewoon veel oefenen.

the_arod
8 maart 2008, 15:20
sorry maar toch vind ik dat hardware- geleuter een grote hoop stierenstront. je kunt nog de dikste gear hebben en alles helemaal ideaal aangepast aan de wensen van pinch harmonics, maar je moet het wel in je vingertjes hebben, of krijgen. dat is gewoon veel oefenen.
Phil Demmel, gitarist van Machine Head heeft tjidens het opnemen van één bepaald nummer op hun nieuwe cd erg lang gedaan om de pinched harmonics zo te krijgen als hij wilde. Hij is een erg goede gitarist en het was dus geen kwestie van de pinched harmonic niet in z'n vingers hebben. Maar zoeken naar de juiste

De goede man speelt met een Jackson customshop met EMG 81 over een Peavey 5150. Ik denk niet dat het aan zijn spul zal hebben gelegen dat die pinch harmonics niet zo klonken als ie wilde.

Ik ben het dus gewoon met je eens Squier4ever

Ibanez666
8 maart 2008, 15:29
Chill Chill, Dude! Moet ik ook meer doen, Mea Culpa! :hippie:

Ik geef je ook hartstikkehelemaaluniek gelijk en jouw benadering is ook ALTIJD mijn eerste strategie.
We kennen allemaal de verhalen van May die blijkbaar op willekeurig welke versterker ongeveer zijn handtekeningsound kan inschroeven. Hoef je dus blijkbaar niet excessive voor te gaan shoppen.

Aan de andere kant is het echter wel zo dat je bijvoorbeeld niet hoeft te verwachten dat je met een Behringer amp en een Snorptech gitaar in de buurt gaat komen van een, zeg, Angus Young sound.

Welnu, mijn probleempje hangt denk ik ergens tussen deze twee uitersten in. Het hangt er ook zeker vanaf wat voor een eisen je stelt aan je sound. Veel mensen kunnen niet begrijpen dat andere mensen 2000+ uitgeven voor een buizenversterker bijvoorbeeld.

Omdat ik toch meer op zoek ben naar hardware advies kan ik meer met de input van Orpheo en minder met oa de jouwe.

Even goeie vrienden, peace!

no problemo, maar over hardware gesproken, ik krijg uit elke set up wel de juiste pinch harmonics, tuurlijk klinken ze wel wat anders, maar het karakter is aanwezig, dus blijf ik van mening dat het overgrote deel gemaakt wordt door je techniek en de gain is ook belangrijk, maar voor zover ik gemerkt heb, weer niet de elementen. Techniek is ook de goedkoopste oplossing :-)

Lexvandoef
8 maart 2008, 15:31
John Sykes maakt ook ziekelijke pinches (nog steeds, haha), en hij heeft tegenwoordig alleen maar '57 classics in zijn les pauls zitten, en daar pinch't ie ook mee als een malle :)

Die zitten ook in mijn lp, en mij lukt het ook :)

De Beer
8 maart 2008, 15:35
Ik gooi het ook op 99% techniek. Dat Phil Demmel verhaal is er idd ook zo een(blackening DVD) hij speelt daar 1 nummer op een andere gitaar dan de rest van de CD en dat scheelt ook iets.(al is hij daar volgens mij aan het zoeken naar de juiste noot en niet de toon)
Op elke gitaar liggen ze net effe anders, door verschillende lengte schalen en pick up plaatsing. Maar dat is allemaal ondergeschikt aan oefenen!!
Vooral het stil houden van je andere snaren is nogal een issue.
Speel er maar eens een op een onversterkte gitaar, dan is het stukken zachter dan een gefrette noot, dus verzuipt het al gauw in bijgeluiden.

Als het niet dik genoeg klinkt zou je er een dikke compressie overheen kunnen gooien.

pannekoek
8 maart 2008, 16:44
oefenen en blijven oefenen , pinch harmonics kunnen op elke gitaar gespeeld worden

B_2_the_a
8 maart 2008, 17:03
het is een kwestie van techniek

waar de heren van trivium een floyd nodig hebben om het heftiger te maken flikt zakk wylde met met een vaste brug en snaren zo dik als staalkabel

artnaz
8 maart 2008, 17:36
Zoals al eerder gezegd, aan je gear zal het niet liggen. Ik doe het zelf niet zo heel veel, maar het lukt wel prima - op alle soorten gitaren, met alle apparatuur of helemaal niks (onversterkt). Met wat gain en een lekkere vibrato erbij klinkt het natuurlijk wel stukken fijner.

Ook ik zou dus zeggen dat je gewoon meer moet oefenen, kan sowieso geen kwaad! ;)

Trouwens, pinch harmonics bij Carulli met duim en wijsvinger? Heb je een voorbeeld? Of bedoel je gewone flageoletten waar je je rechter-wijsvinger voor gebruikt, en aanslaat met en andere (ik doe het met de ringvinger)?

Bernstien
8 maart 2008, 17:56
Zoals al eerder gezegd, aan je gear zal het niet liggen. Ik doe het zelf niet zo heel veel, maar het lukt wel prima - op alle soorten gitaren, met alle apparatuur of helemaal niks (onversterkt). Met wat gain en een lekkere vibrato erbij klinkt het natuurlijk wel stukken fijner.

Ook ik zou dus zeggen dat je gewoon meer moet oefenen, kan sowieso geen kwaad! ;)

Trouwens, pinch harmonics bij Carulli met duim en wijsvinger? Heb je een voorbeeld? Of bedoel je gewone flageoletten waar je je rechter-wijsvinger voor gebruikt, en aanslaat met en andere (ik doe het met de ringvinger)?


Juistum, veel (klassieke) gitaristen doen dat met wijs- en ringvinger of met wijsvinger en duim. Inderdaad zijn dat strikt gesproken flageoletten. Pinch harmonics zijn natuurlijk ook gewoon flageoletten. Ik refereerde naar een oefenboekje van Carulli met arpeggio en flageolet oefeningen (geen idee meer hoe die heette). In ieder geval komt elke klassiek gitarist deze techniek wel eens vroeger of later tegen in een stuk.

Het punt is, ik krijg die pinch harmonics/flageoletten ook wel uit een onversterkt stuk hout met een touw eraan, het gaat om de sound (en dan bedoel ik niet de standaard PH van de G op de E-snaar als opvulling van al even standaard E powerchord gerag (a la machine head ), dat kan inderdaad iedereen), meer het 'hinnikende paard' geluid a la Sambora of Vai (aan het begin van dat crossroads duel dat iedereen wel kent).

Nogmaals dank voor alle tips

artnaz
8 maart 2008, 18:04
Ok, ik snap wat je bedoelt. Maar technisch heb je het dus echt volledig onder de knie? Over de benodigde gear heb je helemaal gelijk, maar met de jouwe is niks mis volgens mij. Heb je in het algemeen wel genoeg sustain? Kun je een "normale" enkele noot lang genoeg aanhouden? Want dat is ook erg belangrijk voor mooie pinches.

Nog even over de "klassieke" flageoletten: die werken op de helft van de snaarlengte (dus zoals de 12de fret bij ongefrette noten), en die zijn veel makkelijker en duidelijker te spelen. Dus echt heel wat anders dan de pinch harmonics.

iWishmaster
8 maart 2008, 18:41
*dus zo heten die dingen als je met je duim de snaar aantikt ...*

Ik krijg ze alleen lekker klinkend zoals ik dat wil met de brugpup, met mijn duim net boven de neckpickup en dan flink duwen en trekken aan de jengelzwengel ...

Met mijn esp (emg) - strat gaat het beter als met mn fender strat, dat wel. Maar die diamond DH-1 humbucker ben ik sowieso niet zo dol op, daar moet nog wat heters in een keer...

Robin.ke
8 maart 2008, 19:01
Een te strakke noisgate filtert ze er vaak ook uit.

Bernstien
8 maart 2008, 19:13
Ok, ik snap wat je bedoelt. Maar technisch heb je het dus echt volledig onder de knie? Over de benodigde gear heb je helemaal gelijk, maar met de jouwe is niks mis volgens mij. Heb je in het algemeen wel genoeg sustain? Kun je een "normale" enkele noot lang genoeg aanhouden? Want dat is ook erg belangrijk voor mooie pinches.

Nog even over de "klassieke" flageoletten: die werken op de helft van de snaarlengte (dus zoals de 12de fret bij ongefrette noten), en die zijn veel makkelijker en duidelijker te spelen. Dus echt heel wat anders dan de pinch harmonics.


Niet precies, Een snaar heeft verschillende flageoletten, niet alleen op de helft (bij een open snaar boven de 12de fret) maar veel meer. Een flageolet ontstaat wanneer je twee gescheiden delen van een snaar in staande trilling brengt (door bijvoorbeeld je vinger er kort tegenaan te houden (klassieke flageolet). Een open snaar heeft bijvoorbeeld ook vrij duidelijke flageoletten boven de 3de, 4de 5de en 7de fret. Mooi voorbeeld: intro Little Jack Horny van Extreme (Bettencourt)

Op het moment dat je een snaar fret, bijvoorbeeld op de 3de fret, zijn de flageoletten er nog steeds alleen boven andere frets. Bovendien zijn ze er niet alleen boven de frets maar ook op de rest van de snaar. Bijvoorbeeld in het gebied waar je de snaar doorgaans aanslaat. Dit zijn de pinch harmonics, die niets anders zijn dan die 'klassieke' flageoletten die je met duim en wijsvinger (of een andere kombi van vingers) produceert met het verschil dat je nu je wijsvinger /ringvinger vervangt voor een plectrum. Je slaat met je plectrum de snaar aan en brengt met je duim de snaar in twee delen in staande trilling, in 1 beweging.

In het gebied grofweg vanaf het einde van de nek en de brug zijn er per snaar minstens drie duidelijke flageoletten te maken, afhankelijk van de gefrette noot. Eenvoudig uit te testen door met de genoemde techniek al aanslaande je rechterhand van het einde van de nek naar de brug te bewegen.

Zoveel over flageoletten. Voor de rest:

Nee, ik heb de techniek blijkbaar nog niet volledig onder de knie en voor wat betreft de sustain heb je volledig gelijk. Misschien inderdaad ook eens met de compressor/sustainer klooien.

Cheers

artnaz
8 maart 2008, 20:33
Niet precies, Een snaar heeft verschillende flageoletten, niet alleen op de helft (bij een open snaar boven de 12de fret) maar veel meer. Een flageolet ontstaat wanneer je twee gescheiden delen van een snaar in staande trilling brengt (door bijvoorbeeld je vinger er kort tegenaan te houden (klassieke flageolet). Een open snaar heeft bijvoorbeeld ook vrij duidelijke flageoletten boven de 3de, 4de 5de en 7de fret. Mooi voorbeeld: intro Little Jack Horny van Extreme (Bettencourt)

Op het moment dat je een snaar fret, bijvoorbeeld op de 3de fret, zijn de flageoletten er nog steeds alleen boven andere frets. Bovendien zijn ze er niet alleen boven de frets maar ook op de rest van de snaar. Bijvoorbeeld in het gebied waar je de snaar doorgaans aanslaat. Dit zijn de pinch harmonics, die niets anders zijn dan die 'klassieke' flageoletten die je met duim en wijsvinger (of een andere kombi van vingers) produceert met het verschil dat je nu je wijsvinger /ringvinger vervangt voor een plectrum. Je slaat met je plectrum de snaar aan en brengt met je duim de snaar in twee delen in staande trilling, in 1 beweging.

In het gebied grofweg vanaf het einde van de nek en de brug zijn er per snaar minstens drie duidelijke flageoletten te maken, afhankelijk van de gefrette noot. Eenvoudig uit te testen door met de genoemde techniek al aanslaande je rechterhand van het einde van de nek naar de brug te bewegen.Jawel, maar de "12de fret" is op de helft van de snaar (zo ook als je "klassieke flageolettes" maakt), en deze is het duidelijkst. De andere flageolets zitten op vermenigvuldigingen van een kwart, achttste, zestiende, etc. lengtes (theoretisch gezien). Deze zijn allemaal afhankelijk van het aantal knopen in de golf, die weer afhankelijk is van de frequentie/toonhoogte. Maar de knoop op de helft zit er altijd. Of je nu een golf van 2 golflengtes hebt, of van 32 (32/16 = 1/2). Maargoed, ik dwaal wat af, dit zei je eigenlijk ook al. Maar die flageolette op de helft is wel het duidelijkst, en die kun je altijd perfect boven een fret vinden. Die pinch harmonics zijn dan op bij een andere knoop van de golf, en zijn minder duidelijk.

Dat bedoelde met dat de "klassieke flageolets" anders en duidelijker zijn dan de pinch harmonics. ;)

Bernstien
8 maart 2008, 21:43
Duidelijk, Thanx. Dat van die kwarten en zestienden wist ik weer niet.

Overigens heeft Satriani in zijn kleine boekje 'Guitar secrets' (verzameling van artikeltjes uit het blaadje Guitar for the practicing musician een leuk verhandelingetje geschreven over harmonics (flageoletten). Na ff zoeken gewoon te downloaden. Misschien wat voor jou.


Cheers

zjanke
8 maart 2008, 22:02
Perfecte uitleg (http://www.justinguitar.com/en/TE-012-PinchHarmonics.php) en ook nog eens makkelijk voorgedaan

artnaz
9 maart 2008, 01:10
Duidelijk, Thanx. Dat van die kwarten en zestienden wist ik weer niet.

Overigens heeft Satriani in zijn kleine boekje 'Guitar secrets' (verzameling van artikeltjes uit het blaadje Guitar for the practicing musician een leuk verhandelingetje geschreven over harmonics (flageoletten). Na ff zoeken gewoon te downloaden. Misschien wat voor jou.


CheersHeb hem even gedownload (weet alleen niet of het de volledige versie is, hij eindigt abrupt), zijn wel leuke oefeningen in. Maar volgens mij staat er niet wat over de pinches in. Maargoed, maakt ook niet uit. Satriani doet trouwens vaak ook zo'n truukje dat hij met de linkerhand de whammy bar pakt, en met de andere een pinch harmonic (denk ik). Vind ik in ieder geval best gaaf, moet ik ook eens proberen.

R.J
9 maart 2008, 01:21
Lol, ik heb laatst een "gillen met je gitaar" door noobs voor noobs filmpje opgenomen

Kan het van de week wel even online smijten :chicken:
Het is geen echte pinch harmonic maar meer gewoon een harmonic die je gigantisch laat janken met een fikse distortion en een tremolo erachter.

Maar het is alsnog redelijk in de buurt :hippie:

Bernstien
9 maart 2008, 08:37
Heb hem even gedownload (weet alleen niet of het de volledige versie is, hij eindigt abrupt), zijn wel leuke oefeningen in. Maar volgens mij staat er niet wat over de pinches in. Maargoed, maakt ook niet uit. Satriani doet trouwens vaak ook zo'n truukje dat hij met de linkerhand de whammy bar pakt, en met de andere een pinch harmonic (denk ik). Vind ik in ieder geval best gaaf, moet ik ook eens proberen.

?? Hoofdstukjes 'Right hand harmonics' en 'natural harmonic map'. Het leuke is dat hij de harmonische ook qua toonhoogte (noot) benoemd, iets wat ik vaak moeilijk te horen vind.

In eerstgenoemde legt hij inderdaad dat trucje uit dat hij gebruikt voor zijn PH's. Overigens vind ik de PH's van Satriani niet bijzonder mooi. Komt denk ik vooral door zijn sound. Hij speelt vaak met een redelijk droge rock-sound, wellicht komt het daardoor.

Kakihara
9 maart 2008, 09:16
Misschien dat de beste oefening in pinch harmonics wel de tweede solo in ZZ Top's La Grange is. Als je dat kan, denk ik wel dat je weet hoe je die dingen moet spelen. En Pearly is volgens mij ook niet uitgerust met de meest hete pickups :)

Bernstien
9 maart 2008, 09:32
Misschien dat de beste oefening in pinch harmonics wel de tweede solo in ZZ Top's La Grange is. Als je dat kan, denk ik wel dat je weet hoe je die dingen moet spelen. En Pearly is volgens mij ook niet uitgerust met de meest hete pickups :)


Ja, met alle respect voor ZZ top (ik vind dat een geweldige band), maar dit is dus precies een voorbeeld van hoe ik het niet wil. Dit zijn de snel doodslaande, kort gedragen milde distortion PH's die mij ook nog wel lukken. Kunnen ook effectief zijn in een solo, maar dat effect is dus niet waar ik naar op zoek ben. En dat komt niet alleen doordat die kerel een vaste brug heeft....

Luister gewoon es naar de overbekende solo uit dead or alive van Bon Jovi (de elektrieke versie natuurlijk).
THAT'S WHAT I MEAN!!

Bernstien
9 maart 2008, 10:05
Perfecte uitleg (http://www.justinguitar.com/en/TE-012-PinchHarmonics.php) en ook nog eens makkelijk voorgedaan

Yep, die gast komt redelijk in de buurt. Vergeet natuurlijk wel zijn tremolo te gebruiken, juist dan is het lastig om de squeal 'clean' te houden en niet te laten doodslaan tegelijkertijd.

Thanx voor de link!

macwilliams
9 maart 2008, 10:15
Ik lees dit topic vanaf het begin mee en zie
allerlei goeie suggesties voorbij komen.
Maar zij schijnt er niets aan te hebben of
zelfs met minachting naar de "de gewone" ph te
reageren. Ik speelde die dingen ook veel en ook
vaak geoefend. Ik heb ze geleerd van een vriend
die helemaal gek was van vai en ook alles op at wat
er maar in de winkels lag aangaande vai en andere wizzards.
Hij had dan ook de zelfde gitaar als die knakker enz enz.
Nou had ik die ph's al lang niet meer gespeeld, ook natuurlijk
omdat ik pas weer ben begonnen met gitaarspelen na een pauze
van eehhm tig jaar ofzo. Maar ja dan lees je dit topic en dan gaat
het geheel je aan het denken zettten en dan pak je je gitaar.
1. de ibanez rgt42dx met de III trem helemaal standaard geen
schroef of pickup aan veranderd. Enkel door een tubescreamer
die daarna 1 enkel "buisje" tegenkomt in de voorversterking om
vervolgens door een paar transistoren Bla bla bla etc etc.
Even het hoongelach geprobeerd zoals vai die in Cross Roads
deed... K*T effe de neusgat uit zetten. Nou dat was dus geen
probleem hoe lang wil je hem hebben. Ook de andere die ik mij wist
te herinneren geen probleem. Nu de bc rich warlock brandhout plank.
Kon er heel lang mee doorgaan wellicht niet zo lang als de ibanez maar
toch heel respectabel voor een platinum. Daarna de Epiphone gepakt
en ook deze bleef maar doorgaan natuurlijk was dit wat moeilijker om
die vai huilmonics te doen maar jaaaaaannken zolang als je hem maar
hebben kunt. De komende weken heb ik geen last van katten op m'n terras.

Ik heb geen idee dus waar het aan kan liggen.
Maar ik denk niet aan je spullen. Misschien toch oefenen?



:hippie:

Bernstien
9 maart 2008, 10:50
Ik heb geen idee dus waar het aan kan liggen.
Maar ik denk niet aan je spullen. Misschien toch oefenen?



:hippie:


Absoluut!! Dat is altijd een goede oplossing. Dank voor je input.
Het punt is dat het blijkbaar bij mij ergens tussen de ''ZZ top PH'' (nogmaals met alle respect, die jongens hebben meer platen verkocht dan ik (0)) en het ''hoongelach'' van VAI misgaat, wat jou blijkbaar wel lukt (Congrats).

Naar mijn ervaring is sound een som van techniek en instrument. Soms is die som inderdaad meer dan de 'som der delen'. Aangezien ik denk dat ik de techniek van PH's begrijp en redelijk beheers, kom ik dus uit op een 'gearvraag'.

Maar nogmaals, zonder veel spelen bereik je nix, inderdaad! :)

macwilliams
9 maart 2008, 11:18
Maar wat is dan het probleem? Dat vraag ik mij dan af!! Misschien
moet je eens naar een muziekzaak gaan en het eens op een andere
gitaar proberen. Ik ken jou gitaar niet maar misschien ligt het daar
aan. Niet aan het model / uitvoering oid maar specifiek aan jouw gitaar.
Stap gewoon in de auto en ga het proberen op diverse gitaren. Ik heb
eens een gitaar in m'n handen gehad die bijna identiek aan de mijne was
(bc rich warlock) hij was van een maat van me. Dat ding was zo dood als
een pier. Dat hout zat op een of andere manier zo verrot slecht in elkaar dat
er geen fatsoenlijke flag uitgehaald kon worden. Ik heb geen idee hoe ik het
moet noemen. Zeg maar toon-dood ofzo. Dan kunnen anderen zeggen dat je
met een touw bespannen plank het er ook uit zou kunnen halen maar de plank
is dan wel uit 1 stuk en is dan niet gehinderd van invloeden zoals verbindingen die
niet kloppen of slecht zijn. Ik zou willen dat ik het je kon uitleggen of laten zien
maar dat kan ik niet het is een kwestie van gevoel. Soms doe ik zelfs m'n hand
naar voren en sla de snaar aan iets voor de hals pup en dan door de heel lichte palm
mute gevolgd door een flinke ruk aan de trem komt er een vreselijke (on)harmonische
krijs uit en die duurt dan zo vreselijk lang dat ik er zelf maar een eind aan
maak (aan de krijs en niet aan mezelf).

sorry voor de lange zinnen, ik heb het zo neer gezet zoals mijn gedachten waren.

Bernstien
9 maart 2008, 11:49
Maar wat is dan het probleem? Dat vraag ik mij dan af!! Misschien
moet je eens naar een muziekzaak gaan en het eens op een andere
gitaar proberen. Ik ken jou gitaar niet maar misschien ligt het daar
aan. Niet aan het model / uitvoering oid maar specifiek aan jouw gitaar.
Stap gewoon in de auto en ga het proberen op diverse gitaren. Ik heb
eens een gitaar in m'n handen gehad die bijna identiek aan de mijne was
(bc rich warlock) hij was van een maat van me. Dat ding was zo dood als
een pier. Dat hout zat op een of andere manier zo verrot slecht in elkaar dat
er geen fatsoenlijke flag uitgehaald kon worden. Ik heb geen idee hoe ik het
moet noemen. Zeg maar toon-dood ofzo. Dan kunnen anderen zeggen dat je
met een touw bespannen plank het er ook uit zou kunnen halen maar de plank
is dan wel uit 1 stuk en is dan niet gehinderd van invloeden zoals verbindingen die
niet kloppen of slecht zijn. Ik zou willen dat ik het je kon uitleggen of laten zien
maar dat kan ik niet het is een kwestie van gevoel. Soms doe ik zelfs m'n hand
naar voren en sla de snaar aan iets voor de hals pup en dan door de heel lichte palm
mute gevolgd door een flinke ruk aan de trem komt er een vreselijke (on)harmonische
krijs uit en die duurt dan zo vreselijk lang dat ik er zelf maar een eind aan
maak (aan de krijs en niet aan mezelf).

sorry voor de lange zinnen, ik heb het zo neer gezet zoals mijn gedachten waren.

Ok, nog een keer dan: (Overigens mega gracias voor je betrokkenheid, vind ik supercool :) , ook al gaat het over een 'mini luxe-probleempje' zogezegd)

-De Harmonics zijn er wel maar de sound is niet optimaal (gain structuur amp (instellingen?), pickups (frequentie karakteristiek/dynamische karakteristiek?), sustain (gitaar, compressie) en natuurlijk techniek (je kunt de harmonics beter en slechter 'raken') enz enz);
-Ik raak ze ook niet toevallig een keertje 'per ongeluk'. Als dit zo zou zijn zou het inderdaad overduidelijk om een techniekprobleem gaan;
-Ik heb de squeals nog nooit zelf moeten stoppen, en dat is niet omdat ik een kattenhater ben;

Al met al, het is gewoon een beetje een gevalletje van 'close but no cigar'. Dankzij de vele reacties heb ik nu echter voldoende stof om mee aan de slag tegaan. Het feit dat ik veel heb gereageerd op gegeven tips ligt aan het feit dat ik 1 toevallig veel tijd heb op het moment :) en 2 het in het begin blijkbaar niet voldoende duidelijk was wat voor een soort (karakter) PH's ik bedoelde (''ZZ Top'' versus ''Sambora/Vai'' enz).

Nogmaals origato voor de vele tips!

artnaz
9 maart 2008, 12:43
?? Hoofdstukjes 'Right hand harmonics' en 'natural harmonic map'. Het leuke is dat hij de harmonische ook qua toonhoogte (noot) benoemd, iets wat ik vaak moeilijke te horen vind.

In eerstgenoemde legt hij inderdaad dat trucje uit dat hij gebruikt voor zijn PH's. Overigens vind ik de PH's van Satriani niet bijzonder mooi. Komt denk ik vooral door zijn sound. Hij speelt vaak met een redelijk droge rock-sound, wellicht komt het daardoor.Oeps, ik heb over die "Right Hand Harmonics" gelezen. Ben het trouwens eens over Satriani's droge onkarakteristieke sound! :)

Heb nog even naar Wanted Dead Or Alive geluisterd, maar zo heel bijzonder zijn die pinches ook niet, die moet jij ook wel kunnen krijgen. Als het echt niet aan je techniek ligt, moet je ergens wat meer sustain en gain vandaan halen. Dat is het belangrijkste denk ik.

Orpheo
9 maart 2008, 15:10
ik heb gemerkt dat bij sommige pups het echt heel makkelijk kan, die ellelange zakk wylde style squeels, en bij anderen alleen die zz top style pinch. bij sommige pups heb je beiden weer.

artnaz
10 maart 2008, 00:07
Heb weer even wat geklooid, en ik krijg wel mooie schreeuwende pinches. Alleen op de hoge E lukt zijn ze minder mooi, en gaat het niet altijd goed. Misschien dat de snaar te dun is (.009), want een tijdje gelden lukte het volgens mij wel heel goed met 0.010.

Eigenlijk wil ik de gewonden snaren van een 0.009 setje, en de ongewonden snaren van een 0.010 setje. Maargoed, ik ga wel gewoon terug naar de 0.010. (niet om de pinches op de E-snaar hoor... :p)

Bernstien
10 maart 2008, 12:38
ik heb gemerkt dat bij sommige pups het echt heel makkelijk kan, die ellelange zakk wylde style squeels, en bij anderen alleen die zz top style pinch. bij sommige pups heb je beiden weer.


Yep, dat idee heb ik dus ook. Op mijn Ibi RG bijv lukt het ook veel makkelijker dan bijv op mijn Ibi akoestisch. Het is natuurlijk allemaal geen rocket science, omdat pickups een belangrijke schakel zijn in je overall tone voor wat betreft gain en frequentiekarakteristiek dynamiek en 'harmonische content'.
Ik ga morgen even bij de gitaarman zo'n Jem met EVO's uitproberen. Verder zijn de Tone Zone en de Air Norton nog kanshebbers (heb ik jouw ook vaker over zien schrijven op dit forum). Weet jij toevallig of er gitaren zijn die die dingen 'stock' erop hebben zitten?

@Artnaz. Ja, die ervaring heb ik ook. Het is echter niet 'hoe dikker hoe beter' bij mij, op de een of andere manier vind ik ze op de A, D en G het makkelijkst.