PDA

View Full Version : Goede gitaristen



Arthur
16 juni 2001, 19:54
Wie vinden jullie een goede gitarist en waarom?

anoniem
16 juni 2001, 20:58
Neerlands' meest onderschatte gitarist: Arthur Ebeling
http://www.arthurebeling.nl
- luister naar de MP3's en oordeel zelf!

Eko
16 juni 2001, 23:23
Ha die Arthur,
Eindelijk positieve ruimte.Goede gitaristen?
Laten we eens even denken. Wat heb ik staan in de kast op LP en CD. SRV, Eric Clapton, BB King , Rory ,Mark Knopfler , Sonny Laundrette om er maar een paar te noemen.
Hier tussen moet toch het een en ander staan om een discussie mee te starten.
Trouwens vandaag nog even de zoveelste CD van Clapton gehaald. Just one night `79 live at the Budokan.Prachtig oud werk op z`n favorite ,,Blackie,, dus geen nieuwe Strat maar gewoon z`n oude vertrouwde scheurstrat.
Met z`n Soldano en band en raggen in de tent.

Ray
17 juni 2001, 19:53
Ik heb steeds weer nieuwe helden, maar tegenwoordig is het DOYLE DYKES; Amerikaanse akoestische fingerpicker. relatief onbekend, maar ongelooflijk wat is die gast goed, virtuoos,melodieus:

zie http://www.doyledykes.com/

Rory
17 juni 2001, 20:35
JJ Cale is magnifiek....Bekend? Tony Spinner?Eric Sardinas? Rob Tognoni? Gwyn Ashton? Mark Knopfler (vaak sterk ondergewaardeerd!), Rory?

Wat vinden jullie van Dave Hole??

Eko
18 juni 2001, 22:10
Rory,
Spijt me zeer maar ik ken er maar 2 van de lijst,te weten JJ Cale en Mark Knopfler.
Maar laten we er eens Ry Cooder aan toevoegen. Ook niet een van de minste.
BTW Mark Knopfler volg ik al sinds het begin van Dire Straits in de `70s. Ook alle solostukken staan bij me in de kast.
Op dit moment speel ik echter steeds meer werk van Clapton dus ligt mijn interesse daar op dit moment iets meer.

taylor
18 juni 2001, 22:28
kent iemand hier raymondo amador??

denk het zelf van niet maar erg goed die gast.

goeie gitaristen zijn er zat, wat mij voorkeur is is al bekend geloof ik.

bluesrock/(heavy)rock/fusion/ect

Eko
19 juni 2001, 21:00
Arthur,
Welke voorbeelden heb je zelf?

Arthur
19 juni 2001, 21:03
Hoi Eko,
tot mijn favorieten reken ik Chet Atkins en Brian Setzer. Setzer komt trouwens in september naar NL!

Eko
19 juni 2001, 21:08
Perfect,
Enig idee waar?
Chet is mij al bekend vanaf de jaren `60. Toen kocht mijn vader de elpee ,,the other Chet Atkins,,. Er stonden alleen bekende nummers op maar dan gespeeld op een klassieke gitaar. Pas jaren later kwam ik er achter dat de man wereldberoemd was met hele andere muziek.

Arthur
19 juni 2001, 21:10
Hoi Eko - Setzer speelt 25 Sept. in Paradiso in A'dam en ik geloof ook nog in Tilburg de dag daarop ofzo...

Eko
19 juni 2001, 21:16
Arthur,
Ken je de CD Neck and Neck?
Atkins en Knopfler tesamen op een CD.Klinkt niet gek en leuk studiemateriaal.

Arthur
19 juni 2001, 21:22
ja - ken ik, is ook tablatuur van. Ok de instructiebanden van Setzer en Atkins heb ik. Die van Brian is redelijk te volgen, maar die van Atkins...

stevieramon
20 juni 2001, 10:23
Good news, at last....

Die Mark Knopfler. Ben gister geweest, in de heineken Music hall. Damn, he's good!!
De meest bescheiden muzikant die er is volgens mij ook. Maar gewoon ouderwets spelen. Sultans, walk of life, Telegraph road etc etc. Erg goed. EN: Mike Henderson op gitaar! Wauw.

Mijn eigen favoriet blijft natuurlijk ERIC JOHNSON...

stevieramon
20 juni 2001, 10:29
Moest nog een keer reageren. Zag zoveel bekende namen staan. Chet Atkins, absoluut een van mijn favorieten. En Brian Setzer, erg cool. Ook dave Hole, pas nog gezien. Doet het leuk voor een pigmee. (hij is namelijk maar 1,4 meter groot).
En Michael Katon kan ik ook waarderen. Vraag me af of er meer mensen zijn die hem kennen.
Natuurlijk ook Walter Trout....

Eko
20 juni 2001, 22:29
Sodemieters wat een namen schieten hier door het beeld.
BTW Walter Trout ken ik wel.

anoniem
21 juni 2001, 19:21
Danny Gatton, Roy Buchanan, Lenny Breau, Charlie Hunter, Merle Travis

Rory
21 juni 2001, 19:30
Vinden jullie ook niet dattie Dave Hole een stem als een doodgeboren Iglo-stickie heeft???

Ray
21 juni 2001, 20:05
juist, Roy Buchanan! dat heerlijke gemene door berg en been gaande telecastergeluid! vreselijk jammer dat ie zo vroeg overleden is.

Dave Hole Captain Iglo?
Zo lang ie z'n bottleneck maar zo vet laat scheuren als een pekelharing

Arthur
21 juni 2001, 20:19
Je bedoelt zeker door 'merg' en been... Vergeet alleen niet dat Danny gatton Mr. Telecaster is, dat beweer ik bij 'laag en hoog'...

Ray
21 juni 2001, 21:35
bedankt voor het herstellen van die spelfout, arthur, en danny gatton is natuurlijk een geweldige gitarist, maar het titelgevecht voor de 'mr. telecaster' is er een tussen albert collins en roy buchanan, trouwens mr telecaster: iets voor een nieuwe topic?

Roel
21 juni 2001, 22:36
Ok, zal ik dan maar een Mr. Telecaster topic starten ?:)

Yorrit
21 juni 2001, 23:52
Goede Gitaristen? Dick Dale. In de 60 en nog steeds even agressief. John Frusciante. Kirk Hammet. En Hendrix natuurlijk, maar die is dood dus die telt niet.

anoniem
13 juli 2001, 17:00
Een eerste brainstorm:

Metal:
John Petrucci (Dream Theater)
Steve Vai
Joe Satriani
Michael Romeo (Symphony X)
Yngwie Malmsteen
Paul Gilbert
Dave Murray (Iron Maiden)

Blues:
Stevie Ray Vaughan (damm, ik heb een traantje gelaten toe hij overleed)
Rory Gallager (same goes here)
johnny Winter
Julian Sas
Robben Ford

Just plain geweldig:
Jan Akkerman
Al DiMeola
John McLaughlin
Steve Morse

En natuurlijk JIMI :smile: (mogen we nooit vergeten, niet?)

Wie weet volgen er morgen meer :smile:

Ibanez
14 juli 2001, 17:26
oke ff een lijstje van goeie gitaristen:
Joe satriani
mark knopfler
kirk hammet
carlos santana
gary moore
eric clapton
steve vai
john petrucci
enz. enz. enz. waarom? omdat ze goed zijn.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez op 2001-09-23 15:27 ]</font>

Ibanez
14 juli 2001, 17:27
en hendrix maar die is dood

VinnyPimpinBrown
24 juli 2001, 02:54
Ik heb om de een of andere reden een hekel aan gitaristen met een Italiaanse achternaam. Die vallen dus af. Blijft over: Keith Richards, Muddy Waters, John Lee Hooker, Robert Johnson, Big Joe Williams, Blind Willie McTell, Blind Lemon Jefferson, Son House, Elmore James en Hound Dog Taylor. Allemaal blues eigenlijk. En rock'n'roll. En Sipke Veenstra.

anoniem
25 juli 2001, 16:43
Mark Knopfler, inderdaad, en ook Eric Clapton is erg goed. Maar wat denk je van Steve Lukather van Toto? Wow!

anoniem
5 augustus 2001, 15:17
Ik lees veel namen van goede gitaristen, maar ik mis er toch duidelijk 1....Te weten, Steve Lukather. DE gitarist in mijn ogen. Het concert in Paradiso een maand geleden samen met Larry Carlton (ook super gitarist) was om van te smullen. Geen Zang (behalve bij Red House van J.Hendrix) Hoe goed is goed! Luister eens naar de solo cd's van Steve Lukather!
PS: de musicman Luke (gitaar) weleens gezien? Hij is mooi......!

anoniem
5 augustus 2001, 16:41
Jongens, die buitenlanders zijn natuurlijk oke, maar de beste gitarist van de wereld woont in Nederland en heet EEF ALBERS, kent iemand hem? gaat dat zien!

taylor
5 augustus 2001, 18:17
ja eef kan ik,maar hij is zeker niet de beste in nederland.ondanks dat blijft hij zeer goed.

zo wi zo de beste gitarist(dat is hij voor jou) is gewoon dom om daar over te gaan zeuren.

het zijn allemaal gitaristen tis geen sport ofzo.

en ieder is in zijn stijl goed.

Krullo
7 augustus 2001, 02:08
Ja, Eef is absoluut goed, heeft in Groningen wel es met blues-sessies meegedaan, erg gaaf en origineel, ook leuke man trouwens. Verder gaat mijn voorkeur uit naar Robben Ford, Steve Lukather, John Petrucci, Eddie Van Halen (nog niet gezien hier geloof ik), SRV, Sonny Landreth, Jimmy Page, Tuck Andress, Mark Knopfler, Brian Setzer en ik vergeet er absoluut nog een paar. Oh ja, ik heb laatst werk gehoord van Paul Gilbert en Richie Kotzen (vroeger en nu Mr. Big), was ik erg van onder de indruk.

taylor
7 augustus 2001, 16:50
hier kijk is was al aan het wachten tot iemand zulke naamen liet vallen :smile:

met jou kan ik praaten krullo :smile:

kotzen rulez!!!!

sleep_to_saturate
7 augustus 2001, 17:24
Ik vind de volgende gitaristen goed: J Mascis (Dinosaur Jr.), Thurston Moore, Eric Bachmann (Archers of Loaf), Billy Corgan, Matt Talbott (Hum), Chris Cornell.
Vooral omdat ze gevoel in hun muziek stoppen, ze spelen niet gewoon wat loopjes af enzo.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sleep_to_saturate op 2001-08-07 16:56 ]</font>

anoniem
8 augustus 2001, 15:14
Thurston Moore ? Hahaha...die speelt vol overgave zo vals als een hoerentoeter en daardoor heeft het soms impact maar om nou te zeggen dat het een goede gitarist is.....

sleep_to_saturate
8 augustus 2001, 16:36
Hij heeft z'n eigen stijl van spelen ja..
Hij speelt niet vol overgave vals, hij zoekt de grens op tussen wanneer tonen zuiver klinken en wanneer ze vals met elkaar klinken en balanceert op die grens. Wat hele verassende composities kan opleveren.

Jimi Hendrix
9 augustus 2001, 16:36
Kijk, je hebt natuurlijk in het buitenland diverse goede gitaristen rondlopen, maar in nederland kunnen ze dr ook wat van!!
Eef Albers, natuurlijk, Jesse van Ruller, Martijn van Iterson, Maarten van der Grinten zijn natuurlijk te gek. En wat ze voor hebben op die Amerikanen: je kunt ze zien in de kroeg om de hoek (oude pothuys, utrecht, bijvoorbeeld)van dichtbij en utter relaxed!!
Daarom ga ik liever kijken als Eef in de buurt speelt dan steve lukather ofzo (dat concert van hem met larry carlton in paradiso vond ik trouwens om te huilen, maar dat geheel terzijde)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jimi Hendrix op 2001-08-09 16:21 ]</font>

taylor
10 augustus 2001, 23:49
waarom ga je er heen dan jimi?

Jimi Hendrix
11 augustus 2001, 00:41
Omdat ik Steve Lukather te gek vind, op platen althans, live hoeft het voor mij niet zo.

anoniem
14 augustus 2001, 01:13
Nou, een gitarist die ik erg goed vind is Slash (ex-Guns 'n Roses, Blues Ball, Snakepit). Het is geen snelheidsduivel en speelt zo nu en dan ook nog vals, maar gewoon de hele uitstaling. Deze man heeft de meeste indruk op mij gemaakt als performer, ook al heeft hij amper contact met het publiek.

Een andere gitarist waar ik veel bewondering voor heb is David Gilmour (Pink Floyd): complete beheersing over zijn plank.

P.S.: Kruk Hammet (Metallica) vind ik een vreselijke knoeier door elke solo te verknoeien met zijn wah-wah gelul.

taylor
14 augustus 2001, 14:20
slash niet snel?

heb je dat nummer is gehoord dat hij voor wacko jacko heeft ingespeelt,volgens mij waaren dat 32ste noten.

maar over het algemeen loopt hij daar niet zo mee te koop.

Bob
15 augustus 2001, 00:06
Wat dacht je van vroeger Little Feat voorman Lowell George, feeling voldoende, weet z'n gitaar achter zijn teksten te scharen, kunnen niet veel mensen. Davis Lindley vroegere begeleider van Jackson Brownwe, goede slide...

anoniem
17 augustus 2001, 01:18
Op 2001-08-05 15:41, schreef anoniem:
Jongens, die buitenlanders zijn natuurlijk oke, maar de beste gitarist van de wereld woont in Nederland en heet EEF ALBERS, kent iemand hem? gaat dat zien!
Inderdaad, absoluut WERELD KLASSE !!!

Rory
17 augustus 2001, 19:20
ff terugkomend op mr Slash......Zijn grote hero was Rory Gallagher...That's where he learned to play the guitar.....

taylor
18 augustus 2001, 16:35
ja we weten onderhand wel wat jij de beste vind :smile:

anoniem
21 augustus 2001, 01:20
slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash slash en zo

Jimi Hendrix
21 augustus 2001, 19:58
potverdrie, en ik dacht dat ik gek was!

gertdm
3 september 2001, 22:31
wat is een goede gitarist:
iemand die je raakt door zijn / haar spel?
iemand die technisch goed is?

ik vind dat moeilijk.
Hier mijn lijstje favotiete gitaristen,
sommige omdat ik er veel van leerde sommigen omdat ze mooi spelen:

Lee Ritenour
Leo Kottke
Ry Cooder
Michael Hedges
Pat Metheney
Sonny Landreth
Robert Johnson
Tommy emmannuel
John Fahey
Richard Thompson
Bruce Cockburn
Peter Finger
Franco Morone
Jeff Beck

Jimi Hendrix
4 september 2001, 09:56
Trouwens, Eef Albers speelt de laatste week van september van dinsdag t/m zaterdag in een tent in Amsterdam, de Pompoen. Spuistraat 2. Komt allen!

taylor
4 september 2001, 13:47
euh effe verder over goeie gitaristen.

wat ik zeer waarder nu is gitaristen die zich zeg maar inhouden zoals bv evh, richie kotzen bij mr big(of solo cd's van hem) of nuno bettencourt bij mouring widows enz dus meer en goeie compositie neer zetten en de solo is gewoon de climax in het nummer.

begrijp nie verkeerd ik hou ook erg van gefreak maar dat zet je toch niet elke dag op.

bij mij staan goeie composities voor gitaar geweld.

Jimi Hendrix
4 september 2001, 14:13
Nog een reden waarom ik niet van die vai en satriani enzo houd.

taylor
4 september 2001, 22:53
vai vind ik echt te gek.ik vind ook dat dat weinig met gitaar muziek te maken heeft tis het wel maar echt out of this world.

satriani vind ik minder heb geen cd's van maar wel zeer goeie gitarist.

maar vai luister ik ook niet dagelijks

Ditmar
5 september 2001, 12:02
ik heb nog nergens de naam van allan holdsworth gelezen.......nou ???

taylor
5 september 2001, 13:42
die vind ook zeer goed maar hij moet iets meer down to earht snap je??

dan vind greg howe wat wel een beetje in de zelfde stijl ligt niet beter maar spreekt mij zeer aan.

ik vind greg howe qua techniek en solos op het moment het beste .(dan bedoel ik dus van af de solo cd intro spection)

ik hou gewoon meer van rock

en veder paco de lucia jezus man als ik dat hoor dat is gewoon niet leuk meer zo goed.

Jimi Hendrix
6 september 2001, 14:07
Holdsworth is te gek, volkomen herkenbaar geluid en stijl.

Kitaarhiero
21 september 2001, 23:24
Favoriete Gitarist?
John Frusciante (een lekker italiaanse achternaam :razz:), zijn simpele maar fantastische slide solo op "Scar Tissue" trapte me van de pianokruk in de gitaarband!

Verder nog:
Kurt Cobain (Invloedrijk, vandaar)
Andy Summers
BB King
Eric Clapton
Randy Rhoads
Tony Lommi
//////(Slash)

Wat vindt men hier eigenlijk van Kelly Jones (Stereophonics) In engeland vinden beginners hem geweldig (Fuck Van Halen, I just du the Asus2 chord, what can HE do anyway?) maar de gevorderde gitaristen hebben de pick op hem omdat hij scheld op carlos Santana (wat ik op de een of andere manier wel begrijp, arrogante zak) en op Van Halen (een grote Pionier, Jones moet opneuken!). hoe is dat hier?

Jimi Hendrix
22 september 2001, 09:45
Die engelsen moeten hun kop houden, want zelf kunnen ze dr over het algemeen geen zak van.
Wat ze wel kunnen is goede nummers schrijven en provocerende taal uitslaan :wink:

Kitaarhiero
22 september 2001, 10:49
Was Jimmy Page niet Engels? waar is Slash geboren?
Veel gitaarmuziek die af en toe ook nog eens wat "Nieuws" brengt komt uit de UK.
maar ja als het om nootjes poepen gaat moet je vooral in de US of A zijn.

Jimi Hendrix
22 september 2001, 20:52
Of bij mij for that matter
die amerikanen van die nu-metal bands kunnen dr natuurlijk ook vrij weinig van

taylor
22 september 2001, 23:34
hey jimmi wat vind je eigenlijk van die gast scott henderson ken je die??

de fusion/jazz gitaristen die ik ken vinden hem echt hellemaal te gek.

Jimi Hendrix
23 september 2001, 11:03
Ik hou daar niet van, overal een beetje bluesy op pielen, dan hoor ik bijvoorbeeld veel liever (de vroegere) steve lukather, die speelt ook gewoon overal blues overheen maar dan echt goed en virtuoos enzo.

Ik hou meer van een lyrische stijl, denk ik.
Oja, ik mis ook de bebop in zijn spel, dat moet je toch ook wel laten horen dat je dat kunt ook al speel je zgn. fusion.
(zie Eef Albers ofzo... hahaha)

Hitpoint
23 september 2001, 15:44
Julian Sas
Yngie Malmsteen
Steve Vai
Stevie Ray Vaugh
Joe Satriani

Ibanez
23 september 2001, 16:30
Op 2001-09-04 21:53, schreef taylor:
vai vind ik echt te gek.ik vind ook dat dat weinig met gitaar muziek te maken heeft tis het wel maar echt out of this world.

satriani vind ik minder heb geen cd's van maar wel zeer goeie gitarist.

maar vai luister ik ook niet dagelijks

Ik vind ze allebei fantastisch.

Ibanez
23 september 2001, 16:32
Op 2001-07-14 16:26, schreef Ibanez:
oke ff een lijstje van goeie gitaristen:
Joe satriani
mark knopfler
kirk hammet
carlos santana
gary moore
eric clapton
steve vai
john petrucci
enz. enz. enz. waarom? omdat ze goed zijn.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez op 2001-09-23 15:27 ]</font>
Er zijn nog veel meer goeie maar heb geen zin om ze allemaal op te schrijven.

Kitaarhiero
23 september 2001, 16:34
NOTEPOEPERS!
lol

Hoe zit dat nou? wordt Rock en metal binnekort net zoiets als jazz en klassiek? artiesten die keer op keer de grote meesters weer eens na doen en eindeloos coveren, blues en Folk begint al in die sferen te geraken, ik vrees dat Rock/metal in de stijl van Satch, vai etc. over een paar jaar/decennia ook die kant op is gegaan.
wiedelewiedeleskreechyeaowbroaar.

Jimi Hendrix
23 september 2001, 16:56
Geen kwaad woord over jazz en klassiek, de serieusheid en toewijding die nodig is om die muziek te spelen is sowieso te respecteren. Iets anders is of je het mooi vindt (of kent...), dat is natuurlijk een ander verhaal. Of dat het goed wordt gespeeld.

Kitaarhiero
23 september 2001, 18:36
Ja maar ik heb het nu niet over smaak, ik heb het over het steeds maar weer uitkouwen van oude successen. wiedelewiedeleskreechsfizzyeaowbroaar hebben we nu wel gehoord toch? Hier bedoel ik niet me te zeggen dat ik er niet graag naar luister, er gaat niets boven een snelle lekkere solo waar een divebomb aan geplakt wordt, maar intussen zijn artiesten als Bob Dylan, Charlie Parker, Charles Mingus en Eric Johnson al helemaal uitgekouwd en ik vrees dat hetzelfde te gebeuren staat met Hendrix, Vai en Van Halen!

en zeg nou zelf, hoe vaak per jaar doet er ergens een orkest iets van Mozart of Bach? Hoeveel originele Jazz platen worden er uitgebracht in vergelijking met de Tributes? hoeveel Demos van gitaristen kom je tegen waar ze genadeloos de stijl van Satriani copieren?

Jimi Hendrix
23 september 2001, 20:18
OK, maar dat heeft toch niets te maken met de oude meesters? kunnen zij dr wat aan doen dat de meeste mensen niet zo geniaal zijn als zij en daardoor blijven hangen in kopieren van hun dingen ipv hun eigen weg zoeken?

taylor
23 september 2001, 23:38
ik denk dat die hele virtuose muziek een dying art vorm is.(van klassiek tot vai enz)

ik blijf er gewoon naar luisteren.

Kitaarhiero
24 september 2001, 12:45
Ik ook. maar het is wel jammer.

Dj_maiStaH
24 september 2001, 19:11
STEVE VAI

Kitaarhiero
24 september 2001, 20:44
Ja dát weten we nou wel, dat die goed is.
Het staat ook allemaal in de boekjes.

Dila
12 oktober 2001, 23:32
Kurt Cobain, misschien was ie techniesch gezien niet zo goed, maar hij heeft mij wel beinvloed in mijn stijl en met mij een heleboel anderen. En Lenny Kravtiz heeft nog niemand genoemd, dat vind ik gek want dat is toch ook een heel goeie gitarist??? En Richie Blackmore natuurlijk die is ook erg goed. Sorry voor late reactie trouwens oja en natuurlijk Hendrix die mag ik niet vergeten.

taylor
13 oktober 2001, 00:31
ja richie blackmore vind ik ook wel aardig,al is tie nou met een raare volkmuziek aan de haal gegaan.

Jimi Hendrix
13 oktober 2001, 08:29
RRAAAARRRRRR

Dila
13 oktober 2001, 12:51
Ja dat is wel erg vreemd richie blackmore op luit enzo dat gaat te ver...

Kitaarhiero
18 oktober 2001, 15:05
En dan z'n vrouw die zingt over Paulus de boskabouter, da's hilarisch niet?

zo zie je maar wat drank en drugs met een rockster al niet kunnen doen (om over het "bijlen incident" maar niet te spreken)

taylor
18 oktober 2001, 18:32
welk bijlen incident??

Dila
18 oktober 2001, 18:48
paulus de boskabouter??? hahahahaha klinkt niet echt als een inteligente muziek carriere... op die dvd van deep purple zie je ook dat blackmore een glas water over de vrouw van ian gillan heen gooit en hij komt steeds pas opdagen als ie een solo moet spelen ondertussen is ie de kleedkamer aan slopen ofzoeits echt een heel erg vaag figuur...

anoniem
20 oktober 2001, 16:14
De beste Gitarsist is naar mijn mening Mark Knopfler.
Hij streelt de snaren gewoon en haalt er zo mooi geluid uit.
Als je naar het "Wildtheme" van Local Hero luisterd dan wordt ik daar gewoon koud van.
Bij alle nummers komt er gewoon zo'n mooi gitaargeluid uit.
Mar Knopfler is The Sultan Of Swing.
There is only one style and that is the KNOPFLER Style

anoniem
20 oktober 2001, 16:32
Heb jullie wel eens het nummer Cannibals gehoord Live ?
Mark Knopfler samen met Sonny Landreth
Of Gravy Train samen met Sonny Landreth
Allebei fantastische nummers en ook zo denderend uitgevoerd .
MArk Knopfler samen met Chet Atkins en dan het nummer "There be'll some changes made"
wat een fantastich nummer is dat!!
Het jammer dat Chet er niet meer is.
Als je Mark Knopfler live hoort dan krijg je echt overal Kippevel zo denderend mooi!!!!

GillyGretsch
22 oktober 2001, 18:49
Ik wil niet van de hoge toren blazen, maar doe het toch even; liefhebbers van Setzer en Atkins moeten ZEKER even op mijn site kijken/luisteren!

http://turn.to/gilbert

gegroet
gilbert

poeyerke
22 oktober 2001, 22:17
Op 2001-10-13 11:51, schreef Dila:
Ja dat is wel erg vreemd richie blackmore op luit enzo dat gaat te ver...


Ik ben pas naar zijn optreden in 013 (tilburg) geweest, en dat was toch erg gaaf. Die muziek is helemaal niet zo erg, en hij kon zijn Strat toch niet laten staan, zijn 'engl' mocht nog aardig meedoen!!
Voor Richie Blackmore fans echt wel een aanrader hoor!

Kitaarhiero
24 oktober 2001, 13:47
Op 2001-10-18 17:32, schreef taylor:
welk bijlen incident??


Hij stond een keer in de kamer van een bandlid met een grote bijl en sloeg alles kort en klein, volgensmij ook bijna dat andere bandlid.

taylor
24 oktober 2001, 20:51
oh?? ja ik had wel eens gehoord dat die een vreemde vogel was,hij geeft trouwens bijna nooit(of nooit) interviews.

Kitaarhiero
26 oktober 2001, 17:57
Maar dat doen heel veel rock-artiesten niet. want dat vinden ze niet leuk.

taylor
26 oktober 2001, 19:44
ja maar eens in de 10 jaar???

Kitaarhiero
26 oktober 2001, 20:53
Misschien is er een of andere occulte gedachte in z'n hoofd dat hij denkt dat er anders een vloek over hem heen komt :wink:

taylor
27 oktober 2001, 01:41
ja wie weet wat er in zijn koppie om gaat.

die uitspraken die hij doet over zijn collega gitaristen gaat ook erg ver man.

ekkerman
29 oktober 2001, 09:42
ik vind persoonlijk een gitarist die smaakvol kan begeleiden en zichzelf ondergeschikt maakt aan het liedje belangrijker dan een notenbrij veroorzaker.
luister maar eens naar lindsey buckingham die bij fleetwood mac (rumours !) hele bijzondere dingen doet .
uiteraard is ook brian may een ongeloofelijke kanjer volgens mij heeft hij het gitaarspel naar een veel hoger plan getilt en nieuwe gebieden ontdekt zoals hij bijvoorbeeld op a night at the opera het fraaie liedje "good compagny " inkleurd besef daarbij dat alle partijen die je hoort (behalve bas +drum natuurlijk ) gitaar zijn !! ook de solo van death on 2 legs is precies wat het liedje nodig heeft ik vind dit echt verplichte kost voor de gitaristen die deze cd nog niet kennen ; gaat het beluisteren.
ook vind ik mensen zoals steve lukather erg goed vooral als je nagaat dat hij niet alleen bij toto maar ook als sessie gitarist werkte voor micheal jackson ,lionel richie en wat te zeggen van joni mitchel .
ook al legt hij regelmatig een puike solo neer, hij kan ook mooi en smaakvol begeleiden.
ook vind ik de gitaristen van de ouwe lulle (?) band ; the eagles erg goed ,hun timing de rust in hun spel.
cd's als the long run en hotel california ,,,hoog niveau!!
misschien waren dit een paar aardige tips voor wie dacht alles al gehoord te hebben.....

Jimi Hendrix
29 oktober 2001, 12:55
Helaas is lukather niet meer wat het geweest is.
Wat dacht je van Paul Jackson Jr? die is ook waanzinnig in begeleiden.

Julien
1 december 2001, 02:10
Adam Jones Van Tool. Hij is gewoon the man.

Ray
1 december 2001, 11:57
Lukather niet meer wat het geweest is?
Ga dan naar http://www.stevelukather.net en beluister de fragmentjes van het album met toetsenist Derek Sherinian........

koelieVai
2 december 2001, 03:36
TooL!!!! die ritme en tempo wisselingen in hun muziek is gewoon Geniaal !! vind ik dan
volgens me bescheiden mening....hun hele muziek is trouwens apart,lijkt op niets dat je eerder gehoord hebt

wie gaat/komt r naar Heineken musichall vandaag ??? :smile:) btw ik kom net v.e feessie en ik kan geen slaap vatten door al die baco's :grin:

anoniem
4 december 2001, 17:13
Dany Lademacher!!! = beste gitarist ooit

anoniem
25 december 2001, 17:08
edge??

taylor
25 december 2001, 23:55
mattias ia eklundh echt goed die gozer in de trand van zappa/vai.(dus weirdo muziek)

rockandsoccer
1 januari 2002, 15:33
Tsja ik houdt van Classic rock dus logisch dat je de gitaristen van die bands dan ook bewonderd.Het gaat niet om de snelheid maar om het geluid .Ik bedoel het gaat ook om de song zelf. Solo's vind ik geweldig en ze hoeven niet eens snel te zijn. Het gaat der ook om of het geluid karakteristiek is natuurlijk. Enkele helden en hun nummers :

Hendrix - All Along the... , Purple haze maar vooral ook Johnny B. Goode van Chuck B.
Jimmy Page - Stairway to heaven (live) enz.
Mark Knopfler - Alles , geweldig
Gary Moore - Een van de beste rock/bluesgitaristen Always gibson &amp; Marshall , Empty rooms , out in the fields , victims of the future enz...
Slash - Sweet child o mine enz.
David Gilmour - Comfortably numb
Rossington &amp; Collins - Free Bird
Rossi &amp; Parfitt - Geweldige sound van Status Quo
R. Blackmore - Goede solos , smoke on the water
Tony Iommy - Paranoid!!!!
Randy Bachman (BTO)- Roll on down the highway
Brian May - Typisch geluid , Zelfgemaakte gitaar!!!!!
Pete Townshend - Geweldige gitarist en songwriter , wordt niet eens genoemd hier
Boston - Herkenbaar geluid , more than a...
Neil Young - akoestisch en elektrisch , prachtige nummers
Billy Gibbons - herkenbare ZZ top geluid , La grange , Sharp dressd man
Steve Lukather - Hold the line e.a.
C. Berry - Johnny B Goode is supercool
Keith Richards , Dave Davies - De grondleggers!
Duane Allman - heeeel goed en experimenteerde veel weet er weinig van , te jong gestorven
Clapton - uiteraard!!
Angus Young - ohhh lekker , whole lotta rosie , thunderstruck

Er zijn nog veel meer dit was even een impressie , see ya

Ditmar
1 januari 2002, 20:15
Jij bent wel een groot liefhebber van grote lijsten met je helden aan topics toevoegen he ???

Nog iemand interesse in mijn hele cd collectie ???

Kitaarhiero
3 januari 2002, 15:42
Nee.

He Classic Rock Guy;)... Mick Ronson ontbreekt nog!

PeArLjAm
3 januari 2002, 16:01
Nou ja meneer classic rock is in ieder geval errug enthousiast!

anoniem
7 januari 2002, 20:36
Wat dan niet te denken van het naar mijn mening beste gitaar duo keith richards en ron wood.

Ik heb de nieuwe cd van ron wood waarop hij laat zien dat hij nog steeds goed gitaar kan spelen en keith richards rockt er nog steeds op los en doet dit al voor 40 jaar

anoniem
7 januari 2002, 21:04
en wat dachten jullie van Steve Morse !!

anoniem
15 januari 2002, 13:33
Ik mis na 7 pagina's nog steeds mijn eigen grote voorbeeld.
Iemand bekend met het werk van Steve Howe ?
Gitarist van YES en een fenomenaal componist ook nog. Je moet wel een klein beetje van klassiek ook houden, maar die man speelt de sterren van de hemel.
Haal de Tab van The Clap maar eens op en probeer het eens.

Volgende is Kit Morgan. Speelt de demo's van de Total Guiter CD's (onder anderen) onnavolgbaar.

Zo zie je maar weer dat iedreen zijn/haar eigen insteek heeft.

Cor

philbee
16 januari 2002, 11:28
Op 2001-06-18 21:28, schreef taylor:
kent iemand hier raymondo amador??

denk het zelf van niet maar erg goed die gast.

goeie gitaristen zijn er zat, wat mij voorkeur is is al bekend geloof ik.

bluesrock/(heavy)rock/fusion/ect


Raymundo Amador, ja ik kreeg van mijn zus die in Spanje woont een CD van hem, rete goed die man. Lekkere muziekcombinaties ook.

taylor
16 januari 2002, 15:10
euh?? jezus hey dat iemand hem kent(hier) ha lache man.

kent iemand tomatito??? die gast is goed gvdman,in spanje is hij zo'n beetje DE opvolger van paco lucia.

moretel
16 januari 2002, 16:23
Zijn er nog mensen met albums van Rush?
2112
Moving pictures
Hemispheres etc.

Alex Lifeson moet toch geen onbekende zijn ?
Ik heb hem tijdens het spelen een snaar (hoge E) zien breken, terwijl de technicus zijn snaar op het podium verwisselde speelde hij rustig door.
Goeie gitarist, met veel gebruik van afwijkende maatsoorten.

philbee
16 januari 2002, 19:09
nee Tomatitio ken ik niet, maar ik zal mijn zus eens vragen. Ik heb een tijdje in b'na gewoond en genoeg super talenten daar zien flamenco en andere stijlen spelen. Merg en been muziek gvd. Een van die mannen is Toti Soler bv.

Ik heb in mijn cd en platen collectie veel onbekende gitaristen, wie kent Ray Gomez, Danny Toan, Tommy Bolin, of in de blues Sean Costello, Kid Ramos, Jeremy Johnson etc?? om maar eens wat te noemen, en ze spelen toch een parij gitaar allemaal. Er zijn er vast nog 100-den, die platen hebben gemaakt in de wereld waar wij nog nooit van gehoord hebben en die allemaal kippevel muziek maken.

Kitaarhiero
16 januari 2002, 20:49
Tommy Bolin ken ik wel. M'n pa heeft een plaat van hem (Teaser) best wel OK. Goeie gitarist... af en toe wat zeik nummers maar die mogen de pret niet drukken.

taylor
16 januari 2002, 22:53
tommy bollin en ray gomez zeggen me vaag wat qua naam.

ik vind het altijd wel leuk om juist te zoeken naar iets wat niet zo bekend is voor de massa.

philbee
17 januari 2002, 10:50
Tommy Bolin was een van de supergitaristen allertijden geworden ware het niet dat hij veel te vroeg gestorven is.

Hij speelde op het Spectrum album van meester drummer Billy Cobham (ik hoorde laatst een nummer met samples uit dat album), op 1 album van Deep Purple (Come Taste the Band) en heeft 2 solo albums gemaakt waaronder inderdaad Teaser. Er staan magistraal goede nummers op, afgewisseld met wat mindere (maar welk album heeft dat niet?). Als je in de CD shop een heruitgave van een van zijn albums ziet blindelings kopen.

Ray Gomez was een super US sessie muzikant in de jaren 80 (Narada Michael Walden oa.). Ik heb een solo album van hem met wel hele lekkere gitaarnummers rock/fusion, zingen van hem was beduidend minder.

taylor
17 januari 2002, 12:29
oh ja nu weet ik wie dat is die tommy das die gozer van deep purple in de tijd van glenn huges enzo.

philbee
17 januari 2002, 18:07
inderdaad was trouwens voor hem zijn minste album, behalve dat nummer op het laatste dat zo langzaam begint met zang en halverwege links en rechts flinke gitaar meppen krijgt, das lekker.

denniseindhoven
21 januari 2002, 12:17
Niemand hier gehoord van Neal Schon :sad:? Dat is dus echt mijn favoriete gitarist aller tijden. Technisch geweldig, maar doet niet zo vreemd als Vai bijvoorbeeld. En melodieus, dat vind ik ook we belangrijk. Voor de rest ben ik ook nogal weg van mensen als:

Steve Lukather (Toto)
Richie Sambora (Bon Jovi)
Ritchie Blackmore (Deep Purple, Rainbow)Bruce Kulick (Kiss)
En Albert Lee natuurlijk... iemand van jullie al geprobeerd om "Country boy" te spelen?

En ja, Jimi Hendrix... kan iemand mij uitleggen wat er zo goed aan hem is? Ik vind het namelijk dus een aanfluiting van een gitarist. Met name live speelde hij zo vals als een kraai. Okay, hij schreef wel goede nummers, maar ik vond het maar een matige gitarist.

Kitaarhiero
21 januari 2002, 12:56
De a-tonale noten van Jimi Hendrix kunnen beschouwd worden als inspiratie op bands als Sonic Youth... en die verneukte gitaarriffs (whammybar gebrul enzo) kunnen beschouwd worden als kunst.

poeyerke
21 januari 2002, 13:48
Op 2002-01-21 11:17, schreef denniseindhoven:

En ja, Jimi Hendrix... kan iemand mij uitleggen wat er zo goed aan hem is? Ik vind het namelijk dus een aanfluiting van een gitarist. Met name live speelde hij zo vals als een kraai. Okay, hij schreef wel goede nummers, maar ik vond het maar een matige gitarist.


Jimmy Hendrix was geniaal, hij had geniale ritmepartijen en prachtige nummers. Vergeet niet dat hij altijd alles opnam en er ontzettend veel '(ge)rommel' van hem in de omloop is.

Live wilde het misschien nog weleens minder klinken, maar drugs zijn daar een grote factor in en ook heel veel andere bands bakte er destijds door drugs gebruik niet veel van, Live.
Om nu meteen Jimmy Hendrix als Matige gitarist te bestempelen.......

Kamiess
21 januari 2002, 13:51
Wat dacht je van Arjen Lucassen>de beste van nederlandse bodem.
Hij zit in de band Aeryon.

denniseindhoven
24 januari 2002, 19:45
Ik weet het niet. Ik heb het idee dat Jimi Hendrix technisch beperkter was dan hij zelf wilde en dingen die hij niet kon spelen, wel probeerde te spelen. In dat verband vind ik dat iemand als George Harrison veel beter met zijn beperkingen is omgegaan (dat was ook geen grote techneut, maar ik vond wel dat deze een geweldige timing had). De nieuwe "Gitarist" is trouwens voor een groot deel gewijd aan George Harrison. Hierin ook een transcriptie van de solo van "Let it be (albumversie)".

Kitaarhiero
24 januari 2002, 19:49
ehm... als je dingen wil spelen die je niet kunt dan moet je dat dus LEREN. en met iets nieuws leren verleg je je grens.
en ik geloof dat Hendrix wel aardig wat grenzen heeft verlegd

philbee
24 januari 2002, 21:16
Jimi H een beperkte gitarist, bv te vergelijken met George Harrisson, die beter met zijn beperkingen om ging????
Scottie,...brrr krsjsjs, beam 'em up please.

denniseindhoven
24 januari 2002, 21:57
Volgens mij heeft hier nog niemand van bijvoorbeeld Albert Lee gehoord? Want vergeleken met Albert Lee is Jimi Hendrix toch wel een aantal niveaus minder.

philbee
25 januari 2002, 00:02
Als het om de "heruitvinder van de elektrische gitaar gaat" (volgens een Stratocaster boek van Fender!!!) is er maar een persoon die daarvoor in aanmerking komt. Alle andere jongens worden naar die maatstaf gemeten.

Anderen technisch verfijnder, pietje preciezer tijdens hun optredens, zeker wel. Maar als het gaat om pure kracht van de soul, de magie van het uitvinden en niet van het naspelen. Jongeman dan zijn alle grote gitaristen op aarde het toch echt met elkaar eens: er is maar een master: JH

denniseindhoven
25 januari 2002, 01:12
Pure soul? Dat is dus echt onzin, want Jimi Hendrix heeft in het begin van zijn carrière veel in soulbands gespeeld. Waar hij regelmatig werd uitgetrapt, omdat hij niet strak genoeg speelde. Dus het was zeker geen soulman als Steve Cropper. En heruitvinder van de elektrische gitaar? Ja, dat moet natuurlijk ook wel als je hem de hele tijd in de fik steekt :wink:. Nee, zonder gein, er was weinig innovatiefs aan Hendrix. Hij speelde gewoon oude blueslicks á la BB King en Robert Johnson, alleen dan met de versterkers helemaal open. Dat iedereen dat allemaal achteloos bewondert, moeten ze zelf weten. Maar ik heb andere idolen.

philbee
25 januari 2002, 10:28
pure soul? en de kracht van de soul zijn 2 totaal verschillende betekenissen heer Dennis.

Heb je wel eens geprobeerd Castles made of Sand na te spelen of My Friend? Ken je die nummers uberhaupt?

Ben bang dat jouw beperkingen dan eerder boven water komen als de vermeende beperkingen van JH.

Jimi Hendrix
25 januari 2002, 12:13
Je moet JH niet beoordelen op zijn technisch kunnen of wat dan ook, want als je het hoort KUN je dr gewoon niks op aan te merken hebben, zijn spel ontstijgt zo'n beetje alles, inclusief kritiek. Hetzelfde geldt gedeeltelijk ook voor Crazy Horse met Neil Young. Daar zag ik laatst iets van. Als je dan gaat luisteren naar wat hij speelt is het niks, maar als je dr voor in de stemming bent wordt je vanzelf gevloerd door deze dreigende muziek. Enfin: techniek is niks, expressie daar gaat het om (wat natuurlijk geen excuus is voor een SLECHTE techniek, althans niet voor mij.)

taylor
25 januari 2002, 13:28
ja idd probeer anders het intro van voodoo child die paar noten met ongelofelijk veel expresie,das eigenlijk de ultieme techniek.

denniseindhoven
25 januari 2002, 14:46
Klopt, ik kende de nummers niet. Heb ff "Castles made of sand" gedownload om toch een mening te kunnen vormen :wink:. Nou, volgens mij moet zo'n nummer geen probleem zijn voor iemand die een beetje gitaar kan spelen. Klinkt niet erg moeilijk, ik zal het van het weekend eens proberen en dan kijken of je toch gelijk hebt, Philbee. "My friend" kon ik niet vinden op Morpheus, dus ik zal het bij dat andere nummer houden. En ik vind dat je op iedereen kritiek kunt hebben trouwens, want niemand is perfect.

Probeer "Country boy" trouwens maar eens te spelen van Albert Lee. Ik denk dat je dan veel meer beperkingen tegenkomt. Of iets van Shawn Lane. Zoals jullie het schrijven kunnen we net zo goed Bob Dylan uitroepen tot een geweldige zanger of Neil Young. Dat lijkt me nou toch ook weer niet de bedoeling.

Kitaarhiero
25 januari 2002, 15:49
Het zijn ook goeie zangers!

Jimi Hendrix is veel meer dan blues!
In zijn werk herken ik zelden iets van BB-king bijvoorbeeld.
Hendrix heeft misschien aardig wat covers gespeeld, maar wel de beste ooit.

rockandsoccer
25 januari 2002, 16:25
Tsja ik ken hele Albert Lee niet JH is toch beter sowieso maar laat Dennis maar in z'n eigen Albert Lee-wereldje. Op gitaargebied is Gary Moore volgens mij moeilijk na te spelen. Ik heb de live-cd "We want moore" en die is echt cool. Heel veel solos en lange nummers met constant snelle trillers erin. Dat ie zich nou op de blues gericht heeft is jammer maar als ik het zo hoor behoort ie als rockgitarist echt tot de top en is ie moeilijk na te spelen!!

denniseindhoven
25 januari 2002, 18:28
Op 2002-01-25 15:25, schreef rockandsoccer:
Tsja ik ken hele Albert Lee niet JH is toch beter sowieso maar laat Dennis maar in z'n eigen Albert Lee-wereldje.

Je kent hem niet eens en dat wil je toch beweren dat Jimi Hendrix beter is? Wat een onzin zeg, een beetje onderbouwing zou wel leuk zijn. Dat doet de rest hier tenminste wel.

Ray
25 januari 2002, 18:55
ik kan twee redenen bedenken waarom denniseindhoven dergelijke heerlijke onzin uitkraamt:

1. hij is stiekem een beetje verliefd op ome albert
2. hij heeft last van een 'moeilijk na te spelen gitaristen - trauma'

in het eerste geval: dat gaat wel over
twee remedies voor het tweede, ernstigere geval:


1. een video van woodstock bekijken om Hendrix in zijn tijdsgeest te kunnen plaatsen

2. een mailtje naar albert lee sturen met de vraag wat hij van Hendrix vindt


Albert Lee is overigens een briljant gitarist die ongelooflijk snelle en opzwepende bluegrass uit zijn Music Man weet te persen. En alsof dat nog niet genoeg is, hij kan bijna nog beter piano spelen....

denniseindhoven
25 januari 2002, 19:32
Nee, geen Ome Albert a.u.b. Geef mij maar Alicia Silverstone :wink:. Maar nu even serieus, ik heb die video van Woodstock een paar keer gezien en dat heeft mij alleen maar in mijn mening gesterkt. Of jullie moeten het mooi vinden als een gitarist vals speelt, natuurlijk. Nou, ik dus niet.

philbee
26 januari 2002, 22:19
:smile: way to go Ray.

Enne Dennis "castles made of sand" heb ik al door veel hele goeie gitaristen horen naspelen, de noten waren er dan wel maar de feel absoluut niet, maar dat is iets wat niet uit te leggen is denk ik, je begrijpt de feel of niet, jij kennelijk dus absoluut niet. Maar inderdaad vraag een aan A Lee wat ie van hendrix vindt, je valt letterlijk achterover van zn antwoord daar zet ik 100 Euro op.

Villanova Junction (of the instrumental solo) van Woodtstock (blues in A minor) wat JH op het laatste van de Woodstock film speelt is een 'all time favorite' van alle supergitaristen. Ik weet zeker ook van A Lee.

Kitaarhiero
27 januari 2002, 13:49
Op 2002-01-25 15:25, schreef rockandsoccer:
Tsja ik ken hele Albert Lee niet JH is toch beter sowieso maar laat Dennis maar in z'n eigen Albert Lee-wereldje. Op gitaargebied is Gary Moore volgens mij moeilijk na te spelen. Ik heb de live-cd "We want moore" en die is echt cool. Heel veel solos en lange nummers met constant snelle trillers erin. Dat ie zich nou op de blues gericht heeft is jammer maar als ik het zo hoor behoort ie als rockgitarist echt tot de top en is ie moeilijk na te spelen!!


Gary moore is best wel good... en vooral moeilijk na te spelen omdat hij nogal aparte noten speelt qua tijd, nooit precies triolen ofzo...

anoniem
13 februari 2002, 22:03
///////////SLASH!!!!!!!!/////////////
Iemand vroeg waar hij was geboren; in Engeland op 23 juli 1965.
Hij speelt nu trouwens in een rock/blues band Slash's Snakepit, is ook goed!

Kitaarhiero
14 februari 2002, 18:09
ow ja, die ken ik, wel lache ja...
Slash is echter met hoofdletters NIET de beste gitarist. ik kan er niks aan doen, maar hij is net iets te beperkt in z'n kunnen om de beste te zijn, wat hij doet doet hij goed... daar niet van... maar het zijn maar 2 dingen, de powerballad en de vliegensvlugge pentatonische/blues solo's.

anoniem
14 februari 2002, 21:02
Vele gitaristen hebben waarde toegevoegd aan het gitaarspel , Jimi wordt overal gemiddeld als beste beschouwd wat zeker waar is. Toch pikt elke gitarist wel weer wat een andere , er zijn dus vele goede gitaristen waarvan Slash zeker een goede. het gaat om de muziek en het geluid niet wat hij kan , als je de introos van Knockin on heavens door/Sweet child o mine hoort krijg je gewoon kippevel , net als het eindstuk van november rain. 20 noten per seconde doet mij niks is puur een teken van lange snelle vingers.

anoniem
14 februari 2002, 21:06
Vele gitaristen hebben waarde toegevoegd aan het gitaarspel , Jimi wordt overal gemiddeld als beste beschouwd wat zeker waar is. Toch pikt elke gitarist wel weer wat een andere , er zijn dus vele goede gitaristen waarvan Slash zeker een goede. het gaat om de muziek en het geluid niet wat hij kan , als je de introos van Knockin on heavens door/Sweet child o mine hoort krijg je gewoon kippevel , net als het eindstuk van november rain. 20 noten per seconde doet mij niks is puur een teken van lange snelle vingers.

Ben trouwens benieuwd of jij ook kunt zeggen wie de beste gitarist is . Is onmogelijk om te zeggen er zijn er genoeg. Maar bij jullie zal het wel weer om de shredders gaan bah bah.

Kitaarhiero
14 februari 2002, 23:17
eh.... je kan wel 2x posten... maar Slash is ook een shredder :razz:

ik moet zeggen, Slash is goed... maar echt een grote bijdrage zoals Hendrix heeft hij niet geleverd.

Insignificance
17 februari 2002, 12:38
Jimi Hendrix is en blijft voor mij de beste gitarist, hoewel zijn nummers mij niet echt kunnen raken. Pete Townsend heeft ook heel veel toegevoegd in de muziek. Er is slechts 1 gitarist die mij echt heel diep raken kan; Mike McCready van Pearl Jam.
Download tips zijn;
Yellow Ledbetter (beetje little wing achtig)
nothing as it seems (gewoon erg goed, een gitaarsolo van 5 minuten!)
I got ID (deze is samen met Neil Young geschreven n.a.v. het mirror ball album)
Red Musquito (een bijna ziekelijk gitaarriff)

En dan nog 'November Hotel' van Mad Season.
Mad Season is een seattle band met Mike en Lane Staley van Alice in Chains.

Plz give it a listen, ik heb niemand zijn naam zien noemen en zou het erg leuk vinden om is wat meningen over zijn spel te horen!
BvD

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Insignificance op 2002-02-17 11:40 ]</font>

philbee
17 februari 2002, 12:39
Natuurlijk zijn meningen verdeeld, maar denk als we een poll houden op dit forum meer als 50% Jimi op nr 1 zet en dat is nou net de kracht van die man, meer als 30 jaar na dato!

Kitaarhiero
17 februari 2002, 14:51
de Guitarist had vorig jaar, 30 jaar na de dood een "interview" met Hendrix als hij nog geleefd zou hebben, en ook een artikel over z'n "Huidige" set-up... Parker Fly, een roger mayer wah... allemaal heel modern spul natuurlijk :razz:
op de CD staat een "nieuwe" Hendrix track, een chemical brothers cover :razz:

denniseindhoven
17 februari 2002, 15:18
Ja, dat interview heb ik ook gelezen. Ik vond dat maar een goedkope zet van de Gitarist trouwens. Ik dacht dat we alle vormen van lijkenpikkerij van Jimi Hendrix nu wel gehad hadden :sad:. Ik weet het, ik ben niet de grootste fan, maar van al die bootlegs ook moet je toch schijtziek worden?

gangsta
17 februari 2002, 17:05
de gitarist stinkt

Kitaarhiero
17 februari 2002, 19:37
Nou nou... je bent wel bezig vandaag hè?

ik vond het ook niet zo'n geweldig interview... en de gitarist had ook nog wel Hendrix's set-up mogen vertalen ipv enkel dat artikel... ik las dat intervieuw trouwens eerst in de Engelse Guitarist... veel dikker en leuker met meer tab, interviews en recensies, ow en een CD.

ocean
17 februari 2002, 21:00
De meesten van jullie die niet voor Jimi kiezen, geven de voorkeur aan gitaristen voor wie JIMI de inspiratiebron is geweest. Kortom, alle wegen eindigen bij JIMI.

Nog een nieuw supergitarist, TY TABOR, King's X (I say what????!!!!)Bekend?

brend
18 februari 2002, 10:56
Walter trout en Slash zijn goed

dirkw83
18 februari 2002, 11:22
We blijven ook maar vragen naar een goede gitarist he :smile:.

Kitaarhiero
18 februari 2002, 12:49
De beste gitarist is geen persoon... de beste gitarist zit je in je hart :wink: :razz:

dirkw83
18 februari 2002, 16:53
Tja, wat moeten we daar nu op zeggen .... mmm ik weet het! Hoe doe je al die verschillende smileys ? Ik kan alleen :smile: en
:sad: .

:smile: Verder ben ik het wel met je eens hoor; de beste gitarist schuilt toch in mij.

gangsta
19 februari 2002, 11:29
Op 2002-02-17 18:37, schreef Kitaarhiero:
Nou nou... je bent wel bezig vandaag hè?


:grin:, kort maar krachtig ipv eideloze lappen text waarmee je hetzelfde zegt

Kitaarhiero
19 februari 2002, 20:36
nou ik zeg het niet precies hetzelfde... ik zeg dat er betere bladen zijn :grin:

dirkw83
5 maart 2002, 13:24
Een slaggitarist, da's toch eigenlijk gewoon een flauw excuus voor iemand die alleen de akkoorden beheerst of zie ik dat verkeerd? Op die manier kunnen slaggitaristen dus ook niet echt goede gitaristen zijn - waarmee ik bij dit topic aanbeland.

Kitaarhiero
5 maart 2002, 14:14
wat is goed? als jij hele mooie akkoorden kan spelen... nou dan ben je opzich ook wel goed... een slaggitarist is niet per defenitie iemand die de maten vol stopt met 3klanken! luister maar eens naar andy summers of regae gitaristen... veel funk slaggitaristen zijn ook niet mis.

dirkw83
5 maart 2002, 14:30
Ja, goed, zo kun je het ook zien. Maar ja, mooie akkoorden spelen is zo subjectief! Een beetje een niet geheel dempt akkoord kan mooi zijn want dan kan het lekker ruig klinken. Aan de andere kant is het ook wel wat waard om alles volgens het boekje clean strak te spelen. Het is wat je mooi vindt.

Kitaarhiero
5 maart 2002, 14:43
eh met mooie akkoorden bedoel ik... op een mooie plaats en op een goeie manier... misschien zelfs ook bijzondere akkoorden (Dm11-3 ofzo:p)

dirkw83
5 maart 2002, 14:44
Op die manier kun je ook mooie akkoorden spelen ja, maar dat is niet alles wat de klank bepaalt. Er zit wel degelijk een verschil tussen een leerlingetje die met zijn perfecte vinger een bar legt en een amateur met veel lol die zo'n bar legt zonder erbij na te denken.

Kitaarhiero
5 maart 2002, 14:53
zucht... moeten we het hebben over goeie gitaristen in het algemeen of goeie LEAD-gitaristen?

denniseindhoven
5 maart 2002, 19:59
Algemeen... bovendien heeft onderzoek uigewezen dat een gitarist gemiddeld bij optredens 80% rhtyhm speelt en 20% lead (zo ongeveer). Dus dan weet je misschien wel wat belangrijker is :wink: ......

Kitaarhiero
5 maart 2002, 21:57
haha... da's eindelijk eens een keer een zinnige post dennis :wink:...
waha... weet je wat ik ook een goeie gitarist vind... Bo Didley... die slagjes die hij speelt terwijl hij zingt... dat doe ik hem echt niet snel na.

pimmetje
6 maart 2002, 04:41
dennis heeft 't door...

Daarbij moet je ook het volgende scenario 'ns bekijken:

Je speelt met de band een lekker stampend nummer en jij gaat de solo spelen.

Jij hebt een heel mooi, gevoelig stukje solo in gedachten en maant de band met blikken, gebaren en gitaarspel tot een wat meer ingehouden begeleiding.

De slaggitarist hoeft "alleen maar de akkoorden te spelen", dus die blijft lekker op de gebruikelijke manier doorjassen.

DAG SOLO !!! (ook bij een stevigere solo in een verder heel rustig nummer werkt dit overigens even verneukeratief)

Goed begeleiden is ook een vak, vooral als je het lead-instrument écht wilt laten leiden.

moretel
6 maart 2002, 10:40
Zo is het maar net, ook die toetsenist kan er wat van. Op het moment supreme van de solo ramt die er toch akelig doorheen. En de slaggitarist en bassist maar meehakken.
En die solo tja ook hakken , volume op 10 en weg subtiele fraseringen en vibrato's.

Kitaarhiero
6 maart 2002, 12:31
ach dat zuigt...
meestal ga ik bij solo's van de saxofonist over op palmmuted stukjes of accenten op bepaalde tellen.

petrucci
8 maart 2002, 00:05
Op 2002-03-05 18:59, schreef denniseindhoven:
Algemeen... bovendien heeft onderzoek uigewezen dat een gitarist gemiddeld bij optredens 80% rhtyhm speelt en 20% lead (zo ongeveer). Dus dan weet je misschien wel wat belangrijker is &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif"> ......

Dennis,luister 's naar John Petrucci!

Kitaarhiero
8 maart 2002, 11:31
Ja die doet 99% lead en 1% slag... maar ja... da's dan weer john Petrucci... die hoort dus bij die 20% slimmerd!

rockandsoccer
9 maart 2002, 22:16
YNGWIE MALMSTEEN , kijk maar es op kazaa vind je wel enkele videoclipjes zoals arpeggios from hell

Wie hem na kan spelen kan 100 Euro tegemoet zien , Die vent is echt vingervlug

Kitaarhiero
9 maart 2002, 23:05
tsja... Yngwie... dat is gewoon een circus artiest. hij kan een "truukje", een "kunstje", en heeft daar een aantal plaatjes mee volgewiedeld... en toen was de koek op en nu wiedeld hij alleen nog live en voor workshops.

Echoes
11 maart 2002, 13:46
jah tis cool..maar saai!
Das't enige wattie doet..van die snelle loopies..paar keer is leuk, daarna verveeld het snel

taylor
11 maart 2002, 16:08
of je yngwie nou goed vind of niet,hij heeft er wel voor gezorgd in de begin jaren 80 dat (bijna elke)gitarist in toonladders(melodisch,harmonisch), snelheid ,verminderde runs ect gingen verdiepen.

het klinkt misschien allemaal het zelfde maar dat kun je ook van bv blues gitaristen zeggen die gebruiken ook allemaal de zelfde licks.

het probleem was eigenlijk meer dat daarna(na ingwie)iedereen zo begon te spelen en werd het heel saai.

toch blijf ik yngwie 1 goeie gitarist vinden.(zeker zijn eerste werk met bv alcatrazz en de eerste paar cd's)

Kitaarhiero
11 maart 2002, 17:05
slecht is hij niet... maar waren het niet Vai en Van Halen die iedere gitarist in de F1 gooiden?

denniseindhoven
11 maart 2002, 19:40
Ik zal even een tip geven omtrent Yngwie Malmsteen:

Luister eens naar 2 CD's waarop hij speelt.

- No parole from rock 'n' roll van Alcatrazz
- Odyssey van hemzelf

Ik bedoel, hij is inderdaad een opschepper, maar neemt niet weg da hij op zijn momenten wel over behoorlijk goede nummers kon schrijven, bijvoorbeeld ehm...

Island in the sun - Alcatrazz
Crystal ball (staat op Odyssey)

taylor
11 maart 2002, 23:28
euhm vai kwam wel(qua doorbraak) wat later als yngwie.

eddie was niet met de patronen bezig als yngwie in de melodische,harmonische,verminderde zin,
ook qua techniek bv yngwie gebruikt doordruk techniek voor de snelle runs(ladders)ect

je moet zijn invloed niet onderschaten die was erg groot en nog steeds denk ik wel.(op gitaristen)

siscu
22 maart 2002, 19:02
ooit iets van Paco de Lucia waargenomen? "entre dos aguas" de"cd", luister maar naar een gitaar met feelings!

dirkw83
22 maart 2002, 23:58
zijn naam heeft ie zeker al even vlug op gegeven bij de platenmaatschapij :grin:

brookhuis4
23 juli 2002, 00:50
Op 2001-08-17 18:20, schreef Rory:
ff terugkomend op mr Slash......Zijn grote hero was Rory Gallagher...That's where he learned to play the guitar.....

Ik heb Gallagher nog gezien op UT in Enschede
pakte gewoon ff een zakmesje uit zijn zak om
slide te spelen, ff later nog met een bierflesje, kijk dat zijn nou gitaristen !!!

sebass
23 juli 2002, 01:02
Ik speel ook slide met alles van glas wat ik op dat moment tegen kom behalve mijn slider natuurlijk dan ding rolt en ben ik dus altijd kwijt net als plectra etc.

Kitaarhiero
23 juli 2002, 19:59
Op de camping heb ik slide gespeeld met het bierflesje wat ik aan het drinken was :grin:

Kris Haex
21 oktober 2002, 17:01
Ik vind Slash en Kirk Hammett goed. Slash is trouwens WEL supersnel jongens!

Harry
21 oktober 2002, 17:24
Op 2002-10-21 16:01, schreef Kris Haex:
Ik vind Slash en Kirk Hammett goed. Slash is trouwens WEL supersnel jongens!


ik kan nooit kiezen tussen die twee, niet zo belangrijk ook want ik vind ze allebei niet zo goed...

Kris Haex
21 oktober 2002, 20:51
Smaken verschillen, er zijn nog wel gitaristen die ik weet te waarderen.

MADdie86
22 oktober 2002, 12:39
Ik klink ouw bollig, maar Brain May verdient eigenlijk nog steeds wel een plaatsje n de ere hal.
Ik bedoel zo als hij met noten, layers en andere dingen zat te kloten dat was best speciaal. Zo speciaal dat Queen mede daardoor beroemt werdt.
En dan komt Joe Satriani

Anders Destium
22 oktober 2002, 17:05
Om even op Yngwie terug te komen, is een van de weinige gitaristen met een duidelijk hoorbare passie voor klassieke muziek, luister Concerto maar eens :wink:

Veel mensen vinden Yngwie vervelend omdat ze weten dat ze nooit bij hem in de buurt zullen komen, dito met andere virtuozen...

Yngwie is ook bijna enkel met geshred bekend geworden, dat wil niet zeggen dat hij niet anders kan!

Noctiis
22 oktober 2002, 17:22
maar die malmsteen is wel de grootste arrogante eikel die er rondloopt... en dat vind iedereen wel die hem ooit heeft gesproken o.i.d.

Jubby
22 oktober 2002, 22:02
Monte Montgomery

kijk en luister maar eens naar zijn versie van Little Wing :

http://www.brushyland.com/monte/

Anders Destium
23 oktober 2002, 12:49
Of iemand al dan niet een eikel is doet niet af aan zijn gitaarspel...

Denk bijvoorbeeld aan Logan Mader die zijn Machine Head vrienden (waar hij mee was opgegroeid) keihard liet stikken toen hij dacht dat hij op een andere manier beroemder kon worden...

Thomasvv
23 oktober 2002, 13:47
AAAAHHHHH

Ik hou niet van deze discussie :smile:

Er zijn zoooooo veel stijlen muziek dat je gewoon *NIET* kan spreken van de beste gitarist....

Vai is zoiets totaals anders dan Eric Clapton of Al DiMeola of Yngwie, of welke slash dan ook....

Bovendien is het ook zo subjectief als ik weenie wat..... Maar goed.. op een of andere manier dringt dit niet tot jullie botte harses door :smile:

moretel
23 oktober 2002, 14:04
Nooit

Maar om een iets andere wending te geven het volgende.
Je kunt je gitarist noemen of muzikant, wanneer ben je muzikant en wanneer gitarist en wanneer beide ?
Als gitarist ben je beide.
Aan een muzikant die gitaar speelt (beetje strummen) kun je niet het predikaat gitarist geven.

Een gitarist is iemand die de gitaar bespeelt en dat serieus neemt en veel aspecten beheerst en daar ook gericht op studeert,
zo hoort een elektrische gitarist slag en solo te beheersen, verder een aantal essentiele technieken in huis te hebben zoals string bending, vibrato's, slides, hammer en pull offs etc.
Verstand te hebben van toonladders en het gebruik.

Het niveau is verschillend maar een amateur kan dat op zijn niveau beheersen , profs beheersen dat op een ander niveau.
Maar het ontwikkelen van dat niveau blijft belangrijk.

Kijk de vraag of een gitarist wel of niet muzikant is is eigenlijk totaal irrelevant, heeft meer met smaak te maken. Want laten we wel wezen , niemand is toch gitarist geworden om alleen maar snelle ladders te spelen, dat is gewoon een fase in de ontwikkeling en de mensen die daar zo heftig op reageren die moeten (niks moet hoor!) nog een tijdje oefenen, komen ze ervanzelf achter dat lekker snel spelen toch wel een kick geeft, alleen moet je daar wat voor doen en in deze

ik heb geen tijd moet je daar tijd voor vrijmaken.
De beloning zal uiteindelijk groot zijn.

Yorrit
23 oktober 2002, 16:00
ik denk dat je niet ontzettend hoeft te studeren op allemaal moeilijk zooi om gitarist te zijn. als je primaire taak bv. binnen een band de gitaar bedienen is, ben je gitarist. toch? hoe 'goed' of 'slecht' ook.

moretel
23 oktober 2002, 16:35
Maar als je je op een gitaarforum begeeft ben je toch wat extra geinteresseerd,
als je alleen maar accoorden speelt, niet ontwikkelt kun je net zo goed naar
http://www.musicforum.nl gaan :smile::-)

Kijk je kan in een band de gitaar spelen en als het niveau gelijk blijft is het na een tijdje niet meer leuk, je hoeft heus niet alleen maar te studeren, een nieuw nummer wat je niet beheerst en na een paar weken wel is ook een vorm van studie en bevordert je ontwikkeling.

Thomasvv
24 oktober 2002, 15:49
Maar je kan het ook andersom zien:
Een gitarist die geen muzikant is... voorbeeldje: zo'n gast als MichaelAngelo die alleen maar 9827349879763294 noten per milliseconde uitpoept kan je geen muzikant noemen...

Maar nu gaan we een bietje offtopic...

Harry
24 oktober 2002, 17:33
ik hou 't meest van gitaristen die leuke dingen doen, en dan hoeven het nog niet eens virtuozen te zijn. Het mogen ook gitaristen 'van vroeger' zijn, zoals Bo Diddley of Link Wray. Of meer recent: (komt mijn lijstje weer) Dany Lademacher, Jaap Castricum of Warner E. Hodges. Geen 'notenpoepers' zoals meestal in dit soort topics worden genoemd, maar gewoon mensen die mooie dingen doen op hun gitaar.

moretel
24 oktober 2002, 17:39
Zit nu Until we say goodbue van Satriani te luisteren van zijn album engines of creation.

Echt een waanzinnig nummer met zo'n mooie solo, loopjes, thema's, slag. Zoveel techniek maar nog meer gevoel.
Toch voor iedere gitarist aan te raden om eens te beluisteren, ik kan het wel duizend keer horen en nog elke keer kippevel krijgen.

En blues, vind ik ook prachtig.

Ibanez
24 oktober 2002, 17:42
idd, mensen die zeggen dat satch alleen maar kunnen riedelen moeten hun bek houden! misschien is dat een beetje overdreven maar zeggen dat hij geen gevoel heeft is onzin. Hij combineert de emotie met vette technieken. En hij speelt totaal niet het hele nummer door snel.

moretel
24 oktober 2002, 18:00
kunnen riedelen moeten hun bek houden! misschien is dat een beetje overdreven
Vind ik wel , met zo'n soort opmerking trek je juist weer van die kattige tegen opmerkingen aan.
Laat de muziek spreken en zorg ervoor dat mensen met dat idee juist die mooie nummers voor het eerst horen.
Als je je daarentegen ook open stelt voor andere muziek blijft het leven leuk.
Elkaar een beetje op de hoogte houden,

Ibanez op welke middelbare school zit jij?
mijn dochters zitten op het Erasmus en zijn leuke meiden :smile:, houden alleen niet van Rockmuziek :smile:

Harry
24 oktober 2002, 18:23
Op 2002-10-24 17:00, schreef moretel:


kunnen riedelen moeten hun bek houden! misschien is dat een beetje overdreven
Vind ik wel , met zo'n soort opmerking trek je juist weer van die kattige tegen opmerkingen aan.
Laat de muziek spreken en zorg ervoor dat mensen met dat idee juist die mooie nummers voor het eerst horen.
Als je je daarentegen ook open stelt voor andere muziek blijft het leven leuk.
Elkaar een beetje op de hoogte houden,

Ibanez op welke middelbare school zit jij?
mijn dochters zitten op het Erasmus en zijn leuke meiden &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">, houden alleen niet van Rockmuziek &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


je wilt toch zeker geen schoonzoon met een ibanez, toch?

Ibanez
24 oktober 2002, 18:28
Op 2002-10-24 17:00, schreef moretel:


kunnen riedelen moeten hun bek houden! misschien is dat een beetje overdreven
Vind ik wel , met zo'n soort opmerking trek je juist weer van die kattige tegen opmerkingen aan.
Laat de muziek spreken en zorg ervoor dat mensen met dat idee juist die mooie nummers voor het eerst horen.
Als je je daarentegen ook open stelt voor andere muziek blijft het leven leuk.
Elkaar een beetje op de hoogte houden,

Ibanez op welke middelbare school zit jij?
mijn dochters zitten op het Erasmus en zijn leuke meiden &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">, houden alleen niet van Rockmuziek &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">
Haha, je hoeft je eigen dochters toch niet te gaan koppelen via internet :smile:

moretel
24 oktober 2002, 22:09
Op 2002-10-24 17:28, schreef Ibanez:
[quote]
Haha, je hoeft je eigen dochters toch niet te gaan koppelen via internet


Oh nee hoor, daar zijn ze zelf prima toe in staat. Maar 1 dochter zit in de feest commissie en zou toch grappig zijn als je toevalligerwijs haar zou kennen. De wereld is klein.

Ibanez
25 oktober 2002, 11:03
de wereld is inderdaad klein daar heb ik nog veel verhalen van maar ga nu niet de moeite te doen die te vertellen. waarom post ik dan? Kweet het ook niet...

moretel
25 oktober 2002, 14:35
je wilt toch zeker geen schoonzoon met een ibanez, toch?


Nee drie, elk met een andere gitaar en versterker :smile:

Thomasvv
25 oktober 2002, 14:39
Ik speel Gibson-H&amp;K, optie? :wink:;):D

Kitaarhiero
25 oktober 2002, 15:36
Op 2002-10-23 13:04, schreef moretel:
Nooit

Maar om een iets andere wending te geven het volgende.
Je kunt je gitarist noemen of muzikant, wanneer ben je muzikant en wanneer gitarist en wanneer beide ?
Als gitarist ben je beide.
Aan een muzikant die gitaar speelt (beetje strummen) kun je niet het predikaat gitarist geven.

Een gitarist is iemand die de gitaar bespeelt en dat serieus neemt en veel aspecten beheerst en daar ook gericht op studeert,
zo hoort een elektrische gitarist slag en solo te beheersen, verder een aantal essentiele technieken in huis te hebben zoals string bending, vibrato's, slides, hammer en pull offs etc.
Verstand te hebben van toonladders en het gebruik.

Het niveau is verschillend maar een amateur kan dat op zijn niveau beheersen , profs beheersen dat op een ander niveau.
Maar het ontwikkelen van dat niveau blijft belangrijk.

Kijk de vraag of een gitarist wel of niet muzikant is is eigenlijk totaal irrelevant, heeft meer met smaak te maken. Want laten we wel wezen , niemand is toch gitarist geworden om alleen maar snelle ladders te spelen, dat is gewoon een fase in de ontwikkeling en de mensen die daar zo heftig op reageren die moeten (niks moet hoor!) nog een tijdje oefenen, komen ze ervanzelf achter dat lekker snel spelen toch wel een kick geeft, alleen moet je daar wat voor doen en in deze

ik heb geen tijd moet je daar tijd voor vrijmaken.
De beloning zal uiteindelijk groot zijn.


Vind ik niet.

Als het enige instrument wat een muzikant goed beheerst (= weet te bespelen) is dat gewoon een gitarist.
het is trouwens ook een beetje lastig om te zeggen "die muzikant die gitaar speelt..." en gitaarspeler klinkt niet.

Ik vind het geen vereiste voor een electrische gitarist dat hij moet kunnen soleren met alles erop en eraan.
meer dan alleen powerchords strummen vind ik wel belangrijk, maar elke gitarist met visie die geruime tijd speelt moet in staat zijn leuke loopjes/tussenstukjes te spelen.
en zolang een muzikant kennis van de mogenlijkheden van het instrument heeft (effecten, versterkers, etc) ben ík wel bereid het een gitarist te noemen.
mits hij ook écht gitaar speelt, hoe beperkt ook.

toch gek.
Een jaar geleden zeurde ik nog om solo's... Nu zie ik solo's als alternatief voor een couplet en vind ik leuke tussenstukjes veel belangrijker.

NB: dit komt niet voort uit gebrek aan capaciteiten op lead/solo gebied :wink:

Harry
25 oktober 2002, 15:56
ik kan me hier bij aansluiten, kijk maar naar Malcolm Young, broertje van. Malcolm wordt door de 'kenners' als een uitstekende gitarist gezien, terwijl niemand ooit een solo van hem heeft gehoord. Wat hij wel goed kan is (slag)gitaar spelen.
Johnny Ramone was ook geen technisch begaafde gitarist, maar met wat ie kon is ie toch een aardig eind gekomen.

moretel
25 oktober 2002, 17:10
Maar niveaus verschillen,
kijk als je zegt ik ben gitarist maar het enige wat je doet is jezelf begeleiden dan maak je gitaar spelen ondergeschikt aan het liedje.
In feite is dat goed, maar ik denk dat veel gitaristen (ik sluit mezelf niet uit)
het toch wel leuk vinden om je spel wat meer op de voorgrond te laten komen en te laten zien wat je kunt, ik kan heel functioneel spelen maar dat beest moet toch af en toe uitgelaten worden.

In feite kan je ook zeggen dat je gitarist bent als je gitaar spelen serieus neemt, dan maakt niveau ook niet meer uit.

In die zin heb ik het wat te uitgebreid geschreven, is ook meer hoe ik er momenteel tegen aan kijk.