PDA

View Full Version : Combo of cabinet + top???



bastiaanvanbeek
7 maart 2008, 14:03
ik ben al een tijdje aan het sparen voor een nieuwe verstreker,
en ik heb de volgende vraag:
kan ik beter beginnen met een combo of meteen doorsparen voor een speakerkast met een top erboven??
ik wil mijn eigen gitaar geluid creeeren maar weet nu niet precies wat ik moet doen.
en kan ik ook bijvoorbeeld een Orange cabinet met een Vox top of een
Mesa/Boogie cabinet met een Marshall top combineren???

arcane
7 maart 2008, 14:09
het hangt er natuurlijk ook vanaf waar het voor wilt gebruiken. Podium of voor thuis?

OldSkool
7 maart 2008, 14:18
Je kan tops en combos van verschillende merken gewoon combineren. Waar je wel op moet letten is dat de impedantie (ohmage) overeen komt.

En de keuze combo/top+kast is persoonlijk. Hangt er ook vanaf wat voor stijlen je speelt. Combo is vaak open back en geeft een ruimtelijker geluid af. Top+gesloten kast geeft meer druk in het laag.

john5
7 maart 2008, 14:24
Je kunt natuurlijk elke top met elke willekeurige cab combineren, mits het vermogen van je cab hoger is dan van de top. Vraag is dan alleen of je dan het juiste geluid uit je versterker krijgt als je een cab van een ander(goedkoper??) merk gebruikt.
De keuze van het merk is totaal aan jou.

Voordelen van een combo zijn dat je voor relatief weinig geld en goede versterker in huis kunt halen. En een combo is makelijk te vervoeren. Nadeel is dat je geluid wat minder dynamisch is.
Voordeel van een stack is dat je meer volume en beter geluid uit je versterker krijgt. Het is alleen niet slim om een cab + top te kopen als je er alleen thuis op speelt.