PDA

View Full Version : akkoorden doorlopen



gorgasm
7 maart 2008, 16:28
een vraag aan de meer jazzgitaristen hier;
kunnen jullie van akkoord naar akkoord lopen en hier en daar een noot bijleggen.

bv op een ii V I in G eerste maat enkel a c e g, misschien hier en daar een d of fis, op V een d fis a en c, enzoverder?

Als je dit kan, hoe goed kan je het?

terrasbeest
7 maart 2008, 17:02
http://nl.youtube.com/watch?v=aWa6aChSf1w

zoiets?
Let op de verschillende manieren dat hij dit doet ,1stemin- 3demin30-5de min.

interessant topic, want dit houdt mij ook wel bezig.......

Voidhead
7 maart 2008, 18:45
Hoe bedoel je precies? Bedoel je in de zin van walking bass lijntjes... of meer arpeggios van akkoorden met elkaar verbinden, soms d.m.v. chromatische opvullingen? Als je walking bass bedoelt, in sounds heb ik een versie van stella by starlight waar ik mezelf begeleid met walking bass/chords.

@ Terrasbeest: Die Joe Pass, echt absurd hoe hij met akkoorden speelt, prachtig hoe hij thema's harmoniseerd met akkoorden eronder.

terrasbeest
7 maart 2008, 22:39
@ Terrasbeest: Die Joe Pass, echt absurd hoe hij met akkoorden speelt, prachtig hoe hij thema's harmoniseerd met akkoorden eronder.

Yep, ik heb die DVD, maar dit is het enige dat ik van gevonden heb op YouTube.

Je vergeet nog de baslijn te vermelden. Op die DVD zegt hij trouwens, dat het allemaal maar 'illusie' is.

EuroCinema
8 maart 2008, 00:00
Niet dat ik het erg goed kan, maar volgens mij is de truc om niet een nootje toe te voegen maar er echt andere akkoordjes tussen te spelen. Reharmoniseren dus. Ik kan het eigenlijk alleen met chromatische akkoordjes en tritoon substitutie.

gorgasm
8 maart 2008, 01:56
zoiets..
maar als je zoiets speelt ga je al gauw uit je positie gaan.

http://img144.imageshack.us/img144/6703/vbei3.th.jpg (http://img144.imageshack.us/my.php?image=vbei3.jpg)

duidelijker?

En joe pass, die vent maakt me ziek. Ik heb nog zoveel te leren.

terrasbeest
8 maart 2008, 09:43
Niet dat ik het erg goed kan, maar volgens mij is de truc om niet een nootje toe te voegen maar er echt andere akkoordjes tussen te spelen. Reharmoniseren dus. Ik kan het eigenlijk alleen met chromatische akkoordjes en tritoon substitutie.

Tritone substitutie ( en het II akkoord van het nieuwe akkoord ertussen gooien : bvb tritone subst. C7 wordt F#7, de II van F#7 is C#min) , omkeringen, dim7's, de akkoorden die bij elk van de 'samenstellende' noten van een akkoord horen ( C7= C7-Emin7b5-Gmin7-BbMaj7) spelen, zelfs akkoorden van een bijpassende Melodic Minor ( daar heb ik geen ' wetenschappelijke' verklaring voor,dat moet ik op gehoor doen..).
Ik feite kun je bijna alles doen wat je met single lines doet.
HET eigenlijke soleren kan zeer beperkt worden gehouden, de akkoorden doen het werk.

Reharmoniseren zou ik dit niet noemen, de bedoeling is om ( zoals Pass het noemt) ' MOTION' te krijgen.
Hij speelt er dan nog baslijnen tussen, maar ja, hij is ' de Meester'.....

gorgasm
8 maart 2008, 10:06
tekst
wat een post!

EuroCinema
8 maart 2008, 15:15
Oh ja, een dimakkoord of een stel kwarten werken vaak ook erg fijn. Je kunt met kwarten heel veel harmoniseren en het klinkt vaak lekker open.

terrasbeest
8 maart 2008, 16:39
Oh ja, een dimakkoord of een stel kwarten werken vaak ook erg fijn. Je kunt met kwarten heel veel harmoniseren en het klinkt vaak lekker open.

Op ' So What' bvb.... voor statische akkoorden, niet meer aan gedacht.

gorgasm
17 maart 2008, 22:13
verder niemand? of wordt er niet begrepen wat ik wil zeggne?

EuroCinema
18 maart 2008, 10:06
Schiet me er nog 1 te binnen: als je een wat langer i (mineur) hebt, kun je daarvan maken (bijv in A) Am-Ammaj7-am7-am6, in Summertime bijvoorbeeld.

Guitarmania
18 maart 2008, 19:23
een vraag aan de meer jazzgitaristen hier;
kunnen jullie van akkoord naar akkoord lopen en hier en daar een noot bijleggen.

bv op een ii V I in G eerste maat enkel a c e g, misschien hier en daar een d of fis, op V een d fis a en c, enzoverder?

Als je dit kan, hoe goed kan je het?

Euhh, dit is toch gewoon arpeggio's spelen?

Hoe goed kun je zoiets kunnen? Er zijn gasten die ze sweeppickend neer kunnen leggen.

Ik denk dat het handig is om een aantal arpeggio's in de vingers te krijgen: Majeur-7-arp, dom-7-arp en min7-arp. En wellicht een mineur7-b5-arp. Dan heb je de kerkladders bestreken. Liefst vanaf 2 grondsnaren: e en a. En als je trek hebt, doe je ze ook op de andere posities.

Ik heb me aangeleerd om de akkoorden in 5 verschillende posities over de hals te zien liggen. En dat maal 3 = majeur7, dom 7 en min7.

Dan ben je grotendeels klaar. Mocht je een raar akkoord tegenkomen als X7b5 of Xmaj7b5 of zo, dan heb je die snel in de vingers.

Guitarmania
18 maart 2008, 19:29
Maar misschien - en dat bleek mij idd niet duidelijk uit je post - ging het je om de verbinding tussen de akkoorden. Maar ook dan geldt vlgs mij dat je de akkoordarps goed moet beheersen.

Maar ik zou dat op eigen wijze proberen. Ik vond het altijd erg moeilijk omdat je toch gewend bent om op 1 positie in 1 toonladder te blijven.

Kwestie van opbouwen. Eerst gewoon eens vier tellen per maat en dan opvoeren. Op een gegeven moment gaan je vingers het herinneren.

Begin met twee akkoorden: A7 en D7 op pos. 5. Vier tellen per maat en gewoon doorploegen. Elke maat een ander akkoord. En jezelf dwingen om de hele ladder van lage e-snaar naar hoge e-snaar te doorlopen. Intussen van ladder wisselen.

-=JEROEN=-
18 maart 2008, 22:30
Ik heb een tijdje ge-experimenteerd met 3-klanken over een basnoot. Erg leerzaam.

Bijv. Dm 3-klank xx776x

5x776x = Dm/A
6x776x = Bbmaj7
7x776x = Bm7b5 (half dim)
8x776x = Dm/C

Dit is maar een voorbeeld, de mogelijkheden zijn bijna oneindig.

EuroCinema
19 maart 2008, 10:48
Maar ik zou dat op eigen wijze proberen. Ik vond het altijd erg moeilijk omdat je toch gewend bent om op 1 positie in 1 toonladder te blijven.



Da's inderdaad lastig. Ik vind het bij jazznummers het beste werken om de melodie niet in 1 positie te spelen, maar chord/melody-stijl te leren. Je ziet dan precies waar de noot zit t.o.v. het akkoord dat gespeeld wordt en hebt meteen een goeie basis om te improviseren of varieren. Kenny Bur=rell is daar zo'n meester in. Je hoort vaak dat hij op elk moment het huidige akkoord als het ware onder z'n vingers heeft liggen en even een accentje of een arpeggiotje kan doen.

Guitarmania
19 maart 2008, 19:30
Eigenlijk is dit een heel belangrijke topic.

Ben even aan de slag geweest om "All the things you are" door te ploegen in 1/8sten, en geen noot onbespeeld te laten.

Heftig! Je komt jezelf echt tegen. Zweet staat op mn voorhoofd. Zat op een gegeven moment alleen maar trucen te verzinnen om het te versimpelen...

terrasbeest
19 maart 2008, 20:21
Eigenlijk is dit een heel belangrijke topic.

Ben even aan de slag geweest om "All the things you are" door te ploegen in 1/8sten, en geen noot onbespeeld te laten.

Heftig! Je komt jezelf echt tegen. Zweet staat op mn voorhoofd. Zat op een gegeven moment alleen maar trucen te verzinnen om het te versimpelen...

Hé hé.....helemaal mee eens ( belangrijk en dat zweten ).

http://nl.youtube.com/watch?v=Mn0lNQD2Bhg

http://nl.youtube.com/watch?v=aWa6aChSf1w&feature=related